Milyen a szeretet?
„ Az isteni szeretet türelmes és
jóságos. Ez a szeretet nem féltékeny, nem irigy, nem dicsekszik, nem büszke, nem viselkedik gorombán, nem önző, nem gurul
méregbe, nem tartja számon, ha valaki rosszat tesz, nem örül a gonoszságnak, de együtt örül a
többiekkel az igazságnak. Az isteni szeretet mindent eltűr, mindig hisz,
mindig remél, mindenben kitart.”
(Egyszerű fordítás)
Korinthusbeliekhez írt 1. levél 13:4-7
Fabiny
Tamás: A szeretet himnuszának mai tolmácsolása.
Ha olyan
kiváló szónok vagyok is, mint Kossuth Lajos, vagy Martin Luther Kinggel együtt
hirdetem, hogy „van egy álmom”, de szeretet nincs bennem, olyanná lettem, mint
egy leomlott templomtorony megrepedt harangja.
Ha
futurológusként, a jövő mérnökeként vagy csalhatatlan közvélemény- kutatóként
előre látom is a jövőt, szeretet pedig nincs bennem, olyan vagyok, mint egy
összelapított üres kólásdoboz, amelyet unottan rúgnak tovább a kamaszok.
Ha akkora
hitem van is, mint Assisi Ferencnek, Luther Mártonnak és egy dunántúli
parasztasszonynak együttvéve, de szeretet nincsen bennem, olyanná lettem, mint
a szél által cibált ördögszekér.
Ha
önfeláldozóan támogatok is alapítványokat vagy tizedet adok minden
jövedelmemből, szeretet pedig nincs bennem, olyanná lettem, mint aki követ ad
kenyér helyett és skorpiót hal helyett.
Ha két
végén égetem is a gyertyát, hajnaltól késő estig robotolok, éveken át nem
megyek szabadságra, ám szeretet nincs bennem, olyan lennék, mint egy üresbelű
hagyma.
Ha naponta
végigjárom a damaszkuszi utat, rongyosra olvasom bibliámat és halálomra is
bizakodó hittel tekintek, úrvacsorával vagy a betegek szentségével megerősítve
készülök elmenni, de szeretet nincs bennem, semmi hasznom abból.
A szeretet
jelentéktelen, mint amikor valaki szamárháton vonul be a városba.
A szeretet
nevetség tárgya, mint amikor valakinek kezébe nádszálat, fejére töviskoszorút
adnak.
A szeretet
balek, mint amikor valaki kínzóiért imádkozik.
A szeretet
esendő, mint amikor valaki azt mondja: „szomjúhozom”.
A szeretet
meglepő, mint amikor valaki szelíden megszólít egy gyászoló asszonyt a hajnali
kertben.
A szeretet
játékos, mint amikor valaki tanítványai előtt megy Galileába.
A szeretet
nem fúj egy követ a bennfentesekkel, nem kacsint össze a hatalommal, nem
bizonygatja önmaga fontosságát, nem örül pártok és politikusok acsarkodásának,
de együtt örül az asszonnyal, aki megtalálja elgurult drachmáját.
Nem örül az
ügyeskedéssel szerzett vagyonnak, de együtt örül a mező liliomaival és az ég
madaraival.
Nem örül a
doppinggal elért világcsúcsnak, de együtt örül a fogyatékos kisfiúval, aki
szája szélén csorgó nyállal, nagy erőfeszítésekkel társának tudja dobni a
labdát.
A szeretet
soha el nem múlik. Nem veszti el szavatosságát, nem évül el, nem kerül ad acta,
nem lesz unalmas, mint a tegnapi újság.
Legyenek
bár istentiszteletek, véget fognak érni. Legyenek bár egyházak, meg fognak
szűnni. Legyen bár ökumenikus mozgalom, el fog töröltetni.
Még nem
találtuk meg a rák és az AIDS gyógyszerét, nem értjük távoli földrészek
lakóinak nyelvét, nem fogjuk fel más civilizációk felénk sugárzott jeleit.
Ám egykor
majd egyetlen asztalt ülünk körül mindnyájan, és ő lesz majd minden
mindenekben.
Mert a
szeretet nélküli kötelességtudat: kedvetlen.
A szeretet
nélküli felelősség: figyelmetlen.
A szeretet
nélküli igazság: kemény.
A szeretet
nélküli okosság: gőgös.
A szeretet
nélküli barátságosság: hűvös.
A szeretet
nélküli rend: kicsinyes.
A szeretet
nélküli hatalom: kíméletlen.
A szeretet
nélküli birtoklás: fösvény.
A szeretet
nélküli adakozás: képmutató.
A szeretet
nélküli vallásosság: bigott.
A szeretet
nélküli hit: vakbuzgó.
A szeretet
nélküli remény: fanatikus.
A szeretet
nélküli élet: értelmetlen.
Most azért
megmarad a hit, a remény, a szeretet, e három. Ezek közül pedig legnagyobb:
Jézus. Forrás: CREDO 1999.1-2.
--------------------------------------
Vádlott, álljon fel!
"Ne ítéljetek, hogy ne
ítéltessetek! Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek; és amilyen
mértékkel mértek, nektek is olyannal mérnek." Máté evangéliuma 7:1-2
Azon a
hatodik napon Isten valami különlegeset alkotott. Leült a porba, és egészen
belemerült a munkába. Igen, ő lesz majd a több napos, aprólékos, tökéletes
teremtés koronája. És gyúrt, formázott, simított, karcolt, vizezett, nyújtott,
lapított és kiemelt, szögletessé tett és lekerekített. Emberré dagasztotta a
sarat, a saját képmására készítette el, és fölé rendelte a földi
teremtményeknek. Hatalmat adott neki, szabad akaratot, dönthetett jó és rossz
között. Az egész Föld az övé volt, az állatok és növények engedelmeskedtek
neki, és kormányozta Éden harmóniáját. Kapott jogokat, kapott feladatot, kapott
uralmat, de egy dolgot nem: ítélkezést.
Aztán jött
a kígyó, és amit az Ember kapott, eljátszotta, átjátszotta az ő oldalára. Ma
pedig már a feladatunkat sem akarjuk végezni, csak az kell, ami nem lehet a
miénk. Dönthetnénk felelősségteljesen jó és rossz között, ám nekünk inkább az a
hatalom kell, ami megmondja, mi a jó és mi a rossz. Bár az ítélet nem a miénk,
azóta is ezt gyakoroljuk életünk minden percében.
Embereket
írunk le vagy emelünk fel a piedesztálra, de mindig igazságtalanul. Nem
hallgatjuk végig a másik véleményét, hanem már kész is agyunkban a lesújtó
válasz: az ő hibája volt. Nem engedjük meg, hogy magyarázatot adjanak az egyes
jogosan feltett miértekre, hanem már gyártjuk fejünkben a saját magunk szerinti
válaszokat.
Ítélünk
minden irányba, és legtöbbször későn ébredünk rá, hogy ez nem a mi feladatunk
lenne, de addigra már vérzik a nyílt seb a másik szívén, a gyógyulás pedig túl
lassú és körülményes.
Hát legyen
vége ennek! Legyen vége az ítélkezésnek, a hátrányos megkülönböztetésnek, és
végre végezzük azt, amire teremtve lettünk! Te és én döntsük el, hogy mától
fogva nem azt tesszük, amire nem hívott minket Isten, hanem azt, ami az igazi
feladatunk. Te és döntsük el, hogy nem avatkozunk bele Isten jogkörébe, nem
játszunk mások életével, hanem az Ő szeretetét fogjuk feléjük
közvetíteni.
Sem te, sem
én nem tudunk igazán igazságos és kegyelmes ítéletet hozni. Ne is próbáljuk ezt
kivenni Isten kezéből! Legyen Övé az ítélet, miénk pedig a kegyelem!
2015-04-20
De Jézus
odahívta őket, és így szólt hozzájuk: „Tudjátok, hogy azok, akik a népek
fejedelmeinek számítanak, uralkodnak rajtuk, és nagyjaik hatalmaskodnak rajtuk.
De nem így van közöttetek, hanem aki naggyá akar lenni közöttetek, az legyen
szolgátok; és aki első akar lenni közöttetek, az legyen mindenki rabszolgája.
Mert az Emberfia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő
szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért.”
A korabeli vallási vezetők úgy gondolkodtak, hogy aki különb
a többi embernél hitében, erkölcsös életfolytatásában, az nem ereszkedik le
vámszedőkhöz, és egyéb a társadalom peremén elhelyezkedő emberekhez. Jézus
pedig azt mondta: Mindenkihez jöttem! Mindenkit keresek, hogy Istenhez közelebb
kerüljön, és ez nem függ attól, hogy kinek mi a foglalkozása vagy a társadalmi
ranglétrán hol a helye. Az írástudók és a farizeusok megvetették Jézust, amiért
Ő egy asztalhoz ült bárkivel. A bűnösök barátjának nevezték Őt. Pontosan
azért, mert hatalmával másokat megmenteni, szolgálni igyekezett. Ez a közöttetek
ne így legyen hatalmas figyelmeztetés a mindenkori tanítványok felé. Azt
jelenti ez, hogy lássátok meg mi van a világban, de látnotok kell azt is, hogy
én, a Megváltótok, milyen példát adtam elétek. Jézus a hatalmát szolgálatra
használta, vagyis rávilágított arra, hogy akinek hatalma van, akkor teszi vele
a legjobbat, ha mások szolgálatára használja. Aki naggyá akar lenni
közöttetek, az legyen a szolgátok, aki első akar lenni közöttetek, az legyen
mindenki rabszolgája. – Ezt mondja Jézus. Nem éppen szokványos gondolatok
ezek. Teljesen idegen ez a gondolkodásmód a világtól. Nem is sokan gyakorolják.
Esetleg felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy milyen könnyű ezt kimondani. De
lehet ezt egyáltalán gyakorolni? Jézus hitelessége abban áll, hogy Ő
nemcsak beszélt valamiről, hanem a gyakorlatban is megélte. (Katona Béla)
A
nap gondolata:
Nincs
csodálatosabb dolog, mint a keresztények békessége Istenben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése