(37) „Őket pedig kihozta…” (Zsoltárok 105,26-45)
Minden nézőpont kérdése – mondjuk gyakran. Ennek igazsága azonnal
kiderül, amint ugyanazt az eseményt képesek vagyunk egymásnak ellentétes
szempontokból vizsgálni, magyarázni.* Izráel történetéről is sok nézőpontunk
lehet. Itt most az Isten nézőpontját olvassuk, népéről. Ábrahám, Izsák, Jákób,
József, Mózes Isten eszközei voltak abban, hogy az Úr csodás tettekkel vezesse
népét.** Összegezve: az ellenség elpusztult, „őket pedig kihozta” az Úr
(37), mert beteljesítette ígéretét. Isten nézőpontja ez. De aztán ennek a
nézőpontnak „tágult” az optikája, Jézus Krisztusban; illetve számunkra lett
élesebb az Isten látószöge: hiszen az Úr mindenkire szabadító irgalommal
tekint, mert neki minden nemzet között van népe. Ezért aki Krisztusban hisz, az
soha nem csak a saját nézőpontjából tekint a világra, hanem mindig a másikéból
is, és éppen így lesz krisztusivá. Csak ebbe a szemléletbe fér bele, még az
ellenség szeretete is. Éppen ez a szemlélet az, amire éles helyzetben, a saját
erőnkből képtelenek vagyunk, és látszólag szabad teret kap a gonosz, de csak
látszólag, hiszen a megváltó*** Jézus Krisztus Úr, az Atya Isten dicsőségére
(Filippi 2,11).
|
Zsidók 13,7-17
|
|
* Tanulságos a nagy emberek emlékiratait olvasni, amelyben
ugyanarról a történelmi eseményről akár homlokegyenest ellenkező értelmezést
olvashatunk, azoktól, akik az adott eseményt átélték, megharcolták.
** A mai igeszakaszban, Mózes említésével három
szempontot olvasunk: az egyiptomiak legyőzését, tíz csapással (24-36), Isten
népének szabadulását Egyiptomból (37-41), majd ennek magyarázatát, teológiai
megokolását, azért így történt, mert megígérte szabadulásukat az Úr.
*** - és nemcsak az üdvösségre, hanem erre a szemléletre is
megváltó Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.
--------------------------------------------------
(6) „…akiket kiválasztott…” (Zsoltárok 105,1-25)
Isten kiválasztotta népét (6), majd csodálatos tettekkel gondot
viselt róluk, azaz senkinek sem engedte elnyomni őket (14). A
kiválasztottság kegyelem, mögötte Isten kikutathatatlan döntése áll, de
a kiválasztottak megtapasztalják Isten csodatetteit mindenkor, még a szükség
idején is észreveszik azokat (6). - A kiválasztottság felelősség,
mert nagy kérdés, hogyan élünk azzal. József megtapasztalta az Úr kegyelmét, de
ez olyan magasságokba „repítette” őt, amely tele volt veszélyekkel: „a fáraó
egész vagyonának kormányzójává lett, hogy a vezetőket tetszése szerint oktassa,
a véneket bölcsességre tanítsa” (21-22). Akiket valóban kiválasztott az Úr,
azok nem tudnak visszaélni kiválasztottságukkal, csak szolgálni tudnak vele. - A
kiválasztottság szüntelen hálaadás, függés és szolgálat. Aki
„képességet” kapott arra, hogy mindenkor hálát adjon az Úrnak, miközben
folyamatosan tudja, hogy életében minden kegyelem, ezért ebben a szent
függésben állandóan segítségül hívja az Úr nevét, miközben élete szakadatlan
szolgálat, hirdetve az Úr tetteit mások előtt; - ilyen az, akit kiválasztott az
Úr. Zsidók 13,1-6
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése