· (1) „…örökké tart szeretete…” (Zsoltárok 106,1-23)
Isten Igéje nem egy „ideális” népet állít elénk,
akik mintha kiérdemelték volna, hogy az Úr így bánt velük, és ellenségeiket
legyőzve megszabadította őket. Az Ige azt hangsúlyozza, hogy Isten dicséretre
méltó, mert örökké tart szeretete; akkor sem szűnik meg ez az örök, rólunk
üdvösségesen döntött szeretet, ha mi hűtlenül elhagytuk az Urat. Ennek
igazolásaként hosszan felsorolja a zsoltár Isten népének mindenféle
engedetlenségét (7-23). Hűtlen a nép, és hűséges az Isten. Ennek jele, hogy
minden mélységben irgalmasan bánt velük (4). Csak leborulhatunk ez előtt az
örökkévaló szeretet előtt, amely Jézus Krisztus keresztjénél, és üres sírjánál
konkrét és egyértelmű lett a világ számára. Ez a szeretet Isten igaz voltából
fakad (3). Ez a szeretet arra hív, hogy leborulva dicsérjük az Urat (1-2),
bánjuk meg vétkeinket (6), ne legyünk többé engedetlenek, járjunk az Úr útján
(3), és megtapasztaljuk a választottak jólétét (5). Zsidók 13,18-25
346. dicséret
· -------------------------------------------------------------
· (37) „Őket pedig kihozta…” (Zsoltárok 105,26-45)
Minden nézőpont kérdése – mondjuk gyakran. Ennek igazsága
azonnal kiderül, amint ugyanazt az eseményt képesek vagyunk egymásnak
ellentétes szempontokból vizsgálni, magyarázni.* Izráel történetéről is sok nézőpontunk
lehet. Itt most az Isten nézőpontját olvassuk, népéről. Ábrahám, Izsák, Jákób,
József, Mózes Isten eszközei voltak abban, hogy az Úr csodás tettekkel vezesse
népét.** Összegezve: az ellenség elpusztult, „őket pedig kihozta” az Úr (37),
mert beteljesítette ígéretét. Isten nézőpontja ez. De aztán ennek a nézőpontnak
„tágult” az optikája, Jézus Krisztusban; illetve számunkra lett élesebb az
Isten látószöge: hiszen az Úr mindenkire szabadító irgalommal tekint, mert neki
minden nemzet között van népe. Ezért aki Krisztusban hisz, az soha nem csak a
saját nézőpontjából tekint a világra, hanem mindig a másikéból is, és éppen így
lesz krisztusivá. Csak ebbe a szemléletbe fér bele, még az ellenség szeretete
is. Éppen ez a szemlélet az, amire éles helyzetben, a saját erőnkből képtelenek
vagyunk, és látszólag szabad teret kap a gonosz, de csak látszólag, hiszen a
megváltó*** Jézus Krisztus Úr, az Atya Isten dicsőségére (Filippi 2,11). Zsidók
13,7-17 230. dicséret * Tanulságos a nagy emberek
emlékiratait olvasni, amelyben ugyanarról a történelmi eseményről akár
homlokegyenest ellenkező értelmezést olvashatunk, azoktól, akik az adott
eseményt átélték, megharcolták. ** A mai igeszakaszban, Mózes említésével
három szempontot olvasunk: az egyiptomiak legyőzését, tíz csapással (24-36),
Isten népének szabadulását Egyiptomból (37-41), majd ennek magyarázatát,
teológiai megokolását, azért így történt, mert megígérte szabadulásukat az Úr.
*** - és nemcsak az üdvösségre, hanem erre a szemléletre is megváltó Jézus Krisztus
Úr az Atya Isten dicsőségére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése