Türelem
„Az ember okosságát türelmén lehet
lemérni, és becsületére válik, ha a hibát el tudja nézni.” /Káldi Neovulgata/
(Példabeszédek könyve 19. fejezet 11. vers)
Mondd
csak, te hogy állsz a türelemmel?
Próbálsz
türelmes lenni, de reggel elaludtál és épp a legnagyobb dugóba kerülsz. Aztán a
késés miatt a munkahelyen a leszúrás mellé már megint valami alja meló jut rád,
és bent kell maradnod túlórázni, amit meg se fizetnek…
Próbálsz
türelmes lenni, de mikor már több órája vársz a sorodra a hivatalban, vagy
rendelőben ahova időpontra jöttél, és látod, hogy mások minden gátlás nélkül
megelőznek és bemennek előtted…
Próbálsz
türelmes lenni, de mikor már annyiszor kérted Istentől, hogy segítsen, hogy
mutasson utat, hogy adjon egy társat, valami jelet, hogy mi a célja az
életeddel, de semmi válasz...
S
tudom szerény vigasz, hogy mindannyian hasonló cipőben járunk, S előbb vagy
utóbb mindenkinél elpattan egyszer a cérna, eljön a pillanat, hogy nincs
tovább, mikor elfogy a türelem.
S
mit tehetsz, ha mindezek ellenére szeretnél türelmesebb lenni? Először is
jegyezd meg, a türelem nem tétlenség, hanem folyamatos növekedés.
Ahogy
a kertben minden erőlködés nélkül egymás után kibújnak, majd virágoznak és
termést érlelnek a növények.
Ahogy
egy csecsemő, aki először csak bömböl magatehetetlen, majd ahogy naponta
növekszik, csúszik, mászik, majd felhúzza magát, s jó pár fenékre esés után
elkezd egyedül totyogni.
Igen,
a türelem nem más, mint szemben a mai ’azonnal’ világgal elfogadni, megtanulni
Isten és a dolgok valódi időrendjét. Hogy nem előbb és nem később, hanem mikor
’eljön az idő teljessége’.
Így
kérjük ma együtt:
Uram,
segíts elfogadni azt, amin változtatni nem tudok, és adj erőt, hogy feladás
nélkül megtegyem, ami rajtam áll.
Kérlek,
érleld bennem a türelem lelki gyümölcsét!
-------------------------
Fegyelmezés, szeretettel
Állandóan
visszatérő kérdés – Hogyan nevelhetném JÓL gyermekemet? Rengeteg neveletlen
vagy éppen „elnevelt” gyerekkel – később felnőttel találkozunk életünk során.
Mi a hiba? Hol rontottuk el? Hogyan lehetne még valamit korrigálni?
Összeegyeztethető-e a szeretet a fegyelmezéssel? Milyen fegyelmezési formákat
gyakoroljunk – gyakorolhatunk?
Három kulcsszó a
neveléshez:
=
Következetesség
= Fegyelmezés
= Szeretet
Sok embernek
nehézséget okoz a gyermekek fegyelmezése.
Vajon a szeretet
és a fegyelmezés kizárják egymást?
Isten azzal
bízta meg a szülőket, hogy fegyelmet tartsanak. Az Efézusiaknak írt levél. 6.
fejezetében Pál a szülőkre és gyermekekre vonatkozó együttélési szabályok
alapelveit gyűjtötte egy csokorba. Ezek az elvek ma is érvényesek.
Sok szülő
panaszkodik a tiszteletlen fiatalokra.
Azokat a
szülőket, akik nem tudnak fegyelmezni, nem sokra tartják, nem tisztelik
gyermekeik.
Hogyan lehet tiszteletet „kiérdemelni”, tiszteletet „parancsolni”? Ésszerű
követelményeket kell felállítanunk. Őszinte szeretettel kezelni gyermekeinket,
tisztelni őket, de határokat szabni, és ezeket be is tartatni velük – ez a
tisztelethez vezető első lépcsőfok.
Ábrahámról
olvassuk: „Tudom róla, hogy megparancsolja az ő fiainak és az ő házanépének
őutána, hogy megőrizzék az Úrnak útját…” Hogyan parancsolt tiszteletet Ábrahám?
Háznépe látta, amint naponta tisztelte Istenét, ahogy ’megőrizte az Úr útját’ –
és ez a példa volt „parancsoló” erejű. Ezek a példák hiányoznak napjaink
családjaiból. A következetes becsületesség, a következetes igazmondás. Ennek
hiányát látva – gyermekeink számára hitelét veszti a tisztelet. Ez a
tisztelethez vezető második lépcsőfok
Gyermekeink
fegyelmezésénél kétféle gond merülhet fel:
1. Mit
tegyünk, amikor akarati, tudatos engedetlenséggel szembesülünk?
Ha a gyerek
toporzékol, ordít, élelmiszerboltban hisztizik?
2. Mi
a teendő, ha egyszerűen csak képtelen feladatai elvégzésére?
Amikor ügyetlen,
feledékeny, felületes.
A kétféle
magatartást észre kell vennünk, és meg kell különböztetnünk. A második esetben
egyértelmű, hogy türelmesen kell figyelmeztetni, és segíteni kell – ügyelve
arra, hogy el ne veszítsük türelmünket.
Helytelen az,
amikor büntetünk – pedig türelmes megértésre, segítségre szorulna. Ha
véletlenül eltör valamit, és ezt maga is bánja.
De helytelen az
is, amikor csokival “kérleljük”, hogy tegyen végre rendet a játékai között.
Nem azért korlátozzuk őket, mert nem szeretjük, hanem mert javukat akarjuk.
A gyermek
szereti pontosan tudni, hogy mit engednek, és mit tiltanak neki.
Szereti, ha a
korlátok, amik körülveszik – stabilak – és nem a hangulatunk függvényei, azaz –
jó kedvem van, most mindent szabad, fáj a fejem, most meg semmit sem szabad.
Akkor érzi jól magát, akkor érez biztonságot, ha tudja, hogy a korlátok védik
őt, érte vannak. Ezért aztán gyakran próbálkozik: Megnézi, hogy a helyén van-e
még az a bizonyos korlát. Megpróbál tiltott helyre merészkedni. Ha senki nem
szól rá, azaz nem lesz következménye, akkor elbizonytalanodik. „Mi történt –
kérdi magában – tegnap ezt nem tehettem meg, ma meg semmi baj nem történik, ha
ezt megteszem?” És máris labilissá válik. Rájön, hogy elég egy kis sírás, máris
elkerül onnan az a cölöp. És minél több kerítéselem elmozdítható, annál
bizonytalanabbá, labilisabbá válik, annál többet hisztizik, sír, toporzékol,
mert elveszítette biztonságérzetét.
Őt is meg lehet
kérdezni a szabályok lefektetésénél, de aztán ügyelnünk kell arra, hogy amiben
megállapodtunk, azt meg is tartsa.
Tehát a szülő vigyázzon arra, hogy ne változtatgassa az irányelveket és a
határokat nap, mint nap, aszerint, hogy milyen a hangulata.
Helytelen, ha
fenyegetőzünk, de fenyegetéseinket nem váltjuk valóra.
Ha a gyermek
megértette, hogy mit várnak el tőle, szükséges a számonkérés is.
Minden gyermek
megpróbálja valamilyen módon kikezdeni a szülői tekintélyt, és kipróbálja, hogy
a szülők azt gondolják-e, amit mondanak, komolyan veszik-e amit mondtak.
Ha
engedetlenkednek, nem kell kiabálnunk, sem elkeserednünk. Inkább az a fontos,
hogy mi, szülők, legyünk a helyzet urai, különben a gyermek nem vesz minket
komolyan, és nem fog tisztelni.
Már a legkisebb
korban tanítsuk meg gyermekeinkkel a tiszteletet. A generációs ellentét oka a
tisztelet hiánya. A fiatalok azért vetik el olyan határozottan az idősebb
nemzedéket – gondolkodásmódjukat – mert nem tudják becsülni az idősebbeket.
Soha ne
szégyenítsük meg mások előtt gyermekünket.
Ne hozzuk
zavarba, ne nevessük ki, vagy ne tegyük nevetségessé őket.
Ha ezt tesszük,
inkább fél tőlünk a gyermekünk, minthogy tisztelne.
Legyünk
következetesek, de szeretettel fegyelmezzünk.
Ha egy négyévest
nem tudunk rávenni arra, hogy elrakja játékait, hogyan akarjuk elérni, hogy a
serdülő meghallgasson minket?
Szeretet,
kényeztetés, fegyelmezés. Hol a határ? A szeretet határát Jézus mutatta meg. Ő
úgy szeretett, hogy életét adta azokért, akiket szeretett. De azért adta
életét, mert nem hagyta a bűnt büntetés nélkül. Gyermekeink szeretete,
kényeztetése - fegyelmezés nélkül éppannyira természet- és szeretetellenes,
mint következetes fegyelmezésük - szeretet nélkül.
Jegyezzük meg, amit az Ige
tanácsol: „És ti apák ne ingereljétek gyermekeiteket, hanem neveljétek őket
az Úr tanítása és intése szerint.”
Efézus 6. rész 4. vers
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése