2012. november 27., kedd



Istentiszteleti munkatársak 1Krónikák 23,1–6.31–32
Igénk nem csupán a történetírás rendjéből adódó folytatása a tegnapinak, hanem
témájában is rokon a kettő. Itt is arról van szó, hogy a szolgálat érdekében
némelyek engedelmesen vállalják az alárendelt szerepet. A babiloni fogság utáni
időre a szolgálatok fokozatosan differenciálódtak az ószövetségi zsidó kultuszban,
különös tekintettel a papság és a léviták munkaterületére. Áron leszármazottaié
lett az örökös papság, míg a többi lévita feladata visszaszorult az éneklés, az
őrködés és az áldozati segédkezés területére (28–32. v.). Egy törzsön/családon belül
különösen nehéz lehetett alázatban és engedelmes szolgálatkészségben elhordozni
ezt a kényszerű különbségtételt. Mindazonáltal a léviták nem voltak mellőzöttek,
hiszen Dávid király számított rájuk a kultuszi élet szervezése során, sőt,
mondhatni, nélkülük az Ároni papok nem tudták volna ellátni az összes, törvényben
előírt feladatot. Egy gépezetben – amilyen az istentisztelet is – a legkisebb
alkatrészre is nélkülözhetetlen szükség van. Az apró elemek integrált rendszere
adja az alapját a fő részek teherviselésének és munkavégzésének. Persze a
zökkenőmentes működéshez gondos tervezés (lásd 1–6. v.) és engedelmes végrehajtás
szükséges. Kedves Testvérem! Be tudsz-e illeszkedni az Úr magasztalását
és népe megerősödését szolgáló istentiszteleti életbe? Tudod-e vállalni a kizárólag
emberileg(!) alacsonyabb rendű feladatokat is? Szükség van erre!
------------------------------------------------------------------
Az igazság áldása. Példabeszédek 11,1–11
A létfenntartásért és a megélhetésért folytatott küzdelemben az ember hajlamos
egyoldalú kompromisszumokat kötni, azaz a földi haszonszerzésért
gondolkodás nélkül – vagy inkább ösztönösen – kész szellemi-etikai károkat
elszenvedni. Így jön létre a „hamis mérleg” (1. v.), a „hűtlenség” (3. v.) és a „mohóság”
(6. v.). Bevallhatjuk, hogy sokszor hívőként is nehéz kitartóan úgy élni,
hogy „nem a láthatókra nézünk, hanem a láthatatlanokra, mert a láthatók ideig valók,
a láthatatlanok pedig örökkévalók” (2Kor 4,18). Igen nagy kihívás távlatokban
mérlegelni és megélni a hétköznapok döntéseit, mikor a mindent könnyen és
azonnal elérni akaró türelmetlenség közege vesz körül bennünket. No de hiába
jut bárki is látszólag messzebbre rövidebb idő alatt, az Úr végső igazságszolgáltatásának
pillanatában hirtelen beérjük egymást, sőt... „Nem használ a vagyon
a harag napján, az igazság azonban megment a haláltól” (4. v.). Van-e elég türelmünk
kivárni a becsületes és igaz élet áldását – az isteni időzítés szerint, vagy
hitetlenül a hamarabbi és biztosabbnak vélt kézzelfogható reményében engedünk
a dolgok etikai vetületéből? Még a népi bölcsesség is kreált vezérigét a
hazug ember gyors kudarcáról. Mennyivel inkább kell törekednünk nekünk,
Isten gyermekeinek arra, hogy ne csak az emberek előtt, hanem a Mindenható
szemében is feddhetetlennek bizonyuljunk!?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése