4-Ami különösen érdekes, ebben
az ábrázolási módban, hogy gyakorlatilag minden elemében eltér az evangéliumok
leírásától, és minden konkrét hatás ellenére, egészen ősi nézetek felszínre kerülését
jelenti, aminek amúgy is kedvezett a renesance. A földre fektetés, illetve
földre születés képe gyakorlatilag interetnikus sajátosságnak tekinthető minden
földművelő kultúrában. A gyermek elsősorban a Földanyáé, az Anyafölddé, s ezért
helyezik a megszületettet, illetve a haldoklót a „szülőföldre”. A
vallástörténet ezt nevezi „huni positio”-nak, amit szinte mindenütt megtalálunk
a világon. Számos szobor a születésistennőket (Eileithüia, Damia, Auxeia)
térdelve mutatja be, pontosan egy olyan nő helyzetében, aki a földre szül. Az
egyiptomi szövegekben a - földre tenni - annyit tenni, mint szülni. Könnyű
megérteni e szokás vallási értelmét: a születés és a szülés, annak az aktusnak
a mikrokozmikus változatai, amelyet a föld példamutatóan hajt végre.
Még elterjedtebb az újszülöttek földre fektetése, ami egyes európai országokban még ma is megtalálható szokás, amikor is a gyermeket először megfürdetik, azután bepólyázzák, és a földre fektetik. A szülés a föld termékenységének emberi változata, a nő termékenységének kozmikus mintája. Ez azt jelenti, hogy a Földanya mindent világráhozó termékenységgel bír.
Mindezek alapján mondhatjuk,
hogy a reneszánsz elején kialakuló új képtípus visszatalált az ősi archaikus
szimbólumokhoz, amelyek az emberi gondolkodás legmélyebb rendszerét jelenítik
meg.
Ebből a szempontból
különösen érdekes az oszlop szerepeltetése. Ennek a szimbólumnak keresztény
jelentősége van. Az oszlop az Egyházat jelenti, amellyel a kereszténység épít.
Az oszlop Jézus megostorozásánál is szerepet játszik. Születésénél a Gyermeket
az oszlop mellett dicsőítik, halála előtt az oszlophoz kötözve ostorozzák. Ez
az - az oszlop, amit az angyalok szoktak a kezükben tartani. A romok jelentik
az összedőlt antik világot, amin egy új világ épül, de jelentik Dávid király
romba dőlt palotáját is, a királyi házat, amit Dávidfia, a Messiás fog
helyreállítani. Mindez azonban csak a jéghegy csúcsa. Ha arra gondolunk, hogy a
földre fektetés szimbolikája milyen mélyre nyúlik vissza, akkor az oszlop
keresztény értelmezése mögött fölfedezhetjük az archaikusat, a jóval ősibbet.
Ez az „axis mundi”, a világtengely. A föld körülötte válik lakhatóvá, s
változik „világgá”. Az axis mundi jelöli ki mindig a világ közepét, mert az
archaikus gondolkodású ember ott akar élni, ahol az ég a földdel kapcsolódik.
Ez pedig csak a világ közepén valósulhat meg.
Az archaikus mítoszok szerint
„az ember teremtésében a világ teremtése ismétlődik meg, ezért az első embert a
„föld köldökében”, a világ középpontjában, a Paradicsomban, ami a „föld
köldökén volt”, vagy Jeruzsálemben, kellett megteremteni. Ezt a középpontot
pedig a különböző „axis mundi” reprezentánsok jelölik ki (létra, fa, hegy,
oszlop stb.). Így azok az ábrázolások, ahol Jézus a földön fekszik, Édesanyja
oszlopnak támaszkodik, vagy amellett térdel, kereszténységen kívüli, illetve
azt megelőző szimbolikával rendelkeznek. Tehát Jézus születése a világ közepén
történik.
Karácsony ikonográfiája
szerteágazó szimbólum-bokor, ami különböző eredetű és jelentésű elemeket foglal
magába. Mindez nem kisebbíti hitünket, az „abszolút Üdvözítőben”, Jézus
Krisztusban, hiszen nekünk, keresztényeknek, Isten Megtestesülése teszi
lehetővé, és biztosítja a szimbólumok érvényességét. Jézus Krisztusban
teljesedik be a kultúra, a psziché, illetve az emberi természet minden igaz
próbálkozása és törekvése, hiszen Ő az Igazság. Ezért nem kell megijedni, ha
keresztény művészeten keresztül utat talál magának valami, ami tételesen nem
keresztény.
Az Atyák tanítása szerint, az
Isten a teremtéssel szétszórta az ige magvait a világban (logos spermatikois),
ami mindenfelé kicsírázott, s különböző mértékben ugyan, de termést is hozott.
Karácsonykor azt ünnepeljük, hogy Isten igaz Igéje maga jött el közénk,
beteljesítve mindent, amire akár tudatosan, akár tudattalanul vágyunk. „Minden
őáltala és őérte teremtetett.” Karácsony ünnepe sokáig a templomi
liturgia keretében élt, majd a 16. században a reformációval kezdett beköltözni
a házakba és az ünnepeket és szertartásokat otthon is ünnepelték. Kialakult sok
karácsonyi szokás, például a karácsonyfa-állítás. A 18. században már egész
Németországban szokás volt karácsonyfát állítani. Innen jutott el a 19.
században Ausztriába, majd egész Európába, a kivándorlókkal az Újvilágba, és
így kezdett megtelepedni a keresztény világban.
A magyar karácsony szó a szláv korcun (átlépő) szóból
származik; s e szó arra utal, hogy amikor a Nap a téli napfordulót átlépi,
újból hosszabbodni kezdenek a nappalok. Magyarországon a 13. században már a
mai, keresztény értelmében használták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése