„Az Úr elvette a te bűnödet!” 2Sámuel 12,1–14
Dávidnak Betsabé és
kiváltképp Betsabé férje ellen elkövetett bűne ítéletet
hozott a fejére, amit Nátán
tárt a király elé. A próféta szavaiban Isten panasza mély csalódottságot,
fájdalmat és igen nagy haragot mutat. Az Úr felsorolta, mi mindent adott már
Dávidnak – amivel akár elégedett is lehetne –, és szembesítette a saját
készségességével is: „...ha ezt kevesellted volna, még sok mindent adtam volna neked. Miért vetetted meg az Úr
szavát...?” (8. v.) Milyen ostoba emberi magatartás az, amikor Isten nagy
szeretete ellenére az ember a helytelen és tisztességtelen dolgok között is
keres még egy kis boldogságot, mint Dávid a házasságtörésben. A mai napig Isten
minden jó forrása, ezt Dávidnak tudnia, hinnie kellett volna, és nekünk is
tudnunk, hinnünk kellene! Dávidot a házasságtörés után rossz lelkiismerete
mardosta éjjel-nappal, napokon, heteken keresztül, annyira elvakítva, hogy –
mintegy örvénybe gabalyodva – csak halmozni tudta a rosszat, még gyilkossá is
vált. A bűn ilyen, velünk is ezt a játékot űzi, űzné. A bűneivel szembesített
Dávid a legkritikusabb pillanatban azonban kijózanodott, és ezt mondta: „Vétkeztem
az Úr ellen!” Ezt a mondatot
azonban csak mély
elhatározással, a megújulás, a változás készségével lehet kimondani. Ha a
bűneink ránk terhelődnek, keressük a bűnbánatban, a megtérésben, a megújulásban
a kiutat, és ahogyan Dávid, ugyanúgy mi is találkozunk azzal az isteni
kijelentéssel, hogy: „Az Úr is elengedte vétkedet...!”
Az igét tisztelő igeolvasás példája Jeremiás 36,11–19
A város vezetőinek az
érdeklődését felkeltette az, ami elhangzott az Úr
háza kapujának a bejáratánál.
A gondolkodás és a beszélgetés középpontjába került a felolvasott üzenet,
hiszen Isten erre szánta azt.
Isten igéjének felolvasása
hatással van az emberre napjainkban is. Van, akinek felkelti a figyelmét, és
elgondolkodik rajta. Van, aki alig várja a felolvasás végét, mert
legszívesebben mást tenne, máshol lenne, mást hallgatna, mert amit hall, az
zavarja. A Bibliára éppen a hatása miatt van szükség. Amikor az ige olvasására
szánunk időt, akkor kitesszük magunkat Isten szava hatásának. Bízhatunk annak a
ránk gyakorolt erejében. Elég fontos az ahhoz, hogy komoly helyet kapjon az
életünkben. Nemcsak régi korok uralkodói köreire nézve volt fontos Isten szava,
hanem minden kor valamennyi embere számára az. Sokféle beszélgetésünk,
megbeszélésünk, tanácskozásunk van. Egyiknek sincs azonban olyan nagy
jelentősége, mint az igének, ezért fontos, hogy annak tekintélye nagyra
nőhessen a szemünkben! Fontos, hogy a napi beszélgetéseinknek is szerves részét
képezze az, amit kihallottunk a Bibliából, amiben felfedeztük a jelent érintő
üzenetet. De egyáltalán esik-e szó köreinkben arról, amit a Biblia mond? /
-,-,-,,-,-,-,-,-,-,-,-,-,,-,-,-,-,-
Gonoszabbul, mint elődei 1Királyok 16,29–33
Az ember minden korábbi
megtapasztalás ellenére is képes fellázadni Istennel szemben. Ennek csírája és
lehetősége bennünk is mélyen ott rejlik.
Akháb története intő példa,
amely a felelősségtudatunkat növelheti. Micsoda fordulatot vehet a személyes
élete bárkinek, függetlenül attól, hogy mit tett a környezete, sőt még attól
is, hogy mit tett korábban körülötte és érte az Úr! Akháb személyes rossz
döntései a népet is züllésbe rántották. Aháb előtt elveszítette a súlyát Isten
akarata. Ha napjainkban elhangoznak olyan gondolatok, hogy „Keresd Isten
akaratát!” vagy „Ne tegyél olyat, amit rossznak lát az Úr!”, akkor a legtöbb
ember csak mérges lesz, mert üres közhelyeknek érzi ezeket. Nem tartja korunk
fontosnak, hogy Isten tetszését keresse. A világunk istentelenné vált. Ezen
nincs is mit csodálkozni, talán ez mindig is így volt. De Aháb Isten népének
volt a királya, és rá is ez a közönyösség, lázadás, szemtelenség volt a
jellemző!
Mai hívők, mi, akik ma e
történet fölé hajoltunk, mennyire tartjuk fontosnak Isten akaratát? Mi vajon
nem teszünk semmi olyant, amit rossznak lát az Úr? Sajnos valószínűleg teszünk,
és néha elfelejtjük, milyen súlyos is ez .Akháb történetével egy tragédia
indul. Könnyelműségeinkkel, lázadásainkkal, bűneinkkel is tragédia indul, a mi
személyes tragédiánk. Legyen fontos nekünk, még ha a környezetünk ezen jókorát
derül is, hogy mi kedves Istennek, és éljünk úgy!
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,,-,-,
Az igegyalázó király Jeremiás 36,20–26
A király azzal, hogy tűzbe
veti az Isten üzenetét hordozó tekercset, azt semmisítette meg, ami utolsó esélyként az ő szívét
megbékíthette volna Istennel. Az ítélet elől menekülhetett volna meg a belátás,
őszinteség és bűnbánat által. Isten üzenete tudatosította a királyban, hogy baj
van vele, bűnös, aminek következménye lesz. A bűn ténye nem a papírra volt
rögzítve, hanem a király szívében tanyázott. A király cselekedete semmi egyebet
nem jelentett, mint a kegyelmes Isten elutasítását. Más volt ugyan a szándéka,
ő az ítéletes Isten tervéről nem akart hallani, azt szerette volna
megsemmisíteni, de azt így éppen hogy életre hívta. Aki a Bibliát megveti,
valójában menekül: hallani sem bír bűnről és ítéletről. Ezektől a
kifejezésektől szertefoszlik a nyugalom és a biztonságérzet illúziója, az
ilyesmit pedig nem szeretjük.
Talán ma is van olyan ember, aki tűzbe veti a Bibliát, mások egyszerűen csak
mellőzik, fel sem lapozzák. De mi a különbség? Tragédiát az okoz, ha megvetően
és elutasítóan viselkedünk az igével. Mi mást utasít el korunk embere, ha nem
éppen a Mindenhatónak azt a kegyelmes közeledését, segítő figyelmeztetését,
mint amit a Júdai király régen. Hová lehet így jutni? El nem vitatható az .az
állítás, hogy a Biblia nem egy szórakoztatóan könnyű olvasmány. Ugyanakkor
szükséges a lelkünknek. De jó lenne, ha az életünk legnagyobb esélyét látnánk
meg a mindenkor olvasott igében!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése