A kősziklára épített ház
Lk 6:47-49 (Mt 7:24-29)
A két házépítés.
(Mt 7,24-27)
(Mt 7,24-27)
Ebben az esztendőben – ha
Isten megengedi és élünk! – Jézus 12 példázatával kívánunk foglalkozni
Heilbronnban. Ehhez azonban három szabályt kell komolyan vennünk. Az első nem
engedi meg, hogy Jézus példázatait csak valami gyermekded mesének tekintsük.
Velük az Úr igen lényegeset akar mondani. – A második azt vési belénk, hogy
Jézus minden példázatával kihív bennünket: azt követeli meg, hogy egyetértsünk
az abban mondottakkal, vagy éppen mondjunk ellent nekik. Csak semmi
semlegesség! – A harmadik megköveteli tőlünk, hogy helyezzük bele magunkat a
példázatok adta helyzetekbe. Ne élvezkedjünk csupán – valahogy így: no, ez a
Jézus ezt jól megmondta nekik, stb. –, ne is tegyünk úgy, mint akik csak egy
mérkőzés szemlélői a lelátóról, hanem együtt örüljünk és együtt is szenvedjünk
a szereplőkkel. Azt remélem, hogy ha ezekre figyelünk, sok örömünk lehet a
példázatokkal való foglalkozásban!
1.
Két házépítőről, házépítésről
és a házak sorsáról szól Jézus a hegyi beszéde befejezéseként. Rövidre fogott,
részletekbe nem menő az elbeszélés. Az építő két emberről annyit mond csupán,
hogy bölcs az egyik és ostoba, azaz nem bölcs a másik. Az építkezésről annyit,
hogy az egyik ház kősziklára, a másik homokos, laza talajra épült. Kicsit
bővebben írja le viszont a két ház sorsát. Nem veszteget ugyan egy szót sem
arra, hogy milyen lakályosra, szépre, szemrevalóra sikerült a két épület.
Ellenben azt hangsúlyozza közös „sorsként“, hogy felhőszakadás, árvíz,
szélvihar teszi próbára mind a kettőt. Az eredményhez eleve nem is férhet kétség:
nem omlik össze a kősziklára épült és kártyavárként hull romjaiba a bizonytalan
talajra épített.
Már itt láthatjuk, hogy Jézus
itt sem mesél. Valóságos és nem kitalált helyzetet ecsetel, amely
bármelyikőnkkel és bármikor előfordulhat. Azzal se tölti az idejét, hogy a jó
sváb mondást – „Schaffe, spare, Häusle baue!“ (=küszködj, takarékoskodj, házat
építs) – igazolja, hiszen helyesen, okosan csak az egyik építő járt el. Míg a
másik, akár ne is tette volna, amit művelt. – Ugyancsak az is feltűnik, hogy szép
napok panorámás álmai helyett – ahogy az építkezési vállalatok az ajánlataikat
szokták meghirdetni – csak zord időket említ, felhőszakadás, vihar, árvíz,
mindent szétzúzni akaró orkán képében. Ezek bennünket pedig csak akkor szoktak
foglalkoztatni, amikor a klímaváltozás veszélyei csapnak ránk, mint az egy
évvel ezelőtti, kelet-ázsiai szökőár, vagy az erdőinket megtizedelő, pár év
előtti „Lothar“ nevű orkán volt.
S Jézus már ezzel is
„provokál“ bennünket! Már itt csóválhatjuk a fejünket, hogy miért is volt olyan
dőre a második építő? Igazán nem lett volna szükség erre az elvetélt
építkezésre! Továbbá ott is kihívással van dolgunk, ahogy Jézus a megépült
házak sorsát is leegyszerűsíti viharos helyzetekre. Elvégre nem csupán azért
kell házat építeni, hogy az a viharnak, szélvésznek álljon ellent. Házban lakni
is lehet, benne jól is érezhetjük magunkat. Hány millió és millió család
készíti el a fészkét és esetleg nemzedékeken keresztül éli benne a maga
normális életét!? De ha Jézus ezeket a gondolatokat, érzéseket,
ellentmondásokat és a fejcsóválásunkat kiváltotta bennünk, akkor már elérte
példázat-mondása céljának első állomását: nem vagyunk többé szemlélői
példázatának, hanem valamiképpen együtt örülünk a kősziklára építővel és együtt
is bosszankodunk, vagy talán sajnálkozunk az ügyefogyott vállalkozóval!
2.
Jézus azonban többet akart
elérni példázata elmondásával! Ahogy említettem, sem a vállalkozók személye nem
áll itt a középpontban – még csak nevük sincsen! – sem a ház kivitelezését és
építésének körülményeit nem festi meg, mint ahogy a házakba beköltözők ottani
sorsa, érzése sem érdekli. A hangsúly azonban mindkettőnél egy ponton van: az
alapon, amelyre felépült a két ház. Szikla az egyiké, bizonytalanul szétfutó
homok a másiké. Az egyikre abban a bizonyosságban lehet építeni, hogy a
ráépítendő masszív épület lesz, amely – szükség esetén – a viharnak is ellent
tud állni. S csak bosszankodunk azon, hogy hogyan lehetett olyan ostoba, aki
erre a bizonytalan homokra épített!? Hiszen, ugyebár, tudhatta volna, hogy ...
Többször említettem már itt
is, hogy építőmester volt az édesapám, aki egy életen át a Kárpátmedence egyik
legmélyebb pontján, Békés megyében épített családi házakat. Ott, ahol a homokot
elfújja a szél, ha a talajt nem kötik meg akácfákkal. És ha jön a tél, az egész
határt tengerré változtathatják át a belvizek, mert nincs, ahova
lefolyhatnának. Gyerekfejjel emlékszem még arra, hogy édesapámnak mennyi
erőfeszítésébe került, amíg a többségében vékonypénzű építtetőnek az alap
fontosságát sikerült megmagyaráznia. Valahogy így: János gazda, szánjon már rá
legalább még néhány pengőt, hogy az alapsorokat ne vályogból, hanem égetett
téglából rakjam! (Kő nem volt az Alföldön, hozatala pedig nagyon megdrágította
volna az építkezést!) Hiszen a legjobb vályogot is szétmállasztja az első
talajvíz! Így próbálta jobb belátásra bírni a Jánosokat meg a Pétereket, – a
szegénységük miatt általában nem sok sikerrel. Még emlékszem, milyen örömmel
jött haza esténként, ha rábeszélése egyszer-egyszer sikerrel járt.
S ha idejutottunk, akkor
Jézus újabb, nálunk elért sikeréről beszélhetünk. Hát persze, hogy jól tudjuk
mi azt, milyen fontos a jó alap! És itt még Pál csábító kijelentésére is készek
vagyunk gondolni. Korinthusi gyülekezetének azt írta, amikor viszály és
veszekedés indult el a gyülekezeten belül keletkezett „frakciók“ között, hogy
igazán nem fontos, hogy kik voltak az építők – akárcsak Jézus példázatában! –,
hanem az a fontos, hogy milyen alapra építettek. S határozottan kijelenti a
maga részéről, amit ő mindig szem előtt tartott, hogy „Más alapot senki sem
vethet a meglevőn kívül, amely a Krisztus Jézus! (1Kor 3,13)
No, de itt már gyanúperrel
élünk! Magát kínálná hát amolyan alapnak az Úr ebben a példázatában? kérdezzük
fejcsóválva. Tényleg arról lenne itt szó, amit az Efezusi levél még
konkrétabban fogalmaz meg? „Mert ráépültetek az apostolok és próféták alapjára,
a sarokkő (vagy zárókő) maga Jézus Krisztus“ (Ef 2,20). És Jézus nem Péter
apostolt jelölte meg sziklának (a neve is azt jelenti), hogy erre építse föl az
ő egyházát? (Mt 16,18)
Itt azonban meg kell állnunk
és be kell fejeznünk az ide-oda kacsintgatást és spiritualizálást! Térjünk
vissza Jézus példázatához!
3.
Nem szabad ugyanis
megfeledkeznünk a példázat bevezetéséről sem. Ott így kezdi Jézus: „Aki tehát hallja
tőlem ezeket a beszédeket...“ S mivel ezzel a példázattal fejeződik be Jézus
Hegyi Beszéde, kézenfekvő az első gondolat, hogy Jézus abban közölt
mondanivalója, üzenete meghallójával, ill. nem-meghallójával van dolgunk a
példázatban. Jézus elmondta az őt követők életfolytatására nézve a
legfontosabbakat. Nem rajta múlik tehát, hogy szavait megszívleli az egyik,
vagy szélnek ereszti a másik. Sőt, a kétszer megismételt mondat így
folytatódik: „... aki hallja...és cselekszi azokat“, - ill. „aki hallja ...és
nem cselekszi...“ Jézus kihívása, provokációja itt éri el a csúcsát. Hiszen
éppen a Hegyi Beszédben mondta el azt, hogy „nem mindenki megy be a mennyek
országába, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem csak az, aki meg is teszi az
én mennyei Atyám akaratát.“ (Mt 7,21) S akkor itt vagyunk az örökösen
visszatérő szemrehányásnál: beszélünk, beszélünk és újra csak beszélünk! De nem
történik semmi!
Reutlingen városában működik
a Bruderhaus, amelyben máig is úgynevezett reménytelen eseteknek adnak
kiképzést, munkát és életlehetőséget. Ez az intézmény egy 19. századi
evangélikus lelkésznek köszönheti a létezését, akit lelkipásztori szolgálata
tanított meg arra az igazságra, hogy „semmi értéke nincs annak, ami nem válik
tetté!“ Saját egyháza kizárta a soraiból, pedig ő csak tenni akart annak megcáfolására,
hogy az egyház örökösen csak beszél, de abból soha tettek nem lesznek!
Amit tehát Jézus tanít, azt
hallgatnunk kell, meghallanunk, befogadnunk és tettre váltanunk. Nem is olyan
rossz program és feladat éppen a mai világunkban, ahol akár a gazdasági, akár a
politikai életben szinte megszokottá vált, hogy a választási kampányokban
hangosan megígértek egyáltalán nem biztos, hogy meg is valósulnak. No, de
söpörjünk inkább a magunk háza előtt: miért születhetett meg a cinikus mondat
rólunk, papokról, hogy vizet prédikálunk és bort iszunk? – ha nem azért, mert
hajlamosak vagyunk arra, hogy szóval helyettesítsük azt, amit tettekre kellene
váltani.
4.
Ezt akarta hát Jézus
példázatával a szívünkbe vésni? Azt mondom, hogy igen, de még többet is.
Elgondolkodtatott, amikor összehasonlítottam a Máté evangéliumában található
példázat-szöveget a Lukácsnál levővel. Nagy különbséget ugyan nem lehet a kettő
között felfedezni, de egy valami megütötte a szememet. Lukács azt látszik
hangsúlyozni akarni, hogy a bölcs építő „....leásott, mélyre hatolt és a
kősziklára alapozott...“, míg a másik „alap nélkül a (puszta) földre építette a
házát...“ (Lk 6, 47-49)
Vagyis Jézus itt
tulajdonképpen nem is annyira az alap fontosságáról beszélt, hanem arról, hogy
jó helyet választott-e a két házépítő? Népieskedve így is mondhatnám: jó helyre
tette-e le a kisszéket? Hol akart elhelyezkedni, berendezkedni, hol kívánt
otthont találni, mihez akarta az életét kötni? S akkor a kérdés így kell
hangozzék ma is felénk: mihez kötöd az életedet? Miben reméled megtalálni
életed értelmét, sikerültét, a boldogságot, a megelégedést? S itt „provokál“ a
leghatározottabban Jézus. Mert felkínálta az akkori hallgatóinak – akik kivétel
nélkül zsidók voltak, s akiknek azt tanították, hogy a „törvény igáját“ vegyék
magukra, s akkor minden rendben lesz az életükben – ő pedig ehelyett a saját
„jó hírét“, üzenetét ajánlotta föl nekik: aki hallja az én beszédemet...! S a
provokáció éppen abban állt, hogy felajánlotta: hozzám köthetitek az
életeteket. S azt igérte, hogy az ő „igája“ boldogító, s az ő terhe könnyű (Mt
11,30).
Ma minket is ezzel provokál:
mihez kötöd az életedet, például ebben az új esztendőben? S nem köntörfalaz,
hanem megkérdez, hogy hol van az életed súlypontja? Miben bízol? Mi ad tartást?
Vagyon, pénz, siker, jóslások, ígérgetések? Vagy elfogadod, hogy Jézussal egy
egész életet megtervezhetünk és le is élhetünk? Talán riaszt az, hogy Jézus
mindenek előtt azt kívánja, hogy fogadd el, hogy Neki joga van ehhez? Hát nem ő
mondta, hogy „Én vagyok az út, az igazság és az élet. És senki sem juthat el az
Atyához, csak énáltalam“? Hiszed-e ezt? A nyugati világunkat elborítással
fenyegető, egyszerre nagyon felerősödött ateista támadás gúnyolódhat és
tombolhat kedvére, akár a példázatbeli vihar és áradás. Jézus mégis Isten
egyedüli meghatalmazottja, aki betartja az ígéretét. De aki meg is kívánhatja
tőlünk, hogy egyedül Rá hallgassunk és tegyük azt, amit mond. Mert ő a mi
sorsunk!
Kár lenne, ha a különböző
homokvárakban reménykednénk. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése