Jób könyve
Napi olvasóprogrammal olvassuk
gyülekezetünkben a Bibliát. Már több éve elkezdtük és óriási áldások származtak
belőle, úgyhogy évről évre kiolvassuk a Bibliát. Nagyszerű rálátást ad az
embernek a Bibliai történésekre, eseményekre nézve.
Nemrég fejeztük be Jób
könyvét és feladatként egy fogalmazás írása lett felhagyva erről a könyvről.
Nagy kihívás, hiszen rengetegen rengeteget írtak már Jób könyvéről, mi újat
lehetne írni? Nos, mi mégis megpróbálkoztunk. Alábbiakban álljon az én
fogalmazásom, remélem hasznos lesz olvasóim számára.
Jób
könyve – amint a címe is mutatja – egy Jób nevű emberről szól, aki valahol
keleten él, nagyon tekintélyes, befolyásos, gazdag ember, de ugyanakkor
feddhetetlen, becsületes, istenfélő és bűngyűlölő emberként jellemzi az elbeszélő.
Jób feddhetetlensége, istenfélelme és bűngyűlölő természete megnyilvánul az
áldozati szertartásokban is, melyeket gyermekei érdekében végzi egyrészt.
Jób
könyvének prológusa megengedi nekünk, hogy benézzünk a színfalak mögé, ahová
ember nem láthat be, és meglássuk az elkövetkező cselekmények előzményeinek
lezajlását. Ezek az előzmények ismeretlenek a könyv szereplőinek a számára,
ezért is izgalmassá teszi számukra az elbeszélő az egész történetet.
Jób
könyve a zsidó bölcsességirodalomhoz tartozik és az emberiségre nézve alapvető kérdéseket,
fogalmaz meg, amelyek a mai napig foglalkoztatnak embereket, és válaszra
várnak. Ilyen a szenvedés értelmének kérdése, az igaz szenvedésének jogossága,
a bűnösök jóléte, Isten igazságossága, hozzáállása az ember szenvedéséhez.
Kívülálló
szemlélőkként jól tudjuk, hogy Isten Jóbot szolgájának tekinti, sőt ugyanúgy
jellemzi a Sátán előtt, mint az elbeszélő az elején: feddhetetlen, istenfélő,
becsületes, bűngyűlölő. Viszont a Sátán Jób jólétére hivatkozik, miszerint az
ember a jólét miatt féli az Istent és ezért becsületes. Isten a Sátán kezébe
adja Jóbot és elkezdődik a szerencsétlenségek sora, ami Jób
szenvedéstörténetének a kezdete.
Emberi
szemszögből nézve, és nem értve, nem ismerve Isten nagyságát, a teremtés pompáját,
az örök rend csodálatos összhangját, igazságtalannak látszik Jób szenvedése,
ahogyan Ő maga is hangoztatja.
Barátai,
akik meglátogatják, hét napig csak jelenlétükkel támogatják Jóbot, nem
szólalnak meg, hanem az együttérzés hangulatában töltik vele ezt az időszakot.
Mindeddig nincs baj. Ám, amikor Jób panaszra nyitja száját és nyomorult
állapotát szavakba önti, meg átkozódni kezd, akkor már nem tudják megállni szó
nélkül, és elkezdődik az egész könyvet átívelő párbeszédek sorozata.
Ahogyan
a korabeli bölcsesség is mutatja, aszerint beszélnek Jób barátai is, hogy nem
létezik szenvedés ok nélkül, valamilyen okot kell keresni, és hát mi lenne más
ok, mint a bűn a háttérben.
Vádolások
sorozata indul útjára Jób barátai részéről, Jób viszont annak ellenére, hogy
Istent csak hírből ismeri, nincs személyes kapcsolata Vele, kitart igazsága
mellett, tudja, hogy nem követett el semmi olyan dolgot, ami miatt ilyen méretű
szenvedés kellene érje. Perbe hívja a Mindenhatót, Istenhez akar menni ügyével,
nem akarja hallani, amint barátai folyton megtérésre szólítják fel.
Egyébként
jellemző az emberekre, főleg keresztényekre, hogy valaki életében nehézség,
szenvedés áll be, vagy betegség, azt rögtön valamilyen bűn következményének
állítják be. Sokszor tudunk mi is mihaszna barátokká válni.
Jób
kérlelhetetlen, nem tágít igazától, Istentől kéri számon szenvedésének okát,
ugyanakkor megfogalmaz sok alapigazságot az emberiség életére nézve, amelyek
közül sok vágyként jelenik meg az emberben Isten fele.
„Van-e tiszta ember, tisztátalanság nélküli? Nincs egyetlen egy sem. Ha
meg vannak határozva napjai, ha számon tartod hónapjait, ha határt szabtál
neki, amit nem léphet át, akkor légy hozzá elnéző, hogy békén lehessen, és
legyen annyi öröme, mint egy napszámosnak!” 14,4-6
„Bárcsak elrejtenél a holtak hazájában, ott rejtegetnél haragod
elmúltáig! Kiszabnád időmet, azután újra gondolnál rám.” 14,13
„Szólnál hozzám, és én válaszolnék, kívánkoznál kezed alkotása után.
Akkor még lépteimet is megszámolnád, de nem tartanád számon vétkemet. Zacskóba
volna lepecsételve minden vétkem, és eltörölnéd bűneimet.” 14,15-17
Fontos
alapgondolatok, amiket itt Jób megfogalmaz:
- az ember megbékülése
Istennel,
- haragjának
elkerülése,
- a személyes kapcsolat
helyreállása Isten és ember között,
- a bűnök megbocsátása
és elfelejtése.
Isten
Jézus Krisztusban mindezeket beteljesítette, és az Újszövetségben beteljesedik
az emberi vágy, hogy Teremtő és teremtmény újra egymásra találjon. Itt is
láthatjuk Jób életéből a személyes kapcsolat hiányát Istennel, amire Ő mégis
vágyott, de viszont annak hiányában nem érthette meg szenvedésének értelmét,
amit ma sem értenek az emberek Isten jelenléte nélkül az életükben.
Jób
életében azonban váratlan fordulat történik. Isten, aki a világmindenség Ura és
teremtője, válaszol Jób kihívására és felfedi magát neki, személyesen
kapcsolatba lép Jóbbal és eléje tárja a nagy képet. Megengedi Jóbnak, hogy
betekintsen a színfalak mögé, felsorolja előtte az örök Isteni rendet,
megmutatja hatalmasságát, mindenhatóságát, megláttatja Jóbbal azt, amit a
személyes kapcsolaton kívül Jób nem láthatott: Isten dicsőségét a teremtett
világban a tervezőasztal mellől.
Amikor
az ember Istennel személyes kapcsolatba lép, akkor sok minden, amit addig hitt
vagy elképzelt megváltozik. Az ember egész lénye átformálódik, mert meglátja
Isten dicsőségét a teremtett világ minden egyes porcikájában, és mindez Isten
Igéjén keresztül.
Isten
ma is megmutatja dicsőségét az embereknek, hiszen Ő ma is ugyanaz az Isten,
mint Jób idejében. A különbség annyi, hogy azóta hozott egy óriási áldozatot
azért, hogy ne viharban kelljen az emberhez szóljon, mint Jóbhoz, vagy
Mózeshez, vagy az Ő népéhez, hanem emberi formában megközelített bennünket.
Jób
életében is lényeges változás áll be a személyes találkozás után.
„Bizony könnyelmű voltam! Mit felelhetnék neked? Kezemet a számra
teszem. Egyszer beszéltem, de ezután nem szólok, vagy ha kétszer: többé nem
teszem.” 40,4-5
Isten
folytatja Jób elkápráztatását, lenyűgöző teremtéseit felsorolva,
felsorakoztatva Jób előtt, az örök isteni rendet, amit nem lehet gyarló emberi
szavakkal elhomályosítani. Ezt már Jób is tudja, hiszen kapcsolatba lépett vele
Teremtője, megtapasztalhatta Isteni hatalmasságát, Fenségét, és ezért bűnbánatot
tartva visszavonja mindazokat a hiábavaló beszédeket, melyek elhagyták száját,
most már beismerve, hogy a személyes kapcsolat hiánya, az igazi istenismeret
hiánya volt az oka.
„Tudom, hogy mindent megtehetsz, és nincs olyan szándékod, amelyet meg
nem valósíthatnál. Ki merné elhomályosítani az örök rendet tudatlanul? Azért
mondottam, hogy nem értem. Csodálatosabbak ezek, semhogy felfoghatnám. Hallgass
meg, hadd beszéljek! Én kérdezlek, te pedig oktass engem! Csak hírből hallottam
rólad, de most saját szememmel láttalak. Ezért visszavonok mindent, bűnbánatot
tartok porban és hamuban.” 42,2-6
Minden
áldás az Istennel való személyes kapcsolatból ered, ahogyan Jóbnál is eldőlt a
dolog, Isten megáldotta kétszer annyira, mint azelőtt volt. A szenvedés
értelmének megfejtése is az Istennel való személyes kapcsolatból fakad, mert az
ember, ha nem is érti pillanatnyilag szenvedésének okát, de tudja, hogy Isten
jóakarata nem fordult el azoktól, akik igazán félik az Ő nevét és megtartják
parancsolatait, mert meg van írva az az Ige, ami Jób idejében még nem volt,
hogy:
„Azt pedig tudjuk, hogy akik Istent szeretik, azoknak minden javukra
szolgál…” Róma 8,28
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése