2017. április 14., péntek


 

8ea4965409d1db9bddb301fb4b1fff8c  Kapcsolódó kép

 Húsvét, a Szent Három Nap/A régi szokások, egyház történelmi hagyományok /

   Különböző egyházak, különböző külsőségekkel emlékeznek ilyenkor.

A  GOLGOTHAI KERESZT, HÁROM ÉRTELME:

            1,- Jézus Apcs. 2 23.-„ 23Ezt az embert az Isten elhatározott terve szerint kiszolgáltattátok, és gonosz kezek által keresztre feszítve elveszejtettétek

                             2,- az  Én  ..Gal. 2: 20.-„ 20Élek, de már nem én, hanem Krisztus él énbennem. Minthogy azonban most még testben élek, Isten Fiának hitében élek, aki szeretett engem és feláldozta magát értem

                                              3,.   A világ   ,. Gal, 6? 14.-„ 14Én azonban nem akarok mással dicsekedni, mint Urunk, Jézus Krisztus keresztjével. Általa keresztre szegezték nekem a világot, és engem is a világnak.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagypéntek d. e.- Az Úr Jézus és a hűségesek csoportja –

Ján-19: 25- -Jézus keresztje alatt ott állt anyja, anyjának nővére, Mária, aki Kleofás felesége volt és Mária Magdolna.

Kapcsolódó kép          Kapcsolódó kép                                                       Lényeg: Mindvégig kitartó hűségre van szükségünk.
I. Mint a János hűsége
II. Mint az asszonyok hűsége.                                                                                                         III. Mint az Úr Jézus hűsége – Jel 2:10.- „10Ne félj a rád váró szenvedésektől!                     Az ördög néhányútokat fogságba vet, hogy próbára tegyen benneteket. Megpróbáltatásotok tíz napig tart. Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koszorúját.

------------------------------------------------------------------

 

OLVASMÁNY Izajás próféta könyvéből - Iz 52,13-53,12
A mi bűneinkért szúrták át.
Így szól az Úr:
Íme, szolgám diadalmaskodik, fönséges lesz és felmagasztalják, és nagy dicsőségre emelkedik. Amint sokan elborzadtak láttán – hisz oly dicstelennek látszott, és alig volt emberi ábrázata –, úgy fog majd sok nemzet ámulni rajta, és királyok némulnak el színe előtt.
Mert olyasmit fognak látni, amilyet még sohasem hirdettek nekik, és olyan dolognak lesznek tanúi, amilyenről addig soha nem hallottak. Ki hitt abban, amit hallottunk, és az Úr karja ki előtt nyilvánult meg?
Úgy nőtt föl előttünk, mint a hajtás, és mint a gyökér a szomjas földből. Nem volt sem szép, sem ékes, hogy szívesen nézzük őt, a külsejére nézve nem volt vonzó.
Megvetett volt, utolsó az emberek között, a fájdalmak férfia, aki tudta, mi a szenvedés, olyan, aki elől iszonyattal eltakarjuk arcunkat, megvetett, akit bizony nem becsültünk sokra.
Bár a mi betegségeinket viselte, és a mi fájdalmaink nehezedtek rá, mégis (Istentől) megvertnek néztük, olyannak, akire lesújtott az Isten, és akit megalázott.
Igen, a mi bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze, a mi békességünkért érte utol a büntetés, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást! Mi mindnyájan, mint a juhok, tévelyegtünk, ki-ki a maga útjára tért, és az Úr mégis az ő vállára rakta mindnyájunk gonoszságát.
Megkínozták, s ő alázattal elviselte, nem nyitotta ki száját. Mint a juh, amelyet leölni visznek, vagy amint a bárány elnémul nyírója előtt, ő sem nyitotta ki száját.
Erőszakos ítélettel végeztek vele. Ugyan ki törődik ügyével? Igen, kitépték az élők földjéről, és népem bűnei miatt halállal sújtották. A gonoszok között adtak neki sírboltot, és a gazdagok mellé temették el, bár nem vitt végbe gonoszságot, sem álnokság nem volt szájában.
Úgy tetszett az Úrnak, hogy összetöri a szenvedéssel. Ha odaadja életét engesztelő áldozatul: látni fogja utódait, hosszúra nyúlik élete és teljesül általa az Úr akarata.
Azért, mert lelke szenvedett, látni fogja a világosságot, és betelik megelégedéssel.
Sokakat megigazultakká tesz szolgám, mivel gonoszságaikat magára vállalta. Ezért osztályrészül sokakat adok neki, és a hatalmasok lesznek zsákmányai, amiért életét halálra adta, és a gonosztevők közé sorolták, noha sokak vétkeit hordozta, és közben a bűnösökért imádkozott.
-------------------------------------------------------

Jézus Pilátus előtt—Luk—23:1-5- Ezután valamennyien elindultak, és elvitték őt Pilátushoz.törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz  Ott így kezdték vádolni: Megállapítottuk, hogy félrevezeti népünket, ellenzi, hogy adót fizessünk a császárnak, és azt állítja magáról, hogy ő a felkent király. *A zsidóság reménysége szerint az Isten által felkent király, a Messiás hoz szabadulást törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz Pilátus megkérdezte tőle: Te vagy a zsidók királya? Ő pedig ezt felelte: Te mondod. 1Tim 6,13törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz Pilátus erre így szólt a főpapokhoz és a sokasághoz: Semmi bűnt nem találok ebben az emberben. törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhözDe azok még erősebben kiáltozták: Fellázítja a népet tanításával egész Júdeában, Galileától kezdve egészen idáig.


Képtalálat a következőre: „nagypénteki képek-- jézus pilátus előtt”

 

 

 

 

 

Ján-19-3-4-Pilátus ismét kiment, és így szólt hozzájuk: „Nézzétek, elétek vezetem. Értsétek meg: nem találom semmiben sem bűnösnek.” 5Jézus töviskoronával, bíborpalástban jött ki. Pilátus rámutatott: „Íme, az ember!”

Képtalálat a következőre: „nagypénteki képek-- jézus pilátus előtt”

. Nagypéntek hajnalán viszik Urunkat Kajafás főpaptól Pilátushoz. Mivel a zsidók kínosan ügyelnek arra, hogy a páska-ünnep előkészületi napján ne tegyék „tisztátalanná” magukat azzal, hogy „pogány” területre lépnek, ezért a helytartó sajátos módon közvetít a külső, vádló-kiabáló világ (Jn 19,12), és Isten Szentje között, aki belül, „pogány” területen áll. A helytartóság falain belül, ahol a vallatót csak az érdekli, hogy király-e Jézus, ott, a párbeszéd csendjében hangzik fel Jézus bizonyságtétele királyságának lényegéről és az igazságról.  Míg ellenfelei (zsidók és rómaiak) a politikai királyság vádját fogalmazzák meg vele szemben, Jézus egyértelműen arról vall, hogy királysága ugyan „nem e világból való” (Jn 18,36), de már ebben a világban jelenlévő valóság. Augustinus, a nagy egyházatya, most is pontosan fogalmaz: „Jézus nem azt mondja: ’az én országom nem itt van’, hanem: ’nem innen való’. Az ő országa ugyanis itt van, a világ végezetéig.” Amikor pedig Pilátus véglegesen tisztázni kívánja a helyzetet, és Urunk azt válaszolja: „Te azt mondod, hogy király vagyok” (Jn 17,37 - ez volna a mondat pontos fordítása), akkor a választ akkor értjük jól, ha helyeslésnek, mintegy az eddigiek összefoglalásának fogadjuk el. Erről a szintről, tehát Pilátus „király-fogalmából” kiindulva fogalmazza meg azután Jézus mennyei királyságának lényegét: „Én azért születtem..., hogy bizonyságot tegyek az igazságról”. Egy római hivatalnok - minden korszak emberének képviseletében - ott áll tehát az igazság örök kérdése előtt, és három rövid szóval („Mi az igazság?”) mégis kitér előle.

-----------------------------------------------------

 

 

Kapcsolódó kép  Kapcsolódó kép  


Jézus a keresztfán—Luik-23: 32 Két gonosztevőt is vittek, hogy vele együtt végezzék ki őket. törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz33 Amikor arra a helyre értek, amelyet Koponya-helynek hívtak, keresztre feszítették őt és a gonosztevőket: az egyiket a jobb, a másikat a bal keze felőltörlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 34 Jézus pedig így könyörgött: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek! Azután sorsvetéssel megosztoztak ruháin. *Ez a vers egyes kéziratokban nem található törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 35 A nép ott állt és nézte. A főemberek pedig velük együtt így csúfolódtak: Másokat megmentett, mentse meg magát, ha ő a Krisztus, az Isten választottja!törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 36 Kigúnyolták a katonák is, odamentek hozzá, ecetet vittek nekitörlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 37 és így szóltak: Ha te vagy a zsidók királya, mentsd meg magadat! törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 38 Felirat is volt a feje fölött görög, latin és héber betűkkel írva: EZ A ZSIDÓK KIRÁLYA. törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 39 A megfeszített gonosztevők közül az egyik így káromolta őt: Nem te vagy a Krisztus? Mentsd meg magadat és minket is!törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz   40 De a másik megrótta, ezt mondva neki: Nem féled az Istent? Hiszen te is ugyanazon ítélet alatt vagy!törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 41 Mi ugyan jogosan, mert tetteink méltó büntetését kapjuk, de ő semmi rosszat sem követett el.törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 42 Majd így szólt: Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor eljössz a te királyságodba!törlés a könyvjelzőkből hozzáadás a könyvjelzőkhöz 43 Jézus így felelt neki: Bizony mondom neked, ma velem leszel a paradicsomban


Kapcsolódó kép   Kapcsolódó kép

------------------------------------------------------------------

 

 

Nagypéntek d. u.
Az Úr Jézus és a pogány százados – Mk 15:22-39

Márk-15:-38-39-„Amikor a százados, aki ott állt, látta, hogyan lehelte ki lelkét, kijelentette: „Ez az ember valóban az Isten Fia volt.” 40

Kapcsolódó kép  Képtalálat a következőre: „Jézus keresztje alatt a százados --képek”

Lényeg: A pogány százados bizonyságtétele rendkívüli volt.
I. A bizonyságtevés tartalmára való tekintettel – 39b
II. A körülményekre való tekintettel
III. A bizonyságtevő személyére való tekintettel (pogány volt) – Mt 19:30-„ 30Sokan lesznek elsőkből utolsók és utolsókból elsők.”

--------------------------------------------------

KERESZT  ALATT— Wass Albert.

Uram, én jó akartam lenni,

de imádkozva rosszat tettem.

Uram, a szemem jobbra nézett,

de  akaratlan balra mentem.

Sírást indultam vigasztalni,

de jaj, a szám szitokra állott,

a karom ölelésre lendült,

de csattanva az arcba vágott.

Uram: én mindig rosszat tettem,

valahányszor csak jót akartam!

Uram: ha én gyémánt vagyok,

csiszolatlan miért maradtam          

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése