Mi van a
templomunkban? Ezékiel 8
„Nagyon furcsa, amit művelnek, de legalább az Úr házában
vannak, és
nem másutt!” – hangzik az érvelés akkor, amikor valaki
szeretteinek eltévelyedett
hitgyakorlatát akarja szalonképessé tenni. Csak furcsa az,
amit
tesznek? Tényleg az Úr házában teszik mindazt? Mitől
istentisztelet az istentisztelet,
mitől dicsőítés a dicsőítés, és mitől az Úr háza az Úr háza?
Lehet-e
istentisztelet és az Úr dicsőítése a szórakozóhely vagy
rockkoncerthangulat?
Méltó-e az Úr házának nevezett épülethez, hogy ilyesmi
történjék benne, és
az Úr háza-e még, ha megtörtént? Elég indok erre a „fiatalok
megnyerésének
vagy megtartásának” a szándéka? Érezzük-e még a különbséget
világi és hívő,
méltó és méltatlan, helyes és helytelen között?
Ezt a néhány kérdést szeretné nekünk szegezni Ezékiel
látomása. Az egy
Isten templomába bevitték az egyiptomi állatistenek szobrát
és azok kultuszát,
bevitték a babiloni Tammuz-kultuszt, minden nagy birodalom
istenét és
kultuszát, bizonyára abban a reményben, hogy ha azokat ezek
emelték nagygyá,
nyilván Isten népének is segíthetnek. Ugyan kinek is ártana
az így felturbózott
Jahve-tisztelet? Isten népének!
Komolyan érdemes elgondolkodni azon, hogy az újítás címszó
alatt végrehajtott
engedmények, amelyektől az ébredést várjuk, a vesztünkké
lehetnek!
-------------------------------------
Mindnyájan egyek
legyenek! János 17,20–26
Sok szó esik manapság az egységről. Mind a politikai
kampánybeszédekben,
mind a vallási élet hasonló jellegű és értékű szólamaiban.
Vannak, akiket
megtéveszt, vagyis elhiszik, hogy akik nagy hangon és
szívhez szólóan
beszélnek az egység szükségességéről, azok ezt
szívvel-lélekkel akarják és
munkálják is. Vannak szkeptikusok, akik már ismerik a szép
szólamok pszichológiáját,
és tudják: valami nemesről beszélni lehet hátsó szándékból
is. Az
egység sokak számára azt jelentené, hogy mindenki
alkalmazkodjon és formálódjon
őhozzá.
A főpapi ima e részlete arról szól, hogy a keresztyén egység
Krisztushoz
és Istenhez való igazodásban születhet meg, és nem a
nagyhangú erőszakosok
előtti meghódolást jelenti, sem az erőviszonyok diktálta
kiegyezést.
Amikor ez a fajta egység létrejöhet, összefogva az igazi
hívőket, akkor tudja
az egységes egyház létével igazolni Istenét.
Egyek tudnak-e lenni a mai hívők? Miféle célokból születnek
ezek az egységek,
ki hozza létre őket? Annak az eredménye, hogy a hívők
állhatatosan
ragaszkodnak a hithez és Krisztushoz? Munkálkodjunk azon,
hogy így lehessen!
-----------------------
Pecsét az életre vagy
a halálra Ezékiel 9
Megdöbbent az a reagálás, ami manapság kíséri a
megbeszéléseket, érveléseket.
A világban is jellemző, de ugyanúgy a „megújulási” mozgalmak
követőire is. Meghallgatás, elgondolkodás, mérlegelés
helyett a dühödt túlkiabálás.
Vannak történelmi korszakok, amikor az ilyen viselkedés
visszaszorítható,
de néha elszabadul. Amikor ez megtörténik, maga Isten veszi
kézbe
a rendbetételt. Történelmi katasztrófákat zúdít a világra
vagy csökönyös
és elvakult népére (pl. háború, éhínség, nyomor, elbukások,
felszámolódások
stb.). De a viharban is oltalmazza azokat, akik a korszellem
ellenére hívő emberhez
méltó módon hisznek és élnek. Mintha a pusztító
katasztrófában titokzatos
védelem alatt lennének. Elsöpör minden magamutogatót,
öntömjénezőt,
és megtartja a hűségeseket.
Ez az ígéret csendül ki a prófétai látomásból. Izrael makacs
hűtlenségét
Isten a babiloni birodalomban megjelenő történelmi
katasztrófával büntette.
De azt ígéri, hogy aki a korszellemmel szemben megőrizte
igazhitűségét, azt
e viharban is megvédi (pecséttel megjegyzi, és nem engedi,
hogy baja essék).
Vajon elszabadult már olyan mértékben a hamisság, hogy csak
az Úr állíthatja
meg katasztrófával, vagy még tehetnénk valamit? Vajon
elpecsételne bennünket
az Úr, hogy megvédjen, mert hozzá hűek voltunk, vagy sorsunkra
hagyna, mert megalkudtunk, vagy ami még rosszabb: erőszakos
tévhitterjesztők
lettünk?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése