Imádkozom.
Nem egészen
úgy, mint a farizeus. Mégis – a szavak nagyon hasonlítanak.
- Bár a
felszínre hozás óvatosabb, de a megnyilvánulások azonosak.
És ha nem
is mások lenézésével kezdem bizonyítani éleslátásomat,
Akkor is
magamat különbnek vélem, s mint aki biztos ebben... ezt is elmondom.
- Ez az ima
nem száll felfelé... Itt marad. Rátapad a hajlék mennyezetére,
s nem vétkezel – ha ámen helyett ezt mondod: ez is a
farizeus ikertestvére.
A
farizeus és a vámos (Lk 18,9-14.)
Mielőtt elítélnénk a farizeust, jó
ha tudjuk, hogy jó oka volt arra, hogy különbnek tartsa magát másoknál. A
törvény évi egyszeri böjtöt írt elő. Ő hetente kétszer böjtölt. Azok helyett
egyszer, akik nem böjtöltek, másodszor pedig a bűnösökért. Ez a böjt más volt,
kint a mi böjtölésünk. Semmit sem ettek 24 órán keresztül, még folyadékot sem
fogyasztottak. Ötven fokos hőségben ez utóbbi emberfeletti erőfeszítést kívánt.
Pénzével is nagyvonalúan bánt, sokkal többet adva a tizedbe, mint ami járt.
A vámos nem véletlenül állt meg
hátul. Alighanem elzavarták volna, ha előre megy, mert nyilvános bűnösként
tartották számon az adószedőket, akik minimum a kétszeresét hajtották be az
embereken annak, mint amit nekik kellett befizetniük a rómaiaknak. Egyik
köztiszteletben állt, a másik közutálatnak örvendett.
Jézus nem vonja kétségbe a farizeus
igaz voltát. Mégis azt mondja: a vámos igazabbul ment haza. Pedig nem úgy
érkezett. Megelőzte Isten előtti kedvességben a farizeust. Miért? Az
ószövetségi gondolkodásban Isten nem hallgatja meg a bűnös imáját. Ezt a
gondolkodást akarja először átalakítani Jézus ezzel a példabeszéddel. Másrészt
a teljesítménygőgöt szeretné visszaszorítani, és annak a gondolkodásnak az
elterjedését segíteni, hogy amink van, amit elértünk, azt mind kaptuk. Ha
holnap is szeretnénk hasonlót elérni, nem elég hálát adni, azt kérni is kell.
Ebben jobb, több a vámos a farizeusnál.
Sokféle gőg létezik. Korunkra is
jellemző a farizeus teljesítménygőgje. Amikor az életet pénzben, rangban,
gazdagságban és nem szeretetben, emberségben, jótettekben méri valaki. Ennek a
gondolkodásnak az eredménye, hogy az Istent is meg akarják vásárolni. USA milliomos pap: Ha 10 milliót adnék az egyháznak,
elnyerném az üdvösséget? Pap: Mindenképpen javaslom, hogy próbálja ki!
Van származási gőg is. Ez vezetett
közvetve a második tte észre. Nagyon imbolygott az állvány, azért a császár
szólt egy ifjú nemesnek, hogy tartsa. Én? Nemes ember vagyok. Nem tartom egy
festőmester állványát! Császár: Én bárkit nemessé tudok tenni. De olyan nagy
művésszé, mint Dürer, senkit sem.
Jézus szereti beszédeiben a kizáró
ellentéteket: Mária Márta, Tékozló fiú és a bátyja, Dúsgazdag és Lázár, Mit üzen ez az ellentét? Olyan Istenünk van,
akinek az igazi alázat sokat jelent. Jézus nem azt kívánja, hogy ami jó azt
tagadjuk meg magunkban és játsszuk meg az alázatost. Azt sem akarja, hogy
kételkedni kezdjünk magunkban. Azt akarja, hogy ne csak hálát adjunk, hanem
kérjünk is. A holnap minden percéhez Isten kegyelmét. E nélkül megszokásból
élünk, rutinná válik a kereszténységünk, magunkban és nem Istenben bízunk.
Szent Antal remete is beleesett ebbe
a hibába. Úgy gondolta, nincs nála szentebb ember a világon. Egyszer álmában az
Isten figyelmeztette: Egy alexandriai cipészmester, a Görbe utcában szentebb
nálad. Elment megnézni. Mi jót tettél, hogy az Isten előtt annyira kedves vagy?
Én semmit. Dolgozom, hogy eltartsam a családomat. Nem teszek semmi jót, csak
végzem a munkám és szeretem enyéimet. Antal kiment, és megértette, hogy az
Isten a cipész egyszerűségét és alázatát tartja annyira kiemelkedőnek. Attól
kezdve minden este így imádkozott: add Uram, hogy olyan egyszerű és alázatos
tudjak lenni, mint az alexandriai cipészmester.
Írók, festők mondják: eredetit
alkotni másodszor, harmadszor is csak akkor lehet, ha elfelejtik az előzőt, nem
tartják magukat többnek azért, mert már valami szépet, vagy nagyot alkottak, és
minden új feladatnak úgy kezdenek, mintha az lenne az első. Isten kell ahhoz,
hogy holnap is emberek maradjunk. A vámos alázatával kérjük ezt mi is.
Imádkoztam.
Még nem
úgy, mint a publikánus Még a látásom is rosszabb, mint annak.
-Hiszem,
vallom, hogy Isten mindenhol jelen van, S
mégis-őelőtte is titkaim vannak.
-De amikor
rám nehezedtek bűneim, és ki akartam magamból mindent dobni,
akkor
önmagam előtt is oly nagyokká lettek, hogy nem mertem őket Uram elé hozni.
Csak
hangtalanul – mert nem jött szó nyelvemre, mint dadogó kerestem a szavakat
Bár verejtékem,
könnyeim is hullottak, erőtlenül, mint néma mozgattam ajkamat.
-S amikor
tehetetlenül vergődve, csüggedten abbahagytam imámat...
úgy
éreztem, a Mester hátrafordult, és ezt mondta: „Valaki érintette a ruhámat.”
-S én úgy,
ahogy voltam... túláradó örömmel, mint akinek az ajkát záró bilincs
szétpattant,
Odakiáltottam,
hangosan, boldogan: -Bocsásd meg, Uram... Én voltam.
1970. 11.29
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése