10. hétfő: Nagyhétfő- Iz 42,1-7 - Az Úr szolgája szelíd és szabadító
1Ez az én szolgám, akit támogatok, az én választottam, akiben gyönyörködöm. Lelkemmel ajándékoztam meg, törvényt hirdet a népeknek. 2Nem kiált, nem lármáz, és nem hallatja szavát az utcán. 3A megrepedt nádszálat nem töri össze, a füstölgő mécsest nem oltja ki, hűen hirdeti a törvényt. 4Nem alszik ki, és nem törik össze, míg a törvénynek érvényt nem szerez a földön; tanítására várnak a szigetek. 5Ezt mondja az ÚRisten, aki az eget teremtette és kiterítette, szilárddá tette a földet, és abból növényeket sarjaszt, leheletet ad a rajta lakó népnek, és lelket a rajta járóknak: 6Én, az ÚR, elhívtalak az igazságért, én fogom a kezedet. Megőrizlek, és benned ajándékozom meg szövetségemmel népemet, világosságommal a nemzeteket. 7Nyisd meg a vakok szemeit, hozd ki a börtönből a foglyokat, a fogházból a sötétben ülőket!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„
” - Jézus kiűzi a kereskedőket, pénzváltókat.Ján-2:13-22—v- Jézus megtisztítja a templomot (Mt 21,12-13; Mk 11,15-17; Lk 19,45-46) 13Közel volt a zsidók pásak-ünnepe, és Jézus felment Jeruzsálembe. 14A templomban találta a marhák, juhok és galambok árusait meg az ott ülő pénzváltókat. 15Kötélből korbácsot csinált, és kiűzte mindet a templomból a marhákkal és a juhokkal együtt. A pénzváltók pénzét kiszórta, az asztalokat felborította, 16a galambárusoknak pedig ezt mondta: Vigyétek ezeket innen, ne csináljatok piacteret az én Atyám házából! 17Tanítványai visszaemlékeztek, hogy meg van írva: „A te házad iránti féltő szeretet emészt engem.” 18A zsidók pedig azt kérdezték tőle: Milyen jelt mutatsz nekünk, hogy ezeket teszed? 19Jézus így felelt nekik: Romboljátok le ezt a templomot, és három nap alatt felépítem. 20Ezt mondták rá a zsidók: Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, és te három nap alatt felépíted? 21Ő azonban testének templomáról beszélt. 22Amikor azután feltámadt a halálból, visszaemlékeztek tanítványai arra, hogy ezt mondta, és hittek az Írásnak és a beszédnek, amelyet Jézus mondott.
A fügefa elátkozása.””
A terméketlen fügefa –Luk-13í.6-9-„Azután ezt a példázatot mondta: Egy embernek volt egy fügefája a szőlőjében, és kiment, hogy gyümölcsöt keressen rajta, de nem talált. 7Azt mondta a vincellérnek: Íme, három éve, hogy idejárok gyümölcsöt keresni ezen a fügefán, de nem találok. Vágd ki, miért foglalja a földet hiába? 8De az így válaszolt neki: Uram, hagyd meg még ebben az évben, míg körülásom és megtrágyázom, 9hátha terem jövőre, ha pedig nem, akkor vágd ki!”
-----------------------------------------
18.
|
Kora
reggel pedig, amikor visszatért a városba, megéhezett.
|
19.
|
Egy
fügefát látott (vett észre) az út mellett, odament hozzá és nem talált rajta
mást, csak leveleket, és ezt mondta neki: Soha ne teremjen rajtad gyümölcs ez
aionban (világ) korszakban. És a fügefa azonnal elszáradt.
|
20.
|
Amikor a
tanítványok ezt látták, elcsodálkoztak, ezt mondták: hogyan szárad(hatott) el
íly gyorsan a fügefa?
|
21.
|
Jézus
pedig válaszul (ezt mondta) nekik: Ámen, mondom nektek, ha hitetek lesz és
nem kételkedtek nem csak a fügefával tehetitek meg, hanem ha azt mondjátok a
hegynek: emelkedj (kelj) fel és vesd magad a tengerbe, az is megtörténik,
|
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zsolt 26 ,- „ Ártatlan ember imádsága
1Dávidé. URam,
szolgáltass nekem igazságot, mert feddhetetlenül éltem, az ÚRban bíztam
ingadozás nélkül!
2Vizsgálj meg, URam, és próbálj meg, kutasd át szívemet-lelkemet!
3Mert hűséged szemem előtt van, igazságod szerint járok-kelek.
4Nem ülök hitvány emberek közé, alattomosokkal nem járok együtt.
5Gyűlölöm a gonoszok társaságát, nem ülök le a bűnösök közé.
6Ártatlan vagyok, megmosom kezemet, úgy járom körül oltárodat, URam,
7hangos hálaéneket zengve, felsorolva sok csodatettedet.
8URam, szeretem házadat, ahol laksz, dicsőséged lakóhelyét.
9Ne ragadd el lelkemet a vétkesekkel, életemet a vérontókkal együtt,
10akiknek a keze tele van gyalázattal, jobbjuk megvesztegetéssel.
11Hiszen én feddhetetlenül élek, válts meg, és könyörülj rajtam!
12Lábam biztos talajon áll, áldom az URat a gyülekezetben.
2Vizsgálj meg, URam, és próbálj meg, kutasd át szívemet-lelkemet!
3Mert hűséged szemem előtt van, igazságod szerint járok-kelek.
4Nem ülök hitvány emberek közé, alattomosokkal nem járok együtt.
5Gyűlölöm a gonoszok társaságát, nem ülök le a bűnösök közé.
6Ártatlan vagyok, megmosom kezemet, úgy járom körül oltárodat, URam,
7hangos hálaéneket zengve, felsorolva sok csodatettedet.
8URam, szeretem házadat, ahol laksz, dicsőséged lakóhelyét.
9Ne ragadd el lelkemet a vétkesekkel, életemet a vérontókkal együtt,
10akiknek a keze tele van gyalázattal, jobbjuk megvesztegetéssel.
11Hiszen én feddhetetlenül élek, válts meg, és könyörülj rajtam!
12Lábam biztos talajon áll, áldom az URat a gyülekezetben.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jézus
megkenetése Betániában -: Jn 12:1-11.
„Mária ekkor
elővett egy font drága valódi nárduskenetet, megkente Jézus lábát, és hajával
törölte meg, a ház pedig megtelelt a kenet illatával.” Jn
12:3.
Érdekes és annyira
meggyőzőnek tűnik, hogy “Márta szolgált föl”, míg Mária “megkente Jézus lábát”
(2-3. versek). Iskarióti Júdás ellenkezése lehetővé teszi az evangélista
számára, hogy őt a jelenet középpontjába helyezze, hacsak éppen egy pillanatra
is, hiszen a most kibontakozó drámának ő lesz a tragikus szereplője. Meglopja a
szegényt és végül mindent el fog veszíteni. Ebben az elbeszélésben a
kulcsmondat különben Jézustól származik a 7. versben: “Hadd tegye, hiszen temetésem
napjára teszi.” A kenet nem illatszer; nem egyszerűen előkészület a halálra; ez
a temetési kenet, mely ugyanazzal az illattal tölti meg a házat, mint a sírt a
temetési olajok. Ezzel a temetési motívum hamarosan újra találkozunk.
Jn 12,1-11,- „ Jézus megkenetése Betániában (Mt 26,6-13; Mk 14,3-9)
1Jézus tehát hat nappal a páska ünnepe előtt elment
Betániába, ahol Lázár élt, akit feltámasztott a halottak közül. 2Vacsorát
készítettek ott neki, és Márta szolgált fel, Lázár pedig egyike volt azoknak,
akik Jézussal együtt ültek az asztalnál. 3Mária ekkor elővett egy
font drága valódi nárdusolajat, megkente Jézus lábát, és hajával törölte meg; a
ház pedig megtelt az olaj illatával. 4Tanítványai közül az egyik,
Júdás Iskáriótes, aki el akarta őt árulni, így szólt: 5Miért nem
adták el inkább ezt a kenetet háromszáz dénáriért nem juttatták az árát a
szegényeknek? 6De nem azért mondta ezt, mintha a szegényekre lett
volna gondja, hanem azért, mert tolvaj volt, és a nála levő erszényből
elszedegette, amit beletettek. 7Jézus erre így szólt: Hagyd őt,
hiszen a temetésem napjára szánta; 8mert a szegények mindig veletek
lesznek, de én nem leszek mindig veletek.
A
nagytanács elhatározza Lázár megölését
9Nagyon sokan
megtudták a zsidók közül, hogy ő ott van, és odamentek; nemcsak Jézus miatt,
hanem azért is, hogy lássák Lázárt, akit feltámasztott a halottak közül. 10A
főpapok pedig elhatározták, hogy Lázárt is megölik, 11mert a zsidók
közül sokan miatta mentek oda, és hittek Jézusban
A Nagyhét misztériumdrámája önmagában csodálatosan zárt egység. Egy kompozíciós titok rejlik benne, ami olyan mértékben bontakozik ki előttünk, amilyen mértékben kifejlesztettük érzékünket a Jézus - i élet eseményeinek értékei iránt. A húsvét előtti hét nap történései nem mások, mint az egész Krisztusi - i élet sűrített összefoglalása.
Az a titok végső megvalósulása történik itt
meg, ami a három év elején kezdődött el. A hétfői események - a fügefa
elátkozása és a templom megtisztítása- annak felelnek meg, amit az első három
evangélium, mint Krisztus megkísértését ír le. Ekkor Krisztus még egyszer
találkozik a világ régi - erőivel. Használhatatlanok számára, félretolja őket
és ellenáll a kísértésnek, hogy felhasználja őket. Nem törekszik külső
sikerekre, az a célja, hogy eleget tegyen megbízatásának. Minthogy a templomnak
a János evangéliumban elbeszélt megtisztítása - mint láttuk - a megkísértési
élmény utóhangjaihoz tartozik, a nagy párhuzamok keretében pontosan szemben áll
a templom másik, az első három evangéliumban elbeszélt megtisztításával.
------------------------------
Az evangélista rátér
Mária meghökkentő és különleges szolgálatának bemutatására. Mária tettében van
valami egyszeri, valami megismételhetetlen, amit csak egy szent és különleges
pillanat sugallhat valakinek. Valami olyan, hogyha ezt nem tenném, beleszakadna
a szívem. Valami olyan, amit nem lehet nem megtenni, mert a titok felismerése
kényszeríti erre az embert. Mária egy alabástrom szelencényi tiszta nárdus
olajt önt Jézus lábaira, aminek értéke egy akkor élő napszámos egész évi
keresetének felel meg. Ráadásul ezek után még Mária valami olyat tesz, amit
zsidó nő nem igen szokott, kibontja a haját és azzal törli meg Jézus lábát.
Az akkori társadalmi
szokás tiltotta a zsidó nők számára, hogy kibontott hajjal járjanak. Ezért
olyan meghökkentő, és titokzatos, ugyanakkor kényszerű és szinte már a szent
esztelenséggel határos mindaz, amit Mária tesz. De ilyen az, amikor valakinek a
szíve csordultig megtelik az Isten iránti hálával és örömmel, nem teheti, hogy
ne szolgáljon, hogy ne a legnagyobbat és legtöbbet adja, amit csak adni
képes. Így tette valaki egyszer a perselybe az aranyóráját, így hagyta
ott Assisi Ferenc az apjától örökölt vagyont, így indult Schweitzer Albert
Afrikába, vagy a magyar Molnár Mária a pápuák közé, hogy az evangéliumot
hirdesse.
Ugyanakkor Mária szolgálata bármennyire is meghökkentő, de mégis nagyon mélyen megható. Megtörténhet velünk is, hogy egy-egy cselekedetünkre azt fogják mondani, hogy bolondság vagy pazarlás, de egy biztos, hogy Mária cselekedetének olyan illata volt, hogy betöltötte az egész házat, sőt minden bizonnyal még Jézus keresztje is illatos lehetett a nárdus olajától, hiszen azt mondják, akit azzal egyszer megkennek, azon hónapokig érezni az illatot. De nem ez a lényeg, hanem az, amit Jézus mond: „Hagyd, hiszen temetésem napjára szánta, mert a szegények mindig veletek lesznek, de én nem leszek mindig veletek!” (Jn 12:7-8). Mária esztelenségnek tűnő tette mögött Jézus szerint egy szent és tragikus titoknak megsejtése rejlik, a halálára keni fel a keresztre készülő Jézust. Ahogy Kajafás akarata ellenére prófétál és igazat mond, úgy Mária is Isten ihletésére cselekszik, amikor előre megkeni a halálra ítélt testet, mint ahogy ez akkor a halottaknál szokás volt.
---------------------------------------------------------------
Ugyanakkor Mária szolgálata bármennyire is meghökkentő, de mégis nagyon mélyen megható. Megtörténhet velünk is, hogy egy-egy cselekedetünkre azt fogják mondani, hogy bolondság vagy pazarlás, de egy biztos, hogy Mária cselekedetének olyan illata volt, hogy betöltötte az egész házat, sőt minden bizonnyal még Jézus keresztje is illatos lehetett a nárdus olajától, hiszen azt mondják, akit azzal egyszer megkennek, azon hónapokig érezni az illatot. De nem ez a lényeg, hanem az, amit Jézus mond: „Hagyd, hiszen temetésem napjára szánta, mert a szegények mindig veletek lesznek, de én nem leszek mindig veletek!” (Jn 12:7-8). Mária esztelenségnek tűnő tette mögött Jézus szerint egy szent és tragikus titoknak megsejtése rejlik, a halálára keni fel a keresztre készülő Jézust. Ahogy Kajafás akarata ellenére prófétál és igazat mond, úgy Mária is Isten ihletésére cselekszik, amikor előre megkeni a halálra ítélt testet, mint ahogy ez akkor a halottaknál szokás volt.
---------------------------------------------------------------
2. Júdás viszonya
Jézushoz: az irigységben és a kapzsiságban való megkeményedés
Júdás is „szolgál” a maga módján. Mária tettét látva így szól: „Miért nem adták el inkább ezt a kenetet háromszáz dénárért, és miért nem juttatták az árát a szegényeknek?” (Jn 12:5). Az ilyen szavakkal nagyon vigyáznunk kell. Nagyon szépen és kegyesen hangzik mindaz, amit Júdás mond. Emberileg nézve valóban ésszerűbbnek hangzik Júdás javaslata, mint Mária tékozlása. Úgy tűnik, mintha a tanítványok közül Júdás lenne az egyetlen, aki szociálisan és humánusan gondolkodik, aki a szegények barátja, aki velük is törődik, rájuk is gondol. De János evangélista nem mulasztja el leleplezni: „De nem azért mondta ezt, mintha a szegényekre lett volna gondja, hanem azért, mert tolvaj volt, és a nála levő erszényből elszedegette, amit beletettek.” (Jn 12:6). Ebben a mondatban van egy szócska, amin minden megfordul, ez a „mintha”. Júdás tipikus esete a „mintha” keresztyéneknek. Akiknek a javaslata mindig úgy tűnik, mintha igen értelmes, igen okos, bölcs szociális és modern volna, akiknek az élete olyan „mintha” keresztyének lennének. Júdás is ott van a tanítványok között. A „mintha” keresztyének is ott vannak a gyülekezetben az istentiszteleteken. Számukra azonban ez semmit nem jelent, vagy éppenséggel csak önös érdekből vannak ott, mert most olyan világ van, amikor jó pontot jelent vallásosnak lenni. Júdás nem érti Mária cselekedetét, nem tudja átérezni örömét és háláját, mert ő nem nyitotta meg a szívét Jézus előtt, mert ő nem tud önzetlenül adni, mert az ő szívében csak irigység és a kapzsiság van. Mivel Júdás szíve zárva marad Jézus előtt, ezért ő egyre jobban megkeményedik, mígnem Mesterének árulójává nem lesz.
Júdás is „szolgál” a maga módján. Mária tettét látva így szól: „Miért nem adták el inkább ezt a kenetet háromszáz dénárért, és miért nem juttatták az árát a szegényeknek?” (Jn 12:5). Az ilyen szavakkal nagyon vigyáznunk kell. Nagyon szépen és kegyesen hangzik mindaz, amit Júdás mond. Emberileg nézve valóban ésszerűbbnek hangzik Júdás javaslata, mint Mária tékozlása. Úgy tűnik, mintha a tanítványok közül Júdás lenne az egyetlen, aki szociálisan és humánusan gondolkodik, aki a szegények barátja, aki velük is törődik, rájuk is gondol. De János evangélista nem mulasztja el leleplezni: „De nem azért mondta ezt, mintha a szegényekre lett volna gondja, hanem azért, mert tolvaj volt, és a nála levő erszényből elszedegette, amit beletettek.” (Jn 12:6). Ebben a mondatban van egy szócska, amin minden megfordul, ez a „mintha”. Júdás tipikus esete a „mintha” keresztyéneknek. Akiknek a javaslata mindig úgy tűnik, mintha igen értelmes, igen okos, bölcs szociális és modern volna, akiknek az élete olyan „mintha” keresztyének lennének. Júdás is ott van a tanítványok között. A „mintha” keresztyének is ott vannak a gyülekezetben az istentiszteleteken. Számukra azonban ez semmit nem jelent, vagy éppenséggel csak önös érdekből vannak ott, mert most olyan világ van, amikor jó pontot jelent vallásosnak lenni. Júdás nem érti Mária cselekedetét, nem tudja átérezni örömét és háláját, mert ő nem nyitotta meg a szívét Jézus előtt, mert ő nem tud önzetlenül adni, mert az ő szívében csak irigység és a kapzsiság van. Mivel Júdás szíve zárva marad Jézus előtt, ezért ő egyre jobban megkeményedik, mígnem Mesterének árulójává nem lesz.
---------------------------------------------
JÖN A KIRÁLY- Győri József.
Hirtelen felharsan: Hozsánna Tenéked,
Ki most Jeruzsálem kapuit átléped!
Ifjak és gyermekek üdvkiáltása száll,
Mind ruhát terít le s pálmát lengetve vár:
Íme, jön a Király!
Hozsánna Tenéked, a Dávid Fiának,
Akit az emberek lelkesülten várnak.
A nagy Jeruzsálem hódoló népe vár,
Boldog az a lélek, aki most Rád talál:
Te mennyei Király!
Jöjjünk mind, őszintén, szívünket kitárva,
Fogadjuk be Őt és zengjen a Hozsánna!
Boldog, aki készen a Megváltójára vár,
Mikor dicsőségben arkangyal trombitál,
Mert eljön a KIRÁLY!
----------------------------------------
HOZSÁNNÁVAL (Kárász Izabella)
Vonulj be, Jézus életemnek
virágos bársonyszőnyegén!
Hozsánnával, hangos örömmel,
kitárt kapukkal várlak én.
Virágvasárnap régi fényén
megtört a Nap és Tégedet
kínos kereszt, sötét nagy éj várt
hódolat és a fény helyett.
Ne így fogadjon téged lelkem!
ne ácsoljak keresztet én!
Vonulj be, Jézus, életemnek
virágos bársonyszőnyegén!
Vonulj be, Jézus életemnek
virágos bársonyszőnyegén!
Hozsánnával, hangos örömmel,
kitárt kapukkal várlak én.
Virágvasárnap régi fényén
megtört a Nap és Tégedet
kínos kereszt, sötét nagy éj várt
hódolat és a fény helyett.
Ne így fogadjon téged lelkem!
ne ácsoljak keresztet én!
Vonulj be, Jézus, életemnek
virágos bársonyszőnyegén!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése