Hit és látása
Jézus így szólt hozzá: „Mivel látsz engem, hiszel: boldogok, akik
nem látnak és hisznek.” János
evangéliuma 20:29
Ábrahám nem
látta Kánaánt, sőt az övé sem lett, hanem jövevény és vándor maradt egész
életében ott, az Úr is csak 400 évvel későbbre ígérte meg neki azt a földet -
nem látott, mégis hitt.
Ábrahám
engedelmes volt, amikor Isten Izsákot kérte égőáldozatul - akkor, amikor már
nem volt pótgyereke sem, mert Izmaelt elküldte a pusztába. Az utolsó szálat
vágta volna el fia feláldozásával, ami a nagy nép ígéret beteljesedést tette
volna teljesen lehetetlenné. Nem volt kiút - mégis hitt. Bár az az egyetlen út,
amit el tudott képzelni (Isten fel tudja támasztani a feláldozott gyermeket)
nem teljesedett, mert Isten más módját választotta a megoldásnak. Az nem hit,
ha mi keresünk megoldást arra, hogy Isten hogyan oldja meg a mi problémáinkat.
Boldogok, akik nem látnak - és nem is keresnek megoldásokat - és hisznek.
Jákób
hihetetlen hírt hallott 11 fiától, amikor Egyiptomból hazaérve elújságolták,
hogy József él. Hihetetlen volt, mert 22 évvel azelőtt látta a cifra ruhát
véresen és József azóta sem ért haza. Nem látta Józsefet, de látta a rá
jellemző gondoskodással küldött ajándékokat és hitt.
A három héber
ifjú tudta, hogy Isten megmentheti őket a tüzes kemence lángjától, de azt is
tudták, hogy joga van hozzá, hogy ne tegye meg. Az 50% esély a halálra nem
tántorította el őket attól, hogy hűségesek legyenek. Nem tudhatták, mi lesz a
történet vége. A hűséget akkor vállalták, amikor nem láttak, hanem hittek.
Tamás látta a
feltámadt Jézust, de csak akkor hitt. A többiek elmondása kevés volt neki. Mi
nem láttuk, de tapasztaljuk a Rá jellemző gondoskodást és hiszünk.
Add, Urunk,
hogy a látás ellenében is tudjunk hinni!
----------------------
Élet az Úrral
(42. Zsoltár 9. vers)
Sokan
úgy gondolják Istent nem, vagy csak alig érdekli a mi mindennapi apró
vergődésünk. Így nem is illik a Mindenhatót hétköznapi semmiségekkel zaklatni,
csak nagy és magasztos életkérdésekkel járulhatunk Hozzá.
Viszont,
a Szentírást olvasva hamar rájöhetünk, mennyire torz istenképet tükröz ez a
vélekedés. Hiszen a hithősök egész sora épp azáltal vált példaképpé, mert
számukra a vallás és az élet nem volt szétválasztható, sőt legcsekélyebb
problémáikkal is Istenhez fordultak segítségért.
Ezért
így olvassuk róluk: „Istennel jártak” (1Móz.5:21; 6:9) vagy az „Úr útján
jártak” (2Krón.27:6) „az Úr parancsolataiban jártak” (2Krón.17:4; Zsolt
119:32).
Az
„Istennel járás” nemcsak a templomi liturgia, az áldozati rendszer megtartását
jelenti. Ez a kifejezés azt a képet festi elénk, mikor két ember kéz a kézben sétálnak
egymás mellett.
Így
mikor a zsoltár szerzője fizikailag ugyan ott bolyong Jordán és Hermon földjén,
a Miczár hegyén (7.vers), akkor is Istenhez vágyakozik. Minden lépésnél érzi az
Úr szeretetét és kegyelmét és még éjjel is énekel és imádkozik, Megváltójával
beszélget.
Az
Ige ma tükröt állít elénk, s ha belenézünk a következő kérdés tűnik fel:
Te
mennyire bízol az Istenben?
Fel
mered fedni előtte életed legapróbb részletét is?
Felvállalod
Őt bármit csinálsz és bármerre jársz?
Meg
mered fogni a kezét?
-----------------------------------------
Az ima ereje
„Vigyázzatok, és imádkozzatok, hogy
kísértésbe ne essetek,
mert jóllehet a lélek kész, de a test
erőtlen.”
(Máté 26:41)
(Máté 26:41)
Az ima a lélek lélegzése. Nélküle nem
lehet keresztény életet élni. Az Istennel való kommunikációban kulcsszerepe van
az imádságnak. A bibliaolvasás és az imádság által valósul meg ugyanis a kétirányú
kommunikáció Isten és ember között. Ebben a szövegben Jézus arról beszél, hogy
a kísértésekkel szembeni védelemben az imának kulcsszerepe van. Ima által
lehetünk védve Sátán kísértéseivel szemben. Lukács evangéliuma feljegyzi, hogy
Jézus is imádkozott Péterért, mert tudta, hogy Sátán meg fogja őt próbálni: „Monda
pedig az Úr: Simon! Simon! íme a Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint
a búzát; De én imádkoztam érted, hogy el ne fogyatkozzék a te hited: te azért
idővel megtérvén, a te atyádfiait erősítsed” (Lukács 22:31-32).
A 19. századi keresztény írónő, Ellen
Gould White a következőket írja az imádságról: „Szívünket
feltárni Istennek, mint barátunknak, ez az ima. Nem mintha szükséges lenne,
hogy elmondjuk Istennek, kik vagyunk, mit akarunk, hanem hogy ily módon Istent
a szívünkbe fogadhassuk. Az ima nem Istent hozza le hozzánk, hanem bennünket
emel fel őhozzá.
Mikor Krisztus e földön járt, imádkozni tanította
tanítványait. Arra oktatta őket, hogy mindennapi szükségleteiket vigyék Isten
elé, és összes gondjaikat őreá vessék. Az az ígérete, hogy imájukat és
kérésüket meghallgatja, biztosíték a mi számunkra is.
Mennyei Atyánk arra vár, hogy ránk áraszthassa az
áldások teljességét. Kiváltságunk, hogy szüntelenül merítsünk és igyunk
határtalan szeretete forrásából. Nem különös-e mégis, hogy olyan keveset
imádkozunk?! Isten mindig kész meghallgatni legkisebb gyermekének is szívből
fakadó imáját, és mi mégis oly kevés hajlandóságot mutatunk, hogy Isten elé
vigyük kívánságainkat. Vajon mit gondolnak a mennyei angyalok a gyenge,
elhagyott és kísértésnek kitett emberiségről, mikor látják, hogy Isten végtelen
szeretete sokkal többet óhajt nékik adni, mint amennyit kérni tudnának, de ők
mégis oly keveset imádkoznak, és oly kishitűek?!
A gonosz sötétsége körülveszi azokat, akik az imát
elhanyagolják. A kísértés szavai, melyeket Sátán súg a fülükbe, bűnre csábítják
őket azért, mert az ima magasztos kiváltságát nem használják fel állandóan.
Miért is vonakodnak Isten gyermekei imádkozni, holott tudják, hogy az ima kulcs
a hit kezében, amely megnyithatja a mennyei tárház ajtaját, ahol a Mindenható
kincseinek forrásai vannak felhalmozva. Folytonos ima és buzgó éberség nélkül
abban a veszélyben vagyunk, hogy hanyagokká leszünk, és az egyenes ösvényről
letérünk. Ellenfelünk folytonosan akadályozni akarja a kegyelem trónjához
vezető utunkat, hogy a bensőséges imát és hitet nélkülözve, ne jussunk ahhoz a
kegyelemhez és erőhöz, mellyel a kísértéseket legyőzhetjük.”(Ellen Gould White, Jézushoz vezető út, Az
ima: magasztos kiváltságunk c. fejezetből).
Éljünk az ima nagyszerű, magasztos lehetőségével, hogy
rajta keresztül Isten Szentlelke meg tudjon bennünket erősíteni az Úr útján.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése