"Tebenned
bíztunk eleitől fogva..."
"Mikor az öt kenyeret megszegtem az ötezernek, hány kosarat hoztatok
el darabokkal tele? Mondának néki: Tizenkettőt. Mikor pedig a hetet a
négyezernek, hány kosarat hoztatok el darabokkal tele? Azok pedig mondának:
Hetet. És monda nékik: Hogy nem értitek hát?" Márk 8,19-21
Az
evangéliumokban Jézus többször is furcsa számolásra ösztökéli a tanítványokat:
Adjátok
össze! Vonjátok ki! No, mi az eredmény?
Miért volt
érdekes ez számolás?
Gondoljuk
csak el a Keresztyén matematika mindég így szól:
10 – 1=
11!!
Segít a
válaszban, ha elképzeljük a kenyércsodát.
Ott van
Jézus, és azt a rá jellemző három mozdulatot teszi meg: veszi a kenyeret.
Gondolom,
felemeli. Hálát ad, és megtöri.
Majd
odaadja tanítványainak.
De vajon
kinek adta oda tényleg?
Az öt
kenyeret hogyan osztotta tizenkétfelé?
Vagy nem
osztott volna mind a tizenkettőnek?
Csak
nézelődött volna némely tanítvány? Nem
hiszem.
A maradék
tizenkét kosár azt mutatja, hogy valószínűleg mind a tizenkettő kapott egy kis
darabot, ment megtörte, odaadta valakinek, aztán megint megtörte, odaadta, és
még mindig maradt, még mindig maradt, és a végén mindegyikhez került egy kosár,
abba szedték a maradékokat.
Hasonlóan történhetett a négyezer emberrel,
ahol hét kis kenyeret találtak az apostolok.
Az sem
osztható tizenkettővel. De amijük volt, azt megsokszorozva visszakapták.
Itt a mindennapi kenyér titkánál vagyunk.
Itt a mindennapi kenyér titkánál vagyunk.
A magyar
nyelv is elmondja ezt akár a "kenyeres pajtás", vagy a "megette
a kenyere javát" kifejezéssel: nem logikus, nem matematikailag
kiszámolható osztozkodás a kenyérkérdés. Valakitől elveszem, de ettől nem lesz
a nekem több.
Az élet egyik leglényegesebb kérdésénél vagyunk.
Az élet egyik leglényegesebb kérdésénél vagyunk.
Mert mi állandóan összehasonlítunk.
Ha nekem jó
az például, hogy olvasok, és a másik ezt nem teszi, akkor nyilván ő szegényebb.
Ha nekem
van házam, autóm, akkor a másik, aki mindezzel nem rendelkezik, kevesebb.
A mi
életünknek ez a logikája. Az egyiknek van, a másiknak hiányzik. Az egész világ
egy nagy mérleg.
Itt minden
matematika: sok és kevés. Összeadás és kivonás.
De az Isten
világa nem ilyen.
Amikor a
tanítványoknak Jézus
tudatosan oszthatatlan számokat mutat, azt akarta ezzel elmondani, hogy
Isten ajándékai nem matematikai logika szerint osztódnak.
Az egyik
kevesebbet kap, de több lesz belőle.
A másik sokat, és ugyanannyi lesz.
Az egyik ember
megkapta a kegyelmet, és békében, rendezett családban nőtt fel, taníttatták,
minden egyenesen megy az életében, a másiknak nem.
De a kettőt nem kell összehasonlítani.
Jézus külön-külön lát mindenkit, és mindenkit önmagához mér. Mi azt érezzük, hogy elvettek tőlünk, ha kevesebbünk van.
Jézus külön-külön lát mindenkit, és mindenkit önmagához mér. Mi azt érezzük, hogy elvettek tőlünk, ha kevesebbünk van.
Pedig nem!
Nincs mérleg, nincs összehasonlítás a valóságos világban. Láthatom azt, hogy az
egyik gyerekem az általam megítélt jó úton jár. A másik nem boldog igazán.
De ez két út. Nem kevesebb az egyik, és nem
több a másik. Isten ugyanúgy hívja magához a tékozló fiút, mint a tékozló
otthoncsücsülő bátyját.
Csak a mi
szemünkben léteznek összehasonlítások.
Lehet, hogy
hallom Isten szavát, de ez semmiképpen nem több mint az, amikor valaki nem
hallja.
Ezt a
keresztyén embereknek nagyon meg kellene tanulniuk! Úgy beszéljünk
többleteinkről, hogy a másik megértse, ő nem kevesebb! Lehet, hogy nekem van
valamim, ami a másiknak nincs, neki még sincs kevesebbje, mert Isten kezében
van ez a világ, és akarata nélkül itt semmi nem történhet.
Ő nem a
matematika szabályai szerint oszt. Tud úgy adni, hogy nem vesz el senkitől
semmit.
Mi nem tudunk teljes valónkkal egyszerre csak egy emberre figyelni. Isten egyszerre mindenkire tud teljes valójával figyelni. Lázár Ervin szép meséje jut az eszembe,
Mi nem tudunk teljes valónkkal egyszerre csak egy emberre figyelni. Isten egyszerre mindenkire tud teljes valójával figyelni. Lázár Ervin szép meséje jut az eszembe,
Ló Szerafin
legyőzi önmagát - a címe. Az ember igazából csak önmagához hasonlíthatja
önmagát.
Minden
összehasonlítgatás végül is a belső egység, az igazi élet hiánya. A kenyér az
élet. És ez valójában csak EGY lehet. Jézusról ezért olvassuk mindig ezt a
három mozdulatot, hogy vette a kenyeret, megáldotta, megtörte, mert valójában
az életét adta oda, törte meg, és osztotta szét.
Mindenben
önmagát adta. Nem tudunk belőle kibújni, nem tudunk nélküle semmit tenni.
Ő hívott
minket erre a világra, Ő teszi ránk a keresztet,
és Ő áld
meg minket alatta.
Mindannyiunkat egyenként. Ő a kenyér, Ő az
élet.
Ez igazán a kenyér titka: elveszi szemünk elől
azt a látszat mérleget, amely összehasonlít, amely mindig ott lebeg előttünk,
és elvezet életünk, lelkünk igazi egységéhez. Ámen.
---------------------------
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése