KÖZÖSSÉG.
Az Úr tudja, hogy szükségünk
van a testvéri közösségre. A hívő ember legtöbb idejét világi környezetben
tölti, ahol a testi kívánságokat gerjesztő ingerek tömege éri. Csak az egyszerű
mindennapi rutinmunka is leszedheti a kenetet rólunk. Fontos, hogy erőt
merítsünk egymás hitéből, ha meg akarunk állni a próbák és kísértések között,
amelyek fájdalmat, bánatot okoznak. A
gyülekezeti közösség teret enged egymás terhének a hordozására; lehetőséget
nyújt kétségeink kimondására, kérdéseink feltevésére és megválaszolására; a
barátság és egyéb emberi kapcsolatok építésére. Ha állandó, szoros közösségben
vagyunk Isten gyermekeivel, sokkal kisebb a valószínűsége, hogy elbukunk a
kísértésben. Lelkiismeretünk nem enged meg kegyes beszélgetést, miközben
rendezetlen egyéni bűnök nyomják az életünket. A szentéletű emberek
jelenlétükkel erősítik egymást. Az istentelen emberekkel való közösség pedig
gyengíti, vagy megrontja a hitünket. “Ne tévelyegjetek: A jó erkölcsöt
megrontja a rossz társaság!” (1.Kor.15:33) A közösség gyakorlása nem
korlátozódhat csak az istentiszteletre. Az istentiszteletet követő
beszélgetéseink alkalmával (pl: kávézás közben) ha a társalgás nem az Igazság
körül folyik, akkor az nem közösségi, hanem csak társasági élet, mely végül
kimerül a pletykálkodásban. A közösségi élet ennél többet ad, ezért az
együttlét lehetőségével érdemes rendszeresen élni. Az őskeresztény gyülekezet naponta
jött össze az Ige hallgatására, a kenyér megtörésére és a közösség ápolására
(Csel.2:42-47) 42-És foglalatosok valának az apostolok tudományában és a
közösségben, a kenyérnek megtörésében és a könyörgésekben.
46-v-És minden nap
egyakarattal kitartva a templomban, és megtörve házanként a kenyeret,
részesednek vala eledelben örömmel és tiszta szívvel.
A közbenjáró papi rend
szolgálatára épülő, intézményesedett egyházi szerveződés, azonban kiszorította
ezt a gyakorlatot.
A Kórus szolgálata lépett a
személyes dícséret helyébe; a Mise vette át az úrvacsora és közös étkezés
helyét; a papi “Szentbeszéd” pedig az igei tanítást.
A protestantizmus legalább
névleg lerázta a papi uralom merev formáit, de megtartotta az egyház
klerikus-laikus felfogását.
A “főállású” lelki szolgálathoz továbbra is
teológia elvégzése szükségeltetik, és akinek nincs teológiai végzettsége, arra
úgy tekintenek a “profik”, mint valami nem teljes értékű, szellemi
mozgássérültre. A
gyülekezeti tagok ugyan énekelhetnek, ha akarnak de az éneklés az összejövetel
kezdetére és végére szorult. Az úrvacsora ritka alkalom lett. A közös étkezés
csak itt-ott lelhető fel. Az
ősgyülekezet összejöveteleinek nem volt időbeli megszorítása, és hiányzott
belőle a merev formalitás. A kötetlenség nem ment a rend rovására,
(1.Kor.14:40), „Mindenek ékesen és jó renddel legyenek”. és az egymással való
törődést nem helyettesítette az udvarias kézfogás. A mai túlszabályozott társadalomban nagyon
nehéz a régi minta követése. A
nehézség azonban nem jelent lehetetlenséget. Érdemes fontolóra vennünk, hogy
nem társadalmi, kulturális szokásról van szó, hanem isteni mintáról. Lehet,
hogy eljön még az idő, amikor kénytelenek leszünk komoly figyelmet fordítani a
Bibliában leírt gyakorlatra, talán éppen az üldöztetések miatt. Az Ige
útmutatásainak követése áldások forrása a közösségi élet terén is. S
ha nem teszünk többet csupán , mint igyekszünk emberi kapcsolatainkat a
testvéri közösség kötelekébe tartozók között szeretetben és valóságban
kiépíteni, az is nagy előrelépés lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése