Olvasmány: Máté evangéliuma 6,19-21. 25. 31-33
Alapige: János 1. levele 2,15-17. Máté
evangéliuma 6,33
„Ne szeressétek a világot, se azt, ami a világban van.
… Mert mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, a szem kívánsága, és az
élettel való kérkedés, nem az Atyától, hanem a világtól van. A világ pedig
elmúlik, és annak kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad
örökké. … De keressétek először az Ő országát és igazságát, és ezek is mind
ráadásul megadatnak nektek.”
János apostol igen keményen
fogalmaz mai igénkben, ezért fontos, hogy a Szentírás egészének a fényében,
pontosan és jól értsük a szavait. Először is tehát, mi az, amiről nem szól
ez az ige?
Nem szól a teremtett világnak, a
gyönyörű természetnek, s benne az esendő élőlényeknek a gyűlöletéről.
Hiszen – tudjuk – a teremtett mindenség hirdeti az Isten dicsőségét, aki azt
alkotta, s nekünk otthonul adta, ránk bízta. Az Ó- és Újszövetség egyaránt int
minket arra, hogy „szeressétek felebarátotokat, mint magatokat”, és János is
említi levelében: „aki gyűlöli testvérét, az sötétségben van”!
De nem szól
távolságtartásról, a világból, a mindennapi életből való remetei kivonulásról
sem, hiszen Jézus így imádkozott értünk: „Atyám, nem azt kérem, hogy vedd ki
őket e világból, hanem hogy őrizd meg őket”. Tanítványait pedig így buzdítja:
Ti vagytok a föld sója! Ti vagytok a világ világossága! Éppenséggel az
evangélium „szíve”, lényege beszél arról, hogy „úgy szerette Isten e világot,
hogy egyszülött Fiát adta érte”!
Az a hit tehát, amiről János levele szól, nem a menekülés, a
világból való sértett kivonulás vallása, hanem az Isten akaratának a
cselekvése ezen a földön. Krisztus nevében nem hátat fordítunk ennek a
világnak, hanem megálljuk benne a helyünket! „Akik befogadták Őt, azokat
felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek”(Jn 1,12) A hit arra ad
hatalmat, képességet, lehetőséget, hogy azon a talpalattnyi területen, ahol
élünk, ameddig szavaink-erőink elérnek – általunk is – elközelítsen az Isten
Országa!
De hogyan lehetséges ez? Erre felelnek nekünk igénk
kulcsszavai: „kívánság” és „kérkedés”.
A kívánság, vágy, szenvedélyes keresés vagy eltökélt
törekvés ott van mindannyiunkban. Hiszen ez az, ami hajt-mozgat egy életen át,
irányít és igénybe veszi az energiáim, az időm. Ami sokszor továbblépésre,
tovább-küzdésre késztet!
Ezért fontos ma feltenni magunknak a kérdést: Milyen hangot
követek? Mire vágyom? Mit keresek valójában az életemben? Kis örömöket, mély
boldogságot, sikert-elismerést, vagy társat, gyermeket, emberek szeretetét,
vagy éppen valami kézzelfoghatót, anyagi biztonságot? Milyen kincset keresek
– Máté evangélista szavával – és hol?
Mit hajtok, talán erőszakosan, áldozatokat hozva és
követelve, mert „megérdemlem”, vagy talán kétségbeesve, elveszetten, mert jaj,
ha az nem lesz meg, semmit sem ér az egész? Mert valami olyan nagyon hiányzik…
A másik fontos szó, fogalom pedig a „kérkedés”, ami
arról szól, hogy mi az amim van, ami az enyém, amit elértem-megszereztem, amit
fel tudok mutatni, amit birtokolok!
Gondolhatunk általános emberi, társadalmi szempontból a XXI.
szd-i mítoszokra: egészség – szinte már minden gyógyítható, minden fájdalom
azonnal csillapítható; fiatalság – csak szerek és módszerek kérdése,
tudás-hatalom-gazdagság-civilizáció, mind a miénk!
De ma igénk rákérdez saját kérkedéseinkre is, a
„birtoklásaink”-ra, legyen az valami kézzelfogható tárgy, anyagi valóság, vagy
felmutatható érdem, megszerzett emberi elismerések, szeretetek. Mi az enyém?
Úgy igazán. És mit jelent számomra az, amim van? A testem, az egészségem, az
erőm, a kapcsolataim, az életem… Mindez miért és mennyire az enyém?
Máté evangéliuma segít az ige mai üzenetét megérteni: Ha
igazán vágy, kívánság, szomjúság van bennetek – „Keressétek először az
Isten Országát”, vágyjátok, szomjazzátok magát Istent! Mert nyugtalan a
mi lelkünk, amíg Benne nyugalmat nem talál – ahogy Augustinus mondja.
Az élet itt a földön, ebben a világban valóban keresésre
adatott. De ha boldogságot, örömöt, teljességet, gazdagságot, emberek
szeretetét keresek csak Isten nélkül és helyett: bolyongó koldus maradok
mindvégig, és koldusszegényen megyek el végül – elvész a „kincsem”.
Sok minden lehet az enyém, amit büszkén mutogatok, vagy
féltve szorítok, de ha azt gondolom, hogy mindez az én érdemem és birtokom,
magamat csapom be, és végül az élet kifolyik az ujjaim közül, mert „Mid van,
amit ne kaptál volna?”!
Megajándékozott vagy! Ahogy Máté idézi Jézust: „ezek is mind
megadatnak nektek”. Nincs okod sem görcsös félelemre, sem önteltségre,
mert szabad vagy ajándékként elfogadni amid van, és amíg van…
Amitől óv minket János apostol, az a ragaszkodás egy bűnös,
Isten nélkül maradt, „gazdátlan” világhoz, és az annak a törvényei és hazug
önzése szerinti élet. Ennek ellenképe az istentisztelet elején énekelt zsoltár
a jó pásztorról, aki gondoskodó gazdánk, aki vezet, ha követem, velem van, ha
keresem, megajándékoz és megtart.
Isten akaratát – a Pásztor szavát és lépteit – követni azt
jelenti: nem tévedtem el, és megmaradok az élet útján örökké, akkor is, ha
egyszer elmúlik, ha mögöttem marad ez a világ.
(Elhangzott: 2008. november 16-án)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése