Az Úrban bízók áldása
„De
áldott az a férfi, aki az ÚRban bízik, és akinek bizodalma az ÚR. Mert olyan lesz, mint a víz mellé ültetett
fa, amely a folyó felé bocsátja gyökereit, és nem fél, ha hőség következik,
levele zöld marad. Száraz esztendőben sem aggódik, nem szűnik meg gyümölcsöt
teremni.” Jeremiás 17:7-8
Mennyit ér egy üveg víz?
Az attól függ hol vagy, és milyen körülmények között. Sajnos, van úgy hogy
annyira el vagyok foglalva dolgaimmal, hogy elfelejtek inni. A szervezetem
persze aztán jelez, és bepótolom a hiányzó folyadékmennyiséget. Kimegyek a
konyhába inni egyet, vagy ha úton vagyok előveszem a flakonomat a táskámból,
vagy az autóban az ülés alól… és iszom. A víz ma Magyarországon szinte
mindenhol kiváló minőségben elérhető.
Amikor volt alkalmam végigjárni
Palesztina tájait, megtanultam értékelni a vizet. Amikor a pusztai forróságba
kiszálltunk a buszból, minden korty vizet beosztottam és értékeltem. Ott a víz
nem magától értetődő és nem mindig és mindenhol elérhető. Ott, akkor kincset
ért ugyanaz a flakonnyi víz, amit itthon észre sem veszünk.
A mai útravalónk kétféle
emberről beszél. Az előző néhány vers azt mondja, hogy aki az emberekben bízik
olyan, mint „a cserje a pusztában, amely nem látja, hogy jó következnék, hanem
sivár helyen lakik a sivatagban, kopár és kihalt földön.” (6.v.)
Az Úrban bízó férfi (és
nő, és gyermek, és fiatal…), ezzel szemben olyan, mint egy folyóvíz mellé
ültetett fa. A legnagyobb szárazságban is zöld marad, mert gyökere képes a
mélyről felszívni az életadó vizet.
Amíg nincs „szárazság” –
válságok, nehézségek, próbák, addig nem látszik lényeges különbség. De eljön az
idő mindenki életében, amikor a maga erejére nem számíthat – és amikor más
ember sem segíthet. Egy fa is, talán egy ideig megáll víz nélkül, de aztán menthetetlenül
elszárad, és egy nagyobb viharban kidől.
Ma gondolkozzunk el
komolyan azon, hogy kiben bízunk a leginkább. Mire alapozzuk az életünket, a
jövőnket? Milyen mélyen gyökereztünk meg Krisztusban? Magunkba szívjuk-e
naponta Isten „élő vizét”, a Szentlélek megújító erejét?
Óvás a lustaságtól
„Oh
te rest, meddig fekszel? mikor kelsz fel a te álmodból? Még egy kis
álom, még egy kis szunnyadás, még egy kis kéz-összefonás, hogy
pihenjek; Így jő el, mint az útonjáró, a te szegénységed, és a te
szűkölködésed, mint a pajzsos férfiú!” (Példabeszédek 6:9-11)
A Példabeszédek és a
Prédikátor könyvét Salamon király írta, aki bölcsességéről volt híres. A két
könyv, tele van bölcs mondásokkal, tanításokkal. Ez a szövegrész is ilyen bölcs
tanítás.
A rest, lusta
magatartást a Szentírás elítéli. Jézus azt tanította, hogy sem az Atya, sem Ő
sohasem tétlenkednek: „Az én Atyám mind ez ideig munkálkodik, én is
munkálkodom” (János 5:17). A keresztény ember, aki Jézus lábnyomában jár,
hasonlóan aktívnak, állandóan munkálkodónak kell lennie. Ez persze nem azt
jelenti, hogy sohasem lehet, szabad a munkától, dologtól megszűnni. Sőt, ezzel
ellentétben Isten parancsai között ott szerepel a kötelező nyugalomnap, a
szombati pihenés (2Mózes 20:8-11). Isten tervében azonban a szombat sem a
tétlenség, a restség, a lustaság, népiesen szólva nem a "szent
heverde" napja. Az evangéliumokból azt látjuk, hogy Jézus szombaton is
nagyon aktív volt: tanított, gyógyított, zsinagógába ment (Lukács 4:16, Márk
3:1-5).
Aktívnak kell lennünk a
jóban, a jó cselekedetekben! Erre tanít bennünket Pál apostol is (Efézus 2:10,
Titusz 2:14, Zsidók 10:24). Sajnos sokan vannak, akik a rosszat cselekszik e
világon. Ők fáradhatatlanul teszik a rosszat. Nekünk pedig meg nem szűnően
(restség nélkül) kell munkálkodnunk a jóban (Galata 6:9). Isten ebben
elkötelezett, nekünk pedig követnünk kell Őt ebben. Minden lehetőséget ki kell
használni, hogy jót tegyünk!
Salamon bölcs tanítása
arra utal, hogy az az ember, aki csak a kényelmét keresi, elszegényedik. Igaz
ugyan, hogy Isten megígérte az áldást és a mindennapi kenyeret azoknak, akik
hisznek benne: „Hiába néktek korán felkelnetek, későn feküdnötök,
fáradsággal szerzett kenyeret ennetek! Szerelmesének álmában ad eleget”
(Zsoltár 127:2), de azt sehol sem találjuk a Szentírásban, hogy nem kellene
munkálkodnunk képességünkhöz, tehetségünkhöz képest. Sőt, Pál apostol egyenesen
a lusták, dologtalan emberek ellen beszél a Thesszalonikai levélben: „…ha
valaki nem akar dolgozni, ne is egyék” (2Thesszalonika 3:10).
A korábbi versek
(Példabeszédek 6:6-8) a hangyát állítják a szorgosság példaképéül. A hangya
okossága, bölcsessége abban mutatkozik meg, hogy alkalmas időben cselekszik.
Eledelét, kenyerét aratáskor gyűjti be, amikor annak ideje van. Ezzel
összefüggésben azt értjük meg, hogy a Szentírás nem olyan rest emberről beszél,
aki sohasem dolgozik (talán kevés ilyen ember van), hanem arról, aki nem
időben, nem a legalkalmasabb időt kihasználva cselekszik (talán belőlük már
sokkal több van). A szorgalom jó, de az sem jó bölcsesség nélkül! (lásd:
Példabeszédek 19:2). A legfontosabba, hogy tetteinket a bölcsesség irányítsa,
mert csak így lehetünk eredményesek és boldogok. Ez a bölcsesség azonban
felülről való, Isten ajándéka (Zsoltár 111:10; Példabeszédek 9:10).
Legyünk bölcsek, vagyis
törekedjünk Isten mind mélyebb módon való megismerésére, valamint legyünk
szorgalmasak, azaz elkötelezettek a jó cselekvésében. Ne sajnáljuk a
fáradságot, ha jó dolog ügyében fáradozunk! Az idő nem mindig alkalmas (Efézus
5:16)! Ne pihengessünk, amikor dolgozni kellene! Isten így, munkában tud
bennünket megáldani (Máté 24:45-47)! Legyen neked is ebben részed!
------------------------------------------------
Lelkemen borong a fájdalom;
Éjszakán is elkerül az álom,
Akkor
is a szívem fájlalom.
Refrén:
Szánj meg ó, mert bűnöm, mint a tenger,
Néha majdnem összeroskadok!
Uram, lásd, itt áll egy bűnös ember,
Szánj meg, ó, bár méltó nem vagyok!
2. Ködbe tűnt a szívem tarka rétje,
Bánatom az égig tornyosult,
Zord magányom kínzó éjsötétje
Szívet
tépő súllyal rám borult. Refr.
3. Ím, hozom az éltem romlott múltját,
Néked bűnbánattal átadom.
Fogadd szívem minden hódolatát,
S
egész éltem, drága Jézusom! Refr.
4. Bűnbocsánat éltető igéjét
Jézus szólja mennyből most hozzád.
Kínos éjed minden fájdalmáért
Hozta
Jézus nagy áldozatát.
Fönn a Golgotán van bűnbocsánat,
Megtisztít az áldott, drága vér!
Tűnjön el a szívedből a bánat,
Megbocsát Atyánk a Jézusért!
Testvérszem, testvérkéz...
Itt minden szemben más
lélek lakik,
Az egyikből barát tekint
elő,
a másikból ellenség,
a harmadikból csábító
szirén
a negyedikből a hatalmas
én,
a századikból testvér.
Uram, énnekem adj
testvérszemet,
az melegebben fénylik
mindeneknél.
Hadd nézzek mint a
testvér az emberekre,
öreg koldusra, sápadt
kisgyerekre,
nézzek az egyre és az
ezrekre
úgy, mint testvér.
Uram, adj énnekem
testvér-szemet,
az melegebben fénylik
mindeneknél.
Itt minden kézben más
lélek lakik.
Az egyik üt,
a másik rombol.
A harmadik is önmagának
épít.
A negyedik símogat, hogy
szeressék.
Uram, adj énnekem
testvérkezet,
az nem azért segít, hogy
másnak tessék.
Hadd legyen testvérkéz
az én kezem,
Amelyik segíteni mindig
ráér...
S inkább nem nyúl
kincsért, kis virágért,
ha addig bekötözhet egy
sebet...
Az érintése balzsamos
békesség...
Uram, adj énnékem
testvérkezet!
Az nem azért segít, hogy
másnak tessék.
Túrmezei Erzsébet
-----------------------------------------------
Életünket adni másokért -
igen magas mérce ez nekünk.
Keresztedhez jövünk, hogy ott fényt,
új fényt gyűjtsünk az éjszakához,
hogy mégse legyen olyan sötét,
hol csupán önmagunkig látunk.
Fényt, erőt, akaratot, igényt
adj nekünk Krisztus, hogy legalább
próbáljuk, mit elénk szab Igéd:
életünket adni másokért!
Herjeczki Géza
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése