2010. szeptember 1., szerda

levél


Móra Ferenc: Szeptemberi emlék (részlet)[/b]

...Sose felejtem el azt a délutánt, ami erre következett. (Ti. nem volt pénze a szüleinek beiratni az iskolába). Meleg volt a fecskeváló hónap, az édesanyám kint mosott a kútnál, én meg ültem a lábánál a teknő alatt. Egyikünk se szólt egy szót se, csak sírtunk csöndesen mind a ketten. Az ő könnye a teknőbe hullt, az enyém meg az ő lábára.
De az igazi kínszenvedésre csak másnap virradtam rá. Amikor az utcabeli pajtásaim reggel mentek a venisanctéra, és megzörgették a zsalugátert, a kisajtót, a kerítést, és bekiabálták a kapu hasadékán:
- Ferkó! Ferkó!
Ezt Dante kifelejtette a poklából!
Bújtam én színbe, ólba, padlásra, de a boldogok zsibongása minden reggel rám talált. Nem is bírtam egy hétnél tovább. Ahogy elhaladtak a házunk előtt a pajtásaim: megvártam, míg a sarokra értek, akkor utánuk eredtem. A piacon a guggon ülő kofák közt ácsorogtam addig, míg odahallatszott az iskolánkból a nyolcórai csengetés, mire betakarodott gyerek és tanár. Akkor aztán megkerültem az iskolát, először csak messziről, aztán mindig kisebb körben. Ádám tehetett így, mikor az elveszett Paradicsomból kicsukták. Ha van valaki a világon, aki próbálta az ő kínszenvedését, én vagyok az!
Csakhogy Ádámot a Paradicsomból kergették ki, nem az iskolából, őt csak a terített asztaltól tiltották el, nem a könyvektől - azt ki lehetett bírni, abba bele lehetett nyugodni. Én már a negyedik nap belül voltam a kerítésen. Négykézláb csúsztam el az igazgatói szoba előtt, végig a hosszú fehér folyosón, míg elértem a harmadik osztály nyitott ajtajáig. Ott aztán hallottam én mindent. Azt is, amit magyaráztak, azt is, amit feleltek, azt is, mikor az öreg pedellus odacsoszogott a csengőhöz. Akkor aztán uzsgye, szaladtam vissza az utcára, már amennyire négykézláb lehet.
Szeptember közepéig nem volt semmi baj. Lopva is lehet jóízűeket inni a tudomány kútjából, amitől szöges drótkerítéssel zártak el engem, szegény kis kócos csürhét. Hanem akkor az történt, hogy a tanár úr a latin nyelv szépségeit ragyogtatta a harmadik osztály előtt. Hogy milyen érc-csengésű, hogy milyen erővel teli, hogy milyen tömör nyelv az, hogy annak semmi más nyelv a nyomába nem hághat.
- A latin azt mondja: Unus es Deus. Ki tudja, hogy lehetne ezt magyarul mondani?
Mély csönd.
- No, senki se meri megpróbálni? Nagy Mátyás?
Nagy Mátyás jeles diák volt, valami uradalmi inspektornak a fia, vetélytársam a másodikban. Meg is szólalt a provokálásra:
- Egy vagy, Isten.
- No, nem egészen. Micsoda szórend ez?
Nagy Mátyás észbe kapott.
- Vagyis hogy: egy Isten vagy...
Megint a tanár úr hangját hallottam:
- Nem, nem. Nem érzitek, hogy a latinban valahogy több van?
Rémülten dobogott a szívem, de nem bírtam magammal. Be kellett kiáltanom:
- Egyedül te vagy az Isten...
Abban a percben már koccant is a homlokom a téglán, mert beleszédültem az izgalomba. Mit tettem, mi lesz ebből? Az lett, hogy a latintanár úr ölben vitt be az iskolába, és többet aztán sose kértek tandíjat Móra Márton "földbirtokostól". Unus es Deus. Egyedül te vagy az Isten. Ha egy kicsit messze vagy is...



ISTEN ORSZÁGA
Élek, de már nem én, hanem Krisztus él énbennem. Gal(2:20)
Tudja a ti Atyátok, mire van szükségetek, mielőtt még
kérnétek. Mt(6:8)
Atyám, hálát adok neked, hogy meghallgattál. Tudom,
hogy mindig meghallgatsz. Jn(11:41-42)
Én azért jöttem, hogy életük legyen és bőségben
legyen. Jn(10:10)
Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők. Aki bennem
marad, s én benne, az bő termést hoz. Hisz nélkülem
semmit sem tehettek. Jn(15:5)
Én vagyok a feltámadás és az élet. Aki hisz bennem,
még ha meghal is, élni fog. Jn(11:25)
Aki szomjazik, jöjjön hozzám és igyék, aki hisz bennem:
belsejéből az Írás szava szerint élő víz folyói fakadnak. Jn(7:37-38)
Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim
lesztek, megismeritek az igazságot, és az igazság
szabaddá tesz benneteket. Jn(8:31-32)
Aki hallja szavamat és hisz annak, aki küldött, az örökké
él, nem esik ítélet alá, hanem már át is ment a halálból
az életre. Jn(5:24)
Aki hisz bennem, annak örök élete van. Jn(6:47)
Ha tehát ti, bár gonoszak vagytok, tudtok jót adni
gyermekeiteknek, akkor mennyivel inkább ad jót
mennyei Atyátok azoknak, akik kérik. Mt(7:11)
ÚTMUTATÁSOK
Szavaid alapján igazulsz meg, és szavaid alapján vonsz
magadra ítéletet.  Mt(12:37)
Aki az eke szarvára teszi a kezét és hátrafelé néz, nem
alkalmas az Isten országára. Lk(9:62)
Ne ítélkezzetek, hogy fölöttetek se ítélkezzenek! Mt(7:1)
Nincs hát számodra mentség, bárki vagy is, te ember,
aki ítélkezel. Mert amikor mást elítélsz, magadat
marasztalod el, hiszen ugyanazt műveled te is, ítélkező. Róm(2:1)
Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, inkább te győzd le a
rosszat jóval. Róm(12:21)
Karoljátok fel a hitben gyengét, anélkül, hogy
felfogását elítélnétek. Róm(14:1)
Aki kér, annak adj, s attól, aki kölcsönt akar tőled, ne
tagadd meg. Mt(5:42)
Senki ne keresse csak a maga javát, hanem a másét is. Fil(2:4)
Törekedjék mindegyikünk embertársa javára és
épülésére. Róm(15:2)
Tegyenek jót, gazdagodjanak jótettekben, szívesen és
együttérzéssel adakozzanak.
Így biztos alapot gyűjthetnek a jövőre, és elnyerik az
igazi életet. 1Tim(6:18-19)
HIT
Bármit kértek hittel az imádságban, megkapjátok. Mt(21:22)
Ha imádkoztok és könyörögtök valamiért, higgyétek,
hogy megkapjátok és akkor valóban teljesül kérésetek. Mk(11:24)
Bármit kértek a nevemben, megteszem nektek. Jn(14:14)
Ha bennem maradtok, és tanításom is bennetek marad,
akkor bármit akartok, kérjetek és megkapjátok. Jn(15:7)
Bármit kértek az Atyától a nevemben, megadja nektek.
Eddig nem kértetek semmit a nevemben. Kérjetek és
kaptok, hogy örömötök teljes legyen. Jn(16:23-24)
Ha ketten közületek valamiben egyetértenek a földön,
és úgy kérik, megkapják mennyei Atyámtól.
Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek a
nevemben, ott vagyok közöttük. Mt(18:19-20)
SZERETET
Amint engem szeret az Atya, úgy szeretlek én is titeket.
Maradjatok meg szeretetemben. Ha teljesítitek
parancsaimat, megmaradtok szeretetemben, amint én
is megtartottam Atyám parancsait, és megmaradok
szeretetében. Jn(15:9-10)
A szeretetben nincs félelem. A tökéletes szeretet
kizárja a félelmet, mert a félelemnek köze van a
büntetéshez. Aki tehát fél, abban nem tökéletes a
szeretet. 1Jn(4:18)
Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak kölcsönös
szeretettel, mert aki embertársát szereti, a többi
törvényt is megtartja. Róm(13:8)
Minden dolgotokat intézzétek szeretettel.1Kor(16:14)
Ha csupán azokat szeretitek, akik szeretnek
benneteket, mi lesz a jutalmatok? Mt(5:46)
Szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót
haragosaitokkal. Lk(6:27)
Ne szeressünk se szóval, se nyelvvel, hanem tettel és
Igazsággal 1Jn(3:18)
Ha valaki azt állítja, hogy: "Szeretem az Istent", de
testvérét gyűlöli, az hazug. Mert aki nem szereti
testvérét, akit lát, nem szeretheti az Istent sem, akit
nem lát. 1Jn(4:20)

Felirat a Mennyország kapujában:
Figyelem!
Belépés csak bűnösöknek!
Megtérését köszönjük!
Aláírás:
Úr Jézus Krisztus
az Ön személyes Megváltója

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése