Gyakorlati tanítások (Csel 4,23-31)
Az
első imaóra, amelyről a gyülekezet megalakulása utáni időkből (Csel 2) a
Biblia tudósít,
világosan
mutatja, hogy az első keresztyének hogyan tartották be az Úrnak a Máté
18,19-20-
ban
mondott Igéjét. Nekünk is ugyanezekre az ígéretekre kell támaszkodnunk. Ezért
olyan értékes az alábbi példa, mint utánzásra érdemes előkép.
Eltekintve
az akkori hívők különleges helyzetéről, mindezek a dolgok számunkra is
érvényesek, Ezért gondoljuk át néhány jellemzőjét. „...elmentek az övéikhez...”
(Az
imaóra meghitt jellege) Az Úr Jézus szavai szerint: „Ha közületek ketten...”
(Mt 18,19) Az imaóra – akár rendszeres, akár valamilyen különleges alkalomból
tartják azt – nem tartozik azon összejövetelek közé, ahová korlátlanul
mindenkit meghívhatunk. Az imaóra kiváltképpen a helyi gyülekezet ügye, amelyen
a gyülekezet közös ügyeit, bajait és örömeit kitárhatják az Úr előtt. Ha idegenek is jelen vannak, az
gátlásokat okozhat, amelyek negatív befolyást gyakorolnak az imaórára. „Egy
szívvel és egy lélekkel felemelték hangjukat az Istenhez…” (Teljes egység az
imaórán) Az egységet három szempontból nézhetjük.
1.
Egység a szándékukban: az imaóra tárgya, miután tudomást szereztek az
apostolok kihallgatásáról, mindnyájuk előtt világos volt. Ezért szükséges, hogy
az imaóra résztvevői még az imádkozás előtt tudomást szerezzenek az ima témájáról.
2.
Egység a megnyilatkozásban: „…felemelték hangjukat…” (egyes számban)
Istenhez.
Ha
egyáltalán van olyan szöveg, amely
jogosulttá teszi a „gyülekezet szája” (hangja) olykor olvasható kifejezést,
mint amely jellemzi a gyülekezeti testvérek Isten elé vitt dicséretét vagy
kérését, akkor ez kétségkívül ezek közé tartozik. Milyen jó, ha úgy könyöröghetünk
hangos szóval, hogy tudjuk, az egybegyűltek közül valamennyien egyetértenek velünk,
és ezt hangosan mondott közös „ámen”- nel is megerősítik.
3.
Egység a közös megértésben: az előbb említetteknek ez az alapja és egyúttal
a kihatása is.
Erről
az egyhangú megnyilatkozásról beszélt az Úr Jézus, amikor azt mondta: „…ha
közületek ketten egyetértenek a Földön…” (Mt 18,19). „…így szóltak:
Urunk, Te teremtetted az eget és a Földet...” (Isten megszólítása az imaórán)
A
Szentírás világosan mutatja, hogy az imádság az illető isteni Személy megszólításával
kezdődik.
(A Szent Szellemet közvetlenül soha nem szólítjuk meg!) Kérésünket
mindig
az abban „illetékes” isteni Személy elé terjesszük! Az idézett helyen a
Teremtőt
szólítják
meg, akinek hatalma felülmúlja az emberekét.
Általában
illő, hogy a kéréseket az Atya Isten elé
vigyük (lásd Pál apostolnak a leveleiből
ismert
könyörgéseit).
Amikor
a szolgálatról van szó, maga az Úr Jézus tanít minket arra, hogy Őt mint
Urunkat szólítsuk meg (Mt 9,38). De a Szentírás soha nem utal arra, hogy az
imádság alatt váltsuk a megszólított Személyt! Ezek mellett az utalások mellett
nincs szó arról, hogy mások hibáit felfedjük, hanem arról, hogy értelmes
imádságra vezessen minket. „… Te mondtad…” (Isten Igéje az imaóra alapja)
Az
értelmes imádkozásnak az alapja Isten Igéje. Egy bizonyos kívánságot egy
bizonyos bibliai
Igehely
alapján mondunk el. A Cselekedetek 1,15- ben (még ha ott nincs is szó a
„gyülekezetként” való összejövetelről, mert akkor még nem volt gyülekezet)
Péter
először két igehelyet idéz, és csak
azután imádkoznak. A Cselekedetek 4-ben
is
egy rövidebb bibliaverssel vezetik be a közös imádságot. Az alapelv ugyanaz, és
különbözőképpen lehet megvalósítani a Szent Szellem vezetésével.
Így
általában jó, ha az imaóra kezdetén egy
rövid, konkrétabb bibliai verset felolvasnak (ez azonban nem kötelező).
Az is
jó, ha az imádságokban tekintetbe veszik az Ige üzenetét. Hogy az imádságok nem
abból állnak, hogy bibliai igéket olvasnak „Isten fejére”, az nyilvánvaló.
Istennek nincs szüksége arra,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése