„Másnap ismét ott állt János két tanítványával együtt, és rátekintve Jézusra, aki arra járt, így szólt:
"Íme, az Isten Báránya!"
Jn 1,35-36
Agnus Dei (Isten báránya). Jézus Krisztus
egyik neve, a legkorábbi Krisztus-szimbólum és ugyanakkor a keresztény
ikonográfia legközismertebb, egyik leggyakoribb motívuma. Sok képen szerepel a keresztes zászlót tartó, máshol
az oltárra helyezett, leölt bárány, még városi címerekben is. Ez a szimbólum
oly jelentős, hogy ábrázolása ma is nagyon fontos keresztény körökben. Modern
formáiban Jézus jelenik meg, mint egy gyöngéd pásztor, ki a bárányt szeretettel
kezében tartja.
Számomra mégis Dieric
Boust (1420-1475) flamand festő alkotása jelent sokat. Pontosan azt a
pillanatot ragadja meg, amiről a mai bibliaidézetünk is szól. A németalföldi
művészekre jellemzően finom vonásokkal ábrázolja Jézust, Keresztelő Jánost és
annak tanítványát. A tekintetek nyugodtak, a szemek szinte élnek; a részletek
aprólékosan kidolgozottak.
Jézus egy újabb napon ismét
találkozik a Jordán mellett Jánossal és tanítványaival. Csak egy napja, annak,
hogy megkeresztelkedett. János bizonyságtétele még élénken él a tanítványok
szívében: Ő az Isten báránya, Ő az eljövendő áldozat, aki még a Bemerítőnél is
nagyobb. Ez az a szent küldetés, amiben a Megváltó éppen foglalatos. A festő a
kor szokása szerint ezért ábrázolja őt kegyes testtartással, sietve. A Mester
nem néz Jánosra, sem annak tanítványára, mert már az Isten ügyében jár el. De
ők mindketten Őt nézik. János kezét kinyújtva mutat az Isten Fiára. A
tanítványról először nehezen döntjük el, hogy a keresztelés szertartása miatt,
vagy Krisztus előtt térdel-e. Levett, földre helyezett kalapja azonban
megmutatja, hogy tisztelete mindannyiunk Urára mutat.
Miért van ez, a számunkra mai szemmel talán túlzottnak is
mondható, nagy imádat és ez a szent áhítat ezen a képen? Mi késztette a
festőt, és korának embereit ily nagy hódolatra?
Nem csupán a kegyesség
kötelező formalitása. Megtudhatjuk a választ, ha egy kicsit utána járunk az
áldozat fogalmának. Az Ószövetség istentiszteletein központi szerepet játszik
az áldozat, legtöbb esetben a bárányáldozat bemutatása. Minden reggel a
jeruzsálemi templom papjai ezzel a ceremóniával kezdték a napot és minden este
ezzel fejezték be. A bárány kiontott vére engesztelést hozott minden napra,
minden szolgálattevőnek. Ha valaki bűnt követett el, az is minden esetben ezzel
az áldozattal jött a templomba, hogy személyesen is engesztelést nyerjen önmagának.
Egy esztendőben egyszer pedig maga a főpap végzett hasonló szolgálatot az egész
népért.
Gondoljuk magunkat
tanítványnak, vagy legyünk egyszerűen csak a néphez tartozók, bűneink miatt
mindannyian Krisztus gyöngéd szeretetére szorulunk. Keresztelő János útmutatása
ma is Hozzá terel mindannyiunkat. Mert Jézus az, kinek mindennapi békességem,
Isten előtti tisztaságom, az Isten népéhez való tartozásom köszönhetem. Mert Ő,
az Isten báránya!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése