2015. március 28., szombat



       PÁLMAÁGAKKAL !
Virágvasárnap eredeti neve : pálma vasárnap. Nem csak azért,mert a Jeruzsálembe bevonuló Jézust azzal köszöntötték,az ünneplő zsidók, hanem azért is, mert a pálmafa királyi fának számított, s talán a „ pálmavasárnap „ elnevezés szinbólikus jelentése fejezi ki legjobban az ószövetségi jövendölés beteljesedését :„ Mondjátok meg Sión leányainak,, Nézd királyod jön, szerényen, szamárháton,  a teherhordó állat csikaján „—ahogyan Máté ev. ban olv. Mt. 21:5.idézi összevonva Ézsaiás és Zakariás próféta könyvét . Érdekes,hogy szinoptikusok nem is említik kifejezetten, milyen ágakat törtek a fáról, csak János beszél róla : „ Pálmaágakat szedtek, kivonultak eléje és így köszöntötték : „ Hozsánna ! Áldott aki jő az Úrnak nevében, Izraelnek királya !” Jn. 12:13. Egész keleten ősidők óta, egyik legmegbecsültebb és leghasznosabb fája volt a pálmafa.  Ami itt nálunk csak dísznövény, egy – két métere nő, ott 20-25-m-. res magasságot is eléri. Olyan rugalmas törzzsel rendelkezik , hogy a bátorság , a győztes harc jelképeként számított : semmilyen szélvihar nem tudta ledönteni .Ugyanakkor egyes fajtái bőséges gyümölcsöt hoztak, s  a pálmafa szinte minden részét fel tudták használni az ott lakók. 
Egy régi babyloniai himnusz például 360 féle módot sorol fel , mire lehet felhasználni a datolyapálmát. Életkoruk is vetekedik más fákkal, két .háromszáz élvet is megérnek. A homoksivatagokban is jól megvannak, gyökereik igen mélyre hatolnak , hogy megkeressék a földalatti vizeket. Ezért nevezi egy arab mondás oázis királyának a lába
A vízbe merül, de feje az égtüzébe „ .
És a pálmát fény szeretette miatt , a görögök, és a rómaiak a fény fájának, a fényistenségek ( Héliosz – Apolló ) dicsőséges jelvényének tartották Nem csoda ,hogy később az írók a  győzelem  jelképét látták benne. Az ószövetségi irodalomban a pálmafa a cédrussal együtt az igaz ember jelképe :”Az igaz virul mint a pálma,fölfelé nő, mint a Libanon csúcsa..  Az Úr házában vannak elültetve, Istenünk csarnokában virágoznak, .Még öreg korukban is gyümölcsöt teremnek, tele vannak nedvvel és élettel, hogy hirdessék : az Úr igazságát ! 
-----------------------------------


Pintér Lajos: Húsvét előtt egy héttel!

Húsvét előtt egy héttel!
Mennyit lótottam, mennyit
futottam, és sohase
mondhattam az ottra,
hogy itt van, futottam,
és oly kevésre futotta,

csak vetettem,
sohase vétettem, de
soha is arattam,
izzik a beton fal alt alattam,
pedig azért vagyok,
hogy virág nőjön
a szemeimben.

Tulipán, nárcisz, jácint,
tulipán, nárcisz, jácint.
Lásd, a szívem játszik,
mint játszik
a semmiben Isten,
és csak abból látszik,
hogy van, mert megver,
és csak abból látszik,
hogy nincs, mert kincs.

Lehunyom szemem: látom,
kinyitom szemem,
csak szivárvány,
játszik színei alatt
a szívem árván.

A világban járván
nem járvány
dönt le, de ármány.
Pedig azért vagyok,
hogy virág nőjön
a szemeimben.
Tulipán, nárcisz, jácint.
Tulipán, nárcisz, jácint.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése