A Szentlélek gyümölcse: az önuralom 1Korinthus 9,24–27
Az ókor atlétái a
legszigorúbb önmegtartóztatást gyakorolták az áhított
győzelem érdekében. Atléták
vagyunk mi is. Küzdőterünk maga az élet. Célunk az Isten. Tőle várjuk a számadás
napján az örökzöld babérnál is maradandóbb győzelmi koszorút.
Küzdőterünk, célunk és
jutalmunk tehát magasztosabb, mint a sportolóké.
Vajon fölkészülésünk is
magasabb színvonalú-e, mint az övék? Félő, hogy
az önuralom gyakorlása terén
az akaratunkat gyengítő kényelemszeretet miatt híjával találtatnánk. Ideje,
hogy összeszedjük magunkat, és fölmérjük a győzelmünket veszélyeztető pontokat.
Ilyenek például: az ital iránti vonzalom, a zabolátlan érzékiség, az
indulatosság, az anyagiasság, a falánkság, a pletyka... Ezek leküzdése csak
önuralommal lehetséges, mely „...képesség arra, hogy egyfelől a vágyakat,ha
azok bűnös örömökre irányulnának, az értelem által korlátozza, másfelől erőssé
és késszé tesz arra, hogy akár a nemes cél érdekében a gyötrelmet elviseljük”
(Platón nyomán).Fölismertük a jót, látjuk a tennivalót is, most kérjünk erőt a győzelmet
adó Úrtól: „Küzdelmemben állj mellettem, Harchoz erőt adj nekem!”
-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,
A Szentlélek kitöltetése Apostolok cselekedetei 2,1–13
A Szentlélek pünkösdi csodája
tette eggyé a hitben először az apostolokat,
aztán a megtérteket, akik
hozzájuk csatlakoztak. Az emberek örök problémája, hogy más nyelvet beszélnek,
így nem képesek egymást megérteni. Más nyelvet beszél a férfi, és másikat a nő.
Más nyelvet beszél a felnőtt, és másikat a fiatal. Más nyelvet beszél a
keresztyén, és másikat a világ. Nyelvében él a nemzet – fogalmazta meg
Széchenyi István. A közösség nem létezik közös nyelvhasználat nélkül. A nyelv
teszi lehetővé, hogy a gondolatok, érzelmek, szándékok és akaratok közölhetők
legyenek, így közössé válhassanak. A keresztyének Krisztusban egyek. Jézus
Krisztus az, aki eggyé alkotja őket a Szentlélek titokzatos munkája nyomán, de
ezt az egységet a nyelvben fejezi ki a hívő ember. Ezért elengedhetetlenül
szükséges, hogy a keresztyénség időről időre újrafogalmazza azokat az
igazságokat, melyek önazonosságát adják. A közös hitvallásban mutatkozik meg
(írva vagy beszélve) a hit azonossága. Amikor valaki bemerítésre jelentkezik,
nem elégszünk meg azzal, hogy látjuk a viselkedését, másokhoz való viszonyát,
hanem igenis tudni akarjuk,hogy mit vall, mit hisz. Ezt pedig szavakban kell
elmondania. Ha szavainak tartalma nem azonos a mi bibliai hitünkkel, akkor
bizonyára nem fogjuk bemeríteni,
bármennyire is szimpatikus és
„aranyos”.A Szentlélek tehát nem valami megfoghatatlan egységet teremt,
amelyben mindannyian csak úgy megérezzük a közös nevezőt, hanem a kapcsolat
szavakban
is valóságos és
ellenőrizhető. Ez a tény magyarázza azt, hogy a 2000 év során miért tartotta
mindig fontosnak a keresztyénség, hogy hitét megfogalmazza.
A Szentlélek segít abban,
hogy Isten kinyilatkoztatott igazságait időről
időre újrafogalmazzuk úgy,
hogy közben továbbra is ugyanazt jelentse. A
Szentléleknek ez a csodája
segít abban, hogy megőrizzük tisztán a hitet. A
Szentlélek nyelvcsodája
hatalmaz fel arra bennünket, hogy óvjuk a hívők
egységét, hogy megvizsgáljuk
a lelkeket, hogy egyértelműen adjuk tovább a hitet bizonyságtételünkön
keresztül. A kitöltetett Szentlélek tette egyházzá (eggyé) a bűnbánattal
Krisztusban hívő
embereket. De számukra ennek
valóságát a nyelvcsoda tette kézzelfoghatóvá. Bábellel szemben Isten pünkösdkor
nemcsak megengedte az azonos nyelvhasználatot,
de akarja is az emberek egységét, közös beszédét. De Krisztusban. Te
tudsz-e már Krisztusban a Szentlélek által egyértelmű lenni, akit nem lehet
félreérteni? -
Imaáhítat: Könyörögjünk, hogy
szolgálatunkat ne csupán emberi eszközökkel, hanem
Lélekkel teljesen végezzük! –
1Kor 2,1–5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése