Feketén-fehéren
"Mert mindnyájan Isten fiai vagytok a
Krisztus Jézusban való hit által. Akik Krisztusba keresztelkedtetek meg,
Krisztust öltöttétek magatokra. Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs
szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a
Krisztus Jézusban. Ha pedig Krisztuséi vagytok, akkor Ábrahám utódai vagytok,
és ígéret szerint örökösök." Pál levele a Galateákhoz 3:26-29
Képzelj el egy igazán
jó embert! Egy olyan valakit, aki segítőkész, nem megy el érzéketlenül a bajba
jutott mellett, aki szereti a családját, barátait, szomszédjait. Aki mellett
biztonságban érezheted magad, és tudod, sosem fog visszaélni bizalmaddal. És
most mondd el, mondd ki, Barátom, milyen kép jelent meg szemeid előtt? Milyen a
bőrszíne az általad elképzelt jó embernek? Milyen nemzetiségű? Milyen nemű,
mennyi idős? Mennyi pénz lehet a bankszámláján? Talán ledöbbensz, mennyire
igazságtalan a kép, és megkérdőjelezed a saját képzeletedet.
De ebben a világban
élünk, és az általános nézetek mindannyiunkra hatással vannak. Mi történik
akkor, ha Morgan Freeman nem vállalja el a Minden-6ó című filmben Isten
szerepét? Lehet, hogy ma meg se fordulna a fejünkben, hogy sötétbőrűként
képzeljük el a mindenség Urát.
Bármerre nézel, negatív
megkülönböztetés kacsint rád mindenhonnan. A filmben a rosszfiú fekete. A tanult,
megfelelő képesítéssel, és tapasztalattal rendelkező, dolgozni akaró roma
munkakereső előtt bezáródik az állásinterjú, és álmosollyal mondják, hogy majd
küldenek értesítést, ha legközelebb felvételt hirdetnek. Egy nő nem végezhet el
részben vagy teljesen olyan munkát, melyre nemcsak férfiak lennének
alkalmasak.
De Krisztus nem ezért
halt meg. A kereszt áldozata nemtől, bőrszíntől, életkortól, nemzetiségtől és
anyagi javaktól független. Kegyelemből van, mert Isten szeret. És a kegyelem
nem nézi azt, amit az ember néz. Krisztusban mindannyian egyenlők vagyunk,
mindannyian az övéi vagyunk, és ott nincs különbség.
Hát ne legyen a te
életedben sem, barátom, mert Krisztus áldozata miatt a másik ugyanolyan értékes
lett, mint te. Ne nézd a külsőt, csak az igazi Embert, ami belül van, ami
láthatatlan, de aki ismeri ugyanúgy Isten kegyelmét, mint te.
---------------------------------------
A buzgólkodó
„Vannak,
akik olyan módon keresik az Istenről való megfeledkezés lehetőségét, hogy
közben úgy tűnik, mintha emlékezni akarnának rá.” (E. G. White: The Great Controversy,
p. 572.)
Valahol,
valamikor, egy nemlétező vallás hitbuzgó követője így töltötte mindennapjait:
Legyen szó
bármilyennapról, reggel első dolga volt a mosakodás és a reggeli kávé után,
hogy gyorsan elhadarja mindennapi imádságát. Fejére téve kézzel hímzett
kendőjét, fehér könyvecskéjéből olvasta az írott szavakat olyan sebességgel,
hogy a lehető leggyorsabban a lehető legtöbb ima elhangozhasson. Sokat
segített, hogy gyermekként édesapja és tanárai stopperral mérték teljesítményét
és sokszor jutalmazták is, ha gyorsabb volt másoknál. Pár perccel később magára
öltötte egyszerű öltözékét. Színekben szegény, lehetőleg sötét árnyalatú ruhája
nem volt kényelmes. Inge alá rejtette szúrós palástját, hogy egész napi
szenvedése közelebb vezesse a megváltás kiérdemléséhez. Reggeli után a szent
iratok tanulmányozása következett, majd az azokról szóló magyarázatok elsajátítása,
végül a magyarázatok magyarázatát próbálta megérteni tematikusan követve a
központilag kiadott olvasótervet. A szent iratok mindössze pár polcot foglaltak
szekrényében, a magyarázatok több mint egy szekrénynyit tettek ki, míg a
magyarázatok magyarázata egy egész könyvtárat jelentett, így sohasem volt
egyszerű dolga. Mindig újabb és újabb helyre kellett mennie közben és ezt az
időt is ki akarta használni isten-keresésre. Minden szobaajtóban állt egy
imamalom, amit be- és kilépéskor egyaránt megpörgetett. A henger felületén több
mint száz könyörgés szerepelt. Ahányszor a henger megpördült, hite szerint
annyiszor száz imádság szállt istene felé. Mivel az olvasótermek koedukáltak
voltak, szemét lesütve közlekedett. Hitbuzgó testvérei korábban a szent
szövegek velejét a padlóra festették, így menet közben jó párat kívülről
megtanulhatott. Szerény ebédjét hittársaival fogyasztotta el, majd a másfél
órás hálaadás után a maradékot ájtatosan szétosztották a gyülekezetük közelében
levő szegénynegyedben. Közben kínosan ügyeltek arra, hogy sem öltözékük, sem
jellemük be ne piszkolódjon a hajléktalanok, munkanélküliek sokaságától. Csak
annyit érintkeztek velük, ami elengedhetetlen volt. Ha valaki érdeklődött
hitük, vallásuk iránt, annak nagyobb figyelmet szenteltek, de leginkább
egymással beszélgettek. A délután a munka ideje volt. Mivel a világban élt,
kénytelen volt dolgozni is, legtöbbször akár hat, nyolc órát. Jelmondatuk
szerint azonban mindenkor párhuzamosan folytatta kegyességét. Tökéletesen
elsajátította a telefonálás közben való olvasás képességét. Két tárgyalás
szünetében imagyöngyöket morzsolgatott. Este számon kérte gyermekeitől az aznap
tanultakat. Vacsora után párjával együtt imádkozott, majd azzal a boldog
tudattal aludt el, hogy a menny kapuja ma sem zárult be előtte, mert újból
sikerült bűn nélkül maradnia. Buzgóságában csak azt felejtette el, miért is
imádkozik, miért is olvas, miért is igyekszik jót cselekedni. Azaz, hogy Kiért…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése