A felelősök
isteni vizsgálata Ezékiel 11,1–13
A felelős keresése, a felelősség
áthárítása régi szokása az embernek. Ma sokszor
keressük annak okozóit, hogy miért
is torpant meg a közösség növekedése.
Talán túlságosan is a számbeli
növekedésre gondolunk ilyenkor, figyelmen kívül
hagyva, hogy más, esetleg fontosabb
jellegű növekedés is létezik, és a kettő nem
feltétlenül kapcsolódik egybe. Vannak,
akik nagy hangon hirdetik: azok a felelősök,
akiknek a gyülekezetei
megfogyatkoztak, hiszen ez egyértelmű bizonyíték.
Az, hogy lehetnek például
lelkiségtől független társadalmi mozgások, fel sem
merül lehetőségként. Gyakran a
(létszámban) nagyra növekedett közösségekben
képviselik leghangosabban: a nem
növekedő gyülekezetek hitben értéktelenek.
Hasonló nézetet vallottak Ezékiel
kortársai. A kis példázat a fazékról és a
benne maradt húsról azt jelenti:
amint a fazékban az értékes húst tartják meg,
úgy van a babiloni fogságra még el
nem hurcoltakkal is. Ők Isten népének értékes,
megmaradt része. A babiloni invázió
után nem magukba szállva örültek
a kegyelemnek, hogy Isten velük
kapcsolatban egyelőre megelégedett a
figyelmeztetéssel, hanem még inkább
önteltekké váltak. Vesztükre!
Talán érdemes feltenni a kérdést
egy-egy könnyedén kimondott ítélet
kapcsán: vajon Isten is úgy lát
engem, a történteket és az általam leminősítetteket,
ahogy én látom?
--------------------------------------------------------
Ne legyenek
közöttetek szakadások!1Korinthus 1,10–17
Vannak kis pápák, akik maguk is
élvezik, hogy egy kegyességi vonulat
kikiáltotta őket
megfellebbezhetetlen tekintélyű isteni közvetítőknek. Vannak,
akikre akaratukon kívül hivatkoznak,
mint olyan tekintélyekre, akiknek
tudása és ismerete már bizonyítást
nyert, és így a személyükre való utalás segítség
lehet valami keresztülvitelében. Az
első esetben bűnös az is, aki merő
hiúságból elvállal ilyen szerepet, a
másodikban csak a közeg vétkes, amelyik
ilyen tisztességtelen módon
igyekszik szándékát érvényesíteni. Mindenesetre
ahol túl sok hivatkozás történik
ilyen tekintélyekre, ott majdnem bizonyos,
hogy Istennek semmi köze a
dolgokhoz, ellenben mélyen elítéli.
Pál is úgy látta a korinthusi
gyülekezettel kapcsolatban, hogy ahol vitáikat
az ő személyére hivatkozva,
tekintélyes emberek mögé bújva próbálják
győzelemre vinni, ott valami nagy
baj van. Nem állt a rá hivatkozók élére, hanem
az egész helyzetet elítélte.
Néha odafigyelek vitás helyzetekre.
Hallok nagynak tartott embereket
emlegetni. Az a kérdés merül fel
bennem: nem hasonlítunk a korinthusiakra?
Jó ez így? Hol van hát a mai Pál apostol, akinek még
lehet tekintélye ahhoz,
hogy azt a szétzilálódás
megállítására használja? Van még hajlandóságunk a
józan szó elfogadására, vagy már a
szakadások generációjává lettünk?
---------------------------------------------------------
Életünk a
földön, de Istenben Ezékiel 11,14–16
Kétezer éve Palesztina és Kis-Ázsia
volt a keresztyénség bölcsője hatalmas
gyülekezetekkel. A mai értelemben
vett nagy nyugati keresztyénség
még alig létezett, és jó darabig
meghatározó szerepe sem volt. Mára a palesztinai
és kis-ázsiai gyülekezetek csaknem
eltűntek. Hajdani nagyságuk
semmit sem jelentett a történelem
sodrásában. Mi itt, tőlük nyugaton még
vagyunk. Mert egy közösség
megmaradása vagy eltűnése nem számbeli
nagyságától, hanem Isten védelmétől
függ. Értékét sem tömege, hanem hitének
mélysége és bölcsessége mutatja. Ma
dicsekvő, de „szalma” hitre épült
nagy gyülekezeteket egy szempillantás
alatt elsodorhat az élet, míg egész kicsiknek
is lehet hosszú folytonossága, ha
Istene óvja.
Ezékiel otthon maradt kortársai úgy
hitték, hogy mivel ők maradtak az
ősi földön és ők voltak többen,
nekik van jövőjük. Az ígéret arról szól, és a
történelem azt igazolta, hogy az
elhurcolt kevesekből lettek azok a visszatérők,
akik újjáépíthették az országot.
Akik most önhittek voltak, azok
nyughatatlanságuk miatt később
Egyiptomba emigráltak, ahol csaknem
asszimilálódtak.
Ki a kicsi, és ki a nagy? Ki az
értékes, és ki az értéktelen? Ezek összetettebb
kérdések, mint némelyek gondolják.
Nem kell lekicsinylő vélekedések
miatt csökkent értékűnek érezni
magukat azoknak, akik most nem
számban vannak sokan. A tömegnél
sokkal több Istenünk jelenléte és oltalmazó
szeretete.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése