A belső összeütközés.
Mert nem a jót cselekszem, amit akarok, hanem a rosszat teszem, amit nem akarok! (Róma 7, 19)
Csak megtérésekor ismerte fel az apostol saját lelkében a
fájdalmas hasadást az akarás és
a tehetetlenség között. Vagy
lehetséges az, hogy már megtérése előtt ilyen belsőleg hasadt állapotba került?
Ez elképzelhetetlen. Az üldöző Saul nem volt belsőleg megbénult, tehetetlen
ember. Sokkal inkább a törvényért buzgólkodó zsidók büszke öntudata hatotta át.
Csak amikor a felülről adatott tövis a szívébe fúródott, került a belső
forrongás állapotába. Most vált világossá előtte Isten akarata a maga teljes
mélységében. Felismerte és akarta a jót, de nem tudta azt megvalósítani. Így
válik az ember önmaga előtt is talánnyá: "Nem tudom, mit csinálok!"
Alapjában véve gyűlölöm a gonoszt - és mégis cselekszem. Tiszta akarok lenni -
és tisztátalanságnak adom át magam. Isten minden parancsát helyeslem - és mégis
áthágom azokat. Honnan jön mindez? Aki egy idegen hatalomnak eladta magát, az
kénytelen a végsőkig kiszolgálni azt. Ahhoz, hogy az ember a bűntől
megtartóztassa magát, önmagából kellene kiszakadnia. Benne lakik a bűn. Ezért
az "óembernek" meg kell halnia.
Amikor az
ember önmagában semmi jót nem talál már, csak gonoszt, a törvény betöltötte
feladatát. Nem tud új életet teremteni, csak felnyitja az ember szemét, hogy
önmagát bűnösnek lássa. Megmutatja neki lényének teljes romlottságát és
sivárságát. Ez az állapot, amibe az ember kerül, annál nyomasztóbb, mivel belső
embere, hajlamai, erkölcsi felfogása szerint a jót akarja. A felülről jövő
ébresztés elérte azt, hogy az ember a jó felé vonzódik és jót akar. Meg is
kísérli, hogy Isten akaratának saját erejéből eleget tegyen. De minél inkább
harcol a bűn ellen, annál jobban érzi annak kényszerítő hatalmát. Tagjaiban egy
különös törvényszerűséget fedez fel, a bűn törvényét, amiből nem tud szabadulni.
Mély és tragikus hasadás: Isten törvényét szereti. Kívánná a jót, de a testében
jelentkező bűn hatalma ellen tehetetlen. Az ember kénytelen engedni neki és
tehetetlen vele szemben. De közben érzi, hogy meg kell változnia. Ő maga is meg
akar változni, azonban gyakran még ez az akarás sem teljes. Csak hányódik
ide-oda, s csupán újabb és fájdalmasabb vereségek megtapasztalása után
formálódik ki benne a teljes és mindenre elszánt akarás: Adj szabadulást Uram, nekem, nyomorult
embernek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése