2017. május 4., csütörtök


Éppen egy vírus okozta megbetegedésből lábadozok. Hasmenés, hányás, állandó hányinger, gyengeség, fejfájás, szédülés Az egyik gyermekemet kínozta pár napja, most magamon is tapasztalhatom ezeket a kellemetlen tüneteket.
Családi körúton vagyunk, tartalmas együttlétek, kisebb-nagyobb emlékezetes balesetek, csodaszép kirándulások, és természetesen közös étkezések színesítik a napjainkat.
Éreztem, hogy ez az állandó jóllakottság, telítettség véget kell érjen, jót tenne fellélegezni az emésztésben felelős szerveimnek. Nem ehhez vagyok szokva. De a nagy családi kajálások vonzereje páratlan, s az önuralom hiányára is mindig van kifogás.
Most persze gondolni sem bírok semmiféle ehető dologra. De sejtem, hogy a kényszerű böjt s majd diétás táplálkozás után igazán éhes leszek, olyan amilyen rég nem voltam. Az ételek ízét fokozottan fogom érezni, s nagyobb örömöt fog jelenteni a táplálkozás, egy egyszerű pirítós gyógyteával, vagy a natúr rizs is fenséges lakoma lesz.
images „Kövér az ő szívük, mint a háj, de én a te törvényedben gyönyörködöm” (Károli ford.)
„Kövér az ő szívük, érzéketlen, én pedig törvényedben gyönyörködöm.” Zsoltár119:70
A megkövéredett szívről olvastam a napokban a Bibliában. Ez a hasonlat a gőgöt, az emberi elbizakodottságot, és az alázat hiányát mutatja be nagyon szemléletesen. S a kínjaimból kiindulva párhuzamot vontam a fizikai állapotom és a megkövéredett szív között.
Milyen az, amikor meghízik a szív? Ismerős a „hízik a mája” mondás. Mi akkor használjuk, amikor valakinek feszül a keble a büszkeség miatt, miközben őt dicsérik, vagy közeli hozzátartozóját illetik szép szavakkal. Igen, ezt is kell tudni kezelni, mert könnyen el lehet szállni az emberek szép szavaitól.
Alapvetően úgy gondolom attól hízik el a szívünk, ha nem érezzük azt, hogy Istentől függünk, hogy nagyon mélyen és elengedhetetlenül szükségünk van rá. A Vele való kapcsolatra. Az Igére. Mint az éhező, szomjazó embernek a vízre, táplálékra.
Az elmúlt héten azt hiszem egyszer sem éreztem igazán éhesnek magam. Mindig többet ettem a szükségesnél, és ideje volt megállnom, amiben a nem kívánt vírus segített.
A szívünk kövérségének is az étvágytalanság a jele. Ott vagyunk a Biblia mellett, de olyan megszokott már. Az istentisztelet, a tanítás a gyülekezetben, ami egy igazán éhes embernek lakoma lenne nekünk csak lerágott csont. Elfelejtünk gyönyörködni Isten Igéjében, gyönyörködni Isten lényében, imádni, áldani Őt, mindenért. Tele lenni hálával, mert jó Ő és jókat cselekszik. Mert tele vagyunk minden mással. Tele van a hasunk, éhségünk, fizikai szükségleteink betöltöttek, nagyjából jól megy minden, boldogulgatunk, sikereink vannak, terveink, elképzeléseink, még a pénztárcánkban is van valami, ami nem feltétlenül létszükségletre kell elköltsük.
A zsír a szerveinken, a  szívünkön nem látható a szemeinkkel, de arra utal, hogy a vérereinkben is lerakódások lehetnek, és lehet hogy egy érrendszeri katasztrófa előtt állunk. Az elbizakodott, Istentől függetlenedett lelkület sem feltétlenül látszik kívülről, legtöbbször maga a személy sincs tudatában a lelkének az állapotával.
 A Jelenések könyvében lévő laodiceai gyülekezetnek is a megkövéredett szívével volt a probléma.
“Ezt mondod: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, és nincs szükségem semmire; de nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, a szánalmas és a szegény, a vak és a mezítelen: tanácsolom neked, végy tőlem tűzben izzított aranyat, hogy meggazdagodj, és fehér ruhát, hogy felöltözz, és ne lássék szégyenletes mezítelenséged; és végy gyógyító írt, hogy bekend a szemed, és láss.“ Jel 3 17-18
Ha nem kezdünk  ilyen állapotban önként „diétába”, vagyis nem alázzuk meg magunkat, s nem kezdjük magunkat Isten világosságában nézni, akkor elképzelhető, hogy Isten jóságából és kegyelméből  nyomorúság és megaláztatás ér, hogy a szívünk tudjon újra érezni, látni, hallani.
what-are-warning-signs-of-heart-problems-in-women Számomra a „lelki diéta” egyik formája a böjt. Ezzel fizikailag is kifejezem éhségemet, Isten felé fordulásomat. Üres hassal valahogy jobb a szellemi befogadóképességem is, mint eltelve, betöltött szükségletekkel. A böjttel azt is kifejezem, hogy Isten országa mindennél fontosabb nekem, hogy a mennyhez tartozom ami nem evés, nem ivás, hanem igazság, békesség és Szentlélekben való öröm. ( Róma 14:17)
A böjt, amennyiben Isten keresésében, jelenlétében telik megvallás Jóbbal együtt:„Szájának beszédét többre becsültem, mint életem táplálékát” Jób 23:12
Bob Gass egyik füzetecskéjéből olvastam nemrég „Ha csak kis töredékét ennénk annak lelkileg, mint amennyit testileg elfogyasztunk, mind szellemi óriások lennénk!”
"Boldogok a lelki szegények, mert ők megelégítettnek! Boldogok, akik éhezik és szomjúhozzák az igazságot, mert ők megelégítettnek." Máté5: 3,6 ..                                                                      ------------------------------------------------------------------------------------                                                             Milyen a szellemi étvágyad? Én úgy döntöttem a kérdésre válaszolva, hogy nem csak a gyomromat,  egyúttal a szívemet is „diétáztatom”.                                                          ---------------------------------------------------------------
Ha Isten elhív (1)
„Buzgólkodjatok mindenkor az Úr munkájában!”                    (1Korinthus 15:58)
A pályaválasztás a te döntésed, de a hivatást felülről kapod. Amikor a karrieredet építed, akkor magadért dolgozol, amikor a hivatásodat végzed, akkor Istenért. A karrier rangot, pénzt és hatalmat ígér; a hivatás általában nehézségeket, szenvedést és lehetőséget arra, hogy Isten használhasson. A karrier véget érhet a nyugdíjba vonulással és egy sereg megszerzett dologgal; a hivatás egy életen át elkísér. A karriert mindenféle esemény derékba törheti, de Isten képessé tesz arra, hogy betölthesd hivatásodat a legnehezebb körülmények között is. A Szentírás szereplői közül néhány számára az Isten hívásának való engedelmesség rabszolgaságot, fogságot, száműzetést vagy halált jelentett. Pályájuk íve nem tűnt ígéretesnek, mégis betöltötték hivatásukat, méghozzá rendkívüli módon. Chuck Colson Amerika egyik legnagyszerűbb karrierjével dicsekedhetett. Nixon elnöksége alatt hatalma és befolyása volt, mégis börtönbe került. Karrierjének vége volt, de hivatása még csak most kezdődött. Isten arra hívta, hogy általa elérhessen hozzá hasonlókat. Így emlékezik vissza: „A legnagyobb kudarcom – az, hogy elítélt voltam – lett életem igazi küldetése. Isten akkor tudott kezdeni használni, amikor nagy megaláztatásomra börtönbüntetésre ítéltek; kiválasztotta az életem legdicstelenebb tapasztalatát, és felhasználta az ő dicsőségére.” Isten gondviseléséből karriered vége a hivatásod kezdete lehet. Tehát bármire is hívott Isten, a Biblia azt mondja: „buzgólkodjatok mindenkor az Úr munkájában, hiszen tudjátok, hogy fáradozásotok nem hiábavaló az Úrban.” (1Korinthus 15:58).
----------------------------------------------------------------------
Példabeszédek 2:3-8
Igen, ha bölcsességért kiáltasz, és az értelemért a te szódat felemeled,
Ha keresed azt, mint az ezüstöt, és mint a kincset kutatod azt:
Akkor megérted az Úrnak félelmét, és az Istennek ismeretére jutsz.
Mert az Úr ád bölcsességet, az ő szájából tudomány és értelem származik.
Az igazaknak valóságos jót rejteget, paizst a tökéletesen járóknak,
Hogy megőrizze az igazságnak útait, és kegyeseinek útját megtartja.
 
„Az igazi bölcsességet keressétek a legbölcsebb tanítónál: a mi Urunk Jézus Krisztusnál.”
C.H.Spurgeon
----------------------------------------------------------------
 
 
Ma bátoríts valakit!
„Erősítsd és bátorítsd őt!” (5Mózes 3:28)
A biztatás csodákat tehet. A Mutasd meg, ki vagy című filmben Jaime Escalante, középiskolai tanár osztályában két fiú is van, akit Johnnynak hívnak. Az egyik egy boldog gyerek, aki nagyon jó tanuló; a másik viszont folyton valami zűrbe keveredik. A tanév első szülői értekezletén egy anya odamegy Jaime-hez és megkérdezi: „Az én Johnnym hogy boldogul?” Jaime véletlenül azt feltételezi, hogy ez a jó tanuló édesanyja, ezért így válaszol: „El sem mondhatom, mennyire kedvelem. Örülök neki, hogy az osztályomba jár.” Másnap a „problémás Johnny” odament Jaime-hez, és ezt mondta: „Anyám elmondta, mit mondott rólam tegnap este. Még sohasem hallottam, hogy egy tanár engem akart volna az osztályába.” Az eredmény? A fiú aznap elvégezte a rábízott feladatot, másnap pedig kész házi feladattal jött iskolába. Néhány hét múlva ő lett Jaime egyik legszorgalmasabb diákja – és az egyik legjobb barátja. Az élete teljesen megváltozott, csak mert véletlenül eljutott hozzá egy biztató szó. Így működik ez: ha a másik emberben a jót keresed, és megdicséred érte, azzal adsz neki valamit, amihez felnőhet. Másként fogalmazva: ösztönözheted arra, hogy jobbá legyen, mint amilyen most. Isten utolsó parancsa Mózeshez az volt, hogy bátorítsa és erősítse Józsuét, „mert ő fog átkelni e nép élén, és ő osztja majd fel az országot, amelyet látsz” (5Mózes 3:28). Íme, két nagyszerű dolog a biztatással kapcsolatban: egyrészt nem kell gazdagnak, vonzónak, kiemelkedő személyiségnek vagy zseniálisnak lenned ahhoz, hogy valakit biztatni tudj, másrészt a biztatást mindig értékelik azok, akik kapják.                      Tehát ma bátoríts valakit!
-------------------------------------
I. Korinthus 2:9-10
Hanem, amint meg van írva: Amiket szem nem látott, fül nem hallott és ember szíve meg se gondolt, amiket Isten készítet az őt szeretőknek.
Nekünk azonban az Isten kijelentette az ő Lelke által: mert a Lélek mindeneket vizsgál, még az Istennek mélységeit is.
 
„A mennyország nem volna a mennyország, ha a gonoszság valami módon oda bejuthatna.”
C.H.Spurgeon
-----------------------------------------------------------------------
 
20. zsoltár 8-9
Ezek szekerekben, amazok lovakban bíznak; mi pedig az Úrnak, a mi Istenünknek nevéről emlékezünk meg.
Azok meghanyatlanak és elesnek; mi pedig felkelünk és megállunk.
 
József Attila
(Négykézláb másztam…)
 
Négykézláb másztam. Álló Istenem
lenézett rám és nem emelt föl engem.
Ez a szabadság adta értenem,
hogy lesz még erő, lábra állni, bennem.
 
Úgy segített, hogy nem segíthetett.
Lehetett láng, de nem lehetett hamva.
Ahány igazság, annyi szeretet.
Úgy van velem, hogy itt hagyott magamra.
 
Gyönge a testem: óvja félelem!
De én a párom mosolyogva várom,
mert énvelem a hűség van jelen
az üres űrben tántorgó világon! 
------------------------------------------------------------------
Jelenések 21:1, 4,5,
Ezután láték új eget és új földet; mert az első ég és az első föld elmúlt vala; és a tenger többé nem vala.
És az Isten eltöröl minden könnyet az ő szemeikről; és a halál nem lesz többé; sem gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők elmúltak.
 
És monda az, aki a királyiszéken ül vala: Ímé mindent újjá teszek. És monda nékem: Írd meg, mert e beszédek hívek és igazak.
 
„ A Szentírás ígéretei legyenek Isten népének közmondásai.” C.H.Spurgeon
------------------------------------------------------------------
 
 
Jeremiás 29: 11-13
Mert én tudom az én gondolatimat, amelyet én felőletek gondolok, azt mondja az Úr; békességnek és nem háborúságnak gondolata, hogy kívánatos véget adjak néktek.
Akkor segítségre hívtok engem, és elmentek és imádtok engem, és meghallgatlak titeket.
És kerestek engem és megtaláltok, mert teljes szívetekből kerestek engem.
 
Weöres Sándor
ZSOLTÁR
 
Kínok árnyékaiból,
kínok árnyékaiból
szólok hozzád Istenem.
Kín mar, sújt, temet,
józan eszemet
vak veszélyben,
láncos mélyben
ne hagyd elveszítenem.
 
Senki sem tör káromra,
senki sem tör káromra,
bensőm fordul ellenem.
Örök vihar ront,
nincs egy biztos pont
se mögöttem,
se fölöttem,
dög pusztít a lelkemen.
 
Törd meg kevélységemet,
törd meg kevélységemet,
mély megbánást adj nekem.
Nyársat nyeltem én,
derekam kemény:
mért nem szabad
súlyod alatt
meghajolnom, Istenem?
 
Száraz zokogás tipor,
száraz zokogás tipor
és a szemem könnytelen.
Utam hajlatán
ördög les reám,
vár nehezen:
a két kezem
tőrrel indul ellenem.
 
Legyen meg akaratod,
legyen meg akaratod,
ha vesznem kell, jól legyen:
tán kárhozásom
áldás lesz máson –
de ha énrám
kincset bíztál,
ments meg immár, Istenem.
---------------------------------------------
Énekek Éneke 4 
Ebben a fejezetben - először - többször is „húgomnak” szólítja kedvesét. Az ókori Kelet szerelmi költészetében jellemző volt, hogy a szerelmesek testvéreknek szólították egymást, mint az egyik legközelebbi emberi kapcsolat.  
---------------------------------------------
Zsoltár 129-131 
 A zarándokének zsoltárok közül az első kettő valószínű a fogság után született. A 130. zsoltár a korai keresztény liturgia hét bűnbánati zsoltárából a hatodik.  
A mélységből kiáltok hozzád, Uram! Uram, halld meg szavamat, füled legyen figyelmes könyörgő szavamra! 
Zsolt. 130:1-2

------------------------------------------------

Ézsaiás 5 
Ez a fejezet zárja a jövendölések első sorozatát. Keletkezésének idejét nehéz behatárolni, mivel az első fejezetben feljegyzett királyok uralkodása több mint száz évet ölel át, és inkább vonatkozhat Ézsaiás teljes szolgálati idejére. Érdekes az első „jaj” (8. vers) témája, mivel Izráel területén földet eladni nem szabadott csak bérelni, azok a mózesi törvény alapján a megadott családok tulajdonát képezték. Ézsaiás könyvében 20 „jaj” van (ebből kettőt magára vonatkoztat), ebben a fejezetben hatot olvashatunk ezek közül.  
-------------------------------------------------------
Márk 1:1-28 
A könyv szerzőjének tartott János Márkról sokat olvasunk más könyvekben: az Apostolok cselekedeteiben és Pál leveleiben. Édesanyja háza Jeruzsálemben a hívők összejöveteléhez adott otthont, ide ment Péter, amikor a börtönből csodálatos módon kiszabadult. Barnabás és Saul (Pál) magukkal viszik Jeruzsálemből Antiókhiába, majd az első missziós útjukra is, ahonnét azonban visszafordul - emiatt a második missziós út előtt vita majd szakadás támad Pál és Barnabás között - aki egyébként a nagybátyja vagy unokatestvére volt Márknak. Később Pál mellett látjuk Rómában, és találkozunk vele Pál utolsó levelében is (2 Timóteus), ahol kéri Timóteust, hogy hozza magával - feltehetően Rómába. A fiatal Márk egyébként a hagyomány szerint Péter mellett szolgált sokat, a levelében fiaként említi, amit természetesen lelki értelemben kell venni. Sokan vélik úgy, hogy Márk írása az alapja a három szinoptikus evangéliumnak (Máté, Márk, Lukács), ebben az esetben az 50-es években vagy a 60-as évek elején írhatta, a hagyományok szerint Rómában, nem lehetetlen, hogy Péter mártírhalála előtti fogsága idején. Márk a nem zsidóknak írja evangéliumát görögül, a zsidó szokásokat megmagyarázza, megadja az arám szavak értelmezését. Jézust, mint Istennek tökéletes szolgáját mutatja be. Érdekes Bemerítő János működésében, hogy a pogányok zsidó hitre térésében ismert volt a bemerítés, viszont az, hogy egy zsidónak is meg kellene ezt tennie az új volt a számukra. János előtt évszázadokon keresztül (kb. 400 év) nem volt próféta Izráelben, ezért is mehetett ki hozzá annyi ember, még ha több mint 30 km-re (kb. egynapi út) volt is Jeruzsálemtől. 
"Betelt az idő, és elközelített már az Isten országa: térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban." 
Márk 1:15

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése