KRISZTUS
TÖRVÉNYE (Galata 6:2-5)
Pál a terhek hordozását összekapcsolja
Krisztus törvényének betöltésével. Mit ért „Krisztus törvénye” alatt (Mt
22:34-40; Jn 13:34; Gal 5:14; 6:2)?
A „Krisztus törvénye” (ton nomon
tou Christou) páli kifejezés, ami a Bibliában másutt nem fordul elő, csak
1Kor 9:21 versében találunk hasonló megfogalmazást (ennomos Christou).
Az egyedi kifejezésre számos, eltérő magyarázatot találtak. Van, aki tévesen
úgy érvel: ez a bizonyíték arra, hogy Istennek a Sínai-hegynél adott törvényét
egy másik törvény, Krisztusé váltotta fel. Mások szerint a törvény szó
csupán általános „elvet” jelöl (lásd Róm 7:21), ami azt jelenti, hogy egymás
terhének hordozásával Jézus példáját követjük. Az utóbbi magyarázatnak van
alapja, ám a szövegösszefüggés és a Gal 5:14 verséhez hasonló megfogalmazás
szerint „Krisztus törvényének betöltése” utalás az erkölcsi törvény szeretettel
való betöltésére. Levele korábbi részében Pál már rámutatott, hogy Krisztus
eljövetele nem érvénytelenítette az erkölcsi törvényt. Ellenkezőleg! A
keresztény életében továbbra is fontos szerepe van a szeretet által értelmezett
erkölcsi törvénynek. Ez a rövid összefoglalása Jézus tanításának, amit
gyakorolt is egészen a haláláig. Egymás terhét hordozva nemcsak Jézus példáját
követjük, hanem a törvényt is betöltjük.
Az itt vizsgált szövegekben még
találkozunk a 2. és az 5. vers látszólagos ellentmondásával is, amit azonban
könnyen felold a felismerés, hogy Pál két különböző szót használ a két eltérő
helyzet bemutatására. Amint már láttuk, a 2. versben a nehéz teher hosszan
tartó cipelésére vonatkozó görög szó a baros. Az 5. versben azonban a phortion
szó a hajórakományra, a katonák hátizsákjára vonatkozik vagy akár az anyaméhben
lévő gyermekre. Az előbbi terheket le lehet tenni, az utóbbiakat azonban nem. A
várandós anyának hordoznia kell gyermekét. Amint ez a példa is érzékelteti,
vannak olyan terhek, amelyek hordozásában segíthetnek mások, míg bizonyos
terhek cipelését másik ember nem vállalhatja helyettünk, sem velünk együtt.
Ilyen például a lelkifurdalás, a szenvedés vagy a halál. Ezek esetében egyedül
Isten támogatására kell hagyatkoznunk (Mt 11:28-30).
Bizonyos terhek
hordozásában segíthetnek emberek, másokat azonban egyedül az Úr elé vihetünk.
Hogyan tanulhatjuk meg átadni az Úrnak azt, aminek az elviselése meghaladja az
erőnket?
KÜLDETÉS NÉLKÜL
A legtöbb embernek nincsen
küldetése
nem tudja, miért van, nem érti: mi végre?
Milyen rossz is lehet, ha nincsen küldetés…
Csak úgy élni bele a világba:
kevés!
Kárász Izabella
----------------------------------
Ami szép volt, amit
szeretek, Uram, én mindent leteszek.
Refrén:Nem nézek hátra, Uram, hanem Feléd, Hiszen
minden kár és szemét!
2. Ami jó volt, tervek,
sikerek, Uram, én mindent leteszek. Refr.
3. Ami rút volt, bűnös
örömek, Uram, én mindent leteszek. Refr.
4. Uram, kérlek, add meg
nekem ezt, Hogy futhassak célegyenest!
Refrén:
Ne nézzek
hátra, Uram, hanem Feléd, Hiszen minden kár és szemét.
---------------------------------
Nem arany és nem ezüst, Nem kincs az óhajom;
Tudni csak azt szeretném:
Uram szeret vajon?
Nincs nyugalma lelkemnek,
Bizonyosságot vár:
Élet könyvébe vajon Nevem
beírva áll?
Refrén:
Hogy
nevem ott álljon, Csakis azt kívánom,
Hogy
az élet könyvébe nevem, Beírva ott álljon!
2. Sok az én bűnöm nagyon,
Mint a parton fövény,
De hatalmas Segítőm Kegyében
bízom én.
Hófehérre tisztítja Kifolyt
vére lelkem,
S így merem ezt kérdezni: Ott
van-é a nevem? Refr.
3. Mennyei Jeruzsálem Minden
útja fényes,
És tizenkét kapuja Drágakővel
ékes;
Hol hangos hárfák pengnek,
Hol nincs a bú jelen.
Halleluja! Tudom már, Ott
beírva van az én nevem. Refr.
------------------------------------------------------------------------
Oly
drága kincsem itt nekem: A szép s igaz remény,
Hogy nyitva számomra a menny,
Örökké élek én.
Megváltóm ingyen adta ezt
Ajándékul azért,
Hogy adjon égi bíztatást, A
keskeny útra fényt.
2. E kincs szerzője Jézusom,
Ki eltörlé a bűnt.
Új élet útját járhatom,
Rabságom már megszűnt.
Megváltott engem teljesen, A
szívem Néki él.
E boldogító új remény Csak
Őróla beszél.
3. Megváltóm értem szenvedett
Sok kín között a fán,
Kiontva vérét bűnömért,
Meghalt a Golgotán.
De harmadnapra győztesen
Megtörte a halált,
Feltámadása megnyitá Az
üdvösség honát.
4. Halálnak nincs uralma már
Az életem felett,
Megváltóm rég legyőzte azt,
És így örvendhetek.
Igaz, hogy testem földbe
száll, De én élek tovább,
S a mennyben Isten ád nekem,
Sokkal dicsőbb ruhát. Refr.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése