,,Ki
vagy te, hogy más szolgája felett ítélkezel?..." (Róma 14:4)
Agyunk nem szereti az üres helyeket, ezért, ha olyan kérdéssel találkozik, amelyre nincs válasz, keresni kezd valamit, amit az üres helyre tehet. És mivel minket a saját érzékelésünk, szükségeink és előítéleteink vezetnek, nem mindig vagyunk objektívek. Vannak vakfoltjaink, azt hisszük, hogy ,,tudjuk", és ennek katasztrofális következményei lehetnek kapcsolatainkra. ,,Tudom, hogy mik az igazi szándékaid. Azt hiszed, hogy nem tudom, mi jár a fejedben? Ha csak rád nézek, pontosan tudom, hogy mire gondolsz." Az ilyen szavak azt jelzik, hogy a másik embert ,,ráhúztuk egy kaptafára", és úgy érezzük, hogy nem kell tovább gondolkodnunk a helyzeten, hiszen lehetetlen, hogy tévedjünk.
Az ügy lezárva. És mi van azzal, amit a Szentírás mond? ,,Aki arra felel, amit meg sem hallgatott, azt bolondnak tartják, és megpirongatják" (Példabeszédek 18:13). Vagy: ,,...legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra" (Jakab 1:19). Vagy: ,,Még az ostobát is bölcsnek gondolják, ha hallgat, és értelmesnek azt, aki csukva tartja a száját" (Példabeszédek 17:28). Mielőtt elkezdenéd hangoztatni a véleményedet, fontolj meg három dolgot:
1) ,,Mert ki ismerheti meg az emberek közül azt, ami az emberben van? Egyedül az emberi lélek, amely benne lakik" (1Korinthus 2:11). Lehet, hogy gyanítasz vagy feltételezel valamit, sőt erősen úgy érzed, de nem ismered mások gondolatait és szándékait.
2) ,,Ki vagy te, hogy más szolgája felett ítélkezel?..." (Róma 14:4).
Nagy része annak, amit ,,tudunk", csupán a saját megítélésünk, egyéni véleményünk.
3) Ha azt hiszed, hogy tudod, miről van szó, és neked kell kezelni a helyzetet, próbáld ezt mondani:
,,Van néhány benyomásom (aggodalmam, észrevételem stb.), amiről szeretnék beszélni." Aztán beszéljétek meg az észrevételeidet, érzéseidet és benyomásaidat, tudván, hogy azok csak a te észrevételeid és ,,nem szentírás", az ítéletet pedig hagyjátok Istenre!
BIBLIA ApCsel 12,1-13,52. Lk 9,1-17. Zsolt 65,1-14. Péld 16,8-9
Agyunk nem szereti az üres helyeket, ezért, ha olyan kérdéssel találkozik, amelyre nincs válasz, keresni kezd valamit, amit az üres helyre tehet. És mivel minket a saját érzékelésünk, szükségeink és előítéleteink vezetnek, nem mindig vagyunk objektívek. Vannak vakfoltjaink, azt hisszük, hogy ,,tudjuk", és ennek katasztrofális következményei lehetnek kapcsolatainkra. ,,Tudom, hogy mik az igazi szándékaid. Azt hiszed, hogy nem tudom, mi jár a fejedben? Ha csak rád nézek, pontosan tudom, hogy mire gondolsz." Az ilyen szavak azt jelzik, hogy a másik embert ,,ráhúztuk egy kaptafára", és úgy érezzük, hogy nem kell tovább gondolkodnunk a helyzeten, hiszen lehetetlen, hogy tévedjünk.
Az ügy lezárva. És mi van azzal, amit a Szentírás mond? ,,Aki arra felel, amit meg sem hallgatott, azt bolondnak tartják, és megpirongatják" (Példabeszédek 18:13). Vagy: ,,...legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra" (Jakab 1:19). Vagy: ,,Még az ostobát is bölcsnek gondolják, ha hallgat, és értelmesnek azt, aki csukva tartja a száját" (Példabeszédek 17:28). Mielőtt elkezdenéd hangoztatni a véleményedet, fontolj meg három dolgot:
1) ,,Mert ki ismerheti meg az emberek közül azt, ami az emberben van? Egyedül az emberi lélek, amely benne lakik" (1Korinthus 2:11). Lehet, hogy gyanítasz vagy feltételezel valamit, sőt erősen úgy érzed, de nem ismered mások gondolatait és szándékait.
2) ,,Ki vagy te, hogy más szolgája felett ítélkezel?..." (Róma 14:4).
Nagy része annak, amit ,,tudunk", csupán a saját megítélésünk, egyéni véleményünk.
3) Ha azt hiszed, hogy tudod, miről van szó, és neked kell kezelni a helyzetet, próbáld ezt mondani:
,,Van néhány benyomásom (aggodalmam, észrevételem stb.), amiről szeretnék beszélni." Aztán beszéljétek meg az észrevételeidet, érzéseidet és benyomásaidat, tudván, hogy azok csak a te észrevételeid és ,,nem szentírás", az ítéletet pedig hagyjátok Istenre!
BIBLIA ApCsel 12,1-13,52. Lk 9,1-17. Zsolt 65,1-14. Péld 16,8-9
-------------------------------------
Imádkozzunk az Isten élő szaváért, és az azt
tolmácsoló igehirdetésekért, amelyekben mindig felragyog péntek és húsvét
evangéliuma. Felépít minden romlásból az örömhír, hogy fogságból kiváltott
(megváltott) emberek vagyunk. Nagypéntek evangéliuma azonban józan értelemmel
felfoghatatlan; szentlelkes értelem kell ahhoz, hogy befogadjuk azt, ami itt az
igazán hangsúlyos. A modern teológia szerint lehetséges, hogy nem azon van a
hangsúly, hogy „Egyszülött Fiát adta” (titok, hogy miért éppen ez volt a
megoldás), hanem az a lényeges, hogy „úgy szerette Isten a világot” (János
3,16), hogy ezt felejthetetlenül kinyilvánította: akként, ahogy abban a korban
ezt a megváltó szeretetet megmutathatta. Ma lehet, hogy másként mutatná meg
ugyanezt a szeretetet, és bizonyítaná azt, hogy Jézus a Krisztus. Ez a megváltó
szeretet az, ami valósággal épít.
Zsoltárok 24
342. dicséret
Zsoltárok 24
342. dicséret
---------------------------------------------------------------
Pál a prófétálás fontosságát emeli ki, a nyelveken
szólás ellenében. Ha az apostol nyelveken szólva érkezett volna meg
Korinthusba, ki ismerte volna meg Krisztust (6). Ha egy idegen érkezik a
gyülekezetbe, hogyan ismeri meg a Krisztust, ha csal nyelveken szólást
tapasztal, amely számára egyenlőre nem több őrjöngésnél, a gyülekezet pedig
idegbeteg emberek együttesénél. Az ilyen ember joggal rémül meg, és menekül el
a gyülekezetből (23). Fő elv: a gyülekezet építése, bátorítása, és
vigasztalása; valamint az, hogy ne maradjak idegen a másik számára (11): ezért
a prófétálás közösségi, a nyelveken szólás inkább egyéni „műfaj” a kegyelmi
ajándékok sorában. Nagyot hibázunk, ha – mint Korinthusban – a nyelveken
szólást közösségivé tesszük, vagy az élő hit kizárólagos jeleként tartjuk
számon.
Zsoltárok 23
437. dicséret
Zsoltárok 23
437. dicséret
-----------------------------------------------------------------
A korinthusi gyülekezet tagjai megtért, de izgága
emberek voltak, tele konfliktusokkal. Büszkék voltak a maguk ajándékaira, és
lenézték a másét. Pál próbálja „kezelni” ezt a nyomorult helyzetet: teológiai
érveket említ (sok tag, de egy test; 12,7), gyakorlati tanácsokat ad (azért
kaptad, hogy használj vele; 12,14). De ezek csak tüneti kezelést nyújtó
technikák. Az igazi megoldást a szeretethimnuszban tárja fel, amely az
eddigieken túl az egyetlen különb út minden földi probléma megoldása felé. Itt
nem az emberi szeretetről van szó, hanem az élő Isten soha el nem múló, mindent
elfedező szeretetéről (7), amely Jézus Krisztusban testet öltött: „A szeretet
nem irigykedik, nem kérkedik, nem fuvalkodik fel…nem keresi a maga hasznát…mindent
eltűr” (4-7). Meghalhatsz nemes ügyekért, semmi haszna annak (3). Egyetlen
esélyünk a „normálisabb” életre, ha az önátadó krisztusi szeretetet
kikönyörögve viszonyulunk egymáshoz.
Zsoltárok 22,23-32
295. dicséret
Zsoltárok 22,23-32
295. dicséret
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Ma egy szellemes, tartalmas, és telibe találó viccen
igen jót derültem, sőt hosszan, hangosan nevettem. Később vettem csak észre,
hogy milyen jó hatással volt ez a nevetés a közérzetemre, testi – lelki
állapotomra, szívverésemre, tekintetemre, miközben azt is meg kellett
állapítanom, hogy régen nevettem ilyen jóízűt. Tudjuk, hogy az öröm sokkal több
a nevetésnél, de a nevetés az örömnek igen fontos eleme, mert az öröm mély és
komoly elemeket is tartalmaz, a nevetés azonban teljes felszabadulás,
kikapcsolás, valami megmagyarázhatatlan előíz a mennyei világból. Ha nevet a
száj, akkor örül a szív, és másként funkcionálnak még a zsigerek is. A hívők
közössége „örömteli”, láthatóan is „vidám” közösség, miközben sohasem
felszínes. Tudunk-e együtt örülni, tudjuk-e egymást örömre hangolni, tudunk-e
nemcsak a bajokra tekinteni; tudunk-e, minden irigységet letéve, örülni a másik
örömének? A komolyság, az evangéliumi mélység; és a látható, tartalmas öröm;
valamint az önfeledt nevetés nem zárják ki egymást. Van okunk örülni, és
nevetni is, mert megváltott emberek vagyunk, ahogy reménységgel lehet
szenvednünk is (26), ha annak van itt az ideje. Ennek ellenére mi gyakran
szomorúan éneklünk, haloványan süt át a bizonyosság öröme istentiszteleteinken,
hát még az életünkön. Segítsük egymást ehhez az örömhöz, mi, akik az Úréi
vagyunk!
Zsoltárok 22,1-22
22. zsoltár
Zsoltárok 22,1-22
22. zsoltár
--------------------------------------------------------
A kegyelmi ajándékok között szerepel a hit is. Minden
kegyelmi ajándék ugyanazon Szentlélek munkája, aki mindenekelőtt a feltámadott
Jézus Krisztusba vetett, élő hitet támasztja az ember szívében, és ennek nyomán
különféle feladatokkal bíz meg a Krisztus gyülekezetében, amelyre egy-egy
kegyelmi ajándékkal alkalmassá is tesz. A hit, mint kegyelmi ajándék, itt más,
mint az üdvözítő hit, amely minden kegyelmi ajándék forrása. A hit kegyelmi
ajándéka, valami olyan felülről való ajándék, amely az embert az Istenre való
teljes ráhagyatkozás által képessé teszi emberfeletti feladatokra, akár
csodákra is (Máté 17,20). Gondoljunk a hit hőseire (Zsidókhoz írt levél 11),
akikben a hit, az üdvözítő hiten túl, mint kegyelmi ajándék is munkált. Ennek a
hitnek legnagyobb csodája, ha úgy szolgálja a Krisztust e világban, hogy
használjon (7), és ne ártson. A hit, mint kegyelmi ajándék, mindig épít, és
soha nem rombol; úgy vezet az Úrhoz, hogy nem kárhoztat másokat; úgy hív
örömre, hogy nem szomorít meg senkit maga körül. Ez tényleg rendkívüli csoda,
nagyobb bármely csodánál: használni, és nem ártani, építeni, és nem rombolni.
Ez a küldetésünk: használni, építeni, szeretni; de erre csak azok képesek, akik
a hit kegyelmi ajándékát kapták.
Zsoltárok 21
21. zsoltár
Zsoltárok 21
21. zsoltár
--------------------------------------------------------------
Virágvasárnap most önvizsgálatra hív. Aki nem kész az
önvizsgálatra, és arra, hogy letegye élete batyuit, azt előbb - utóbb
megbetegítik el nem rendezett dolgai; amelyeket csak az Úr előtt lehet
valóságosan elrendezni. „Ezért erőtlenek és betegek közöttetek sokan, és ezért
halnak meg számosan.” (30) Zsoltárok 20 330. dicséret
--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------
Balog Miklós - A GYOM
Amikor két levélkében
kikél
oly gyönge a gyom és
parély.
Meg nem halad vékony
cérnaszálat,
azt véled senkinek
sem árthat.
De csakhamar mélyen a
földbe,
lefúródik éhes
gyökere.
S szívja a drága
nedveket,
melyeket a föld
rejteget.
Nő, izmosul, hajt
sűrűn és sokat,
Árnyékos, ernyős
ágbogat.
Körötte már a kerti
vetemény,
elfonnyad, elsárgul szegény.
Kezdő kertész, hát
jól jegyezd meg ezt:
A gyomírtást későn ne
kezd!
Ha már a kertben
mindent elnyomott,
késő irtani a gyomot.
Gyermek, a bűn is
kezdetben kicsiny.
Azt gondolod, csak
balga csíny.
De csakhamar felnő,
nagyra fől.
S szívedben minden
jót kiől.
---------------------------------------------------
A JÉZUST SZOLGÁLÓ
CSALÁD
Lázár, Márta és Mária
mindig kaput tártak
betániai házukban
az Emberfiának.
Mikor Márta
vacsorával
szolgált köztük
egyszer,
Mária hű Urunk lábát
dús drága kenettel
öntözte meg, s
törölgette
saját szép hajával.
Megtelt a ház a
kenetnek
csodás illatával.
Görbe szemmel nézte
Júdás,
ki is mondta nyomban,
hogy használta volna
ő a
kenet árát jobban:
„Szegényeknek kellett
volna!
Mért így tékozolni?“
Pedig azért mondta
csupán,
legyen miből lopni.
Jézus Mária mellé
áll,
így szól s rá nagy
csönd lesz:
„Temetésem idejére
tartogatta ő ezt.
Mert nem akkor
tisztel csupán
majd ha eltemetnek:
míg itt élek, adja
jelét
igaz tiszteletnek.“
Jézusra a papi tanács
jaj, még itt is
“rászállt“,
amiért feltámasztotta
halálából Lázárt.
Ők is meg akarták
ölni,
hisz puszta élete
bizonyság volt Jézus
mellett;
érte hittek Benne.
Lázár, Márta és Mária
példáját követve,
Szolgáljunk az Úr
Jézusnak
s örömünk lesz Benne!
----------------------------------------
Születésétől vak
koldust
Látott Jézus egyszer.
„Ez a bűnös, vagy
szülei,
Kit Isten így
megver?”
- Kérdezték a
tanítványok,
De Urunk ezt mondta:
„Ez se bűnös, meg
azok se,
Másért van e próba:
Isten dicsősége lesz
majd
Nyilvánvaló benne.”
Sarat csinált, s
rákente az
Öröktől vak szemre.
„Mosakodj meg
Siloámnak
Tisztító tavába!”
Szót fogadott erre a
vak,
S megnyílt a látása.
De a farizeus horda
Meghurcolta érte,
Őt is, meg a szüleit
is,
Mind, ki Jézust
védte.
Azt hozták fel
ürügynek a
Názáreti ellen:
„Szombatnapon sarat
csinált,
Tehát bűnös ember.”
„Bűnös vagy
nem?! Mit tudom én,
Bármit kiabáltok.
Egyet tudok – szólott
a vak –
Vak voltam, most
látok!”
Bárkit bármi az igazi
Emberségben gátol:
Óva inti az Úr Jézus
A lelki vakságtól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése