„Dicsértessék…”
A hegyről jöttem lefele. Valami
komor áhítat
Ragyoghatott az arcomon: Nagy fény és nagy homály, keverve.
Mint napsütötte havason A fellegeknek árnya.
Ragyoghatott az arcomon: Nagy fény és nagy homály, keverve.
Mint napsütötte havason A fellegeknek árnya.
És szembe jött egy kisgyerek. És felnézett
reám.
Kicsi lélek gyolcsba, mezítláb. Valamit észrevehetett,
S mintha látná pap-bácsiját, Kalapot emelt: "Dicsértessék"…
Kicsi lélek gyolcsba, mezítláb. Valamit észrevehetett,
S mintha látná pap-bácsiját, Kalapot emelt: "Dicsértessék"…
E percben papnak éreztem magam, Isten
papjának, úgy mint senki más
És ősi joggal válaszoltam A kisgyereknek; Ámen, mindörökké! Vadvizek zúgása (1921)
És ősi joggal válaszoltam A kisgyereknek; Ámen, mindörökké! Vadvizek zúgása (1921)
Lk--14,15-24 A nagy lakoma. A feltámadás említése az asztalnál ülők egyikét arra
készteti, hogy megemlítsen egy kedvelt szállóigét, avagy boldogságot: Boldogok,
akik részt vehetnek a nagy lakomán Isten országában. Erre általában nem szoktak
válaszolni, de Jézus mindebben észreveszi a farizeusok és törvénytudók öntelt
magabiztosságát, hogy az üdvösségben részesednek. Biztonságban érzik magukat,
mert betartják a vallási törvényeket, és még azt is megtehetik, hogy a jó
cselekedetek lehetőségeit elhanyagolják (1-6. vers). Jézus elmond egy
példabeszédet azokról, akik túl könnyedén vesznek egy meghívást, és közömbös
viselkedésük miatt elveszítik jogukat, hogy az asztalhoz ülhessenek, és másokat
hívnak meg helyettük. Az eredeti jelentés azokra a saját vallásosságukban
öntelt zsidókra utal, akiket felülmúlhatnak az általuk kiközösítettek; az ősegyház
nyilvánvaló párhuzama volt ez, hogy az evangéliumot Izrael elutasította, a
pogányok pedig elfogadták.
Ebben a
történetben a házigazda jellemző módon először barátait és rokonait hívta meg
(12. vers), mielőtt a szegényekhez és a bénákhoz fordult volna. A kor
társadalmi köreiben az volt a szokás, hogy a vacsora idejének elérkezésekor
személyesen meghívták a vendégeket, még akkor is, ha korábban már küldtek egy
meghívót. Az is jellemző volt a szemitákra, hogy udvariasan visszautasították a
meghívást, hogy a házigazda küldöttei még jobban invitálják őket. Ezt a szokást
jelzik a 23. vers szavai, "kényszeríts be mindenkit". Mire a meghívás
megérkezik, a meghívottak tervei megváltoztak. Kifogásaik talán jogosak voltak.
Egy embert elengedhettek katonai szolgálatából, hogy egy új házról vagy
szőlőről gondoskodhasson, vagy ha nemrégiben eljegyezte magát vagy
megházasodott (MTörv 20,5-7; 24,5). De a vendégek annyira tapintatlanok és
gondatlanok voltak, hogy nem értesítették a házigazdát tervük megváltozásáról.
Nem vették komolyan vendégszeretetét, és ez felbosszantotta.
A üdvösség lakomájára szóló
meghívást nem szabad félvállról venni. Jézus arra utal, hogy az asztalnál ülők
közül néhányan nem mérik fel a helyzet sürgősségét. A házigazda gyorsan elküldi
szolgáját, hogy megtöltse az üres helyeket. Isten vágya, hogy házát megtöltse,
szintén sürgős; azt akarja, hogy annyian vegyenek részt a messiási lakomán,
amennyien csak lehet. Az utolsó kijelentés (24. vers) a farizeus házában
összegyűlteknek szól, (a "ti" többes szám) ha túlságosan biztosra
veszitek, hogy Isten országában asztalhoz ülhettek (15. vers), akkor esetleg
nem látjátok meg annak sürgető lehetőségét, hogy hívására válaszként az általa
mutatott jót megtegyétek
-,-,-,-,-,-,,-,-,-,-,-,-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése