Mi a tied?
Mert enyém az erdőnek
minden vadja, a barmok az ezernyi hegyeken. Ismerem a hegyeknek minden
szárnyasát, és a mező állatai tudva vannak nálam. Ha megéhezném, nem mondanám
meg néked, mert enyém e világ és ennek mindene. (Zsoltárok 50, 10-12)
Minden magántulajdon. Egy
utcán végigsétálva, félve, vagy egyáltalán nem nyúlunk hozzá szinte semmihez,
mert az valakié. Persze a bátrabbak azért meg-megérintik mások tulajdonát. A
gyerekeket szüleik arra tanítják, hogy ehhez nem szabad érni, ezt se fogd meg,
mert nem a tied.
Mégis kié az, ami közös?
Egyáltalán mi az, ami közös? Van olyan? Egy határátkelőnél a „senkiföldje”
kinek a fennhatósága alá tartozik? Kié a földgáz? Kié a víz, és kié a levegő?
Kinek a tulajdonát képezik az erdők, a fák? Kinek kell elszámolni az elhulló falevelekkel,
és egyáltalán ki tudná azt megszámolni?
Sajnos az emberi mohóság
közepette a birtoklási vágy előtérbe került az emberi jellemvonások között.
Szintén gyerekkortól tanítanak bennünket szüleink arra, hogy ne legyünk önzőek,
osszuk meg másokkal a javainkat, legyen szó bármiről. Ne csak a magunk hasznát
keressük, hanem a másikét is, mert aki „másokat felüdít, az maga is
felüdül”.
Az ember természetesnek veszi
a fentebb említett dolgokat -természeti kincseknek nevezzük ezeket-, de ez is
valakié. Akinek van egy tulajdona, az jól ismeri annak minden rejtett zugát,
minden vonását. A mobiltelefon, tablet, számítógép, amit használunk, ezerszer
ezer lehetőséget tartogat számunkra, és ezeket mind használni akarjuk, jóra-e
vagy rosszra az más kérdés, de ismerjük a funkcióit. De van Valaki, aki
tulajdonosa mindennek ezen a földön. A tenger habjainak, vagy a sivatag
homokszemcséinek. Mindenre gondja van, mindenről tud, és mindent irányítása alá
von, úgy, mint ahogyan egy jogos birtokosnak ehhez joga is van!
Ő a Mindenható Isten, nincs
oly dolog, mely elrejtett volna előtte, nincs olyan pontja a világnak, ahová el
lehetne bújni előle, de nem is kell bujkálni, mert gondoskodó, féltő, aggódó,
és szerető! Ő a Világ Atyja! Ne rejtőzz, inkább keresd!
------------------------------------------------------------------
Bőkezű segítség
"Mert a szegény nem
fogy el a földről, azért parancsolom neked, hogy légy bőkezű az országodban
levő nyomorult és szegény testvéredhez."
Mózes 5. könyve 15:11
„Bár Isten
mérhetetlen áldásokat ígért népének, az mégsem volt szándéka, hogy a szegénység
ismeretlen legyen közöttük. Kijelentette: szegények mindenkor lesznek az országban. Mindig
lesznek népe között olyanok, akik együttérzésüket, gyengédségüket és
jóakaratukat igénybe vennék.
Isten törvénye a föld terméséből biztosított egy részt a szegényeknek. Ha valaki éhes volt, joga volt felebarátjának földjére, gyümölcsöskertjébe vagy szőlőjébe menni és a gabonából vagy gyümölcsből enni. A termőföldek és gyümölcsöskertek utószedése (böngészése, tarlózása) egészen a szegényeket illette.
Isten törvénye a föld terméséből biztosított egy részt a szegényeknek. Ha valaki éhes volt, joga volt felebarátjának földjére, gyümölcsöskertjébe vagy szőlőjébe menni és a gabonából vagy gyümölcsből enni. A termőföldek és gyümölcsöskertek utószedése (böngészése, tarlózása) egészen a szegényeket illette.
Hétévenként
különös módon intézkedtek a szegényekről. A szombatév - ahogy ezt nevezték - az
aratás befejeztével kezdődött. A betakarítást követő vetési időben a nép nem
vethetett, tavasszal nem művelhette szőlőjét és nem számolhatott sem aratással,
sem szürettel. Abból, amit a föld termett, mindenki szabadon ehetett amíg friss
volt, de tárházaikban semmit sem helyezhettek el. Annak az évnek termése az
árváké, az özvegyeké, a jövevényeké és a mezei vadaké kellett legyen. A
szombatév megtartása a föld és a nép javát szolgálta. A föld egy évi pihenés
után a következő évben bővebben termett. A népet
tehermentesítették a nehéz mezei munkától; és míg a munka különböző ágait ez
idő alatt végezhették, több szabad idejük volt testi erejük megújítására. Több
idejük volt az elmélkedésre és imádkozásra, az Úr tanításainak megismerésére és
házanépük oktatására. A
szombatévben a héber rabszolgákat is fel kellett szabadítani és nem volt szabad
őket üres kézzel elbocsátani.
Senkinek sem
kellett félnie attól, hogy adakozókészsége szegénységbe dönti. Az Isten
törvénye iránti engedelmesség biztosan áldást hozott.
Az emberek
körülményeinek különbözősége egyike azoknak az eszközöknek, amelyek által Isten
a jellemet vizsgálni és fejleszteni akarja. Mégis az a szándéka, hogy akiknek
vagyonuk van, azok csupán javaik sáfárainak tekintsék magukat, akikre eszközök
bízattak a szenvedők és bajban levők javára.
Krisztus
mondta, hogy szegények mindenkor lesznek közöttünk, és sorsát szenvedő népével
azonosította. Megváltónk szíve együtt érez földi gyermekeinek
legszegényebbjeivel és legnyomorultabbjaival is. Nekünk mondja: azok őt
képviselik a földön. Közénk helyezte őket, hogy szívünkben feltámassza azt a
szeretetet, amit ő érez a szenvedő és elnyomott iránt. A velük szemben
megmutatkozó könyörületet és jóakaratot, valamint a kegyetlenkedést vagy
részvétlenséget úgy veszi, mintha vele tennénk.
Mennyire más
lenne a világ erkölcsi és szellemi állapota, ha a törvényt, - amelyet Isten a
szegények javára adott - megvalósítanák! Az önzés és önteltség nem volna olyan
általános, ha mindenki jó kapcsolatot ápolna mások boldogulására és jólétére; s
az oly széles körben elterjedt szegénység - és mindaz, ami sok országban
látható - nem létezne!
Az
Isten által előírt alapelvek megakadályozták volna a borzalmas gonoszságokat,
amelyek minden korban bekövetkeztek a szegények és gazdagok közötti
kibékíthetetlen ellentétből. Ezek az alapelvek megakadályozhatnák a nagy
gazdagságok felhalmozását és a határtalan fényűzés élvezetét, meggátolnák
tízezrek következetes tudatlanságát és lezüllését, akiknek rosszul fizetett
szolgálatából mérhetetlen vagyonokat szereznek. A gondok békés megoldását
hoznák, melyek most a világot anarchiával és vérontással fenyegetik.”
(Ellen G. White: Pátriárkák és próféták -
Isten gondja a szegényekre)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése