Imaáhítat: Magasztaljuk
Istent Krisztusban megjelent kegyelméért! – Tit 3,3–7
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-
Jeruzsálem megszabadulása 2Krónikák 29,1–2; 32,1–23
„Nem tudjátok, hogy mit
tettem én és elődeim valamennyi ország népével? Vajon meg tudták-e menteni
kezemből ezekben az országokban a népek istenei országukat? Melyik volt az
isten ezek között a népek között, amelyeket kiirtottak elődeim, aki meg tudta
volna menteni népét a kezemből?! ... Bizony a ti Istenetek sem ment meg
benneteket a kezemből!” (32,13–15) Valóban, egészen eddig a pontig, Jeruzsálem
ostromáig ez volt a
tapasztalat. Szanhérib nem alaptalanul beszélt.
Eddig mindenkit le tudott
győzni, eddig senki nem tudott neki ellenállni.
Júdánál erősebb népek sem.
Miért pont nekik sikerülne?
Azonban a másik oldalról is
kérdezhetnénk. Eddig Júdát sem tudta senki
legyőzni. Még a legelején,
amikor még igazából néppé sem formálódtak, a
hatalmas egyiptomi sereg sem
érte őket utol. Pedig ők gyalog mentek, az
egyiptomi sereget pedig harci
szekerestül nyelte el a tenger.
A honfoglaláskor sem ők
tűntek esélyesnek, mégis övék lett az ország. A bírák
korában is sok erős ellenségük támadt – hitetlenségük, istentelen életük miatt
–, azonban amikor az Úrhoz kiáltottak, az ő segítségével le tudták győzni
minden ellenségüket. Eddig az Úr sosem vesztett csatát, s népe is mindig
győzött, ha vele harcolt. Ki tehát az erősebb a veretlenek közül: Szanhérib,
Asszíria királya, vagy az Úr, Izrael, illetve a maradék Júda Istene?Nem, nem
Ezékiással és a Jeruzsálem városát védő maroknyi sereggel áll szemben
Szanhérib. Ha így lenne, semmilyen kérdés nem merülhetne fel a győzelmet illetően. Az Úr segítsége nélkül
Jeruzsálem nem állhat meg, az asszír sereg könnyedén elsöpörné a védők mégoly
heroikus erőfeszítését is. De nem a Júdai katonák, hanem az Úr védi a várost! Jeruzsálem
lakóinak választani kellett, hogy elhiszik-e, hogy Isten most is tud
szabadulást, győzelmet adni népének, vagy azt gondolják, hogy Szanhérib erősebb
az Úrnál. Választásuk szerint cselekszenek: megadják magukat, behódolnak
Asszíriának, és elfelejtik az Urat, vagy benne bízva kitartanak? Ki fog győzni?
Előre nem lehet kiszámítani, nem lehet tudni – csak a hit tárhat fel valamit a
jövőből, s adhat reménységet a mában.
Életünk dilemmái ma is
gyakran hasonlítanak a fentihez. Reménytelen,
sarokba szorított helyzet.
Talán vétlenek vagyunk benne, talán magunknak
Köszönhetjük a bajt. Két
kimenekedés látszik: megtagadni Istent, vagy hozzá menekülni. Nincs más
választás, és nincs idő töprengeni. Most kell dönteni, kinek a kezébe tesszük
le életünket. Az eddig megtartó Úr kezébe, vagy az új, nagynak, rendíthetetlennek
látszó hatalom kezébe?
Ezékiás király, talán remegő
szívvel, de az Urat választotta – és megmenekült,mert az Úr az egyedül igaz
Isten, aki meg tud szabadítani! Régen is és ma is!
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,,-
Isten szava az üzleti életben Jeremiás 32,1–15
Van olyan időszak, amikor
minden kilátástalannak látszik. Akár személyes
életünk vagy családunk
jövője, boldogulása felől töprengünk, akár
országunk, népünk jövőjén.
Úgy tűnik, nem lehet a jövőre reménnyel telve
tekinteni, s a legtöbb, ami
lehetségesnek látszik, az a túlélés. Ezért a lecsupaszított reményért akár
olyan dolgokat is kész feláldozni a csalódott,
kiábrándult lélek, amelyek
eddig meghatározók voltak számára. Azonban
a túlélés mindennél
fontosabbá vált, s a létért való küzdelem minden álmot,
hitet összetört. A prófétának
is lenne oka a kétségbeesésre. Az ellenség pusztítása elkerülhetetlen, s ezt
nála jobban nem tudja senki, hiszen az Úr üzenete is ez volt. Őt magát pedig már nem is csak az ellenség
fenyegeti, hanem saját királya is – pont az Úr üzenetéért – bebörtönözte. Neki
tényleg nem hozhat a jövő megoldást, akár az egyik, akár a másik győz.
Jeremiás mégis, mindennek
ellenére bizakodó: az Úr szava szerint földet
vásárol. Mert Isten nem
ítélte pusztulásra népét, csak megtisztítja. A maradéknak
azonban az Úr igéje szerint nagyszerű jövője van! Hiszel-e
szavának?
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,
Szabadulás kilátástalan helyzetből Apcs. 12,1–17
„Az Úr meghall imát, jó volta
ez, nem érdem. Meghallgat engem is, ha hittel kéri szívem.” Bizonyára az
imádkozó gyülekezet és Péter is így tudta,
ahogy az ének szövegírója
fogalmaz. Azonban az imádságos várakozás sem
könnyű. Péter már néhány
napja börtönben van, s talán maga is tudja, ez az
utolsó éjszaka a börtönben.
Minden bizonnyal ismerte a közhangulatot is, sőt tapasztalata is volt egy
korábbi Páska ünnepről, milyen is az, ha a nép a bíró. Talán már arra készült
bilincsek közt mondott imádságában, hogy most valóban a halálba is követi
Mesterét. Minden más valószerűtlen, és beláthatatlan két bilincsben a katonák
között. Egy azonban minden körülmények között lehetséges: engedelmeskedni az Úr
üzenetének. Ha éppen azért küldte volna angyalát, hogy erősítse az utolsó
éjszaka, vagy ahogyan akkor ott történt, hogy kivezesse engedelmes tanítványát
a halál árnyékának völgyéből. A testvérek imádkoznak. Napok óta, folyamatosan,
buzgón. Csak egy dolgon lepődtek meg: hogy Isten meghallgatta imájukat! Úgy
tűnik, nem érdemük, de még csak nem is hitük szerint. Egyedül az ő kegyelméből.
Kell-e, lehet-e a kegyelemnél több a nyomorúság idején? /
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,,-,-,
Isten terve a földünkkel Jeremiás 32,16–27.42–44
A fenyíték pillanatában
ritkán hiszi el a gyermek, hogy szülője jót akar
neki, s hogy mindaz, ami most
következik, amit éppen elszenved, a jövő kibontakozásának záloga. A
fenyítékben, azt éppen átélve, még akkor is nehéz meglátni a kibontakozást, ha
egyébként annak jogosságát nem vitatja az elszenvedő. A próféta is ezzel küzd.
Tudja, hogy a vész, mely a szent várost elérte, jogos büntetés Istentől, és
tudja azt is, hogy az ellenség serege nem fog félmunkát végezni. Miért hát,
hogy neki most kell földet vennie?
A próféta Isten szócsöve. Az
a küldetése, hogy az Úr üzenetét érthetővé
tegye annak, aki akarja azt
érteni. A szó azonban most kevés, hiszen a vész
zajában nehéz lenne
meghallani a kegyelmi szót. Ezért Isten a jövőben elkészített kegyelmének üzenetét a prófétai cselekvésen
át hirdeti népének.
Jeremiás is bizonytalan, éppúgy,
mint kései utódja, János, mikor a börtönből kérdezi Jézust (Mt 11) kiléte
felől. Azonban az Úr iránti engedelmesség egyikük részéről sem kérdőjeleződött
meg, elbizonytalanodásukban sem. Szolgálatuk ebben a feltétel nélküli hűségben
éri el csúcspontját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése