1--A béna meggyógyítása--
Mt-5-17. És lőn egy napon, hogy ő tanít vala: és ott ülnek a farizeusok
és a törvénynek tanítói, a kik jöttek Galileának és Júdeának minden faluiból és
Jeruzsálemből: és az Úrnak hatalma vala ő vele, hogy gyógyítson. 18. És ímé valami férfiak ágyon egy embert hozának, a ki gutaütött vala; és igyekeznek azt bevinni és ő elébe tenni.
19. De nem találván módot, hogy a sokaság miatt miképp vigyék őt be, felhágnak a háztetőre, és a cseréphéjazaton át bocsáták őt alá ágyastól Jézus elé a középre.
20. És látván azoknak hitét, monda: Ember, megbocsáttattak néked a te bűneid.
21. Az írástudók pedig és a farizeusok elkezdenek tanakodni, mondván: Kicsoda ez, a ki ily káromlást szól? Ki bocsáthatja meg a bűnt, hanemha egyedül az Isten?
22. Jézus pedig észrevévén az ő tanakodásukat, felelvén, monda nékik: Mit tanakodtok a ti szívetekben?
23. Melyik könnyebb, azt mondani: Megbocsáttattak néked a te bűneid; vagy azt mondani: Kelj fel és járj?
24. Hogy pedig megtudjátok, hogy az ember Fiának van hatalma e földön megbocsátani a bűnöket, (monda a gutaütöttnek): Néked mondom, kelj fel, és fölvévén nyoszolyádat, eredj haza!
25. És az rögtön felkelvén azok szemeláttára, fölvéve a min feküdt, és elment haza, dicsőítvén az Istent.
26. És az álmélkodás elfogá mindnyájukat, és dicsőíték az Istent, és betelnek félelemmel, mondván: Bizony csodadolgokat láttunk ma!
//Vannak e mai keresztyének között,/netán te is olyan vagy/ aki kész segíteni másokon, netán nem is barát, hanem ellenség / pl.-a samaritánus /
-----------------------------------------
János számára az ószövetségi víz átváltozása messiási borrá szükségszerűen a régi újjá válását jelenti vagy jelzi. Eljött a messiási kor. A lakoma a messiási ünnepet jelképezi. És a messiási vőlegény, aki a bort osztja, maga Jézus (3,29). A 4. versben történő utalás Jézus halálának órájára még azt is jelentheti, hogy János azt akarja, olvasói gondoljanak arra is, hogy a messiási bor Jézus halálának eredménye és az úri szent vacsora szereztetése lesz.
A 4. vers: "Mit akarsz tőlem asszony! Még nem jött el az én órám." - különösen nehezen magyarázható. Ha kihagyjuk a verset, a történet könnyedén folyik. Ha benne marad, mint ahogy azt a szöveg is megköveteli, akkor az anya kérdésére Jézus tagadólag válaszol, mégis megtörténik a csodajel. Miért hívja Jézus az anyját "asszony"-nak? Miért tagadó a válasz, ha a cselekedet igenlő? Melyik "óráról" beszél Jézus? Mindezek magyarázata sokféle lehet és különösen szerteágazó. Az egyik legvalószínűbb közülük, hogy a 4. vers nem volt benne az eredeti, az evangéliumot megelőző elbeszélésben, abban, amelyik egyenes elmondása volt annak a történetnek, amelyben az anya kérésére a fiú igenlő választ adott. Az evangélista viszont, aki a történetet saját, az új kezdeteket érintő témájára akarta fölhasználni, bevette a 4. verset, hogy hangsúlyozza azt, ami a többi evangéliumban is benne van, vagyis hogy Jézus közszereplése - amíg el nem jött az ő órája - kizárólag az Atyától függ. Ez tűnik ki a válasz tagadó voltából és a személytelen "asszony" szó használatából.
János arra is fölhasználta ezt a történetet, hogy bevezesse dicsőség-teológiáját. "Kinyilatkoztatta dicsőségét" (11. vers). Ez a nagyszerű jánosi dicsőség-koncepció kezdete, amelyben a dicsőség Isten nyilvánvalóvá vált jelenléte. Isten megdicsőít minket, amikor bennünk nyilvánvalóvá teszi önmagát; mi megdicsőítjük őt, amikor nyilvánvalóvá tesszük őt a világban. Ebben az esetben Kánában, Isten jelenléte nyilvánvalóvá válik Fiában, az ő kinyilatkoztatójában.
//Kérdezősködsz, a küldés felszólításakor,vagy szó nélkül cselekszel,mint a szolgák??
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése