Éppen egy vírus okozta megbetegedésből lábadozok.
Hasmenés, hányás, állandó hányinger, gyengeség, fejfájás, szédülés Az egyik
gyermekemet kínozta pár napja, most magamon is tapasztalhatom ezeket a
kellemetlen tüneteket.
Családi körúton vagyunk, tartalmas együttlétek,
kisebb-nagyobb emlékezetes balesetek, csodaszép kirándulások, és természetesen
közös étkezések színesítik a napjainkat.
Éreztem, hogy ez az állandó jóllakottság, telítettség
véget kell érjen, jót tenne fellélegezni az emésztésben felelős szerveimnek.
Nem ehhez vagyok szokva. De a nagy családi kajálások vonzereje páratlan, s az
önuralom hiányára is mindig van kifogás.
Most persze gondolni sem bírok semmiféle ehető
dologra. De sejtem, hogy a kényszerű böjt s majd diétás táplálkozás után igazán
éhes leszek, olyan amilyen rég nem voltam. Az ételek ízét fokozottan fogom
érezni, s nagyobb örömöt fog jelenteni a táplálkozás, egy egyszerű pirítós
gyógyteával, vagy a natúr rizs is fenséges lakoma lesz.
„Kövér az ő szívük, mint a háj, de én a te
törvényedben gyönyörködöm” (Károli ford.)
„Kövér az ő szívük, érzéketlen, én pedig törvényedben gyönyörködöm.”
Zsoltár119:70
A megkövéredett szívről olvastam a napokban a
Bibliában. Ez a hasonlat a gőgöt, az emberi elbizakodottságot, és az alázat
hiányát mutatja be nagyon szemléletesen. S a kínjaimból kiindulva párhuzamot
vontam a fizikai állapotom és a megkövéredett szív között.
Milyen az, amikor meghízik a szív? Ismerős a „hízik a
mája” mondás. Mi akkor használjuk, amikor valakinek feszül a keble a büszkeség
miatt, miközben őt dicsérik, vagy közeli hozzátartozóját illetik szép
szavakkal. Igen, ezt is kell tudni kezelni, mert könnyen el lehet szállni az emberek
szép szavaitól.
Alapvetően úgy gondolom attól hízik el a szívünk, ha
nem érezzük azt, hogy Istentől függünk, hogy nagyon mélyen és elengedhetetlenül
szükségünk van rá. A Vele való kapcsolatra. Az Igére. Mint az éhező, szomjazó
embernek a vízre, táplálékra.
Az elmúlt héten azt hiszem egyszer sem éreztem igazán
éhesnek magam. Mindig többet ettem a szükségesnél, és ideje volt megállnom,
amiben a nem kívánt vírus segített.
A szívünk kövérségének is az étvágytalanság a jele.
Ott vagyunk a Biblia mellett, de olyan megszokott már. Az istentisztelet, a
tanítás a gyülekezetben, ami egy igazán éhes embernek lakoma lenne nekünk csak
lerágott csont. Elfelejtünk gyönyörködni Isten Igéjében, gyönyörködni Isten
lényében, imádni, áldani Őt, mindenért. Tele lenni hálával, mert jó Ő és jókat
cselekszik. Mert tele vagyunk minden mással. Tele van a hasunk, éhségünk,
fizikai szükségleteink betöltöttek, nagyjából jól megy minden, boldogulgatunk,
sikereink vannak, terveink, elképzeléseink, még a pénztárcánkban is van valami,
ami nem feltétlenül létszükségletre kell elköltsük.
A zsír a szerveinken, a szívünkön nem látható a
szemeinkkel, de arra utal, hogy a vérereinkben is lerakódások lehetnek, és
lehet hogy egy érrendszeri katasztrófa előtt állunk. Az elbizakodott, Istentől
függetlenedett lelkület sem feltétlenül látszik kívülről, legtöbbször maga a
személy sincs tudatában a lelkének az állapotával.
A Jelenések könyvében lévő laodiceai
gyülekezetnek is a megkövéredett szívével volt a probléma.
“Ezt mondod: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, és nincs
szükségem semmire; de nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, a szánalmas és a
szegény, a vak és a mezítelen: tanácsolom neked, végy tőlem tűzben izzított
aranyat, hogy meggazdagodj, és fehér ruhát, hogy felöltözz, és ne lássék
szégyenletes mezítelenséged; és végy gyógyító írt, hogy bekend a szemed, és
láss.“ Jel 3 17-18
Ha nem kezdünk ilyen állapotban önként
„diétába”, vagyis nem alázzuk meg magunkat, s nem kezdjük magunkat Isten
világosságában nézni, akkor elképzelhető, hogy Isten jóságából és kegyelméből
nyomorúság és megaláztatás ér, hogy a szívünk tudjon újra érezni, látni,
hallani.
Számomra a „lelki diéta” egyik formája a böjt.
Ezzel fizikailag is kifejezem éhségemet, Isten felé fordulásomat. Üres hassal
valahogy jobb a szellemi befogadóképességem is, mint eltelve, betöltött
szükségletekkel. A böjttel azt is kifejezem, hogy Isten országa mindennél
fontosabb nekem, hogy a mennyhez tartozom ami nem evés, nem ivás, hanem
igazság, békesség és Szentlélekben való öröm. ( Róma 14:17)
A böjt, amennyiben Isten keresésében, jelenlétében
telik megvallás Jóbbal együtt:„Szájának beszédét többre becsültem, mint
életem táplálékát” Jób 23:12
Bob Gass egyik füzetecskéjéből olvastam nemrég „Ha
csak kis töredékét ennénk annak lelkileg, mint amennyit testileg elfogyasztunk,
mind szellemi óriások lennénk!”
"Boldogok a
lelki szegények, mert ők megelégítettnek! Boldogok, akik éhezik és szomjúhozzák
az igazságot, mert ők megelégítettnek." Máté5: 3,6 .. ------------------------------------------------------------------------------------
Milyen a szellemi étvágyad? Én
úgy döntöttem a kérdésre válaszolva, hogy nem csak a gyomromat, egyúttal
a szívemet is „diétáztatom”.
---------------------------------------------------------------
|
----------------------------------------------------------------------
Példabeszédek
2:3-8
Igen,
ha bölcsességért kiáltasz, és az értelemért a te szódat felemeled,
Ha
keresed azt, mint az ezüstöt, és mint a kincset kutatod azt:
Akkor
megérted az Úrnak félelmét, és az Istennek ismeretére jutsz.
Mert
az Úr ád bölcsességet, az ő szájából tudomány és értelem származik.
Az
igazaknak valóságos jót rejteget, paizst a tökéletesen járóknak,
Hogy
megőrizze az igazságnak útait, és kegyeseinek útját megtartja.
„Az
igazi bölcsességet keressétek a legbölcsebb tanítónál: a mi Urunk Jézus
Krisztusnál.”
C.H.Spurgeon
----------------------------------------------------------------
Ma bátoríts valakit!
„Erősítsd és
bátorítsd őt!” (5Mózes 3:28)
A biztatás csodákat tehet. A Mutasd meg, ki vagy című
filmben Jaime Escalante, középiskolai tanár osztályában két fiú is van, akit
Johnnynak hívnak. Az egyik egy boldog gyerek, aki nagyon jó tanuló; a másik
viszont folyton valami zűrbe keveredik. A tanév első szülői értekezletén egy
anya odamegy Jaime-hez és megkérdezi: „Az én Johnnym hogy boldogul?” Jaime
véletlenül azt feltételezi, hogy ez a jó tanuló édesanyja, ezért így válaszol:
„El sem mondhatom, mennyire kedvelem. Örülök neki, hogy az osztályomba jár.”
Másnap a „problémás Johnny” odament Jaime-hez, és ezt mondta: „Anyám elmondta,
mit mondott rólam tegnap este. Még sohasem hallottam, hogy egy tanár engem
akart volna az osztályába.” Az eredmény? A fiú aznap elvégezte a rábízott
feladatot, másnap pedig kész házi feladattal jött iskolába. Néhány hét múlva ő
lett Jaime egyik legszorgalmasabb diákja – és az egyik legjobb barátja. Az
élete teljesen megváltozott, csak mert véletlenül eljutott hozzá egy biztató
szó. Így működik ez: ha a másik emberben a jót keresed, és megdicséred érte,
azzal adsz neki valamit, amihez felnőhet. Másként fogalmazva: ösztönözheted
arra, hogy jobbá legyen, mint amilyen most. Isten utolsó parancsa Mózeshez az
volt, hogy bátorítsa és erősítse Józsuét, „mert ő fog átkelni e nép élén, és
ő osztja majd fel az országot, amelyet látsz” (5Mózes 3:28). Íme, két
nagyszerű dolog a biztatással kapcsolatban: egyrészt nem kell gazdagnak,
vonzónak, kiemelkedő személyiségnek vagy zseniálisnak lenned ahhoz, hogy
valakit biztatni tudj, másrészt a biztatást mindig értékelik azok, akik kapják.
Tehát ma bátoríts valakit!
-------------------------------------
I.
Korinthus 2:9-10
Hanem,
amint meg van írva: Amiket szem nem látott, fül nem hallott és ember szíve meg
se gondolt, amiket Isten készítet az őt szeretőknek.
Nekünk
azonban az Isten kijelentette az ő Lelke által: mert a Lélek mindeneket
vizsgál, még az Istennek mélységeit is.
„A
mennyország nem volna a mennyország, ha a gonoszság valami módon oda
bejuthatna.”
C.H.Spurgeon
-----------------------------------------------------------------------
20.
zsoltár 8-9
Ezek
szekerekben, amazok lovakban bíznak; mi pedig az Úrnak, a mi Istenünknek
nevéről emlékezünk meg.
Azok
meghanyatlanak és elesnek; mi pedig felkelünk és megállunk.
József
Attila
(Négykézláb
másztam…)
Négykézláb
másztam. Álló Istenem
lenézett
rám és nem emelt föl engem.
Ez
a szabadság adta értenem,
hogy
lesz még erő, lábra állni, bennem.
Úgy
segített, hogy nem segíthetett.
Lehetett
láng, de nem lehetett hamva.
Ahány
igazság, annyi szeretet.
Úgy
van velem, hogy itt hagyott magamra.
Gyönge
a testem: óvja félelem!
De
én a párom mosolyogva várom,
mert
énvelem a hűség van jelen
az üres űrben tántorgó világon!
------------------------------------------------------------------
Jelenések
21:1, 4,5,
Ezután
láték új eget és új földet; mert az első ég és az első föld elmúlt vala; és a
tenger többé nem vala.
És
az Isten eltöröl minden könnyet az ő szemeikről; és a halál nem lesz többé; sem
gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők elmúltak.
És
monda az, aki a királyiszéken ül vala: Ímé mindent újjá teszek. És monda nékem:
Írd meg, mert e beszédek hívek és igazak.
„ A Szentírás
ígéretei legyenek Isten népének közmondásai.” C.H.Spurgeon
------------------------------------------------------------------
Jeremiás
29: 11-13
Mert
én tudom az én gondolatimat, amelyet én felőletek gondolok, azt mondja az Úr;
békességnek és nem háborúságnak gondolata, hogy kívánatos véget adjak néktek.
Akkor
segítségre hívtok engem, és elmentek és imádtok engem, és meghallgatlak
titeket.
És
kerestek engem és megtaláltok, mert teljes szívetekből kerestek engem.
Weöres
Sándor
ZSOLTÁR
Kínok
árnyékaiból,
kínok
árnyékaiból
szólok
hozzád Istenem.
Kín
mar, sújt, temet,
józan
eszemet
vak
veszélyben,
láncos
mélyben
ne
hagyd elveszítenem.
Senki
sem tör káromra,
senki
sem tör káromra,
bensőm
fordul ellenem.
Örök
vihar ront,
nincs
egy biztos pont
se
mögöttem,
se
fölöttem,
dög
pusztít a lelkemen.
Törd
meg kevélységemet,
törd
meg kevélységemet,
mély
megbánást adj nekem.
Nyársat
nyeltem én,
derekam
kemény:
mért
nem szabad
súlyod
alatt
meghajolnom,
Istenem?
Száraz
zokogás tipor,
száraz
zokogás tipor
és
a szemem könnytelen.
Utam
hajlatán
ördög
les reám,
vár
nehezen:
a
két kezem
tőrrel
indul ellenem.
Legyen
meg akaratod,
legyen
meg akaratod,
ha
vesznem kell, jól legyen:
tán
kárhozásom
áldás
lesz máson –
de
ha énrám
kincset
bíztál,
ments meg immár, Istenem.
---------------------------------------------
Énekek Éneke 4
Ebben a fejezetben - először - többször is „húgomnak” szólítja kedvesét.
Az ókori Kelet szerelmi költészetében jellemző volt, hogy a szerelmesek
testvéreknek szólították egymást, mint az egyik legközelebbi emberi kapcsolat.
---------------------------------------------
Zsoltár 129-131
A zarándokének zsoltárok közül az első kettő valószínű a fogság
után született. A 130. zsoltár a korai keresztény liturgia hét bűnbánati
zsoltárából a hatodik.
A mélységből kiáltok hozzád, Uram! Uram, halld meg szavamat, füled
legyen figyelmes könyörgő szavamra!
Zsolt. 130:1-2
------------------------------------------------
Ézsaiás 5
Ez a fejezet zárja a jövendölések első sorozatát. Keletkezésének idejét
nehéz behatárolni, mivel az első fejezetben feljegyzett királyok uralkodása
több mint száz évet ölel át, és inkább vonatkozhat Ézsaiás teljes szolgálati
idejére. Érdekes az első „jaj” (8. vers) témája, mivel Izráel területén földet
eladni nem szabadott csak bérelni, azok a mózesi törvény alapján a megadott
családok tulajdonát képezték. Ézsaiás könyvében 20 „jaj” van (ebből kettőt
magára vonatkoztat), ebben a fejezetben hatot olvashatunk ezek közül.
-------------------------------------------------------
Márk 1:1-28
A könyv szerzőjének tartott János Márkról sokat olvasunk más könyvekben:
az Apostolok cselekedeteiben és Pál leveleiben. Édesanyja háza Jeruzsálemben a
hívők összejöveteléhez adott otthont, ide ment Péter, amikor a börtönből
csodálatos módon kiszabadult. Barnabás és Saul (Pál) magukkal viszik
Jeruzsálemből Antiókhiába, majd az első missziós útjukra is, ahonnét azonban
visszafordul - emiatt a második missziós út előtt vita majd szakadás támad Pál
és Barnabás között - aki egyébként a nagybátyja vagy unokatestvére volt
Márknak. Később Pál mellett látjuk Rómában, és találkozunk vele Pál utolsó
levelében is (2 Timóteus), ahol kéri Timóteust, hogy hozza magával - feltehetően
Rómába. A fiatal Márk egyébként a hagyomány szerint Péter mellett szolgált
sokat, a levelében fiaként említi, amit természetesen lelki értelemben kell
venni. Sokan vélik úgy, hogy Márk írása az alapja a három szinoptikus
evangéliumnak (Máté, Márk, Lukács), ebben az esetben az 50-es években vagy a
60-as évek elején írhatta, a hagyományok szerint Rómában, nem lehetetlen, hogy
Péter mártírhalála előtti fogsága idején. Márk a nem zsidóknak írja
evangéliumát görögül, a zsidó szokásokat megmagyarázza, megadja az arám szavak
értelmezését. Jézust, mint Istennek tökéletes szolgáját mutatja be. Érdekes
Bemerítő János működésében, hogy a pogányok zsidó hitre térésében ismert volt a
bemerítés, viszont az, hogy egy zsidónak is meg kellene ezt tennie az új volt a
számukra. János előtt évszázadokon keresztül (kb. 400 év) nem volt próféta
Izráelben, ezért is mehetett ki hozzá annyi ember, még ha több mint 30 km-re
(kb. egynapi út) volt is Jeruzsálemtől.
"Betelt az idő, és elközelített már az Isten országa: térjetek meg,
és higgyetek az evangéliumban."
Márk 1:15
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése