Uram, Teneked sok a Pétered,
sokak a nagycsütörtök-éjszakáid.
S olyan kevés a csendes Jánosod,
aki nem ígér, nem fogadkozik,
de elkísér egész a Golgotáig.
Mert olyan könnyű azt kimondani
egy izzó percben: Meghalok Veled!
De annyi minden visszahúzna még,
ha ránk borul a szörnyű éjszaka,
ha megérint a fagyos lehelet.
Talán csak egy kisgyermek mosolya,
vagy a hitves könnyfátyolos szeme...
Susognak a szélben ringó habok:
a halászbárka, az otthon képe hív...
Óh, legalább búcsúzni kellene!
Hamu alól az életösztön is
felparázslik: Óh., Ily hirtelen?
Egy percre olyan szép lesz a világ,
átölel minden színe, illata!
_ S már el is hangzott a 'Nem ismerem!'
Uram, Teneked sok a Pétered,
sokak a nagycsütörtök-éjszakáid.
Óh, bár lehetnék csendes Jánosod,
aki nem ígér, nem fogadkozik,
de hű marad egész a Golgotáig.
------------------------------------------------
sokak a nagycsütörtök-éjszakáid.
S olyan kevés a csendes Jánosod,
aki nem ígér, nem fogadkozik,
de elkísér egész a Golgotáig.
Mert olyan könnyű azt kimondani
egy izzó percben: Meghalok Veled!
De annyi minden visszahúzna még,
ha ránk borul a szörnyű éjszaka,
ha megérint a fagyos lehelet.
Talán csak egy kisgyermek mosolya,
vagy a hitves könnyfátyolos szeme...
Susognak a szélben ringó habok:
a halászbárka, az otthon képe hív...
Óh, legalább búcsúzni kellene!
Hamu alól az életösztön is
felparázslik: Óh., Ily hirtelen?
Egy percre olyan szép lesz a világ,
átölel minden színe, illata!
_ S már el is hangzott a 'Nem ismerem!'
Uram, Teneked sok a Pétered,
sokak a nagycsütörtök-éjszakáid.
Óh, bár lehetnék csendes Jánosod,
aki nem ígér, nem fogadkozik,
de hű marad egész a Golgotáig.
------------------------------------------------
Úgy, ahogy Illés vesszük a sarut,
Vár a kiégett pusztán át az út.
Van aki áldjon, célba segítsen.
Testvérem, ne félj! Velünk az Isten.
Megyünk, amerre szava vezérel.
Megitat minket patak vizével.
Suhannak már a fekete szárnyak;
Isten hollói sebesen szállnak.
Megyünk... s a szívünk nem kérdez mit sem.
Testvérem, ne félj! Velünk az Isten.
És ha kiszárad Isten patakja,
keze az utat majd megmutatja.
Ha nagy az ínség, ha barát nincsen,
minden ínségnél nagyobb az Isten.
Még a halál is javunkra válik,
ha hívek leszünk mind a halálig.
És ahogy Illés, tüzes szekéren
hazaérkezünk... Ne félj, testvérem.
Vár a kiégett pusztán át az út.
Van aki áldjon, célba segítsen.
Testvérem, ne félj! Velünk az Isten.
Megyünk, amerre szava vezérel.
Megitat minket patak vizével.
Suhannak már a fekete szárnyak;
Isten hollói sebesen szállnak.
Megyünk... s a szívünk nem kérdez mit sem.
Testvérem, ne félj! Velünk az Isten.
És ha kiszárad Isten patakja,
keze az utat majd megmutatja.
Ha nagy az ínség, ha barát nincsen,
minden ínségnél nagyobb az Isten.
Még a halál is javunkra válik,
ha hívek leszünk mind a halálig.
És ahogy Illés, tüzes szekéren
hazaérkezünk... Ne félj, testvérem.
-----------------------------------------------
Ha vízen kelsz át, én veled vagyok, és ha folyókon, azok nem sodornak el. Ha tűzben jársz, nem perzselődsz meg, a láng nem éget meg.
Mert én, az ÚR, vagyok a te Istened, Izráel Szentje, a te szabadítód! Kárpótlásul adom érted Egyiptomot, Etiópiát és Szebát adom helyetted.
Mivel drágának tartalak, és becsesnek, mivel szeretlek, azért embereket adok helyetted, életedért nemzeteket.
Izrael, vagy: éjszakából világosságra (II.) Egy
férfiú tusakodott vele egész a hajnal feljöveteléig. (1 Mózes 32, 24)
Jákóbnak úgy kellett megtapasztalnia Istent, mint
ellenfelet. Hiszen Istennek még oly sok ellenvetése volt vele szemben. Igaz,
hogy Ézsaúnak is sok kifogása volt Jákóbbal kapcsolatban, de az semmi sem volt
ahhoz képest, ami Istennek volt irányában. Ott volt például az a hazugság, amit
valamikor atyjával szemben elkövetett. Azután ahogyan kiravaszkodta magának az
elsőszülöttségi áldást. Micsoda álnokság volt benne, amivel mindent saját
előnyére igyekezett fordítani. - Milyen különös az, ahogy Jákób, Izrael népének
ősatyja magán viseli a mindenkori ember jellemvonásait. Persze nemes vonás is
akadt benne; valami magasztosabbra, nagyobbra vágyott. Ebben a tekintetben
egészen más volt, mint Ézsaú, akiről az Írás azt mondja, hogy istentelen volt,
azaz földhözragadt gondolkodású, szentségtelen ember, aki egy tál lencséért oly
könnyelműen lemondott örökségéről. De Jákóbban még sok hiábavaló, nemtelen
vonás is volt. Nem véletlen a neve sem. A Jákób név több mindent is jelent:
valakinek a sarkát fogó, ravasz és alattomos. Emellett tele volt energiával;
szívós volt és kitartó.
Ez az embernek a természeti alkata, mindig
szeretne elöl lenni, vezető szerepet vinni. Ravaszsággal és álnok hazugságokkal
előnyökre próbál szert tenni; becsvágy és pénzsóvárság uralják. Istennek kell
itt belenyúlnia, midőn az embert elviszi egészen Penielig s ott megkóstoltatja
vele a bűn felett kimondott isteni ítéletet és az arra kiszabott büntetést.
Jákóbnak is le kellett vetnie régi énjét.
Izraellé kellett lennie, hogy be tudja tölteni isteni hivatását. Amidőn azon az
éjszakán egy ismeretlen hatalommal került szembe, a tusakodásban egyrészt
felismerte bűnét, de másrészt Isten jelenlétét is. Hirtelen minden világossá
lett előtte. Isten jelenléte mindig olyan, mint a tiszta és finom tükör,
amelyben a legkisebb szeplő is azonnal meglátszik és nem rejthető el. Az a szorongás,
ami ebben az éjszakai tusakodásban elfogta őt, a bűn miatt való szorongás volt.
Hóseás azt mondja róla, hogy sírt". Egész mélységében átérezte
engedetlenségét és akaratosságát. Megalázta magát. Már előzőleg is volt egy
ilyen érzése: kisebb vagyok minden te jótéteményednél, melyet szolgáddal
cselekedtél" - most azonban egészen összetört. Bűne ellene tett
bizonyságot. Könyörögni és fohászkodni kezdett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése