1-Egy kis Egyház történelem:
Hozzávetőleges biztonsággal meg
lehet állapítani Jézus születési évét, kb. Kr.e. 7-6. Történetileg igazolni
lehet, hogy Názáretben nevelkedett stb. Azonban születésének pontos dátuma, ami
eleve egy „modern” kérdés, hiszen még néhány száz évvel ezelőtt is érdektelen
dolog volt, ma is kérdéses és kideríthetetlen. Jézus születésének időpontjáról
azt mondhatjuk, hogy a pásztorok akkor éppen kint legeltettek a mezőn. Ez
Palesztinában március-áprilistól novemberig történt. Így Jézus születésének
szóba jöhető dátuma télen kívül bármi lehet: tavasz, nyár, vagy ősz.
Az első három évszázad
keresztényei számára Jézus „születésnapja” összekapcsolódott azzal a
hitvallással, hogy ki is Ő valójában. Kezdettől fogva olyan naphoz kötötték,
aminek valami fontos jelentése van. Ez a nap január 6-a volt. Ekkor ünnepelték
az Epifániát, Krisztus kinyilvánulását. Eredetileg ez egy eretnekek, a
gnosztikusok által kreált ünnep volt, aminek több pogány, illetve archaikus
előzménye és gyökere is kimutatható. Ezen a napon Dionysos (termékenység) ünnep
volt, ami a nappalok látható meghosszabbodásával állt kapcsolatban.
Alexandriában ezen a napon ünnepelték a szűz Korétól származó Aion születését,
illetve ez a nap Osirisnek szentelt nap volt. Ezen az éjszakán ünnepelték azt
is, hogy a Nílus vize megtelik különös csodaerővel. Így hát érthető, hogy erre
a napra került Krisztus megkeresztelkedése, hogy a pogányokkal szemben
hirdessék, Jézus az igazi isteni Lény, aki a földön megjelent, akinek
„vízbelépése” adott annak valódi termékenyítő erőt, ami aztán a keresztelés
gyakorlatához vezetett. Kelet hivatalos egyháza, amelyik bár harcolt a
gnosztikusokkal és más eretnekekkel, mégis jó érzékkel átvett tőlük egyházi
szokásokat. Ezek a gnosztikusok, Basilides tanítványai, január 6-án, Jézus
epifániáját, istenségének megjelenését ünnepelték, mondván, hogy az isteni
Krisztus csak Jézus megkeresztelkedésekor jelent meg a földön. / Azonban biblikus keresztyének /
keresztények/ jól tudják, hogy ezek a pogány hagyományok hiába lettek átvéve,
áttéve a keresztyénség ünnepei, tanításai közé, nem felelnek meg a valóságnak./
Az „ortodoxok”, akik
Krisztus tulajdonképpeni megjelenését nem a megkeresztelkedéséhez kötötték,
hanem születéséhez, hiszen Jézusban, az Isten testben jelent meg köztünk, az
epifániában ezt is kellett, hogy ünnepeljék. A 4. század elején Krisztus
istenségével kapcsolatos viták során, egyre inkább fokozódott az igény, hogy
Jézus születése is hangsúlyt kapjon, és liturgikusan is ünneplésre kerüljön,
annak ellenére, hogy a születésnap megülése antik pogány hagyomány volt.
Így állítható, hogy a 4. század
első felében az Egyház január 6-án epifániát ünnepelt, és ezzel Krisztus
születését és megkeresztelkedését egymással összekapcsolta. Az eredeti
keresztelési ünnepből semmit el nem vettek, csak hozzáadták a születés ünnepét.
Az ünnep lefolyása két
részre osztható. Január 5-ről 6 - ra virradó éjjel volt Jézus születésének
ünnepe, a január 6-i nap pedig a keresztelkedés ünnepe.
Már ebben a liturgia
történeti fázisban is szerepet kapott a fény szimbolikája. A
sötétséget elűző, Krisztusban megjelent világosság képe, egyidős a
kereszténységgel, és végig követhető az egész Újszövetségen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése