Isten
gyermekei vagyunk 1János 3,1–3
Jézus
Krisztus azért szenvedett, azért halt meg, azért támadt föl, hogy
mindenki,
aki hisz őbenne, Isten gyermeke legyen, s ezáltal isteni természet
részesévé
váljon. (A megváltásra épp azért volt szükségünk, hogy mássá
lehessünk.)
Így
bár földi szüleink által a halandóságot örököljük, de Istentől az örök
életet.
Szüleink által a gyarlóságot, a rosszra való hajlamot, Istentől az új, a jó
természetet.
Aki
hisz Jézus Krisztus megváltásában, annak életébe isteni gének kerülnek,
melyek
attól kezdve meghatározzák egész sorsát, gondolkodását,
viselkedését,
isteni természetet hordoz magában. Tudja ezt, ezért meri Istent
Atyjának
szólítani. A Szentlélek él benne. Tudja, hogy a végtelen különbség
ellenére
valami, ami közös, végleg és örökre Istenhez kapcsolja.
A
legnagyobb kincs tehát, hogy más ember, más természet van benned,
mint
ahogy megszülettél. Ezt a kincset pedig Isten bízta rád: ez az igaz
emberség,
a helyes tudás, az egészséges önuralom, a jóban való állhatatosság,
az
istenfélő magatartás, a hittestvérek iránti kedvesség és minden
ember
iránti valóságos szeretet. Ám ezek csak akkor válnak valósággá, ha
mered
is használni őket úgy, mint amik most már a tieid.
----------------------------------------------
A háborús szenvedések
Mikeás 4,9–13
A
háború először a remény, hogy utána jobb lesz; aztán az elvárás, hogy
a
másiknak rosszabb lesz; aztán az elégedettség, hogy tényleg nem lett jobb
neki;
s végül a meglepődés, hogy mindenkinek rosszabb lett. (Karl Kraus)
Soha
nem látott háború dúl, minden eddiginél nagyobb intenzitással. Ez
a
háború pedig a különböző felépítésű államok közt zajlik: nem erőszakkal,
„csak”
gazdasági eszközökkel – írja Tóth András pénzügyi tanácsadó.
Az
ENSZ kormányközi klímaváltozási bizottságának 2007-es jelentése
annak
a véleménynek ad hangot, hogy háború fog kitörni az ivóvízért.
Tragikus
valóságként kell látnunk, hogy az emberi faj képtelen hosszabb
ideig
békében élni. S hiába vagyunk hívők, minket is magával sodor a
környezet
háborúja. A hívőség nem hoz biztonságot önmagában, amennyiben
hazánkban
háború tör ki.
Átlagemberként
egyet tehetünk, hogy imádkozzunk „minden emberért, a
királyokért
és minden feljebbvalóért, hogy nyugodt és csendes életet éljünk teljes
istenfélelemben
és tisztességben” (1Tim 2,1–2). Hátha az Úr megszán bennünket,
és
ad háborúmentes éveket, évtizedeket.
-----------------------------------------------
Az Úr munkája bennünk 1János 3,4–12
Tanítsák
meg népemet a szent és közönséges közti különbségtételre, és
oktassák
őket a tisztátalan és tiszta közti különbségtételre (Ez 44,23)!
Jézus
azért jött, hogy a teremtés eredeti tisztaságát helyreállítsa. S ne csupán
helyreállítsa
(megigazítsa), hanem ebben meg is tartsa (Megtartó). A tisztaság
erénye
a tisztaság vágyával kezdődik. A tisztaság erényének legerősebb
támogatója
a mértékletesség, a józan határ. Az önuralom halálig tartó gyakorlat,
nem
pedig olyasmi, amit egyszer s mindenkorra végleg elsajátítottunk.
Soha
ne gondoljuk, hogy az már végleg a miénk, már végleg józanok vagyunk,
már
végleg tiszták! Legyünk őszinték magunkhoz, ismerjük el, hol
tartunk
az úton, s mivel kell még leszámolnunk!
Éles
határokat kell húznunk, és alaposan át kell gondolnunk, milyen behatásoknak
tesszük
ki magunkat és családtagjainkat. Lehetetlen engedékenynek
lenni
önmagunkkal szemben erkölcsi kérdésekben úgy, hogy ne fizetnénk
meg
végül az árát. Csak a tisztaságra törekvő képes különbséget tenni
jó
és rossz között, mert igyekezete őrzi meg erkölcsi ítélőképességét.
Aki
nem tud ítéletet alkotni önmaga és mások magatartásáról, tetteiről,
könnyen
lehet, hogy már elvesztette tisztaságát vagy tisztaság utáni vágyát
is.
Vajon miért helyez Isten oly nagy hangsúlyt a megtérésben a szív
megtisztítására?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése