Cidkijjá földi hűtlensége téma a mennyben Ezékiel
17,1–21
„A 19–21. versből kiderül, hogy a szövetségszegés nemcsak a
földi szövetséges
ellen elkövetett bűn, hanem Isten ellen elkövetett bűn is.”
(A Szentírás
magyarázata) Megkísértheti az embert az a gondolat, hogy
cselekedeteink csak ránk
tartoznak. Sokszor még az is kimarad az ember látóköréből,
hogy ez hogyan
érint másokat, hogy szavaimmal, tetteimmel, hűtlenségemmel
milyen fájdalmat
és kárt okoztam felebarátomnak. Nemcsak Cidkijjá földi
hűtlensége volt téma a mennyben, hanem a mi hűtlenségünk is. Hiszen minden bűn,
amellyel felebarátomnak ártok, Isten
ellen is irányul. Hiába gondolnánk azt, hogy mi Istent nem
bántottuk meg, ő
sorsközösséget vállal azokkal is, akiket mi figyelmen kívül
hagyunk.
Ma, amikor elindulunk a munkahelyünkre, az iskolába vagy a
piacra, ne
felejtsük el, hogy mindaz, amit mondunk, teszünk, nemcsak
ránk tartozik,
hanem arra is, akinek a földi életet, a bűnbocsánatot, az
örök életet köszönhetjük!
Istennel nem lehet olyan alkut kötni, amely alapján
elfogadjuk bűnbocsátó
kegyelmét, de mi kegyetlenek maradunk. Bárcsak Isten és
emberek iránti hűségünk lehetne ma téma a mennyben!
------------------------------------------------------------------------
Békétlenséget támasztó kívánság Márk 10,32–45
Kívánságaink jellemeznek bennünket. Ha nem ismernénk valakit
eléggé,
és szeretnénk jobban
megismerni, kérdezzük meg arról, hogy milyen vágyai,
kívánságai vannak. Ezek
ugyanis szívünkből, lényünk középpontjából származnak.
Nemcsak a gonosz kívánságok,
hanem a jók, az Istent dicsőítő és
embert szolgáló kívánságok
is. Az ember nem mindig akarja elárulni kívánságainak indítékait. Sokszor saját
érdekét úgy tünteti fel, mintha másoknak akarna valami jót. Persze ez
előbb-utóbb még az emberek
előtt is nyilvánvalóvá lesz, mennyivel inkább a
szíveket ismerő Isten előtt.
A Zebedeus-fiak nem rossz dolgot kértek. Jézus közvetlen közelében szerettek
volna lenni „dicsőséges uralkodása idején” (37. v.). Figyelemre méltó
azonban, hogy bár Jézus
Krisztus ezt megelőzőleg szenvedéséről és haláláról
szól, nem ebben szeretnének
társak lenni a jámbor tanítványok, hanem az eljövendő
dicsőségben. Ebben persze a
többiek is szívesen osztoztak volna, csak nem nekik jutott eszükbe előbb, vagy
nem merték kimondani. Most mindenesetre „a tíz tanítvány megharagudott Jakabra
és Jánosra” (41. v.). Uram, add, hogy kívánságaimat is ellenőrizzem előtted,
hogy ne adjak helyet a szívemben néked nemtesző kívánságnak.
-----------------------------------------------------------------
Bűn és bűnhődés ókori viszonylatai Ezékiel 18,1–20
A régi időkben a családtagok sokkal szorosabb kötelékben és
sorsközösségben
éltek egymással. Nem volt ritka, hogy nemcsak a jó sorsban,
hanem
a rosszban is osztozzanak. Még a Bibliából is tudunk példát
hozni. Emlékezzünk
Ákán esetére, amikor egész családja bűnhődött
engedetlensége,
lopása miatt! Ezékiel idejében azonban helytelen
általánosítással azt mondják: „az
apák ettek egrest, és a fiak foga vásott el tőle”. Ezzel
mintegy a Mindenhatót
vádolják igazságtalansággal. Igaz, hogy a szülők vétke,
rossz példája sokszor
átragad az utódokra is, de ennek nem feltétlenül kell így
lenni. Isten igazságos!
Ő mindenkit személyesen bírál el. Mi valóban sokszor
akaratlanul is az
apáról ítéljük meg a fiút, mondván, hogy „az alma nem esik
messze a fájától”,
pedig erre is van példa. Isten előtt mindenki saját vétkéért
felelős. Nem hivatkozhatunk elődeinkre, hiszen tudjuk az igazságot. Isten igéje
arról is nyíltan szól, hogy nem kell
követni az apákat abban, amiben nem méltóak a követésre.
Köszönöm Istenem, hogy olyan szülőket adtál, akik miatt nem
kell szenvednem.
Segíts, hogy felelősséggel éljek gyermekeim előtt, hogy ők
se bűnhődjenek
miattam!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése