Húsvét, a Szent Három Nap/A régi szokások,
egyház történelmi hagyományok /
Különböző egyházak, különböző külsőségekkel
emlékeznek ilyenkor.
A GOLGOTHAI
KERESZT, HÁROM ÉRTELME:
1,- Jézus Apcs. 2 23.-„ 23Ezt
az embert az Isten elhatározott terve szerint kiszolgáltattátok, és gonosz
kezek által keresztre feszítve elveszejtettétek
2,- az Én
..Gal. 2: 20.-„ 20Élek, de már nem én, hanem Krisztus
él énbennem. Minthogy azonban most még testben élek, Isten Fiának hitében élek,
aki szeretett engem és feláldozta magát értem
3,. A
világ ,. Gal, 6? 14.-„ 14Én
azonban nem akarok mással dicsekedni, mint Urunk, Jézus Krisztus keresztjével.
Általa keresztre szegezték nekem a világot, és engem is a világnak.
Nagypéntek d. e.- Az Úr Jézus és a hűségesek
csoportja –
Ján-19: 25- -Jézus
keresztje alatt ott állt anyja, anyjának nővére, Mária, aki Kleofás felesége
volt és Mária Magdolna.
Lényeg:
Mindvégig kitartó hűségre van szükségünk.
I. Mint a János hűsége
II. Mint az asszonyok hűsége. III. Mint az Úr Jézus hűsége – Jel 2:10.- „10Ne félj a rád váró szenvedésektől! Az ördög néhányútokat fogságba vet, hogy próbára tegyen benneteket. Megpróbáltatásotok tíz napig tart. Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koszorúját.
I. Mint a János hűsége
II. Mint az asszonyok hűsége. III. Mint az Úr Jézus hűsége – Jel 2:10.- „10Ne félj a rád váró szenvedésektől! Az ördög néhányútokat fogságba vet, hogy próbára tegyen benneteket. Megpróbáltatásotok tíz napig tart. Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koszorúját.
------------------------------------------------------------------
OLVASMÁNY Izajás próféta könyvéből - Iz
52,13-53,12
A mi bűneinkért szúrták át.
Így szól az Úr:
Íme, szolgám diadalmaskodik, fönséges lesz és felmagasztalják, és nagy dicsőségre emelkedik. Amint sokan elborzadtak láttán – hisz oly dicstelennek látszott, és alig volt emberi ábrázata –, úgy fog majd sok nemzet ámulni rajta, és királyok némulnak el színe előtt.
Mert olyasmit fognak látni, amilyet még sohasem hirdettek nekik, és olyan dolognak lesznek tanúi, amilyenről addig soha nem hallottak. Ki hitt abban, amit hallottunk, és az Úr karja ki előtt nyilvánult meg?
Úgy nőtt föl előttünk, mint a hajtás, és mint a gyökér a szomjas földből. Nem volt sem szép, sem ékes, hogy szívesen nézzük őt, a külsejére nézve nem volt vonzó.
Megvetett volt, utolsó az emberek között, a fájdalmak férfia, aki tudta, mi a szenvedés, olyan, aki elől iszonyattal eltakarjuk arcunkat, megvetett, akit bizony nem becsültünk sokra.
Bár a mi betegségeinket viselte, és a mi fájdalmaink nehezedtek rá, mégis (Istentől) megvertnek néztük, olyannak, akire lesújtott az Isten, és akit megalázott.
Igen, a mi bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze, a mi békességünkért érte utol a büntetés, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást! Mi mindnyájan, mint a juhok, tévelyegtünk, ki-ki a maga útjára tért, és az Úr mégis az ő vállára rakta mindnyájunk gonoszságát.
Megkínozták, s ő alázattal elviselte, nem nyitotta ki száját. Mint a juh, amelyet leölni visznek, vagy amint a bárány elnémul nyírója előtt, ő sem nyitotta ki száját.
Erőszakos ítélettel végeztek vele. Ugyan ki törődik ügyével? Igen, kitépték az élők földjéről, és népem bűnei miatt halállal sújtották. A gonoszok között adtak neki sírboltot, és a gazdagok mellé temették el, bár nem vitt végbe gonoszságot, sem álnokság nem volt szájában.
Úgy tetszett az Úrnak, hogy összetöri a szenvedéssel. Ha odaadja életét engesztelő áldozatul: látni fogja utódait, hosszúra nyúlik élete és teljesül általa az Úr akarata.
Azért, mert lelke szenvedett, látni fogja a világosságot, és betelik megelégedéssel.
Sokakat megigazultakká tesz szolgám, mivel gonoszságaikat magára vállalta. Ezért osztályrészül sokakat adok neki, és a hatalmasok lesznek zsákmányai, amiért életét halálra adta, és a gonosztevők közé sorolták, noha sokak vétkeit hordozta, és közben a bűnösökért imádkozott.
-------------------------------------------------------
A mi bűneinkért szúrták át.
Így szól az Úr:
Íme, szolgám diadalmaskodik, fönséges lesz és felmagasztalják, és nagy dicsőségre emelkedik. Amint sokan elborzadtak láttán – hisz oly dicstelennek látszott, és alig volt emberi ábrázata –, úgy fog majd sok nemzet ámulni rajta, és királyok némulnak el színe előtt.
Mert olyasmit fognak látni, amilyet még sohasem hirdettek nekik, és olyan dolognak lesznek tanúi, amilyenről addig soha nem hallottak. Ki hitt abban, amit hallottunk, és az Úr karja ki előtt nyilvánult meg?
Úgy nőtt föl előttünk, mint a hajtás, és mint a gyökér a szomjas földből. Nem volt sem szép, sem ékes, hogy szívesen nézzük őt, a külsejére nézve nem volt vonzó.
Megvetett volt, utolsó az emberek között, a fájdalmak férfia, aki tudta, mi a szenvedés, olyan, aki elől iszonyattal eltakarjuk arcunkat, megvetett, akit bizony nem becsültünk sokra.
Bár a mi betegségeinket viselte, és a mi fájdalmaink nehezedtek rá, mégis (Istentől) megvertnek néztük, olyannak, akire lesújtott az Isten, és akit megalázott.
Igen, a mi bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze, a mi békességünkért érte utol a büntetés, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást! Mi mindnyájan, mint a juhok, tévelyegtünk, ki-ki a maga útjára tért, és az Úr mégis az ő vállára rakta mindnyájunk gonoszságát.
Megkínozták, s ő alázattal elviselte, nem nyitotta ki száját. Mint a juh, amelyet leölni visznek, vagy amint a bárány elnémul nyírója előtt, ő sem nyitotta ki száját.
Erőszakos ítélettel végeztek vele. Ugyan ki törődik ügyével? Igen, kitépték az élők földjéről, és népem bűnei miatt halállal sújtották. A gonoszok között adtak neki sírboltot, és a gazdagok mellé temették el, bár nem vitt végbe gonoszságot, sem álnokság nem volt szájában.
Úgy tetszett az Úrnak, hogy összetöri a szenvedéssel. Ha odaadja életét engesztelő áldozatul: látni fogja utódait, hosszúra nyúlik élete és teljesül általa az Úr akarata.
Azért, mert lelke szenvedett, látni fogja a világosságot, és betelik megelégedéssel.
Sokakat megigazultakká tesz szolgám, mivel gonoszságaikat magára vállalta. Ezért osztályrészül sokakat adok neki, és a hatalmasok lesznek zsákmányai, amiért életét halálra adta, és a gonosztevők közé sorolták, noha sokak vétkeit hordozta, és közben a bűnösökért imádkozott.
-------------------------------------------------------
Jézus Pilátus előtt—Luk—23:1-5- Ezután valamennyien elindultak, és elvitték őt Pilátushoz. Ott így kezdték vádolni: Megállapítottuk, hogy félrevezeti népünket, ellenzi, hogy adót fizessünk a császárnak, és azt állítja magáról, hogy ő a felkent király. *A zsidóság reménysége szerint az Isten által felkent király, a Messiás hoz szabadulást Pilátus megkérdezte tőle: Te vagy a zsidók királya? Ő pedig ezt felelte: Te mondod. 1Tim 6,13 Pilátus erre így szólt a főpapokhoz és a sokasághoz: Semmi bűnt nem találok ebben az emberben. De azok még erősebben kiáltozták: Fellázítja a népet tanításával egész Júdeában, Galileától kezdve egészen idáig .
Ján-19-3-4-Pilátus
ismét kiment, és így szólt hozzájuk: „Nézzétek, elétek vezetem. Értsétek meg:
nem találom semmiben sem bűnösnek.” 5Jézus
töviskoronával, bíborpalástban jött ki. Pilátus rámutatott: „Íme, az ember!”
. Nagypéntek hajnalán
viszik Urunkat Kajafás főpaptól Pilátushoz. Mivel a zsidók kínosan ügyelnek
arra, hogy a páska-ünnep előkészületi napján ne tegyék „tisztátalanná” magukat
azzal, hogy „pogány” területre lépnek, ezért a helytartó sajátos módon közvetít
a külső, vádló-kiabáló világ (Jn 19,12), és Isten Szentje között, aki belül,
„pogány” területen áll. A helytartóság falain belül, ahol a vallatót csak az
érdekli, hogy király-e Jézus, ott, a párbeszéd csendjében hangzik fel Jézus
bizonyságtétele királyságának lényegéről és az igazságról. Míg ellenfelei
(zsidók és rómaiak) a politikai királyság vádját fogalmazzák meg vele szemben,
Jézus egyértelműen arról vall, hogy királysága ugyan „nem e világból való” (Jn
18,36), de már ebben a világban jelenlévő valóság. Augustinus, a nagy
egyházatya, most is pontosan fogalmaz: „Jézus nem azt mondja: ’az én országom
nem itt van’, hanem: ’nem innen való’. Az ő országa ugyanis itt van, a világ
végezetéig.” Amikor pedig Pilátus véglegesen tisztázni kívánja a helyzetet, és
Urunk azt válaszolja: „Te azt mondod, hogy király vagyok” (Jn 17,37 - ez volna
a mondat pontos fordítása), akkor a választ akkor értjük jól, ha helyeslésnek,
mintegy az eddigiek összefoglalásának fogadjuk el. Erről a szintről, tehát
Pilátus „király-fogalmából” kiindulva fogalmazza meg azután Jézus mennyei
királyságának lényegét: „Én azért születtem..., hogy bizonyságot tegyek az
igazságról”. Egy római hivatalnok - minden korszak emberének képviseletében -
ott áll tehát az igazság örök kérdése előtt, és három rövid szóval („Mi az
igazság?”) mégis kitér előle.
-----------------------------------------------------
Jézus a keresztfán—Luik-23: 32 Két gonosztevőt is vittek, hogy vele együtt végezzék ki őket. 33 Amikor arra a helyre értek, amelyet Koponya-helynek hívtak, keresztre feszítették őt és a gonosztevőket: az egyiket a jobb, a másikat a bal keze felől 34 Jézus pedig így könyörgött: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek! Azután sorsvetéssel megosztoztak ruháin. *Ez a vers egyes kéziratokban nem található 35 A nép ott állt és nézte. A főemberek pedig velük együtt így csúfolódtak: Másokat megmentett, mentse meg magát, ha ő a Krisztus, az Isten választottja! 36 Kigúnyolták a katonák is, odamentek hozzá, ecetet vittek neki 37 és így szóltak: Ha te vagy a zsidók királya, mentsd meg magadat! 38 Felirat is volt a feje fölött görög, latin és héber betűkkel írva: EZ A ZSIDÓK KIRÁLYA. 39 A megfeszített gonosztevők közül az egyik így káromolta őt: Nem te vagy a Krisztus? Mentsd meg magadat és minket is! 40 De a másik megrótta, ezt mondva neki: Nem féled az Istent? Hiszen te is ugyanazon ítélet alatt vagy! 41 Mi ugyan jogosan, mert tetteink méltó büntetését kapjuk, de ő semmi rosszat sem követett el. 42 Majd így szólt: Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz a te királyságodba! 43 Jézus így felelt neki: Bizony mondom neked, ma velem leszel a paradicsomban
------------------------------------------------------------------
Nagypéntek d. u.
Az Úr Jézus és a pogány százados – Mk 15:22-39
Az Úr Jézus és a pogány százados – Mk 15:22-39
Márk-15:-38-39-„Amikor a százados, aki ott
állt, látta, hogyan lehelte ki lelkét, kijelentette: „Ez az ember valóban az
Isten Fia volt.” 40
Lényeg: A pogány százados bizonyságtétele
rendkívüli volt.
I. A bizonyságtevés tartalmára való tekintettel – 39b
II. A körülményekre való tekintettel
III. A bizonyságtevő személyére való tekintettel (pogány volt) – Mt 19:30-„ 30Sokan lesznek elsőkből utolsók és utolsókból elsők.”
I. A bizonyságtevés tartalmára való tekintettel – 39b
II. A körülményekre való tekintettel
III. A bizonyságtevő személyére való tekintettel (pogány volt) – Mt 19:30-„ 30Sokan lesznek elsőkből utolsók és utolsókból elsők.”
--------------------------------------------------
KERESZT
ALATT— Wass Albert.
Uram, én jó akartam lenni,
de imádkozva rosszat tettem.
Uram, a szemem jobbra nézett,
de akaratlan balra mentem.
Sírást indultam vigasztalni,
de jaj, a szám szitokra állott,
a karom ölelésre lendült,
de csattanva az arcba vágott.
Uram: én mindig rosszat tettem,
valahányszor csak jót akartam!
Uram: ha én gyémánt vagyok,
csiszolatlan miért maradtam
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése