„Láttam az elnyomottak könnyeit…” (Prédikátor 4)
SZÓLJUNK? Holnap azt hangsúlyozza majd az
Ige, hogy kevés beszédűek legyünk, főleg ha az Istenre hivatkozunk. Itt az Ige
azonban azt emeli ki, amikor szólni kell! *- Melyek
ezek a tények, amelyek mellett nem mehetünk el szó nélkül? Ilyen
kiáltó tény az elnyomottak megoldhatatlan nyomorúsága (1), az emberi élet
kibírhatatlan ellentmondásossága, telve irigységgel, gonoszsággal, küzdelemmel
(4-6), miközben az ember eljuthat odáig, hogy jobb lett volna meg sem születni
(2-3). Ilyen kiáltó tény a magány kietlensége, amely még az egyedüllétnél is
elviselhetetlenebb, mert az ember ezt házasságban, családban, közösségben is
átélheti, és aki szeret, és párjára nem találhat, olyan gyámoltalan, mint a
szükségét végző vadállat, írja József Attila (7-12). Ilyen kiáltó tény minden
eredmény, hatalom, dicsőség, „királyság” ideig-valósága, mert mindig jön az
„ostoba király” helyett a bölcsebb fiatal, aki később ugyanolyan ostoba
királlyá lesz (13-16). - Szóljunk, imádkozzunk az élet mindenkori nagy
nyomorúságai miatt, és ne felejtsük: a megváltó Jézus Krisztus az
egyetlen segítség. 1János 3,13-24
* Ha pedig szólunk, akkor nem lehet mellé beszélni, mert vannak
olyan tények, amelyek esetében nincs helye semmilyen ködösítésnek és illúziónak,
mert ezek esetében, nézőponttól független valóságokról van szó, amelyek a bűnös
világ letagadhatatlan nyomorúságai, és amelyek miatt kiáltani kell az emberek
előtt, amelyekről beszélni kell, és amelyek miatt kiáltani kell az Úrhoz, azaz
imádkozni kell megoldásukért, megváltásért, Krisztusér
-----------------------------------------------
(17) „…meggyűlöltem az életet…” (Prédikátor 2,12-26)
KIÁBRÁNDULJUNK? „Meggyűlöltem az életet”
- döbbenetes megállapítás, mégis, aki felelősen, az Isten világosságában áll,
annak csakis ez lehet a végkövetkeztetése mindarról, ami ebben a világban
folyik. Jól értsük: a Prédikátor nem az életet gyűlölte meg, hanem mindazt,
amivé az élet lett, az ember bűne miatt. A Prédikátor meggyűlölte a
bölcsességet, mert az ostoba ember is lehet „bölccsé” annyira, a maga módján,
hogy aztán mindketten, önzően mondják a magukét, míg végül mind a bölcs, mind
az ostoba meghal, mintha nem is lenne különbség kettejük között (12-17). Az
ember akkor ijed meg igazán, amikor rádöbben arra, hogy nem létezik a „bölcs és
ostoba” kategória, hanem mindnyájan betegek vagyunk, „megszállottak”, és csakis
az Úr szabadíthat meg, senki más. Mindenki beteg, és csak a megváltás tehet
egészségessé, egyébként valamilyen formában „felzabáljuk” egymást.* Ugyan, ki
ehet, és ki lehet vígan az Úr nélkül? (25) Őnélküle jogos a kiábrándultságunk. 1János
2,12-17
* Bár harcaink és kétes
„győzelmeink” eredménye, utánunk is méltatlan kezekbe kerül majd, végül hamar
feledésbe merül (16), miközben állandó gyötrelem, nyugtalanság terheli
harcainkat, még éjjel is (18-23). De az evés és ivás sem vigasztal (24). Mi hát
a megoldás? Ugyan, ki ehetik, és ki lehet vígan az Úr nélkül? (25) Csak Ő adhat
megoldást: aki Ővele eszik, iszik, Ővele tesz mindent, az látja meg az élet
értelmét, és minden nyomorúsága ellenére tudja szeretni az életet, sőt, Isten
eszközeként megjobbítani is kész azt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése