A Te akaratod
Kiszabadítja a foglyokat az Úr. (Zsolt 146,7)Boldogok, akiket az igazságért üldöznek, mert övék a mennyek országa. (Mt 5,10)
Istenünk! Megváltottál, bûneink terhétõl megszabadítottál. Imádunk szeretetedért!
Jézus így
szólt: "Abbá, Atyám! Minden lehetséges neked: vedd el tõlem ezt a poharat;
mindazáltal ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem amint te." (Mk
14,36)
Jézus a Gecsemáné kertben leülteti tanítványait, s maga mellé veszi Pétert, Jakabot és Jánost, megkéri õket, hogy virrasszanak vele együtt, mert a kísértés órája ez. Itt még valóságosabban megmutatkozik a tény: az emberré lett Isten teljes sorsközösséget vállal velünk. Itt az Isten lett emberi, nem pedig az ember isteni. Átéli a test gyengeségét a lélekkel szemben. Fel is hívja a tanítványok figyelmét a komoly kísértésre. Itt nem segít Péter halált megvetõ bátorsága, az ima az egyetlen fegyver. Jézus imádkozik. Mert ki bírná kiinni minden nyomorúságunk poharát, bûneik büntetésével, az Atyától elhagyatva? Egyedül az a Jézus, aki elhagyatottságában is az Atyától várja az útmutatást. A kísértést legyõzve visszamegy az alvó tanítványokhoz. Jézus számára a kísértés elmúlt, a tanítványok azonban nincsenek felkészülve. És Jézus indul. A tanítványok szétszélednek. Látszólag kiszolgáltatottan, bûnösök kezében, valójában azonban kizárólagos hatalommal megy Jézus a kereszt felé, amelyen bevégzi a megváltást.
Szegények társa te, kés mártódott
beléd, Betlehem követe, letérdelek eléd. Láttam földbe vetésed, napra
növekedésed, magasba szökésed, halálba töretésed. Fölálltál büszke fiú ropogott
derekad, zöld fejed fölemelted, nem hagytad el magad. Mert fülünkbe suhogtál,
szívünk ereje voltál, hogy barmok ne legyünk, hogy emberek legyünk. Tûrtél te
minket, fogunkat, kezünket, nevetted szemünket, megáldottad fejünket. Holtodban
körülálltunk, gyönge testedre vártunk, vad kannibálok, veszett janicsárok. A
halotti beszéded egy szó volt: élet, miérettünk meghaltál, mibennünk
feltámadtál. Életünk fölött lángolj, utunkon messze világolj, zölded verjen
szemünkbe, zölded csapdosson szívünkbe. (Kormos István)
Urunk! Te éltre hívsz. Segíts, hogy kapcsolatunk veled mélyüljön. Ámen.
--------------------------------------
A Támasz
Nagyok az Úr tettei, kikutathatják, akiknek csak kedvük telik benne. (Zsolt 111,2)A betegeket Jézus lába elé tették, és õ meggyógyította õket. A sokaság pedig csodálkozott, amikor látta, hogy a némák beszélnek, a nyomorékok épek lesznek, a bénák járnak, a vakok pedig látnak, és dicsõítette Izráel Istenét. (Mt 15,30-31)
Segíts rajtam, Uram, ha ingadozom!
Íme az én
Uram, az Úr, megsegít engem; ki mer bûnösnek mondani? (Ézs 50, 9a)
Nem egyszer történik meg velünk életünk során,
hogy megrágalmazunk valakit. Történik mindez általában az illetõ háta mögött; a
boltban, sorban állva, munkahelyi ebédszünetben vagy a templompadban ülve, de
szabadjára engedjük elképzeléseinket egy emberrõl, szabadjára engedjük, néha
tudtunk nélkül, a pletykát... Ha pedig arra kerül a sor, hogy szembenézzünk
azzal az emberrel, akinek rossz hírét keltettük, segítségül hívunk mindenkit. Mert
egyedül kicsinek és erõtlennek, gyávának érzi magát az ember. A gyávaság pedig
tovább ûz, hogy a tömegbe beleolvadva, habzó szájjal "bûnöst"
kiálts... Valahogy mégis marad bennünk annyi, hogy igazoljuk véleményünket.
Igazoljuk magunkkal. Mert én tudom, hogy mit beszélek, én értek mindent, én
tudok a sorok között olvasni. Én, én, én... És az individuum vadászni indul:
egy másikra, aki gyengébb, így ideális ellenfél. Csakhogy az egyén közben
szembekerül önmagával, és saját maga válik üldözötté - saját maga által. A
gyávaság, az önhittség eltorzítja a személyiséget. Támaszra van szükség, mert
önmagam elõtt már nem állhatok meg önmagamként. A Támasz pedig megszületik
bennem és benned is. Íme az én Uram, az Úr, megsegít engem; ki mer bûnösnek
mondani?
Az ég már többé nincs messze,
közeledik az Isten üdvözítõ ideje, a szabadság és szeretet ideje. Keresztények,
vidám szívvel munkálkodjatok a hosszú harc után az emberek közötti békességen!
(M. Schenkendorf)
Uram, segíts bennünket, mikor megpróbálunk
túlnõni önmagunkon, mikor úgy gondoljuk, hogy nincs szükségünk a te gondoskodó
szeretetedre. Maradj velünk és légy támaszunk, mikor szembekerülünk
önmagunkkal, mert csak te vagy, ki ítéletet mondhat fölöttünk. Ámen.
-----------------------------------------------
Isten azért adta az árnyat, hogy jobban lássuk a fényt! 1.
Ő
Isten dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása. (Zsid 1,3)
Amikor
sötétség vesz körül minket, vágyunk a fény után. A fényt keressük Isten arcán,
Jézus Krisztus arcán, embertársaink arcán, de a saját arcunkon is.
Jézus
„Isten dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása" (Zsid 1,3). A
Tábor-hegyén Jézus három kiválasztott apostolának megmutatta isteni dicsőségtől
ragyogó arcát. El sem tudjuk képzelni azt a fényözönt, azt a káprázatos
világosságot, amely a mennyország fényességét mutatta meg Jézus arcán. A
Megváltó tudta, hogy szüksége lesz a három apostolnak erre az istenélményre
akkor, amikor majd szenvedni látják őt. Azt akarta tudtukra adni, hogy a
felsebzett, elnyomorított, megcsúfolt, eltorzult, véresre vert arca ugyanaz az
arc, amit az apostolok a Tábor-hegyén láttak.
Ha
mindannyian Isten képére és hasonlatosságára vagyunk teremtve, akkor Isten
szeretetének fénye a mi arcunkon is felragyoghat. (Prókai Árpád)
A nap gondolata:
A meghatottság nem ér semmit,
ha nem lesz belőle tett. (Spurgeon)
---------------------------------------------------------------
„Kezdetben
teremtette Isten a mennyet és a földet. … Akkor ezt mondta Isten:
Legyen…!"
A
ma embere már ijesztő mértékben képes teremtésre, kreációra, élet és halál urát
játszva. Alapvetően mindezzel a törekvéssel az embert, az életet szolgálva,
számos esetben azonban súlyos etikai dilemmákat felvetve. Mára már
nemcsak áltudományos szórakoztató filmek témája például az sem, hogy a genetika
tudományának köszönhetően a születendő gyermeknek akár a nemét, szeme színét,
képességeit is előre meg tudják határozni, a szülő akaratától függően. Vagy
például míg néhány évtizede a koraszülött gyermekek ellátása szinte lehetetlen
feladatot jelentett, ma már egyre kisebb súllyal született gyermekek élhetnek
meg jó eséllyel, minden fogyatékosság nélkül teljes életet. Vagy gondoljunk az
eutanázia kérdésére, mely a világ számos országában napirenden van hosszú
ideje. Hol van a határ, ameddig ember dönthet a biológiai élet fenntartásáról,
egy vegetatív életforma kényszeréről vagy a békés elköltözés
vágyáról.
Másik
példa Dolly, a klónozott bárány, kinek világszenzációja óta sok év telt már el,
s azóta bizony rengeteget fejlődött a tudomány. S ha nem is a nyilvánosság
előtt, de minden bizonnyal zajlanak az emberi faj „teremtésére",
„másolására" kísérletek. Biztosak lehetünk benne, hogy nem csak végtagokat
tudnak már újrateremteni –szándékosan használom ezt a szót.
Minden
példa erősítheti bennünk az érzést: próbál az ember Istent játszani.
De
ezekhez a tudományos eredményekhez, sikerekhez mindig kell valami. Egy sejt,
egy alap, egy élő organizmus, amit másolni, klónozni, újrateremteni vagy
megmenteni lehet, de e nélkül az alap nélkül béna az ember. A teremtésben is
csak addig képes visszamenni, hogy valamiből keletkezett a világ, de a semmiből
életet teremteni ma sem tud! A világ keletkezését kutató elméletekben mindben
van egy pont, ahol a tudósok elnémulnak, ahonnan visszább már nincs elméletük a
hogyanra. S ahol a tudomány s az emberi tudósok elnémulnak, ott szólal meg az
Isten LEGYEN szava!
Csak
ha Ő szól, lesz a káoszból rend, a sötétségből világosság, a némaságból élet –
a te életedben is! Mert ahol az Ő szava nincs jelen, ott áldatlan állapotok,
káosz uralkodik. De ahol az Úr szava megszólal, ahol Ő kezd el cselekedni, ott
a semmiből is új teremtés, új élet, új áldások születnek. Látszólagos sikerek,
akár cicoma és kényelem közepette is lehet körülötted káosz, békétlenség
áldatlan légköre. De ahol az Úr szava megszólal, ahol origóként Ő indítja
lépteidet, családodat, ott áldásokkal teli élet lehet szegényes körülmények
közepette is. Miként a betlehemi jászol körül is nyoma sem volt semmiféle földi
gazdagságnak, mégis a legáldottabb hely volt a világon… /Gyallai Henrietta/
A nap gondolata:
Ha Isten azt mondja, hogy:
"most!", ne mondja senki, hogy "holnap!". (Spurgeon)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése