2012. november 1., csütörtök



Mindenekben Krisztus Kolossé 3,5–11
Azt mondtuk, az egység kulcsa Krisztus. A hozzá való idomulás teremthet
egységet az oly különböző háttérből érkező keresztyének között. De mit
jelent idomulni a Krisztushoz elvben és gyakorlatban? Megtanulni kegyességi
szakkifejezések tömegét, és felvenni valami látványos, ám annál tartalmatlanabb
kegyességi viselkedést? Félő, hogy bár legtöbben nemmel válaszolnának
e kérdésekre, sokak tettében mégis ez látható.
Mert Krisztushoz idomulni azt jelenti, hogy a megtérés után megpróbálom
megismerni Istennek a személyemre vonatkozó átformálási szándékát,
és annak aktívan alávetem magam (vagyis egyszerre hagyom, hogy Isten formáljon,
és ugyanakkor azzal egyetértve, a magam lehetősége és képessége
szerint munkálom is, részt veszek a formálódásban – 10. v.). Ez a formálódás
pedig nem lényegtelen szóhasználatra vagy társadalmi érintkezésben használt
modorosságra vonatkozik, hanem lényegi, erkölcsi, etikai, hitelvi változtatások
foganatosítására (5–9. v.).
Látható-e rajtunk, hogy Krisztus bennünk és köztünk van?
-------------------------------------------------------

Az Isten megemésztő tüze Ezékiel 10,1–17
A mai, nyugati kultúrában élő ember ritkán érez olyasmit, hogy valami félelmetes
pusztulás közeleg, és képtelen bármit is tenni ellene. Ilyen szörnyű kiszolgáltatottságot
kell megélni minden nagy katasztrófa vagy történelmi világégés alkalmával.
Ezeket akkor szabadítja a világra Isten, amikor sárba tipornak mindent,
ami jó, helyes, tisztességes, becsületes és az életnek lelki értéke. Az ítéletről szólnak
a prófétai látomás képei. A földi világ erőinek szimbólumai jelennek meg
bennük: az oroszlán, amely a szárazföldön roppant erő; a sas, amely a levegőt
uralja; az ember és a kerub, akik a földi és a mennyei világ erőinek jelképei. Ezek
egy katonai képben egyesülnek olyan harci eszközt sejtetve, ami elől sehová nincs
menekvés, kiegészítve a tűz képével, amely elől elbújni lehetetlen.
Minden korban, amikor elszabadul a gátlástalanság, ilyen készülődés folyik.
Az emberi szemnek láthatatlanul, de valóságosan az Istennél. A készülődés
idején van lehetőség megtérni és elhárítani a veszélyt. Amikor elindul
a katasztrófa, már nem.
Ahogy a világ eseményeit vizsgálom, ahogy a vallásos szféra haladási irányát
nézem, mindig az a kérdés jön elém: vajon hol tart jelenleg Isten ilyen irányú készülődése?
Nem lenne bölcsebb megelőzni? Nem lehetne kivédeni a helyesen
gondolkodók nagyobb felelősségvállalásával, összefogással?
---------------------------------------------------

Mindenkinek ugyanaz az Ura Róma 10,4–13
Mi teszi lehetetlenné a hívők egységét? Az, amikor különböző urakat szolgálnak
mind, de ezek közül egyik sem Krisztus, vagy ha valakik más urat szolgálnak,
mint Krisztus, és ezt rá akarják kényszeríteni a többiekre is. A keresztyének,
ha bálványoznak, nem valami jól felismerhető pogány istent fognak Krisztussal
felcserélni. A keresztyének hitfogalmakat, hitgyakorlatokat emelnek üdvözítői
rangra. Olyan dolgokat, amelyek a helyükön kezelve hasznosak és szükségesek.
Lássunk néhányat! Itt van mindjárt a hit. Amikor valaki az önmagában való és Istent
is kényszeríteni tudó, mindenható hitben hisz, akkor a hitet észrevétlenül
magasabb rangú istenné tette a Mindenhatónál. Amikor úgy kezelik a böjtöt vagy
imát, mint amivel Istent saját akaratuk végrehajtására lehet kényszeríteni, szintén
bálványt készítenek. Amikor valaki az üdvösségét nem Isten megbocsátó szeretetétől,
hanem kegyességi teljesítményeitől reméli, ugyanezt teszi.
Amikor a zsidók a törvénymegtartásban látták az üdvözülést, ugyancsak
egy bálványt formáltak Isten jó ajándékából azzal, hogy Isten helyébe tették.
Mivel a törvény megtartásában vallásos hatalmat láttak, ezért nem értették
meg a Törvény bizonyságtételét az igazi Üdvözítőről (4–7. v.).
Amíg nem az igazi Krisztus az urunk, nem lehet egység. Vigyázzunk a
keresztyén köntösű bálványokkal!
-------------------------------------------------------

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése