2. Miért ajánlott Pál apostol bort Timóteusnak?
/ a borivók igéje /
„Akár a hívő családon belül élő hitetlen, vagy teljes
világi is szívesen hivatkozik erre az apostoli megjegyzésre”
"Ne légy tovább vízivó, hanem élj egy kevés
borral" 1 Tim 5,23.
A qumráni esszénusok 1QS 2,17-21 jelű tekercstöredéke
beszámol arról, hogy kétféle bort használtak, a jajint és tirost Jézus előtt
mintegy 200 évvel. A gyülekezet tagjai nem fogyaszthatták a jajint, vagyis az
erjedt változatot, csak a tirost a mustot, amit értékesebbnek tartottak,
"mert az még nem romlott meg", ellenben a borral.
A zsidó rabbik is kifejtették Jézus korában, ha valaki a
bortól való megtartóztatásra fogadalmat tesz, az külön nem vonatkozik a mustra,
de fordítva is igaz, ha valaki a mustra tesz fogadalmat, nyugodtan ihat bort,
mert a kettő teljesen elkülönült a kultúrában.
Az újszövetség görög nyelvében viszont ezek a kifejezések
nem fordulnak elő, így az íróik "új borról", vagy "ó
borról", "jó borról", vagy "rossz borról" beszélnek.
Az ókori görögök idejében nagy kincs volt a tiszta szőlő lé,
víz hiányában. Seneca feljegyzi Róma erkölcsi romlását kifejezve, hogy
"még a víznek is változó ára van." Ifjabb Plinius, egyik írásában
pedig arról panaszkodik, hogy "pazarolják a drága édes bort",
ahelyett, hogy a másikat szolgálnák fel. Seneca és Plinius idejében nem volt
ritka, hogy a vizet felolvasztott jégből nyerték, amit Libanonból szállítottak
a hegyekből Rómába, így ez tovább növelte a víz értékét, aminek ára így a
tiszta musttal vetekedett. Időnként a víz, máskor, pedig a must volt drágább és
nehezebben beszerezhető.
Összegezve tehát: Értékében legdrágább volt a víz, majd a
sokkal értéktelenebb ital következett, vagyis a bor. S szinte gyógyszerként
értékesítették az édes bort, vagyis a mustot. Ezért ajánlja Pál ezt
Timóteusnak. Semmiképpen nem valószínű, hogy a teljesen értéktelen erjedt bort
ajánlotta volna, ami könnyen beszerezhető volt, és ami soha nem volt
vetélytársa a víznek abban a korban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése