Vasárnap
Jézus feltámadásának hírét korán reggel egy angyal közli az asszonyokkal az üres sírnál. Ezek után Jézus többeknek megjelenik: a magdalai Máriának, Péternek, két tanítványának az emmausi úton, és a nap folyamán minden tanítványának Tamás kivételével.
Húsvét vasárnapján is fontos
szerepe volt a víznek. Úgy tartották, aki hamarabb merít vizet, az lesz a
szerencsés. Szokás volt még piros tojást tenni mosdóvízbe és arról mosakodni,
hogy az egész család egészséges legyen. A régi húsvét legszebb eseménye volt az
ételszentelés.
Jézus feltámadása (Lk 24, Jn 20-21)Jézus sírját üresen találták az asszonyok a hét első napjának reggelén. A nagy kő, amely a sírt elzárta, el volt hengerítve. A sír, amelyben Jézus feküdt, üres volt és mennyei fényt sugárzó férfiak voltak benne. Ezek a férfiak így szóltak az asszonyokhoz: „Mit keresitek a holtak között az élőt? Nincs ott, hanem feltámadott“ (Lk 24,5-6). Az asszonyok a nagy örömhírt azonnal elmondták a tanítványoknak, akik nem hittek nekik. Péter és János kifutott a sírhoz. Péter bement a sírkamrába, de Jézus teste nem volt ott, viszont minden szépen rendben volt. Jézust Isten támasztotta fel, amely a mai napig jele és ígérete a halottak feltámadásának.
Jézus feltámadása után először a magdalai Máriának jelenik meg. Ezután a tizenegy tanítvány és az emmausi tanítványok láthatták. Később többször is megjelent tanítványainak. Feltámadása után még negyven napig a tanítványai között maradt. Erősítette az övéit és felkészítette őket küldetésükre. Jézus megjelenései feltámadása után azt hirdetik számunkra, hogy, bár az ember feltámadása után nincs alávetve a földi világ törvényszerűségeinek, mégsem válik test nélküli lélekké, hanem dicsőséges teste lesz.
Mt 28,11-15-ben található az őrség megvesztegetéséről szóló történet, amely az evangéliumok közül csak itt fordul elő. Szorosan kapcsolódik az előző eseményekhez. A tanítványok szívéig nehezen jut el a feltámadás híre, az ellenfél már szembe is száll vele, harcol ellene. A sír őrei mindent elmondtak félelmükben a főpapoknak, így, bár más úton, de ők is értesültek arról, amit az angyal közölt az asszonyokkal.
A tényekkel szemben tehetetlenek, de megvesztegetik a katonákat, hogy ferdítsék el az eseményeket. Az elbeszélés a nagytanács szemére veti, hogy bár tudtak a feltámadásról, mégis letagadták és még a népet is igyekeztek félrevezetni.
Az
apostolok Galileában találkoztak Jézussal, amely egyben búcsú is volt számukra
Máté evangéliuma alapján (Mt 28,16-20). A tanítványokban még mindig nem szűnt
meg a kételkedés. Jézus azonban távozni készül az övéi közül, és ez az a
pillanat, amikor megbízza őket küldetésükkel. E megbízatás alapja Jézus világ
fölötti hatalma. A küldetés célja: tanítvánnyá tenni azokat, akik befogadják
Isten üzenetét. A küldetés külső jele a keresztelés és a tanítás. Itt leomlik a
válaszfal a pogányok és a zsidók között, és Jézus megígéri, hogy együtt marad
egyházával e világkorszak végéig.
Van
egy rövid történet, amely csak a János evangéliumában fordul elő, viszont nagy
jelentőséggel bír. Jézus és Tamás találkozása (Jn 20,24-29), ami János számára
példaértékű volt abban, hogyan győzte le Jézus a kételkedést tanítványai
szívében. Amikor Jézus megjelent tanítványai között a feltámadása utáni estén,
Tamás nem volt velük. Az bizonyos, hogy szerette Jézust, mert előtte meg akarta
óvni a jeruzsálemi eseményektől, kész lett volna vele meghalni is. Ami azonban
Jézussal történt, annyira összetörte, hogy egyedül akart maradni. Ezért nem
volt ott a tanítványi körben, amikor Jézus megjelent. A fájdalom, a bánat nagy
kísértés arra, hogy az emberl szakítson a körülötte lévő világgal és
emberekkel, viszont a gyógyulás a tanítványi körben történt meg vele. A
tanítványok hírül adták neki, hogy Jézus feltámadt, azonban ő nem hitte el.
Csak akkor hisz szavaiknak, ha ezt ő maga is átéli, ha találkozik a feltámadt
Úrral. Látni akarta a sebek helyét a kezén és tapintani az oldalán. Tamás
őszinte. Nem mondja, hogy hisz, amikor erre képtelen. Nyolc nappal később
kívánsága teljesül, amikor újra együtt vannak a tanítványok.
A Feltámadott Úr megjelenik közöttük a zárt
ajtók ellenére és köszönti őket. A földi, természeti törvények már nem
jelentenek akadályt számára, hiszen már felettük áll. Békességet hirdet
közöttük, amit halálával ő maga szerzett meg. Tamásnak is szól ez a köszöntés,
majd megengedi számára azt, hogy tapasztalati úton bizonyosodjék meg arról,
akit megfeszítettek és meghalt, az a halálból feltámadt. Ennek az élménynek a
hatására hitvallás születik Tamás szívében. Az előtte álló Jézusban felismeri
az Urat, Istenét: „Én Uram, és én Istenem“ (Jn 20, 28). Ezzel éri el a csúcspontot
János evangéliumában a húsvéti eseményről való bizonyságtétel. Tamás
bizonyságot tesz arról, hogy a feltámadott Jézus valóságos Isten és valóságos
ember egyben. Tamás meglátta Jézusban Megváltó Urát, és Megváltójában
Teremtőjét.
Amíg a „szeretett tanítványnak“ elég volt az üres sír megpillantása, hogy hitre jusson, addig Tamásnak látnia kellett Jézust. Az világos a történet alapján, hogy a jövőben a hitre jutás már nem látás alapján történik: „Boldogok, akik nem látnak és hisznek“ (Jn 20,29).
A feltámadott Jézus és Péter találkozása újra egy szép és gazdag üzenetet tartalmazó történet
János
evangéliumában (21,15-19). Jézus megjelenik a Tibériás-tengernél, majd Péterrel
beszélget. Jézus kérdése („jobban szeretsz-e engem, mint ezek?“) kétféleképpen
is érthető: vajon Péter jobban szereti-e Jézust, mint a saját múltját, régi
foglalkozását, a hajót, a hálót, a biztos egzisztenciát, vagy jobban szereti-e
Jézust, mint a többi tanítvány. Valószínűbbnek tűnik, hogy az utóbbiról van
szó, de nincs kizárva az utalás az előbbire sem. Péter alázatosan válaszol,
hiszen tudja Kinek válaszol. Jézus minden gondolatát, érzését ismeri. Jézus
Pétert megerősíti küldetésében, rábízza bárányait, megbízza a gyülekezet
vezetésével, gondozásával. Amíg a „szeretett tanítványnak“ elég volt az üres sír megpillantása, hogy hitre jusson, addig Tamásnak látnia kellett Jézust. Az világos a történet alapján, hogy a jövőben a hitre jutás már nem látás alapján történik: „Boldogok, akik nem látnak és hisznek“ (Jn 20,29).
A feltámadott Jézus és Péter találkozása újra egy szép és gazdag üzenetet tartalmazó történet
Kérdését azonban még kétszer felteszi, ami Pétert elszomorítja. Az Úr azonban nem véletlenül kérdezi meg Pétertől háromszor azt, hogy szereti-e. Péter így kapott lehetőséget arra, hogy jóvátegye azt, amit Jézus ellen vétett, amikor nem volt bátorsága megvallani, vállalni Jézust. Most lehetősége van arra, hogy megbánja tettét és rendezze életét. Pásztori szolgálatra akkor kap felhatalmazást, amikor megvallja Jézus iránti szeretetét, hűségét, ragaszkodását és bizalmát. A szeretet fogalma a Bibliában kulcsfontosságú, mert ez köti az embert Istenhez, ez teszi alkalmassá a neki való szolgálatra, a pásztori munkára. Péternek nem veti Jézus a szemére, mit tett abban a sötét órában, amikor mindenki elhagyta és neki meg kellett volna vallania Jézushoz való tartozását.
Az új helyzetben Jézus a jövőre is utal, nem a múltat hánytorgatja. A feltámadott Úr felhatalmazza a pásztori szolgálatra, és emlékezteti arra, amire egykor késznek érezte magát, hogy életét adja mesteréért, nem mint lelkes ifjú, hanem mint idős szolga fogja megtenni. Péter követni fogja Urát a mártírhalálig, amely Isten értékrendjében nem szerencsétlenség, hanem dicsőség. Péternek csak annyit kell tennie, hogy a jövőben kövesse a számára Urától kijelölt utat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése