1Kor 11,32
A makacs bűn ellenszerei Márk 9,14–19
Nem tudom, mit jelent „nyomban megdöbbenni”
(meglehet, hogy csak
egy fordítási hibát), de ez a fajta döbbenet
uralkodik ma az igénkben is, az
emlékeinkben is. Az Úr Jézus komótos léptekkel,
fontos, mennyei dolgokról
megfontoltan, csendben beszélgetve ereszkedik
le a hegyről, és közeledik néhány
tanítványával együtt egy igencsak feldúlt,
ricsajos embertömeghez.
Az emberek kisebb csoportokba verődve,
eltorzult, haragos arccal, emelt hangon
magyaráznak egymásnak dolgokat, közben
mutogatnak széles, keleti gesztikulációval, vagyis kiabálnak és hadonásznak.
Még rövidebben: veszekednek.
Aztán mikor meglátják a közeledő Jézust, kiül
arcukra a megdöbbenés. Mégpedig
nyomban. Mert megdöbbenni hirtelen szoktunk,
lassan nem megy.
A kérdés
az, hogy miért. Vagyis miért döbbent meg a tanítványok ott lévő csoportja,
a tudós írástudók vitatkozó hada, a mindig
mindenütt jelen lévő bámész
sokaság, amikor meglátta a kis csoportot
közeledni Jézussal?
Percekkel ezelőtt még az Úr Jézus oldalán most
elgondolkodva lépegető
néhány tanítvány is megdöbbenve bámult Jézus
arcára. Fönt voltak vele a hegyen.
Azon a bizonyos hegyen. Olyannak látták ott
Jézust, amilyennek még
sohasem. Féltek is tőle, de szép is volt,
vágytak is a közelében maradni, de talán
a bennük lévő „emberi rész” el is bújt volna
Isten fensége és tisztasága
elől... Mikor Mózes annak idején az Istennel
beszélt, ragyogott az arca még a
hegyről lejőve is. Takarnia kellett, mert nem
bírtak ránézni. Vajon az Úr Jézus
arcán mi látszódhatott meg abból az isteniből,
ami fölragyogott benne a hegyen?
Nos, rövid idő múlva már csak az indulat, amit
a hegyi beszélgetés isteni
légköre és a lent rá váró tömeg rászabaduló
nyűge közti éles különbség
váltott ki. Az Úr Jézus kifakadt. De kinek
mondta vajon a költői kérdést?
Atanítványoknak? A népnek? Nem megdöbbentő az a
lehetőség, hogy a tanítványoknak is mondhatta?
Na és velünk mi a helyzet? Azt
hiszem, az Úr Jézus
minden isteni türelmével együtt sokszor
fölöttem is így kiált föl, mikor
már az égvilágon senki nem adna több kegyelmet,
mert nincs is a világon
annyi, amennyit már eddig is rám pazarolt...
Megdöbbenve emlékezünk: 160 évvel ezelőtt
őseink népünk szabadságáért
harcoltak. Sikerült kivívniuk? Mennyire? És
meddig? 2000 évvel ezelőtt
az Úr Jézus a lelkek szabadságáért harcolt. Az
összes valaha élt, ma élő és ezután
megszülető ember lelkének szabadságáért.
Sikerült kivívnia. Teljesen.
Mindörökre miénk lehet ez a szabadság.
Na és mi lett végül szegény beteg fiúval?
Tényleg, mi is?
-,-,-,-,-,,-,,-,-,-,-,-,-,-,-,-,
Áldozatok az Úrnak 4Mózes 28,1–15.26–31
Kezdődik a hét, és a tegnapi pihenőnap után már
abba is belefáradunk,
hogy végigolvassuk ezt a 21 verset
(végigolvastuk?), nemhogy mindezt meg
is tegyük. Mi nem tesszük már, de az Ószövetség
népének betéve kellett tudnia
minden részletében.
Ami megragadott ebben a részben, az a hetedik
vers második mondata.
Abból is egy csupán kétbetűs szócska, egy
jelző, ami a bor előtt áll. Ha be
kellene mutatnom egy ilyen áldozatot, azt
hiszem, kénytelen lennék tanácsot
kérni valakitől, aki ismeri a borokat, hogy
eleget tudjak tenni a kis jelzőnek,
mert úgy látszik, Istennek fontos a minőség
(gondoljunk csak a kánai
menyegzőre, Jézus első csodájára). Miért? Isten
a jó bort szereti? Bizonyos
olvasatban ez a kérdés még istenkáromlásként is
felfogható lenne, és egyáltalán
nem is erről van szó! A jelzős kapcsolatban
(„jó bor”) nem a bor a hangsúlyos,
hanem a jó. Hogy mire akar ez tanítani? Egy kis
szójátékkal élve arra,
hogy Istennek nem a vagyonunkból kell
áldoznunk, hanem a javainkból.
Ezen azt értem, hogy neki nem elég az, ami
„van”: „Nézd, Istenem, ez van,
ezt adom neked!” Neki az kell abból, ami van,
ami a legjobb. Mi másért lenne
áldozat az áldozat?
-,-,-,-,,,,-,,-,-,-,-,-,,-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése