A hitetlen nép Ézsaiás 22,1–14
A„látomás völgye” – ez
Jeruzsálem költői neve lenne – Kr. e. 701-ben kis híján az asszírok martalékává
lett. Érthető, ha az ostromtól megviselt lakosok, miután a lapos háztetőkről
körültekintve megláthatták, hogy a verhetetlennek hitt hódítók eltakarodtak,
fergeteges népünnepélybe kezdenek. Mindenki boldog, csak a próféta keserű. Ő
jól látja, hogy megszabadultak ugyan egy ember tervezte
vésztől, de a kívánatos
megtérés elmulasztása miatt az Örökkévaló megsemmisítő ítélete továbbra sem
hárult el a fejük fölül. A nép megtéretlenségét, az Úr iránti hűtlenségét-hitetlenségét
a testi létüket fenyegető ostrom leplezte le.
Hogy bennünk mi lakik, az többnyire akkor lesz nyilvánvalóvá, ha
sorscsapásokkal szembesülünk. A keresztyénségével hivalkodó magyarság általános
megtéretlensége is csak a nagy világégést követő intézményesült istentagadás korszakában
lepleződött le igazán.
A kegyelettel emlegetettek, a
hitükért lágert, börtönt, sőt a mártíriumot is
vállalók ezrei sem
feledtethetik, hogy ez időben több százezernyi egyháztag
tűnt el, igaz „csak”
lelkileg. Igen sok rangos keresztyén elöljáró átállt az ellenséghez, és ezzel
meghalt, de nem a hitért, hanem a hitnek. Közösségünkből is nem egy ifjúsági
vezető, gyülekezeti munkás osont el akkoriban Démás halálba vezető útján, a
politikai vagy gazdasági érvényesülés igézetében. Némelyek viszont a titkon
vagy nyíltan űzött élvhajhászattal próbálták közömbösíteni a főleg jogi
létbizonytalanság nyomasztó hangulatát: „Együnk, igyunk, építkezzünk,
utazzunk... Éljünk – jól!” Az említettek hűtlensége-hitetlensége nyilvánvaló.
Ám mint vélekedjünk azokról, akik a 8–11-ben leírtakhoz hasonlóan mintha a jó
részt választották volna? Akik a rontás elhárítása érdekében ügyszeretettől vezérelve
buzgólkodtak. Néha a különféle támadások által veszélybe sodort gyülekezeti
életet ápolva,vagy a diktatúra puhulását kihasználva különféle megmozdulásokat
szervezve és imaházakat építtetve. Tény, hogy jórészt ezeknek a serényeknek
köszönhető gyülekezeti és egyházi kereteink átmentése a mába. Ám ha csak ennyi
történt, pusztán ezzel nem lehetünk elégedettek, mert Isten sem az. Az Úr előtt
ma is utálatos a hittagadás és az élvek kergetése, de nem hatja meg a mégoly
kegyes cselekvés sem, ha azt önmagában, az egyedül szabadító Úr Jézust
kifelejtve tesszük meg előmenetelünk és megmaradásunk alapjává. Ezt elismerve
mondjuk el imádságként a énekének
veretes sorait: „A szívemet átadom én, Ó, nézd, leteszek mindent lábad elé. Mi
nélküled benne volt, kár és szemét. Uram, szívemet átadom én.”
-,-,-,-,-,-,-,-,,-,,,-
Imaáhítat: Vizsgáljuk meg,
hogy mennyire vagyunk készek az ellenségeinkért való imádkozásra! – Mt 5,43–48
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése