Mindenekben Krisztus Kolossé
3,5–11
Azt mondtuk, az egység kulcsa Krisztus. A hozzá való
idomulás teremthet
egységet az oly különböző háttérből érkező keresztyének
között. De mit
jelent idomulni a Krisztushoz elvben és gyakorlatban?
Megtanulni kegyességi
szakkifejezések tömegét, és felvenni valami látványos, ám
annál tartalmatlanabb
kegyességi viselkedést? Félő, hogy bár legtöbben nemmel
válaszolnának
e kérdésekre, sokak tettében mégis ez látható.
Mert Krisztushoz idomulni azt jelenti, hogy a megtérés után
megpróbálom
megismerni Istennek a személyemre vonatkozó átformálási
szándékát,
és annak aktívan alávetem magam (vagyis egyszerre hagyom,
hogy Isten formáljon,
és ugyanakkor azzal egyetértve, a magam lehetősége és
képessége
szerint munkálom is, részt veszek a formálódásban – 10. v.).
Ez a formálódás
pedig nem lényegtelen szóhasználatra vagy társadalmi
érintkezésben használt
modorosságra vonatkozik, hanem lényegi, erkölcsi, etikai,
hitelvi változtatások
foganatosítására (5–9. v.).
Látható-e rajtunk, hogy Krisztus bennünk és köztünk van?
-------------------------------------------------------
Az Isten megemésztő
tüze Ezékiel 10,1–17
A mai, nyugati kultúrában élő ember ritkán érez olyasmit,
hogy valami félelmetes
pusztulás közeleg, és képtelen bármit is tenni ellene. Ilyen
szörnyű kiszolgáltatottságot
kell megélni minden nagy katasztrófa vagy történelmi
világégés alkalmával.
Ezeket akkor szabadítja a világra Isten, amikor sárba
tipornak mindent,
ami jó, helyes, tisztességes, becsületes és az életnek lelki
értéke. Az ítéletről szólnak
a prófétai látomás képei. A földi világ erőinek szimbólumai
jelennek meg
bennük: az oroszlán, amely a szárazföldön roppant erő; a
sas, amely a levegőt
uralja; az ember és a kerub, akik a földi és a mennyei világ
erőinek jelképei. Ezek
egy katonai képben egyesülnek olyan harci eszközt sejtetve,
ami elől sehová nincs
menekvés, kiegészítve a tűz képével, amely elől elbújni
lehetetlen.
Minden korban, amikor elszabadul a gátlástalanság, ilyen
készülődés folyik.
Az emberi szemnek láthatatlanul, de valóságosan az Istennél.
A készülődés
idején van lehetőség megtérni és elhárítani a veszélyt.
Amikor elindul
a katasztrófa, már nem.
Ahogy a világ eseményeit vizsgálom, ahogy a vallásos szféra
haladási irányát
nézem, mindig az a kérdés jön elém: vajon hol tart jelenleg
Isten ilyen irányú készülődése?
Nem lenne bölcsebb megelőzni? Nem lehetne kivédeni a
helyesen
gondolkodók nagyobb felelősségvállalásával, összefogással?
---------------------------------------------------
Mindenkinek ugyanaz
az Ura Róma 10,4–13
Mi teszi lehetetlenné a hívők egységét? Az, amikor különböző
urakat szolgálnak
mind, de ezek közül egyik sem Krisztus, vagy ha valakik más
urat szolgálnak,
mint Krisztus, és ezt rá akarják kényszeríteni a többiekre
is. A keresztyének,
ha bálványoznak, nem valami jól felismerhető pogány istent
fognak Krisztussal
felcserélni. A keresztyének hitfogalmakat, hitgyakorlatokat
emelnek üdvözítői
rangra. Olyan dolgokat, amelyek a helyükön kezelve hasznosak
és szükségesek.
Lássunk néhányat! Itt van mindjárt a hit. Amikor valaki az
önmagában való és Istent
is kényszeríteni tudó, mindenható hitben hisz, akkor a hitet
észrevétlenül
magasabb rangú istenné tette a Mindenhatónál. Amikor úgy
kezelik a böjtöt vagy
imát, mint amivel Istent saját akaratuk végrehajtására lehet
kényszeríteni, szintén
bálványt készítenek. Amikor valaki az üdvösségét nem Isten
megbocsátó szeretetétől,
hanem kegyességi teljesítményeitől reméli, ugyanezt teszi.
Amikor a zsidók a törvénymegtartásban látták az üdvözülést,
ugyancsak
egy bálványt formáltak Isten jó ajándékából azzal, hogy
Isten helyébe tették.
Mivel a törvény megtartásában vallásos hatalmat láttak,
ezért nem értették
meg a Törvény bizonyságtételét az igazi Üdvözítőről (4–7.
v.).
Amíg nem az igazi Krisztus az urunk, nem lehet egység.
Vigyázzunk a
keresztyén köntösű bálványokkal!
-------------------------------------------------------
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése