A Talmudban van egy történet egy királyról, aki az egyik
udvari bolondjának azt mondta, hogy hozza el neki a világ legjobb dolgát, a
másiknak pedig azt az utasítást adta, hogy hozza el azt, ami a világon a
legrosszabb. Az első udvari bolond kibontotta csomagját: egy nyelv volt benne.
A másik udvari bolond kuncogva bontotta ki az ő csomagját. Az övében is nyelv
volt.
------------------------------
Egy öregkorral foglalkozó orosz orvostudós, Gurianin, statisztikája szerint: mennél kevesebbet beszél valaki, annál tovább él. Konferenciák előadói tudják, hogy a folytatólagos beszéd testileg és szellemileg kimeríti az egyént. Gerontológiai statisztika szerint, aki sokat beszél, idejekorán megöregszik. Ezzel ellentétben a süketnémák, remeték, pásztorok és kolostorokba zárkózott hallgatag szerzetesek és apácák nagy része hosszú életéről ismeretes.
-----------------------------------
------------------------------
Egy öregkorral foglalkozó orosz orvostudós, Gurianin, statisztikája szerint: mennél kevesebbet beszél valaki, annál tovább él. Konferenciák előadói tudják, hogy a folytatólagos beszéd testileg és szellemileg kimeríti az egyént. Gerontológiai statisztika szerint, aki sokat beszél, idejekorán megöregszik. Ezzel ellentétben a süketnémák, remeték, pásztorok és kolostorokba zárkózott hallgatag szerzetesek és apácák nagy része hosszú életéről ismeretes.
-----------------------------------
Nemcsak a hosszú életnek, hanem az örök életnek is alkotó
eleme a nyelv szabályozása. Keresztyénségünket nyelvünk megfékezésével tudjuk
legjobban megmutatni. Aki meg tudja zabolázni nyelvét, az legtöbb esetben a
kívánságait is tudja kormányozni. - Mert sokat vétkezünk mindnyájan: de ha
valaki beszédében nem vétkezik, az tökéletes ember, meg tudja fékezni az egész
testét. (Jakab 3:2)
---------------------------------
---------------------------------
Keresztyén hitünk egyik gyakorlati tanításában Jakab apostol
a következőképpen inti a híveit: - Szeretett atyámfiai, értsétek meg ezt:
Legyen minden ember gyors a hallásra, lassú a szólásra, késedelmes a haragra.
(1:19) Néha évtizedek barátságát, kapcsolatát lerombolja valaki egy gondatlan
megjegyzéssel. Egy esetleges későbbi bocsánatkérés már csak olyan, mint amikor
az erdőtüzet az önkéntesek eloltják. Nem terjed tovább, de a pusztítás már
megtörtént, és a kár beláthatatlan. A nyelv egy életnek a munkáját tönkreteheti.
Évtizedeken át dolgozhatunk egy
gyülekezetben, és láthatjuk is a munkánk gyümölcsét, de ha nem tudjuk a
nyelvünket, vagy másnak a nyelvét megfékezni, akkor lerombolhatjuk mindazt,
amiért küzdöttünk éveken át.
-----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
Pál szerint - nincs igaz ember egy sem. (Róm. 3:10)
Mindnyájan vétkezünk. Az életünk tele van banánhéjjal, amin elcsúszunk. Az
elcsúszásnak egy ismert formája a nyelv botladozásaiból ered, - Mert a száj a
szív teljességéből szól. A jó ember az ő szívének jó kincseiből jókat hoz elő,
és a gonosz ember az ő gonosz kincseiből gonosz dolgokat hoz elő. Tanítja
Jézus, majd így folytatja: - De mondom néktek: Minden haszontalan beszédről,
amelyet az emberek beszélnek, számot adnak majd az ítélet napján. Mert
beszédedből ítéltetel majd igaznak, és beszédedből ítéltetek bűnösnek. (Máté
12:34-37)
-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------
Vannak akik azt gondolják, hogy mivel a nyelv kicsi, kicsi a
szerepe is. Ezt az érvet két példával cáfolja meg Jakab apostol. A ló szájába
tesszük az aránylag kis zabolát, tudván azt, hogy ha a ló száját uralmunk alatt
tartjuk, akkor azt is meg tudjuk határozni, hogy milyen irányba menjen a ló.
Ugyanígy a hajó, bármilyen hatalmas méretű, a kicsiny kormánnyal irányítani
lehet. Az Egyház jelképe a hajó, és jelképesen látnunk kell, hogy az Egyházat
az igehirdetés irányítja. A nyelv kicsi, de az egyén életének irányát
meghatározhatja. Jakab apostol nem arra biztat bennünket, hogy remete módon,
vagy süketnémaként hallgassunk, hanem arra tanít, hogy uralkodjunk nyelvünkön.
Egy angol közmondás szerint jobb, ha valakinek a lába csúszik meg, mintsem a
nyelve.
----------------------------------------------
----------------------------------------------
Kanadában és Amerikában beláthatatlan erdők vannak. Minden
esztendőben hallunk erdőtüzekről, amik heteken át terjednek és égnek. Néha egy parányi láng
indítja el a messze terjedő pusztítást. A hangsúly a méreteken van. Az erdő
hatalmas, az erdőtüzet kezdő láng kicsi. Ehhez hasonlóan terjed néha egy-egy
rosszindulatú megjegyzés. Ha valaki bottal meg akar ütni bennünket, akkor
látjuk a támadót és talán félre is tudunk állni, de amikor valaki rágalmakkal
támad meg bennünket, akkor sokszor tehetetlenek vagyunk a nyelv pusztításával
szemben. Néha a nyelv olyan, mint a tűz: tisztátalan gondolatokat és érzelmeket
közvetít, és feléget maga körül mindent.
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Jézus a beszédről ezt mondta: - Nem az teszi tisztátalanná az embert, ami a
száján bemegy, hanem az, ami a száján kijön, az teszi tisztátalanná az
embert...
Nem értitek, hogy mindaz, ami a szájon megy be, a gyomorba jut, és onnan
a félreeső helyre kerül? Ami ellenben a szájból jön ki, az a szívből származik,
és az teszi tisztátalanná az embert. Mert szívből származnak a gonosz
indulatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok, lopások, hamis
tanúzások, káromlások. Ezek teszik csak tisztátalanná az embert Isten színe
előtt...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése