Isten nem jelent ki magából több igazságot addig, míg nem vagy engedelmes abban, amit már tudsz!(Oswald Chambers)
Inkább Istennek akarok engedelmeskedni, mint egy világbirodalmon uralkodni. (C.H.Spurgeon)
Az „engedelmeskedni” szó csak jelen időben létezik. (C.H.Spurgeon)
Amikor Isten gondviselő akaratával kapcsolatos kérdés forog fenn, várj az Ő keze intésére! (Oswald Chambers)
Sohase abban a változásban bízzál, amit Isten munkált ki benned, csak egyetlen személyre építs: az Úr Jézus Krisztusra és a Szentlélekre, akit Ő adott! (Oswald Chambers)
Legyünk egyszerűek, hogy elérhetők legyünk – Istennek és embertársainknak is! (Szent-Gally Kata)
A világmindenség teremtő Istenéről
A bibliai teremtéstörténet
A teremtéstörténet méltó nyitánya a Bibliának. A Biblia első fejezete az "így volt" bizonyosságával szól Földünk teremtéséről. A leírás emberi tapasztalatunk számára meg közelíthetetlen, de még gondolkodásunk, sejtésünk is nehezen kapaszkodik fel hozzá. A Biblia nem az egész világegyetem, hanem egyedül a mi bolygónk teremtését követi nyomon. A sokat vitatott és misztifikált "kezdetben" kifejezés csak a Földre vonatkozik. Más helyein a Biblia sejteni engedi, hogy "egek régtől fogva voltak" (II. Péter 3:5) és a földi világ előtt már léteztek más világok is (Jób 38:4-7; Zsidókhoz 1:2; Jelenések 12:7-9 stb.). A teremtéssel és az élettel kapcsolatos kérdések, kimondva-kimondatlanul ott állnak minden emberi probléma mögött.
Miért teremtett Isten?
Mi célból hozott létre Isten világokat, s bennük a miénket is? Messzemenő következménye van a teremtés szempontjából annak az állításnak, hogy "Isten a szeretet". Felemelő s egyben vigasztaló is azok számára, akik Istent úgy képzelték el, hogy Ő a maga kényére-kedvére létrehozott teremtményeket, hogy azután tetszése szerint uralkodhassék rajtuk. Sokan tekintenek úgy az isteni teremtésre, mint Madách Imre Lucifere:
A bibliai teremtéstörténet
A teremtéstörténet méltó nyitánya a Bibliának. A Biblia első fejezete az "így volt" bizonyosságával szól Földünk teremtéséről. A leírás emberi tapasztalatunk számára meg közelíthetetlen, de még gondolkodásunk, sejtésünk is nehezen kapaszkodik fel hozzá. A Biblia nem az egész világegyetem, hanem egyedül a mi bolygónk teremtését követi nyomon. A sokat vitatott és misztifikált "kezdetben" kifejezés csak a Földre vonatkozik. Más helyein a Biblia sejteni engedi, hogy "egek régtől fogva voltak" (II. Péter 3:5) és a földi világ előtt már léteztek más világok is (Jób 38:4-7; Zsidókhoz 1:2; Jelenések 12:7-9 stb.). A teremtéssel és az élettel kapcsolatos kérdések, kimondva-kimondatlanul ott állnak minden emberi probléma mögött.
Miért teremtett Isten?
Mi célból hozott létre Isten világokat, s bennük a miénket is? Messzemenő következménye van a teremtés szempontjából annak az állításnak, hogy "Isten a szeretet". Felemelő s egyben vigasztaló is azok számára, akik Istent úgy képzelték el, hogy Ő a maga kényére-kedvére létrehozott teremtményeket, hogy azután tetszése szerint uralkodhassék rajtuk. Sokan tekintenek úgy az isteni teremtésre, mint Madách Imre Lucifere:
"Aztán mi végre az egész teremtés?
Dicsőségedre írtál költeményt, Beléhelyezted egy rossz gépezetbe,
És meg nem unod véges végtelen,
Hogy az a nóta mindig úgy megyen.
Méltó-e ilyen aggastyánhoz e
Játék, melyen csak gyermekszív hevülhet?
Hol sárba gyúrt kis szikla mímeli
Urát, de torzalak csak, képe nem�"
(Az ember tragédiája, I. szín)
Dicsőségedre írtál költeményt, Beléhelyezted egy rossz gépezetbe,
És meg nem unod véges végtelen,
Hogy az a nóta mindig úgy megyen.
Méltó-e ilyen aggastyánhoz e
Játék, melyen csak gyermekszív hevülhet?
Hol sárba gyúrt kis szikla mímeli
Urát, de torzalak csak, képe nem�"
(Az ember tragédiája, I. szín)
Ezzel szemben a Biblia azt tanítja, hogy Isten azért teremtett, mert meg akarja osztani az örök életet és a vele járó kiváltságokat valamennyi teremtményével. Ezért, és csak ezért szólhat Dávid így emberi lehetőségeinkről: "Micsoda az ember, hogy megemlékezel róla? És az embernek fia, hogy gondod van reá? Hiszen kevéssel tetted őt kisebbé Istennél, és dicsőséggel és tisztességgel megkoronáztad őt! Úrrá tetted őt kezeid munkáin, mindent lábai alá vetettél" (Zsoltárok 8:5-7).
Isten nem teremtett eleve befejezett teremtményeket
Isten nem teremtett eleve befejezett teremtményeket
Nem abban az értelemben alkotta az Úr "tökéletes"-nek az embert, hogy azután semmi dolga se legyen már önmagával, hanem a tökéletesség alapjával és lehetőségével hívta létre. Azt akarta, hogy amivé válik az ember, abban a saját elhatározása, választása, meggyőződése is benne legyen. Isten értelmesnek, azaz - a Biblia nyelvén - a "saját képére és hasonlatosságára" teremtette az embert (I. Mózes 1:26). Ős szüleink "felnőtt" és nem "gyermek" állapotban nyerték életüket. Maga Isten tanította őket gondolkodásra, fogalomalkotásra és megnevezésre, beszédre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése