„Ők pedig azt mondták:
Kornéliusz százados, igaz és istenfélő férfi, aki mellett a zsidók egész népe
jó bizonyságot tesz, egy szent angyaltól azt az utasítást kapta, hogy hivasson
téged a házához, és hallgassa meg, amit mondasz” ApCsel 10,22
Olvasandó: Apcsel 10, 17-23a
Ki az, akiről legkevésbé feltételeznénk, hogy
keresztyén hitre térhet? Egy gengszterről vagy drogdílerről, esetleg egy iráni
fundamentalista muzulmánról, netalán egy gyilkos bűnözőről? Legtöbbünkben élnek
ilyen előítéletek és sztereotípiák.
Jézus első tanítványai bizonyára így tekintettek
Kornéliuszra. Ez a százados római volt, ami azt jelentette, hogy a zsidó vallás
és kultúra ellentétes tanításait képviselte. Egy hithű zsidó a lábát sem tenné
be egy római otthonba, nemhogy együtt étkezzen vele. Annak ellenére, hogy Péter
sem tudta volna elképzelni, hogy egy ilyen ember keresztyén legyen, Kornéliusz
buzgón kereste Istent, gyakran imádkozott, és nagylelkűen adományozott a
szegények javára (10,2). Amikor egy látomásban az angyal kéri, hogy hivassa
magához Pétert, nemcsak az apostol kéreti házába, hanem barátait és rokonait
is, hogy együtt várják az apostolt, és közösen hallgassák bizonyságtételét.
Több gyülekezetben tartanak házi
istentiszteleteket, ahol a szomszédok, rokonok és ismerősök gyűlnek össze
hallgatni Isten Igéjét. Bizonyára ott is vannak olyanok, akikről azt
feltételezzük, hogy nem érdekli Krisztus. Ki az az ismeretségi, baráti és
rokoni körödben, akiről legkevésbé feltételezed, hogy érdeklődik a „keresztyénség”,
vagy Isten iránt? Vajon tudjuk-e, mi történik és zajlik a felszín alatt? Isten
nem személyválogató, hanem minden népben kedves előtte, aki őt féli, és
igazságot cselekszik (10,34-35). Ámen!
-----------------------------------
„ Több nap elteltével azért a
zsidók tanácsot tartanak, hogy őt megöljék. De tudtára jutott Saulusnak az ő
leselkedésük. És őrizék a kapukat mind nappal, mind éjjel, hogy őt megöljék. A
tanítványok azért őt éjjel , a kőfalon bocséták alá, leeresztve egy kosárban.
Mikor pedig Saulus Jeruzsálembe ment, a tanítványokhoz próbált csatlakozni, de
mindnyájan féltek tőle, nem hitték, hogy ő tanítvány. „ Apcsel.9,23-26
I.- Gyökössy Endre lelkész- lélekbúvár a
szenvedélyre vonatkozólag kijelentette: minden szenvedély rombol, kivéve egy,
amikor az ember szenvedélyesen szereti Istenét. Saul élete a damaszkuszi úton
történt Krisztus-élmény következtében döntő változáson ment át. Iszonyatos
dühével immár nemcsak nem rombolja, hanem szenvedélyes Krisztus iránti
szeretetével építi az Anyaszentegyházat. Keresi a keresztyének közösségét és
mindezt teszi annak ellenére, hogy a zsidók életére akarnak törni a
keresztyének, pedig kiközösítik.
II.- Mi szeretjük-e szenvedélyes szeretettel
Megváltó Krisztusunkat, Neki tudjuk-e szentelni életünket? Vagy ellustult és
megpocakosodott keresztyénekként megelégszünk kirakat-keresztyénségünkkel és az
elmaradhatatlan vasárnapi húslevessel? A letűnt „epoca de aurban”a
kirakatrendezők zsenik voltak, mert látványosan csináltak a semmiből valamit,
amikor egy élelmiszerüzlet kirakatát berendezték. Adja Isten, hogy mi ne
akarjunk a keresztyén kirakatrendezés zsenije lenni, hanem Saulhoz, azaz Pál
apostolhoz hasonlóan szenvedélyesen szeressük és alázattal, a pofonokat is
elfogadva szolgáljuk Krisztusunkat. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése