Én vagyok az út, az igazság és az élet" (Ján. 14.6)
Mai
alapigénket János evangéliuma 14. fejezetének 6. versében találjuk, amely így
szól: "Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az
Atyához, hanemha én általam." Az Úr Jézus azt mondja: "Én vagyok
az út, az igazság (valóság) és az élet." Krisztus a mi utunk, Krisztus a
mi igazságunk és Krisztus a mi életünk. Ha tehát valaki azt szeretné, hogy utat
mutassunk neki az üdvösségre, ha valaki igazságot keres, legyen az akár az igaz
élet, akár az Isten előtti megigazulás, és ha valaki azt szeretné, hogy új
élete legyen, ezt egy személyen keresztül és egy személyben találja meg,
Krisztusban.
Krisztus az
út, a módszer
"Én
vagyok az út" - olvashattuk. "Az út" jelenthet itt
"módszert" is. Az Úr világossá szeretné tenni számunkra, hogy ő az az
út vagy a módszer, amely által az Atyához, Istenhez juthatunk. Ha van
Krisztusunk, akkor van utunk és van módszerünk is; ha nincs, akkor nincs utunk
és nincs módszerünk sem. Krisztus az út - és nem valami rajta kívüli módszer.
Vannak
keresztények, akik lelki módszerek után kutatnak. "Egyszer valaki beszédet
tartott arról, hogy csak Krisztus által győzedelmeskedhetünk, nem pedig
önmagunk által. A prédikáció utan az egyik testvér kezet szorított az
igehirdetővel, és azt mondta: "Sok év óta egyik vereséget a másik után
szenvedem, mostantól fogva azonban minden másképpen lesz." Mikor a
prédikátor megkérdezte, hogyan történik ez majd, azt felelte: "Mindig is
sejtettem, hogy kell lennie egy módszernek, amellyel győzelmet arathatok, s ma
végre megtaláltam azt: a győzelmet az Úr által vívhatom ki, nem pedig önmagam
által:' Mire a prédikátor egészen nyíltan megmondta neki: "Ha te csupán
egy módszert találtál arra, hogyan lehet győzelmes az életed, akkor bizonyosan
újra vereséget fogsz szenvedni". Miért? Mert az Úr Jézus azt mondja
nekünk: "Én vagyok az út". Más szavakkal: a módszer az Úr Jézus maga.
Nem az Úrtól független, rajta kívül eső valami, hanem az Úr maga. Ha csak egy
módszert találunk, akkor hamarosan fölfedezzük, hogy az csődöt mond. Isten nem
módszert adott nekünk, hanem az Ő tulajdon Fiát.
Mi
legtöbbször valamilyen módszerrel akarunk Istenhez, Jézushoz közelebb kerülni.
Ám bármilyen módszer, ahelyett, hogy közel vinne Istenhez, éppen eltávolít
tőle. Minél inkább kapaszkodunk a módszerbe, annál kevésbé lesz hatásos.
A módszert
mi építjük magunknak
Krisztuson
kívül bármi, ami által igazak és jók akarunk lenni, mindenképpen éket ver
közénk és Krisztus közé. Utat akarunk, ami Krisztushoz vezet, mihelyst úgy
érezzük és tapasztaljuk, hogy a közösség részben vagy egészben megszűnt.
Leteszünk egy sor követ a képzeletbeli útba, és azt látjuk, hogy még nem ér
Krisztusig. Tehát leteszünk még egy sor követ. Újra alkalmazzunk a módszert.
Ahogy haladunk előrébb, látjuk, hogy még mindig nem vagyunk ott, az út egyre
hosszabb. Korábban közelebb volt Krisztus, mikor az utat kezdtük építeni, most
egyre messzebb van, és ahogy hosszabb lesz az út, annál jobban fogy a
lelkesedésünk. Vissza-visszapillantunk, és látjuk, hogy mekkora utat megtettünk
már, mégsem vagyunk ott. Krisztus egyébként mindig egy lépésre van csak, csak
éppen ezt az egy lépést a semmi felett kellene megtenni.
Két példát szeretnék kiemelni a történelemből. Az első Ádám és Éva. Sátán felkínált nekik egy utat: íme egy módszer, amely segítségével olyanok lehettek, mint Isten. Ősszüleink hasonlóak lehettek volna Istenhez? Igen, de az élet által, az Úrral való egyszerű közösség által. Az első emberpár elválasztotta magát az Élet Forrásától, hogy egy utat kipróbáljanak. De nincs más út az életre, csak egy. Minden más út elfelé vezet az élettől. "Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet". Nincs más.
Két példát szeretnék kiemelni a történelemből. Az első Ádám és Éva. Sátán felkínált nekik egy utat: íme egy módszer, amely segítségével olyanok lehettek, mint Isten. Ősszüleink hasonlóak lehettek volna Istenhez? Igen, de az élet által, az Úrral való egyszerű közösség által. Az első emberpár elválasztotta magát az Élet Forrásától, hogy egy utat kipróbáljanak. De nincs más út az életre, csak egy. Minden más út elfelé vezet az élettől. "Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet". Nincs más.
A másik
példa, amely ugyancsak a "mi tanulságunkra íratott meg" (Róm. 15.4) a
zsidó nép. Módszereik, szertartásaik által falat építettek maguk köré, a többi
ember is kívül maradt ezen a falon, de maga Isten is. A szertartásokban kezdtek
bizakodni, cselekedetektől várták azt, hogy életük lehessen. Tökéletes
módszereket akartak kidolgozni, és formailag sikerült is. Csak éppen élet nem
volt benne. "Nem akartok hozzám jönni, hogy életetek legyen"
(Ján. 5.40) mondta Krisztus egy alkalommal a farizeusoknak. Itt egy nagyon
fontos dolgot érthetünk meg. "Nem akartok" - ez arra utalt, hogy ezek
az emberek Isten elleni lázadásban voltak, habár nem voltak ennek teljes
tudatában.
Testvéreim:
minden módszer Isten elleni ellenségeskedés, mert nem akarjuk teljesen
őszintén, nyíltan, a mezítelenség szégyenével vállalni magunkat Isten előtt,
mint Ádám és Éva. Valamivel be kell takarni magunkat, valamit fel kell
mutatnunk - itt következik a módszer. A módszerrel mindig felépítünk valamit,
holott nekünk leásni kellene, míg le nem ásunk a Kőszikláig, Krisztusig,
mindenféle építmény nélkül. Az ember jobb szeret építkezni, mint megüresíteni
magát. Jobban megy cselekedni, mint hinni.
Hogyan ismerjük
fel a módszert?
Miről
ismerhető meg az, hogy módszereink vannak? Elismerem, nem könnyű ezeket
felismerni a saját életünkben, mégis van egy teljesen "biztos
módszer" ennek a felismerésére. A módszer leginkább arról ismerszik meg,
hogy nem hoz eredményt. Nincs gyümölcse, vagy nem az, aminek lenni kellene. "A
Léleknek gyümölcse pedig szeretet, öröm, békesség, béketűrés, szívesség, jóság,
hűség, szelídség, mértékletesség" - ez nem lesz meg.
Mi minden
válhat módszerré?
Mi minden
válhat módszerré egy keresztény ember életében? Az imádság is lehet módszer.
Vannak akik imakommandót szerveznek. Megtérítjük a pogányokat, ha
belepusztulnak is. Ha nem tér meg, akkor kárhozandó gyűlöletes pogány. Még a
port is lerázzuk a lábunkról, őt meg a lelkünkről? Megszólal-e a vészcsengő?
Gyűlölni? lemondani? elfordulni a másiktól - hol keresztényi ez? Van persze,
amikor nem ennyire látványosan siklik ki a dolog, de az ima, ami az életet
közvetíthetné, pótcselekvés lesz. Egyre több kell belőle, újabb és újabb dózis,
hajszolja az ember az eredményt, a jó érzést, ami egyre nehezebb, és a végén
vagy összeroppan az ember, vagy teljesen kiábrándul.
Az Ige
olvasása is válhat módszerré. Kijelöljük, hány fejezet, hányszor? Ledaráljuk,
de valahogy száraz, mégis megvan a jó érzés, hogy letudtam a kötelességem, jó
keresztény vagyok. De a kötelesség csak egy darabig tart ki.
Az egyházra
is tekinthetünk úgy, mint módszerre. Üdvözítő egyház? - ez egy módszer. Ha itt
vagy, akkor minden rendben. Ám üdvözítő egyház nincsen, üdvözítő Krisztus van.
Bármiből képes az ember módszert kovácsolni.
Ezek
mind-mind olyan alapok, amiken felépítjük a mi saját kis Bábel-tornyunkat, hogy
az égig érjen. Valahogyan el kell érnünk Istent a magasságban, valahogyan
segítenünk kell magunkon. El akarjuk érni a mennyet, de a magunk erejéből.
Olyan ez, mint egy automata: felül bedobom az imát, meg az igeolvasást, alul
kijön a szentség. De hol van itt Isten? Hol van Krisztus? Lehet nélküle
kereszténynek lenni? Próbálkozni lehet, de eredménye nem lesz.
Nem szeretném,
ha félreértenétek: rendszer kell, de ne legyen módszer. Mit tehetek azért, hogy
Isten kegyelmében részesüljek? - kérdezik egyesek. A válasz: semmit nem tehetsz
érte. Elfogadnod és befogadnod kell. Hogyan tegyem azt, hogy semmit ne tegyek?
Íme, módszert akarunk. A válasz: sehogyan. A semmit sehogyan kell tenni. Milyen
módszert találjunk arra, hogy győzzünk? A válasz: nincs módszer. Krisztus van.
Ugyanezt megkérdezték egy alkalommal Jézustól: Ján. 6.28-29 szerint: "Mondának
azért néki: Mit csináljunk, hogy az Isten dolgait cselekedjük? Felelt Jézus és
monda nékik: Az az Isten dolga, hogy higgyetek abban, a kit ő küldött."
Sokszor
ahelyett, hogy kérnénk az Urat: jelentse ki saját személyét, értelmünkkel
akarunk valamilyen módszert megragadni, hogy legyen valamink, amit hazavihetünk
magunkkal. Birtokolni akarunk valamit, támaszkodni akarunk valamire. Az emberi
természet biztonságra vágyik, kézzelfogható dologra. Ezzel ellentétben hit
látja a láthatatlant. Imitálhatjuk a vízen járást, ha elég cölöpöt verünk le a
víz szintje alá, de az igazihoz valódi hit kell. És a cölöpök soha nem érnek a
túlsó partig.
Amikor látjuk, hogy mezítelenek vagyunk, akkor előttünk is két út áll, mint Ádám és Éva előtt. Vagy beismerjük, hogy milyenek vagyunk, és Istenhez megyünk, vagy el akarjuk takarni a mezítelenségünket, valamilyen módszert találunk, hogy segítsünk magunkon. De csak az Úr tud rajtunk segíteni, senki más. Romlottak, nyomorultak, minden jóra képtelenek vagyunk, és egyedüli reménységünk Krisztus. Ha hozzá fordulunk, segíteni fog, de hozzá kell mennünk, ahelyett hogy a fügefalevelek között válogatunk.
Amikor látjuk, hogy mezítelenek vagyunk, akkor előttünk is két út áll, mint Ádám és Éva előtt. Vagy beismerjük, hogy milyenek vagyunk, és Istenhez megyünk, vagy el akarjuk takarni a mezítelenségünket, valamilyen módszert találunk, hogy segítsünk magunkon. De csak az Úr tud rajtunk segíteni, senki más. Romlottak, nyomorultak, minden jóra képtelenek vagyunk, és egyedüli reménységünk Krisztus. Ha hozzá fordulunk, segíteni fog, de hozzá kell mennünk, ahelyett hogy a fügefalevelek között válogatunk.
Krisztus a
valóság és az élet
Azt
olvashattuk az alapigénkben, hogy Krisztus az igazság (valóság) és az élet. Nem
a Krisztusról szóló szavak, nem is valamilyen róla szóló tanítás az igazság,
hanem egyedül maga Krisztus. Az igazság (valóság) nem más, mint ez a személy.
Sajnos sokan igazságon csak az igazság elméleti ismeretét értik. János 8:32-ben
ezt olvassuk: "Megismeritek az igazságot (valóságot), és az igazság (valóság)
megszabadít titeket". Testvéreim, hány "igazság" tett valóban
szabaddá bennünket? Bár azt olvassuk Isten Igéjében, hogy az igazság szabaddá
tesz minket, az igazság azonban számunkra gyakran nem több, mint valamilyen
tanítás, és nem lettünk szabadok. Szemünk még nem nyílt rá Krisztusra. Talán
már évtizedek óta beszélünk sok úgynevezett igazságról, és hallgatunk
prédikációkat az igazságról anélkül, hogy valaha is láttuk volna: mi valójában
az igazság, és megtapasztaltuk volna a szabadságot.
"Egyik testvér egyszer levelet kapott egy keresztény embertől, amelyben a következő kérdés állt: "Egyik testvérem vétkezett ellenem, de nem tudom pontosan, megbocsássak-e neki. Ezért kérlek, mondd meg nekem, mit tegyek. Szívem nyugodt Isten színe előtt. Ha azt mondod, bocsássak meg neki, meg fogok bocsátani. Ha azt mondod, ne bocsássak meg neki, nem bocsátok meg." Testvéreim, mi a véleményetek az ilyen keresztényről? Képzeljétek el, hogy meghal az, akit a legjobban szeretek, és erre írnék egy levelet a következő szöveggel: "Meghalt az, akit szerettem - sírjak-e? Ha azt mondod, sírjak, sírni fogok; de ha azt mondod, ne sírjak, nem fogok sírni." Az ilyen, utasításra történő sírás vagy nem-sírás nem lehet valódi, sőt, nyilván őszinte sem - ami csupán magatartás, nem élet." Ha azért bocsátok meg, mert mások ezt mondják, akkor pusztán betűt követek, és ez nem más, csak értéktelen külsőleges magatartás és képmutatás.
"Egyik testvér egyszer levelet kapott egy keresztény embertől, amelyben a következő kérdés állt: "Egyik testvérem vétkezett ellenem, de nem tudom pontosan, megbocsássak-e neki. Ezért kérlek, mondd meg nekem, mit tegyek. Szívem nyugodt Isten színe előtt. Ha azt mondod, bocsássak meg neki, meg fogok bocsátani. Ha azt mondod, ne bocsássak meg neki, nem bocsátok meg." Testvéreim, mi a véleményetek az ilyen keresztényről? Képzeljétek el, hogy meghal az, akit a legjobban szeretek, és erre írnék egy levelet a következő szöveggel: "Meghalt az, akit szerettem - sírjak-e? Ha azt mondod, sírjak, sírni fogok; de ha azt mondod, ne sírjak, nem fogok sírni." Az ilyen, utasításra történő sírás vagy nem-sírás nem lehet valódi, sőt, nyilván őszinte sem - ami csupán magatartás, nem élet." Ha azért bocsátok meg, mert mások ezt mondják, akkor pusztán betűt követek, és ez nem más, csak értéktelen külsőleges magatartás és képmutatás.
A külsőleges
magatartás megköveteli, hogy szüntelenül a tudatunkba idézzük, hogy mit kell
tennünk, az élet pedig egyszerűen csak megnyilvánul. Nem pusztán egy fiókos
szekrényt kaptunk az Úrtól, ami szépen fel van címkézve azzal, hogy
"szeretet", "alázat", "munkavégzés" stb. Ha csak
tanításhalmazunk van, akkor ki kell újra és újra húznunk a fiókot,
emlékezetünkbe kell idéznünk az abban lévő igehelyet, hogy mit is mond, s ha
nem is azonosulunk vele, magunk elé tartjuk és véghez akarjuk vinni. Ha azt
idézzük magunk elé, hogy úgy dolgozzunk, mint az Úrnak és nem embereknek (Eféz.
6.7), akkor ha nem is fűlik a fogam a munkához, azért alaposan megcsinálom,
közben azon tűnődöm, hogy a főnök ilyen meg olyan? Véghez viszem, de ennek
nagyobb része önmagamon tett erőszak, és örömtelen lesz. De ha életem van az
Úrban, akkor örömömet lelem a munkában, mert tudom, hogy nem embereknek végzem,
hanem az Úrnak. Akkor nem merülök ki önmagam megerőltetésében, hanem a bennem
levő, Krisztustól kapott élet egyszerűen csak működik és fenntart engem.
A helyes
magatartás nem vezet el az élethez
Minden élet
magától értetődöm egy bizonyos magatartásban nyilvánul meg, ugyanakkor a
magatartás sohasem pótolhatja az életet. Világosan kell látnunk: a magatartás
nem azonos az élettel. Az élet mindent erőlködés nélkül visz véghez. Az élet
maga Krisztus. Sok ember nagyon nehezen viseli keresztény voltát, nap mint nap
azon erőlködik, hogy keresztény módra éljen, míg végül egészen kimerül. Ó az a
sok szigorú keresztény tan! Alázatot, kedvességet, szeretetet, bűnbocsátó
készséget és béketűrést követel tőlünk, és szó szerint felőröl bennünket. Ezért
sokan a keresztény életet rendkívül nehéz dolognak tartják. Minél jobban
erőlködnek azon, hogy "keresztény" módon éljenek, annál nehezebben
megy, és még a hosszú időn át tartó követés után sem kielégítő az eredmény.
Testvérek, ha nem Krisztus az életünk, akkor nekünk magunknak kell fáradoznunk;
de ha Krisztus az életünk, akkor nem kell megerőltetnünk magunkat. Még egyszer
hangsúlyozom: az élet maga Krisztus. A magatartás sohasem helyettesítheti az
életet. Nem attól leszünk élők, hogy jól viselkedünk, hanem ha élők lettünk,
jól fogunk viselkedni.
Sokan úgy
tekintik az életet, mint amit saját erejükből kell megvalósítaniuk. Krisztusban
van az élet, és mi nem tudunk magunkban Krisztus teremteni. Helyesen kell
viselkedünk, de ennek forrása az Úr, és nem a mi erőlködésünk. Van, amit meg
kell tennünk, de ha ezeket szemügyre vesszük, azt találjuk, hogy nem ezek által
harcoljuk ki magunknak a kegyelmet, hanem csak félretesszük az akadályát a
kegyelem befogadásának - nyilván a magunk részéről beszélek.
Az erő
Mások úgy képzelik,
hogy az élet: erő. Szerintük "az Úr a mi életünk" azt jelenti, hogy
az Istentől kell erőt nyerniük, hogy jó keresztények lehessenek, és jót
cselekedhessenek. Elmegyünk az ima helyére, feltankolunk erővel, elmegyünk, és
dolgozunk, amíg tart az erő. Aztán visszamegyünk az Úrhoz, megint feltankolunk,
megint elmegyünk. Hónunk alá csapjuk az erőt, és úgy gazdálkodunk vele, ahogyan
nekünk tetszik. Sokan képzelik így el a keresztény életet.
Az erő nem
valamilyen dolog, hanem maga Krisztus, tehát egy személy. Nincs Istentől,
Krisztustól független erő, hanem az erő Őbenne van meg, s ha ő bennünk van,
akkor erőnk is van. Krisztusban van erő egyedül, és ha élhet bennünk, akkor
kinyilvánítja az erejét, de ennek az erőnek a forrása továbbra is ő marad, és
nem mi. Nem arról van szó, hogy önmagunkat jó cselekedetekben kifejezzük, és
ehhez segítségül használjuk fel Krisztust; sokkal inkább arról, hogy maga
Krisztus fejeződik ki rajtunk keresztül. Ez két alapvetően különböző dolog. A
kettőt világosan és egyértelműen el kell választanunk egymástól.
"Akié a
Fiú..."
1 Ján.
5.12-ben ezt olvassuk: "Akié a Fiú, azé az élet: a kiben nincs meg az
Isten Fia, az élet sincs meg abban". Ha van Fiúnk, van életünk, ha
nincs, nincs. A Krisztuséi vagyunk, akkor élünk, ha nem, nem. Isten az Ő Fiát
adja nekünk, nem pedig mindenféle dolgokat. Ha csak azokat a dolgokat
szeretjük, amiket kapunk, nem jutunk egyről a kettőre, de még egyről az egyre
sem.
Álljunk
ellen a kísértésnek, hogy módszereket építsünk és másoknak is módszereket ajánlgassunk.
Nincs módszer. Nem létezik keresztény módszer. Egyetlen Út van, aki egy
személy: Krisztus.
Roy Hession
"Jézus erőterében" című könyvéből idéznék néhány szakaszt
befejezésképpen: "Ha lelki növekedésünket jó cselekedeteinktől várjuk, az
nemcsak hogy nem hozza meg a várt békességet, de kifejezetten ártalmunkra lesz.
El nem ért céljaink és betöltetlen feladataink nyomasztják és vádolják
lelkiismeretünket, s azt eredményezik, hogy terhük alatt roskadozva vonszoljuk
magunkat. Erre utalt Pál, amikor azt mondta: "... éppen az életre adott
parancsolat (amit próbáltam megtartani) lett halálommá (mert nem tudtam
megtartani)" (Róma 7,10). Annak, aki azt mondja: "hiszek az
imában" vagy: "hiszek a bizonyságtételben", vagy bármi egyébben,
minden esetben pontosan azok a dolgok válnak átokká, melyekbe bizodalmát
vetette; hiszen előbb vagy utóbb törvényszerűen elbukik bennük. ...
Biztosan van, aki most azt gondolja, hogy mindez nem maga az Út, csupán elsegít Krisztushoz, az igazi Úthoz. Krisztushoz azonban nem vezet út, mert Ő maga az Út. Az Úthoz nincs szükség útra. Sokszor épp ez a vargabetű térít el minket az igazi Úttól. ? Mindig ott találhatjuk meg Őt, ahol éppen vagyunk, még ha életünk imátlan, hideg és kudarcokkal van is tele. Csak arra van szükség, hogy elismerjük valódi állapotunkat, s megbánjuk bűnünket, és Isten kegyelme azonnal ránk talál, bárhol legyünk is. Azonnal megtisztít és megigazít, s ezzel újra ráléptünk az Útra. Szívünk megtelik Isten szeretetével és dicséretével, és legfőbb vágyunk az lesz, hogy imádkozzunk és Bibliát olvassunk, s másoknak is beszélhessünk a megtalált kegyelemről. Ebből is látható, hogy sem az ima, sem a bibliatanulmányozás, sem pedig hitünk gyakorlásának egyéb formái nem jelentik a Krisztushoz vezető utat, de Krisztus - bárhol és bármilyen állapotunkban is találtuk meg Őt - azonnal az ezekhez vezető úttá válik. ...Lehetséges, hogy oly sok éven át összekevertük a sorrendet, a kocsit fogtuk be a ló elé, és a következményt tekintettük kiváltó oknak? Ahelyett, hogy a kegyelemnek adtunk volna teret, hiábavaló cselekedetekkel próbálkoztunk? Ez volt hát az oka annak, hogy olyan sok nehézség közepette jártuk az utat, amióta csak átléptük az Ajtó küszöbét! Cselekedeteink által akartunk élni, nem pedig Jézus által. Nem vettük észre, hogy Ő az Út.
Félreértés ne essék, rendszeres és elmélyült lelki kapcsolatot kell ápolnunk az Úrral, ami az imában és az Ő Igéjéből való táplálkozásban nyilvánul meg. Ha ez nem válik gyakorlattá az életünkben, lelkileg elhidegülünk és elveszítjük a kapcsolatot Istennel. Valószínűleg ez a legpontosabb mutatója annak, hogy lelkileg milyen állapotban vagyunk. Az általános vélekedéssel szemben nem az a megoldás ilyenkor, hogy többet imádkozzunk, vagy rendszeresebben olvassuk a Bibliát, hanem az, hogy járuljunk közvetlenül az Úr Jézushoz, és bánjuk meg szívünk hidegségét és mindazt, ami ezt okozta, és hagyjuk, hogy újra megtisztítson bennünket. Ekkor az imádság és Isten Igéjének tanulmányozása ismét átitatódik az Ő jelenlétének dicsőségével, életünk újra megtelik örömmel, másoknak tett bizonyságtételünk pedig ismét természetes és magától értetődő lesz. Ez ilyen egyszerű. Ez a tapasztalat vezethet rá arra, hogy Jézus az Út, melyen át eljuthatunk hívő életünk napi gyakorlásához, nem pedig hitünk cselekedetei jelentik a hozzá vezető utat. Természetesen kapcsolatunkat csak úgy rendezhetjük vele, ha imádkozunk, Isten pedig Igéje által gyógyít minket. Hadd hangsúlyozzuk újra: az ima, a bibliatanulmányozás, a bizonyságtétel és a szent élet nem azonos a Jézushoz vezető úttal. Épp ellenkezőleg, Jézus - a bűnösök reménysége - az Út, mely mindezekhez elvezet; Ő, akit bárhol és bármilyen állapotunkban elérhetünk."
Biztosan van, aki most azt gondolja, hogy mindez nem maga az Út, csupán elsegít Krisztushoz, az igazi Úthoz. Krisztushoz azonban nem vezet út, mert Ő maga az Út. Az Úthoz nincs szükség útra. Sokszor épp ez a vargabetű térít el minket az igazi Úttól. ? Mindig ott találhatjuk meg Őt, ahol éppen vagyunk, még ha életünk imátlan, hideg és kudarcokkal van is tele. Csak arra van szükség, hogy elismerjük valódi állapotunkat, s megbánjuk bűnünket, és Isten kegyelme azonnal ránk talál, bárhol legyünk is. Azonnal megtisztít és megigazít, s ezzel újra ráléptünk az Útra. Szívünk megtelik Isten szeretetével és dicséretével, és legfőbb vágyunk az lesz, hogy imádkozzunk és Bibliát olvassunk, s másoknak is beszélhessünk a megtalált kegyelemről. Ebből is látható, hogy sem az ima, sem a bibliatanulmányozás, sem pedig hitünk gyakorlásának egyéb formái nem jelentik a Krisztushoz vezető utat, de Krisztus - bárhol és bármilyen állapotunkban is találtuk meg Őt - azonnal az ezekhez vezető úttá válik. ...Lehetséges, hogy oly sok éven át összekevertük a sorrendet, a kocsit fogtuk be a ló elé, és a következményt tekintettük kiváltó oknak? Ahelyett, hogy a kegyelemnek adtunk volna teret, hiábavaló cselekedetekkel próbálkoztunk? Ez volt hát az oka annak, hogy olyan sok nehézség közepette jártuk az utat, amióta csak átléptük az Ajtó küszöbét! Cselekedeteink által akartunk élni, nem pedig Jézus által. Nem vettük észre, hogy Ő az Út.
Félreértés ne essék, rendszeres és elmélyült lelki kapcsolatot kell ápolnunk az Úrral, ami az imában és az Ő Igéjéből való táplálkozásban nyilvánul meg. Ha ez nem válik gyakorlattá az életünkben, lelkileg elhidegülünk és elveszítjük a kapcsolatot Istennel. Valószínűleg ez a legpontosabb mutatója annak, hogy lelkileg milyen állapotban vagyunk. Az általános vélekedéssel szemben nem az a megoldás ilyenkor, hogy többet imádkozzunk, vagy rendszeresebben olvassuk a Bibliát, hanem az, hogy járuljunk közvetlenül az Úr Jézushoz, és bánjuk meg szívünk hidegségét és mindazt, ami ezt okozta, és hagyjuk, hogy újra megtisztítson bennünket. Ekkor az imádság és Isten Igéjének tanulmányozása ismét átitatódik az Ő jelenlétének dicsőségével, életünk újra megtelik örömmel, másoknak tett bizonyságtételünk pedig ismét természetes és magától értetődő lesz. Ez ilyen egyszerű. Ez a tapasztalat vezethet rá arra, hogy Jézus az Út, melyen át eljuthatunk hívő életünk napi gyakorlásához, nem pedig hitünk cselekedetei jelentik a hozzá vezető utat. Természetesen kapcsolatunkat csak úgy rendezhetjük vele, ha imádkozunk, Isten pedig Igéje által gyógyít minket. Hadd hangsúlyozzuk újra: az ima, a bibliatanulmányozás, a bizonyságtétel és a szent élet nem azonos a Jézushoz vezető úttal. Épp ellenkezőleg, Jézus - a bűnösök reménysége - az Út, mely mindezekhez elvezet; Ő, akit bárhol és bármilyen állapotunkban elérhetünk."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése