„És
mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egyakarattal együtt voltak.”
(ApCsel 2,1)
Olvasni: Apcsel 2, 1-13
Igénk szerint a tanítványok egy akarattal voltak jelen, együtt imádkoztak és várták, hogy beteljesedjen az Úr ígérete. Ez mire tanít minket? Mi is lehetünk egy akarattal együtt, mi is imádkozhatunk aktívan, mi is kérhetjük a Szentlelket, hiszen nekünk is adatik, nemcsak egykor a tanítványoknak.
A tanítványok ott Jeruzsálemben féltek. De Isten elküldte a Pártfogót és már nem volt félelem a szívükben, új emberekké lettek. Mi is újjászülethetünk Isten lelke által. Mindez attól függ, hogy merjük-e kérni ezt Istentől? Vajon a Szentlélek betölti az életünket? Ha ez nem következik be, akkor igaz lesz ránk is, amit a Biblia ír: „Az a neved, hogy élsz, de halott vagy…” A Szentlélek bátorrá tesz és bölcsességet ad.
A tanítványokat a Szentlélek kitöltetése előtt nem lehetett volna rávenni arra, hogy kimenjenek Jeruzsálem főterére a tömeg közé. De a pünkösdi események mindent megváltoztattak. Bátran mertek kiállni és beszélni Jézusról. Már nem féltek senkitől! Egy volt a fontos Jézust hirdetni az embereknek! Az ő igehirdetésükre ott Jeruzsálemben emberek ezrei megtértek!
Ma is végbemehet a csoda! Te is új életet kezdhetsz, csak akarnod kell! Új életet akarsz? Más életet, mint amit eddig éltél? Akkor kérd Istentől a Szentlelket, mely újjá tud szülni téged! Ma még lehet, ma még újrakezdheted! Ámen.
-----------------------------------------------------------------
„Amikor
ezt hallották, mintha szíven találták volna őket, ezt kérdezték a többi
apostoltól: Mit tegyünk, atyámfiai, férfiak?” ApCsel
2,37
Olvasandó: ApCsel 2,37-41
A vád, mely Péter prédikációjában elhangzott (23. és 26. v.), eltalálta a hallgatók szívét és miután megkeresztelkedtek, háromezer lélek csatlakozott a tanítványokhoz. Péter igehirdetése tehát hatásos volt. Úgy gondolom, hogy ennek minimum két oka van: Szentlélek tette képessé az apostolt a szólásra, ugyanakkor személyesen ismerte Krisztust.
Vajon mennyire hatásos a mi beszédünk? Ha nem övezi kellő érdeklődés, vajon mi lehet az oka? Talán önmagunkban bízunk, és nem kérjük Isten Lelkének erejét, vagy nem ismerjük eléggé Krisztust, nem olyan személyes a kapcsolatunk Vele, mint Péternek volt? Vajon beszédünkben mennyit szólunk önmagunkról, és mennyit Istenről? Mit teszünk annak érdekében, hogy hatásosabb legyen szólásunk?
A Wall Street Journal néhány évvel ezelőtt készített egy felmérést nagyvállalati felsővezetők körében arról, hogyan érzik magukat, mialatt kollegáik előadásait hallgatják. Az eredmény igen lehangoló: 84 százalékuk unatkozott, majdnem elaludt, és csupán 3 százalékuk tartotta érdekesnek és érdekfeszítőnek az előadást. A kérdés számunkra is feltevődik: igehirdetéseink, baráti vagy hétköznapi beszélgetéseink, bibliaóráink, áhítataink mennyire találják szíven a hallgatót/olvasót? Lehet, hogy van egy harmadik dimenziója is a sikertelenségnek, ugyanis, ha „angyalok nyelvén szólok is, de szeretet nincsen én bennem, olyanná lettem, mint a zengő érc és pengő cimbalom.” Ez a szeretet fedezet és garancia arra, hogy beszédünk nem marad a szavak szintjén. Ámen! --------------------------------------------------------------
Légy türelemmel!
„… legyetek türelmesek
mindenkihez." 1Thessz 5,14
A mi zsúfolt életünk és állandó rohanásunk szinte minden nap ráterel bennünket arra a keskeny hídra, ahol – bármennyire igyekszünk is elkerülni egymást, - találkoznunk kell közelről embertársainkkal, és csak emberi jóindulattal tudjuk megoldani, hogy súrlódás nélkül kikerüljük egymást. Tömegek gomolyognak a járműveken, a várótermekben, boltokban, éttermekben, gyógyszertárakban, jegypénztáraknál, és nehéz türelemmel kivárni sorunkat; vagy elviselni mások megjegyzéseit, tolakodásait, kivételezéseit. Nyugodtan felírhatnánk közlekedési szabályként orvosi rendelők, boltok, éttermek falára elmélkedéshez, vagy munkahelyi eligazításul ezt a két szót: „légy türelemmel!" Lehet ugyan türelmetlenségeinket megmagyarázni; lehet érthetővé tenni akár rossz idegállapotunkkal, akár a körülmények sokszor kínzó gubancaival, amelyekből szinte nem látunk kiutat; lehet jogosnak, sőt szükségesnek is minősíteni egy-egy türelmetlen lépésünket, de egy bizonyos: a türelmetlenség mindig veszteséggel jár. Szép nyugodt krisztusi életet élni csak türelemmel lehet. Türelemmel életeket menthetünk meg! (Prókai Árpád
A nap gondolata:
Ne sokat törődj azzal, ki van veled, vagy ellened, hanem
arra legyen gondod, hogy minden dolgodban veled legyen az Isten.
-------------------------------------------------------
Ki a nagyobb? és Ki botránkoztat? (1)
Abban az órában odamentek a
tanítványok Jézushoz, és megkérdezték tőle: Ki a nagyobb a mennyek országában?
/Mt.18:1/
Mióta világ a világ, nagy
kérdés az, amin itt a tanítványok vitatkoztak, és majd Jézus elé vittek.
Hogy ki a nagyobb? Már gyermekkorban elkezdődik, ki az, akié
lehet ez és ez a játék az oviban, ki a nagyobb, az erősebb, a hatalmasabb? De
ez folytatódik az iskolában, és kialakul egyfajta rangsor, hogy ki az
izompacsirta, ki mindenkit el tud agyabugyálni, és ki az, aki vézna és gyenge.
Aztán később a munka keresésekor kiderül, ki a jobb, a nagyobb, kit hova
vesznek fel, mennyit keres, hány ember van alá beosztva. Kiderül ki a főnök egy
munkában. Aztán ki az, aki a nadrágot hordja a családban, és ki a mai
szóhasználattal élve, a papucs.
Vannak örök törekvők, és
hajtók, kik mindig az élvonalban akarnak lenni, uralkodni,
mindenkit legyőzni, és egyfajta állati ösztön és hierarchia alakul ki, az
erősebb kutya győz alapon. És vannak az úgynevezett örök vesztesek, a
behódolók, kiknek jó a második hely is, kik nem törnek nagyra, mert tudják,
hogy nem érhetik el, vagy már rég feladták. És bizony olyan világban élünk a
21. században tehát, hogy hiába telt el 2000 év Jézus kora óta, az ember még
mindig azon van, hogy ki a nagyobb, és hogyan lehetek én annál is nagyobb.
A fiatalok a sztárokban látják a nagyságot, vagy a vezetőkben, a
politikusokban, a gazdagokban, hogy igen, azok a nagyok, akiknek a legújabb
okos telefonúk, a legjobb autójuk, vagy éppen a legszebb nőjük, vagy pasijuk
van, akik mindent megvehetnek és megtehetnek, akiket nagyon sokan körül
rajonganak. Ki a nagyobb? /P.Sz./
A nap gondolata:
Ne az én nevem, hanem a Tied dicsértessék, ne az én
művem, hanem a tied magasztaltassék. A Te szent neved dicsértessék, nekem pedig
semmi részem se legyen az emberek dicséretében. (Kempis Tamás)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ki a nagyobb? és Ki botránkoztat? (2)
Abban az órában odamentek a
tanítványok Jézushoz, és megkérdezték tőle: Ki a nagyobb a mennyek országában?
/Mt.18:1/
Ne gondoljuk, hogy ez a
kérdés itt közöttünk, keresztyének között nem kérdés.
Dehogynem. Gyarló bűnös emberek lévén, minket is megkísért ezzel az ördög, hogy
gondolj magadra, ne láss túl a külsőségeken, és törtess, haladj felfelé azon a
bizonyos ranglétrán, még az egyházon belül is. Ne a hitben fejlődj, hanem a
kapcsolatokban, a befolyásban, az irányításban. Úgy gondolják sokan, hogy a
hitre úgy is rá lehet mondani, hogy mekkora, mekkora nagy. De sokszor nem a
hit a nagy, hanem az EGO, az Én, az önérzetem. Főleg mikor nyeregben érezzük
magunkat, jön a kérdés, és egyben magunktól a válasz, hogy én milyen nagy
vagyok az Isten szemében, az egyházban, és jön, hogy igen, én bizony nagy
vagyok, mennyi mindent tettem már az egyházért, a lelkészért, és az Istenért
is, én nagy vagyok. És lassan eltolódunk a nagyságérzetünkkel az
elbizakodottság érzése felé.
És nagy harcokat eredményez
mikor az egyházban, egy adott gyülekezetben sok az úgynevezett „nagy
keresztyén", hívő ember, és már-már úgy gondoljuk, hogy
ez kiváltság, mert már-már Jézusi szinten vagyunk. Jézus tanítványait ez
kísértette meg ott, a Megváltó közelében, mert bizony a gonosz nem válogat,
attól hogy Isten közelében vagy még bepróbálkozik. Sokan úgy vélik, hogy templomba
járással, igék fejből való elmondásával, és különböző hagyományok
elsajátításával a gonosz kikerül minket, hát nem, hanem még erősebben
támad.
A gonosz több fronton támad,
hogy távolodj az Istentől és magadra gondolj, és úgy érezd te vagy a nagyobb,
neked kell a nagyobbnak lenni, a másik nem számít, nem lényeg. /P.Sz./
A nap gondolata:
Az alázatos lelkek így imádkoznak: Uram, engedd, hogy
minél kevesebb feltűnés nélkül mehessek át ezen az életen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ki a nagyobb? és Ki botránkoztat?(3)
Ő odahívott egy
kisgyermeket, közéjük állította, és ezt mondta: Bizony mondom nektek, ha meg
nem tértek, és olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek, nem mentek be a
mennyek országába. Aki tehát megalázza magát, és olyan lesz, mint ez a
kisgyermek, az a nagyobb a mennyek országában. /Mt.18:2-4/
Jézus odahív egy kisgyermeket,
közéjük állítja, és ezt mondja „Bizony mondom nektek, ha meg nem tértek, és
olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek, nem mentek be a mennyek országába."
Mit tesz Jézus? A gyerekesen vitatkozó apostolok elé Jézus egy gyermeket állít
példaként.
Mert minden ember
gyermekkorában a szüleitől és a felnőttektől tanulja meg a viselkedés
szabályait, mint magatartási formákat. Nem képes még arra teljesen, hogy
megkülönböztesse a jót és a rosszat, nem tud még ítéletet alkotni, hogy mi
válik javára és mi nem. Nem képes továbbá arra sem, hogy önálló döntéseket
hozzon, hanem rábízza magát szüleire, akik gondoskodnak róla. Tudja
a gyermek, hogy segítségre szorul, de tudja azt is, hogy kitől várhatja
a segítséget, a gondoskodást. A bizalom megvan a szülő felé, tudja, hogy
gyenge, de tudja ki az erős, és feltétlen bizalma van a szülőben. Milyen a
gyermek? Ha látja a szülőt, addig bármerre el mer menni, mert tudja, hogy az ő
édesanyja és édesapja ott van és az a világ legerősebb, és legnagyobb embere.
Óvodában, és még iskolában is hányszor összezörrennek a gyerekek, hogy kinek
nagyobb és erősebb az apukája, és mindenkinek a sajátja a nagyobb és
erősebb. Megvan a feltétel nélküli bizalom a gyermekben. És tud kicsi, és
gyenge lenni, de tudja, honnan jön a segítség. /P.Sz./
A nap gondolata:
Istennek semmit sem tudok adni, és érette semmit sem
tudok cselekedni. A legjobb, amit tehetek, hogy tehetetlenségemet beismerem.
(Tersteegen)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ki a nagyobb? és Ki botránkoztat?(4.)
Ő odahívott egy
kisgyermeket, közéjük állította, és ezt mondta: Bizony mondom nektek, ha meg
nem tértek, és olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek, nem mentek be a mennyek
országába. Aki tehát megalázza magát, és olyan lesz, mint ez a kisgyermek,
az a nagyobb a mennyek országában. /Mt.18:2-4/
Mikor megtértünk, akkor
Isten gyermekeivé lettünk. Az Úri imában, úgy szólítjuk meg Istent,
teljesen bensőséges hangon, hogy MI ATYÁNK, mint Istennek gyermekei, de
tudunk-e igazán Istennek gyermekei lenni? Tudunk-e gyermeki bizalommal fordulni
az Atyához, tudva, ho
gy mi esendők vagyunk, de
általa van támaszunk és segítségünk?
Jézus nem az uralkodási
vágyat, a hatalmaskodást, hangsúlyozza, hanem a lelki nagyságot, a hitbéli
nagyságot, azt a nagyságot mely a világ szemében talán kicsinység, de az
Isten szemében a legdrágább kincs. Tanítványai felé nem az uralkodást akarja
hangsúlyozni, hanem a szolgálatot, az igaz szívbéli, Istenbe vetett
bizalmon alapuló szolgálatot.
Nem véletlen, hogy Jézus a
szolgálatot hangsúlyozza, hiszen szenvedését és halálát, tehát azt, amiről
éppen előzőleg beszélt nekik, a megváltás művét, melyet a Golgotán
elszenved, ő is szolgálatnak fogja fel. Kicsivé lesz, hogy mi a bűn és a
halál fölé nőjünk.
A kérdés számunkra az, hogy
megértem-e Jézus szolgálatának lényegét és akarok-e szolgáló tanítványa lenni?
/P.Sz./
A nap gondolata:
Semmiségem tudatában kell élnem! Vagyis állandóan látnom
kell és beismernem, hogy semmit sem tudok, és semmire sem vagyok érdemes.
(Tersteegen)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ki a nagyobb? és Ki botránkoztat? (5)
Jaj a világnak a
botránkozások miatt! Mert szükséges, hogy botránkozások történjenek, de jaj
annak az embernek, aki megbotránkoztat! Ha a kezed vagy lábad megbotránkoztat
téged, vágd le, és vesd el magadtól: jobb neked, ha csonkán vagy sántán mégy be
az életre, mint ha két kezeddel vagy két lábaddal együtt vettetsz az örök
tűzre. /Máté 18:7-8/
Hogyan sikerülhet Isten
szemében igazán naggyá válni? Hát úgy hogy nem megbotránkoztatjuk az Istent,
hanem dicsőséget hozunk az Ő háromszor szent nevére. Erről szól az igeszakasz,
a botránkozásról, kicsit keményebben, mint azt megszokta az ember Jézustól, de
mégis helyesen. Mi is a botránkozás, megbotránkoztatás? Egyszerűen
elfordulás, elszakadás Istentől. Valakinek, vagy valaminek a rabjává válni.
Egyfajta felcsapódó kötélcsapdát jelentett, ami elkapta az embert. De mai
szóhasználattal, az a cselekedet, beszéd, vagy bármi más viselkedés, ami a
másik ember nem tetszését váltja ki, ami elválaszt valakitől. Itt a jézusi szó
alapján, ami bűnbe visz.
Hogy igazán Isten gyermekei
lehessünk, Isten szemében igazán nagyok, akkor ezektől a dolgainktól meg kell
válnunk. Ha szó szerint vennénk és végrehajtanánk Jézus felszólításait,
akkor az utcán valószínűleg rengeteg nyomorék emberrel találkoznánk, akiknek a
keze, a lába vagy a szeme hiányozna. Jézus biztosan nem azt akarja, hogy
az emberek tömegesen végezzenek öncsonkítást. A keleti népek gondolkozása
és kifejezésmódja kedveli a túlzó kijelentéseket, amelyek megerősítik a
mondanivalót. A kemény szavakat azért használja Jézus, hogy megértsük: az
ember számára a legfőbb jó az örök üdvösség, amelynek elnyerésére minden
erőnkkel törekednünk kell. A legnagyobb rossz pedig az örök kárhozat,
amit minden erőnkkel el kell kerülnünk. /P.Sz./
A nap gondolata:
Ha nagy akarsz lenni, légy szolga, de ha első akarsz
lenni, akkor tovább kell menned: légy rabszolga!-
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ki a nagyobb? és Ki botránkoztat? (6)
Jaj a világnak a
botránkozások miatt! Mert szükséges, hogy botránkozások történjenek, de jaj
annak az embernek, aki megbotránkoztat! Ha a kezed vagy lábad megbotránkoztat
téged, vágd le, és vesd el magadtól: jobb neked, ha csonkán vagy sántán mégy be
az életre, mint ha két kezeddel vagy két lábaddal együtt vettetsz az örök
tűzre. /Máté 18:7-8/
Nem engedhetjük, hogy a bűn
megakadályozzon minket az örök életre jutásban. És bizony egy-egy már-már
bejáratott bűnünk eltávolítása, megtagadása, van olyan fájdalmas, mint egy
testrészünk levágása. Sokan ezért is nem teszik meg, hanem úgy vannak vele,
hogy életük végén úgy is megbánhatják, vagy az itt maradtak próbálják
bűntelenné tenni az elhunytat, de vigyázzunk, ne akarjuk próbára tenni az Urat,
mert türelme hosszú, szeretete nagy, de nem szereti, ha valaki meg
akarja vezetni. Jó érzés, ha az ember kimosakszik a piszokból, de még
jobb, ha tiszta marad. /P.Sz./
A nap gondolata:
A bűn elzárja a kegyelem csatornájának a zsilipjét.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ki a nagyobb? és Ki botránkoztat? (7)
Jaj a világnak a botránkozások
miatt! Mert szükséges, hogy botránkozások történjenek, de jaj annak az
embernek, aki megbotránkoztat! Ha a kezed vagy lábad megbotránkoztat téged,
vágd le, és vesd el magadtól: jobb neked, ha csonkán vagy sántán mégy be az
életre, mint ha két kezeddel vagy két lábaddal együtt vettetsz az örök
tűzre. /Máté 18:7-8/
A kijelentések helyes
értelmezéséhez hozzátartozik az is, hogy az első keresztények idejében a „test"
magát a közösséget jelentette. Ebben az értelemben itt arról is szó van, hogy a
másokat megbotránkoztatókat és a bűnben élőket el kell távolítani a közösségből.
Azaz figyelni kell nem csak a saját életünk tisztaságára, hanem a családunk, és
a közösségünk, a gyülekezetünkére is, és küzdeni kell a megbotránkoztató dolgok
ellen, amelyek nem építik Isten országát, hanem rombolják.
Kedves Testvérem! Ma igénk
által Urunk üzen, figyelj, hogy kinek a szemében akarsz nagy lenni, és
hogyan akarsz azzá válni?! És mutatja a példát, hogyan lehetünk mi igazán
nagyok: úgy ha olyanok leszünk, mint a kisgyermek, rájövünk arra, hogy esendőek
vagyunk, de tudjuk kinél a segítség, de ehhez kell az, hogy a botránkoztató
bűneinket levessük magunkról, és Isten nevére dicsőséget hozzunk, és ne
káromlást.
Tudjunk naggyá lenni úgy,
ahogyan a világ nem várná, segítőkészen, kedvesen, megbocsátás, öröm, bizalom,
és még sorolhatnánk, azok által a dolgok által, melyek a világban semmiségek,
de az Isten szemében igen is nagyok. /P.Sz./
A nap gondolata:
Láttatok ragyogóbb napsugarat annál, mely a záporeső után
áll elő? Ilyen ragyogó a lélek öröme a bűnbánat könnyzápora után. (Spurgeon)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése