Istentiszteleti
munkatársak 1Krónikák 23,1–6.31–32
Igénk nem csupán a történetírás rendjéből adódó folytatása a
tegnapinak, hanem
témájában is rokon a kettő. Itt is arról van szó, hogy a
szolgálat érdekében
némelyek engedelmesen vállalják az alárendelt szerepet. A babiloni
fogság utáni
időre a szolgálatok fokozatosan differenciálódtak az
ószövetségi zsidó kultuszban,
különös tekintettel a papság és a léviták munkaterületére.
Áron leszármazottaié
lett az örökös papság, míg a többi lévita feladata
visszaszorult az éneklés, az
őrködés és az áldozati segédkezés területére (28–32. v.).
Egy törzsön/családon belül
különösen nehéz lehetett alázatban és engedelmes
szolgálatkészségben elhordozni
ezt a kényszerű különbségtételt. Mindazonáltal a léviták nem
voltak mellőzöttek,
hiszen Dávid király számított rájuk a kultuszi élet
szervezése során, sőt,
mondhatni, nélkülük az Ároni papok nem tudták volna ellátni
az összes, törvényben
előírt feladatot. Egy gépezetben – amilyen az istentisztelet
is – a legkisebb
alkatrészre is nélkülözhetetlen szükség van. Az apró elemek
integrált rendszere
adja az alapját a fő részek teherviselésének és
munkavégzésének. Persze a
zökkenőmentes működéshez gondos tervezés (lásd 1–6. v.) és
engedelmes végrehajtás
szükséges. Kedves Testvérem! Be tudsz-e illeszkedni az Úr
magasztalását
és népe megerősödését szolgáló istentiszteleti életbe?
Tudod-e vállalni a kizárólag
emberileg(!) alacsonyabb rendű feladatokat is? Szükség van
erre!
------------------------------------------------------------------
Az igazság áldása.
Példabeszédek 11,1–11
A létfenntartásért és a megélhetésért folytatott küzdelemben
az ember hajlamos
egyoldalú kompromisszumokat kötni, azaz a földi
haszonszerzésért
gondolkodás nélkül – vagy inkább ösztönösen – kész
szellemi-etikai károkat
elszenvedni. Így jön létre a „hamis mérleg” (1. v.), a
„hűtlenség” (3. v.) és a „mohóság”
(6. v.). Bevallhatjuk, hogy sokszor hívőként is nehéz
kitartóan úgy élni,
hogy „nem a láthatókra nézünk, hanem a láthatatlanokra, mert
a láthatók ideig valók,
a láthatatlanok pedig örökkévalók” (2Kor 4,18). Igen nagy
kihívás távlatokban
mérlegelni és megélni a hétköznapok döntéseit, mikor a mindent
könnyen és
azonnal elérni akaró türelmetlenség közege vesz körül
bennünket. No de hiába
jut bárki is látszólag messzebbre rövidebb idő alatt, az Úr
végső igazságszolgáltatásának
pillanatában hirtelen beérjük egymást, sőt... „Nem használ a
vagyon
a harag napján, az igazság azonban megment a haláltól” (4.
v.). Van-e elég türelmünk
kivárni a becsületes és igaz élet áldását – az isteni
időzítés szerint, vagy
hitetlenül a hamarabbi és biztosabbnak vélt kézzelfogható
reményében engedünk
a dolgok etikai vetületéből? Még a népi bölcsesség is kreált
vezérigét a
hazug ember gyors kudarcáról. Mennyivel inkább kell
törekednünk nekünk,
Isten gyermekeinek arra, hogy ne csak az emberek előtt,
hanem a Mindenható
szemében is feddhetetlennek bizonyuljunk!?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése