Szálka vagy gerenda?
„ Miért nézed
a szálkát a testvéred szemében, a saját szemedben pedig még a gerendát sem
veszed észre? Vagy hogyan mondhatod testvérednek: Hadd vegyem ki a szálkát a
szemedből! – miközben ott a gerenda a saját szemedben?” Máté 7:3-4
Kedves emlékek ébrednek bennem, mikor gyerekkorom hitközösségére
gondolok. Szerettem templomba járni, és erre az sem volt negatív hatással, ha
túl hosszúak voltak az imádságok, vagy ha egy-egy idősebb néni szigorúan rám
nézett, mikor prédikáció közben nem tudtam nyugodtan ülni. Kedvenc
elfoglaltságom a rajzolás volt, melyre legtöbbször édesanyám határidőnaplója
tűnt a legalkalmasabbnak (csak reménykedni tudok, így több évtized távlatából,
hogy emiatt soha nem késett el egy megbeszélt időpontjáról sem). Így nőttem
fel, és váltam már tizenéves korom első felére „érett” keresztyénné. Úgy
gondoltam, hogy az egy évtizedes rendszeres templomba járásom olyan ismeretbeli
és hitbeli előnyökhöz juttatott, mellyel nem mindenki dicsekedhetett. Ekkor már
nem csak rajzolás tehetségével rendelkeztem, hanem bizony a „lelkek
megítélésének” lelki ajándékával is. Minden vendéget végigmértem, és hamar
megállapítottam, hogy mennyire felel meg a hitközség puritán esztétikájának.
Hisz megtanultam, hogy hívő asszonynak nem szabad „hajának fonogatásával” foglalkoznia.
Fejcsóválva vettem tudomásul, ha egyesek a „külső díszben” keresték
„ékességüket”, vagy ha esetleg nem templomhoz illő, farmer nadrágban jelentek
meg az „Úr házában”. Finom megvetéssel viselkedtem a missziómunkában lanyha
közösségi tagok irányában, és immáron én ráncoltam össze a homlokom, ha valaki
olyan zenei ízléssel rendelkezett, mely – „köztudottan” – nem egyeztethető
össze a bibliai alapelvekkel. A hittestvérek közös ünnepi ebédjeiknél figyelni
kezdtem az emberek étkezési szokásait, és hamar elkönyveltem, kik küzdenek a
falánkság bűnével, illetve kik a finnyásan válogatósak. Röviden, hős
gyermekkoromban úgy éreztem, joggal ítélem el a hitközösség bűnben
eltévelyedett tagjait.
Csak egy dolgot nem tanultam meg gyermekéveim hőskorában – és valószínűleg
azért, mert ez a tanítás akkor hangozhatott el, mikor én éppen rajzoltam, vagy
tán másokat kritizáltam –, hogy ne nézzem a szálkát másnál, amíg gerenda van az
én szememben. Mert míg én mások felett ítélkező, „érett” keresztyénnek
tartottam magam, addig beképzelt, másokat lenéző, pökhendi emberré váltam.
Miután rádöbbentem saját nyomorúságos helyzetemre, miután megláttam a
saját szemembe a gerendát, éreztem meg igazán Isten szeretetét. Hiszen
megérthettem, a Mindenható engem beképzeltségem ellenére is elfogadott (épp
úgy, mint a farmeres barátaimat), megbocsátotta szőrszálhasogató
kicsinyességemet, sőt még ezen túl segített is – és segít mind a mai napig –
megszabadulni a gerendáimtól.
Te mit látsz? A gerendát, vagy a szálkát?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Szerinted Isten elég megbízható?
4-Mózes- 23:19.--Isten nem ember, hogy
hazudjék, és nem embernek fia, hogy megváltozzék. Mond-e Ő valamit, hogy meg ne
tenné? Ígér-e valamit, hogy ne teljesítené?”
A legtöbb ember, mire élete végéhez ér,
rengeteg csalódáson, keserűségen megy keresztül. Hol neki okoznak bántást, hol
meg ő másoknak. Be nem tartott ígéretek, rászedés, átverés, becsapás, otthagyás
áldozatai lehetünk, vagy éppen mi tettünk ilyesmit. A mellébeszélés, a
kimagyarázás, az önigazolás mesterei lettünk. Gyönyörűen ki tudunk színezni
dolgokat, néha magunk is el hisszük, máskor meg a nagyokat
elbagatellizáljuk. Ígérünk valamit, és megfeledkezünk róla, aztán
mesélünk. Néha egészen tökéletes mesét adunk elő, hogy mulasztásunkat
palástoljuk. Lelkiismeretünk tisztaságának megfelelően aztán vagy bánkódunk
azon, hogyan tehettünk már megint ilyet, vagy legyintünk egyet, megrántjuk a
vállunkat: Ez van! – mondjuk.
Ma reggel egy mélyen elgondolkodtató tényt olvastam Istenről:
„Isten nem ember, hogy hazudjék, és nem embernek fia, hogy megváltozzék.
Mond-e Ő valamit, hogy meg ne tenné? Ígér-e valamit, hogy ne teljesítené?” 4Mózes 23:19.
Csalódhatsz emberekben, te is okozhatsz – be nem tartott ígéreteiddel –
másoknak keserűséget, mellébeszélhetsz, vagy téged csapnak be. Egy dolog
azonban biztos. Isten megbízható. Ő sziklaszilárd. Nem csap be. Amit megígért,
megteszi.
Hogy kiegyensúlyozott, boldog ember legyél, próbáld meg az alábbi két
dolgot! Hidd el, az eredmény hamarosan érezhető lesz.
1.) Tedd kezébe bátran a
napodat, problémáidat, szomorúságodat – Ő nem hagy cserben, mert megígérte,
hogy el nem távozik tőled, veled megy az úton.
2.) Kezdd el Őt figyelni,
és napról napra jobban fogsz hasonlítani Hozzá az igazmondásban, a
megbízhatóságban. Légy hiteles keresztény.
Én is ezt a célt tűztem magam elé, és szeretnék győzni!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Hatalom vagy önkéntes rabszolgaság?
"De
nem így lesz közöttetek; hanem, a ki nagy akar lenni közöttetek, az legyen a ti
szolgátok; és a ki közületek első akar lenni, mindenkinek szolgája legyen"
Márk 10,43-44
A kereszténység a hatalommal kapcsolatosan annak ellenére tele van
ellentmondással, hogy Jézus tanításai teljesen világosak előttünk.
Ha csak néhány dolgot emelek ki a történelmünkből, rögtön
megértjük mire gondolok. Megváltónk nem akart uralkodni ezen a földön.
Országára saját maga mondta, hogy nem ebből a világból való. (János 18,36) Nem
mondta magát királynak sohasem, sőt kibújt a lehetőség alól, amikor mások azzá
akarták tenni. (János 6,15) Nem szerzett magának olyan eszközöket, amik hozzá
segítették volna a hatalomhoz. Nem toborzott katonákat akkor sem, amikor ezrek
követték. Nem gyűjtött javakat akkor sem, amikor mások mindent odaadtak volna
neki adományként. Nem kereste a befolyásos személyek társaságát, tanítványait
az egyszerű emberek közül választotta.
Követői azonban háromszáz évvel később áldozatául estek a hatalom
csábításának. Először államvallássá lettek. Az első zsinatra az egyenlőek mind
úgy bújtak elő menedékeikből, mint csonka-bokák, megkínzottak és üldözöttek.
Kétszáz év sem telt el és a keresztény Róma már
az elsőbbség címére pályázott, bár még ötszáz évvel később is
bőven akadtak, akik megkérdőjelezték felsőbbségét. Mivel a kereszténység a
lelki dolgokat uralta, a világi uralkodók bírálták őket a földi hívságok miatt.
De a vakbuzgó hívek visszavágtak és megkérdezték melyik az első a lelki vagy a
testi? Így esett, hogy a lelki hatalom eluralhatta szinte az egész
világot és jött a másként gondolkodókra a hadd-el-hadd. Sok történész szerint
az inkvizíció sem volt más csak a totális hatalom eszköze arra, hogy eltüntesse
riválisait. Keresztények voltak, akik máglyára küldtek nőket és gyermekeket, és
keresztények voltak azok is, akik a felfedezett világok őslakóit hol
szolgaságba, rabszolgaságba kényszerítették, vagy néhol akár le is mészárolták
az Isten nevében.
Mennyi szörnyűségnek, mennyi iszonyatos bűnnek és gonoszságnak
lehetett volna elejét vennünk, ha hallgattunk volna Jézus Urunk tanítására! Nem
lenne tele a történelmünk szégyenfoltokkal, ha elfogadtuk volna, ha felfogtuk
volna, hogy csak az istentelenek uralkodnak és hatalmaskodnak mások felett! (42
v.) Ha megértettük volna, hogy Jézus követőjének lenni azt jelenti, önként
szolgálom a másikat, sőt saját akaratomból vagyok mindenki rabszolgája.
A kereszténység ma küzd azért, hogy hiteles vallás lehessen
mindenki előtt. El kellene gondolkodnunk ennek az igének alapján, hogy erre a
legjobb mód talán ma is az, amit Krisztus ajánl: Keresztényként vállalni, hogy
hozzá kötöm a sorsomat a szolgálat láncaival minden emberhez, mert Megváltónk
is ezt tette értünk.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Balfácán
„A ti szelídségetek legyen ismert minden ember előtt! Az Úr közel!” Pál levele a filippiekhez 4:5
Szelíd. Olyan megfoghatatlan, nem gondolod? Milyen a szelíd ember?
Olyan, akin mindenki áttrappolhat a bocsánatkérés apró szikrája nélkül? Olyan,
aki mindig csendben van olyannyira, hogy az már kezd kellemetlen lenni, és
elgondolkodsz az illető épelmélyűségéről? Vajon a szelíd ember mindig vesztes
is? Egy szerencsétlen, aki csak meghúzza magát egy talpalattnyi területen,
mindig szomorú, és csak ritkán enged világgá egy-egy fájdalmas mosolyt?
Azt hiszem, Isten nem ezt várja el tőlünk. Nem ez a szelídség. Jézus
szelíd volt, ugye? Másként nem lenne hiteles dolog a követői elé ezt a
tulajdonságot állítani. És vesztes is volt? Vagy egy szerencsétlen senki? A
legkevésbé sem.
Jézus szelíd volt. És olyan szelídnek szetne látni téged is, amilyen ő
volt. Tanítványaihoz a következő felszólítást intézte: "Íme, én elküldelek
titeket, mint juhokat a farkasok közé: legyetek azért okosak, mint a kígyók, és
szelídek, mint a galambok!" (Máté evangéliuma 10:10)
Ő nem akarja, hogy az legyél, akin mindenki áttrappolhat, akit mindenki
félrelökhet, és lenyomhat a sárba. Ő azt szeretné, ha követnéd az Ő példáját!
Jézus tudta, mikor van itt mindennek az ideje. Mert ideje volt a porba
rajzolásnak, és ideje volt a templom megtisztításának. Ideje, hogy meggyógyítsa
a főpap szolgáját, akinek Péter lecsapta a fülét, és ideje megmondani a
farizeusoknak, hogy az ördögtől valók. Ideje annak, hogy némán tűrjön, és ideje
annak, hogy számonkérje a pofont.
Jézus nem volt egy szencsétlen vesztes, akit mindenki kihasználhatott.
Jézus szelíd volt és méltóságteljes. Akik hallgatták, azt mondták, hogy
hatalommal beszélt. Szelíden, hatalommal. Ő felemelte a földről a bűnös nőt,
nem kárhoztatta, nem dobta rá a követ, hanem megbocsátott neki. Nevén nevezte a
bűnt, soha nem alkudott meg a népszerűség kedvéért, és nagyon következetes
elveket vallott és követett a törvény kapcsán is.
Ma reggel Ő azt kéri tőled, hogy kövesd a példáját! Legyél szelíd, de
nem balfácán! Kérd a bölcsességet Istentől, hogy tudd, mikor minek van itt az
ideje. Keresd Jézus társaságát! Nézd az Ő életét, és tanulj, utánozz, tedd
magadévá az elveit!
Legyél szelíd, legyél a Győztes oldalán!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése